Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
joo nyt oltu parisen viikkoa tuol intis ja kyl ne vieläkin a:n paperit anto..kyl se vaan meinaa ottaa vielä kipua kun esim ampuasentoa polviltaan tehdään..ei meinaa millään taittua niin paljoa...muuten kyllä kestää hyvin:)

Mulla on n. 11 viikkoa leikkauksesta ja säkkiä hakkailen Muellerin polvituen varmistuksella. Kyykkyä pystyy tekemään n. 20 kilolla 90 asteen kulmaan. Fysioterapeuttini sanoi että tässä vaiheessa "normaalisti" on porukka jo juossut ja vedellyt syväkyykkyä mutta mulla ilmeisesti ei vaan parane niin nopeasti ku muilla. No, eteenpäin kuitenkin mennään.

Aika hirveesti vaihtelee noi kuntoutusohjeet porukoilla, mitä nyt palstaa oon seuraillu!
Mulla ny nelisen kuukautta leikkauksesta ja juoksulenkit ja hyppelyt pelittää jo kovasti. Ja kyykkyäkin saa tehä lisäpainoilla, mutta kyllä mulla jumppari ainakin anto selkeen ohjeen, että ei yli 90 asteen kannata isojen painojen kans kyykkäillä! Mitä syvempi kyykky, sitä enempi rasitus kohdistuu just eturistisiteeseen!! Mitä sitä sillon turhia rasittaa - kyllä "pienemmälläkin kyykyllä" ja perusvoimatreenillä saa rasituksen meneen kummasti perille! Eikä tarvi ootella, millon eturistiside sanoo sopimuksen uudestaan irti...

Noi yleispätevät jumppaohjeet on hirveen suurpiirteisiä. Ei niitä saa liikaa tuijottaa! Kyllähän sitä on kuullut, että yleensä pitäs pystyä tekeen jo sitä ja tätä blaa blaa blaa... Loppujen lopuks jokainen on yksilö kuntoutumisen suhteen! Kuntoutumisnopeuteen vaikuttaa kaikki: aikasempi urheilutausta, leikkauksen onnistuminen ja myös vammamekanismi! Omien tuntemusten mukaan kannattaa mennä tässäkin asiassa. Ja käyttää sitä järkee..!

"Hiljaa hyvää tulee" -pätee edelleenkin...

Siis perkules

Olin tuossa pari vuotta sitten 4 vkoa Eindhovenissa fyssareiden kanssa tekemisissä ja seurasin koko ajan eturistiside kuntoutujia. Mikään ei ole niin yksiselitteistä kuin se, että jokainen on yksilö ja jokaisella on omat aikansa parantua.

Ette sitten ainakaan ketään taunotasatallaajaa ala uskomaan näissä asioissa tai tulen netin läpi ja vedän lättyyn:curs:

Kannattaa katsoa, että esim. fyssari jolta haette neuvoja omaa jonkin sortin kokemuksen edes polvi-asiakkaista! Meitä on meinaan moneen junaan, ihan oikeasti:D Ei että pitää olla joku huippu äkspertti, mutta sellainen joka osaa suhteuttaa taustanne siihen miten kuntoudutte tästä ihqsta vaivasta.

PM:llä saa ottaa yhteyttä niin ja selostaa tarkemmin mikäli kiinnostaa, mutta vastauksessa voi kestää:kippis1:

Älkääkä vaan nyt niitä syväkyykkyjä vielä tehkö jos takana on 3 kk:tta leikkauksesta, mikäli joku asian osaava ei ole tarkkaan tsekkaillut polveanne.

Mulla on n. 11 viikkoa leikkauksesta ja säkkiä hakkailen Muellerin polvituen varmistuksella. Kyykkyä pystyy tekemään n. 20 kilolla 90 asteen kulmaan. Fysioterapeuttini sanoi että tässä vaiheessa "normaalisti" on porukka jo juossut ja vedellyt syväkyykkyä mutta mulla ilmeisesti ei vaan parane niin nopeasti ku muilla. No, eteenpäin kuitenkin mennään.

Selostapa hieman tuon tuen anatomiaa, eli rakennetta.

Mielellään. Elikkä tässäpä kuva tuosta tuesta:

http://www.sportix.fi/WebRoot/Planeetta/Shops/1208/Products/002_0020_MUELLER_0020_3333/3333.jpg

Mainosteksti sportixin sivuilta: "MUELLER 3333. Erinomainen tuki vaativaan käyttöön. Sopii polvioperaation läpi käyneille tai kipsin jälkeiseen kuntoutukseen ja urheiluun.
Metalliset saranat tuen sivuilla estävät polven sivuttaisen vääntymisen, sallien kuitenkin täysin normaalin liikkuvuuden.
Suosittu kovemman tason tuki."

Käytännössä toi tekee mulla ainakin sen että ekstensio jää hieman vajaaksi ja polvikulmaa ei saa väännettyä yli 90 asteen "vahingossakaan". Käytän tuota tosin aika tiukalla ja pidin tuota aikaisemmin raskaissa kulmasouduissa, ikäänkuin henkisenä(?) varmistajana että polvi ei lähde niin herkkään heilumaan, ja nyt tosiaan käytän sitä säkkiä hakatessani. Pidän sitä varmuuden vuoksi aika tiukalla ettei vaan polvi pääsisi hajoamaan vartaloa (ja jalkaa) kiertäessä. Muissa aktiviteeteissa en tuota käytä.

ok

Niin eikös sinulla ollut 11 vkoa leikkauksesta. Nämä metallituet on ihan muuten ok, mutta kun mielestäni sinulla on paraneminen vielä ns. käynnissä niin kannattaisi ihan vakavasti miettiä, että miten tämä koko homma hoituu parhaiten.

Tietenkin ymmärrän, että oman lajin treenaaminen tuntuu parhaimmalta, mutta vieläkö jatkat polven kuntouttamista ilman polvitukea? Joidenkin alan ammattilaisten mukaan tuen paikalleen saaminen on erittäin tarkkaa työtä, eikä salli monen millin heittoa, etteikö siitä jo olisi enemmän haittaa polven kuntouttamisessa.

ACL-ongelmissa ekstensio ja fleksio eivät ole niin oleellisessa asemassa kuin kiertojen lisääminen näihin. Onko joku perustellut sinulle, että minkä takia tarvitset tällaisen? Tai onko liikunnallinen tasosi sitä luokkaa, että saat sitä kautta elantosi, koska jos ei, niin ehdottaisin pientä tuumaustaukoa siihen, mitä haluat polveltasi jatkossa. Luonnollinen paraneminen ilman tukia tuo mielestäni paremman tuloksen (kuntoutusvaiheessa!) kuin tuen kanssa treenaaminen.

Mieti ihan rauhassa miten treenaat. Mikäli kuntoutat polveasi vielä tuon tuen kanssa treenaamisen lisäksi sen 3 krt vko niin ok.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on se, että mikäli polvi ei tunnu stabiililta tai henkilö harrastaa sellaista lajia joissa sisäkierto ja fleksio ovat arkipäivää, on lajikohtaisessa treenaamisessa hyväksyttävää ellei jopa suotavaa.

En halua missään tapauksessa tuomita tekemisiäsi, varsinkaan kun en tätä enempää tiedä tapauksesta, ehdotan vain harkitsemaan/miettimään tilannettasi.

Yst. terv. "syljentulta":)

4:s päivä leikkauksesta, ja hengissä ollaan.
mulla siis meni polvi viis vuotta sitten lasketellessa, jollon sinne jäi yksi säije pitelemään eturistisidettä (tähystyksen mukaan , sivuside repes myös), nyt sit syyskuun 30p parketilla polvi petti totaalisesti, se mangneettikuvattiin, ja nyt sit 2,5 kuukauden päästä pääsin vihdoin leikkaukseen.
Mulla on sen verran fyysine työ, etten voinu duunissa olla, mutta olihan aikaa laittaa polven tukilihakset kondiksee.
Muuten menee hyvin polvi suoristui jo seuraavana päivänä, tänään kantapää nousi sentin maasta oikaistessa, ja kohta 90 astetta taivuttaessa, mutta taaksetaivutus nolla, kiristää niin saamaristi, se uusi side tehtiin varmaan sieltä takareidestä, sekö sitä junnaa, vai mikäköhän onko kokemuksia?
Kierukka mulle jätettii paikallee, vaikka kyllä sitä kovasti näytettiin leikkurilla napsittavan.
Ihmetelen myös kovasti, kuinka erilaisia ohjeita te kaikki olette saaneet, mun pitää pitää keppejä 3viikkoo, ja varaan kuitenkin sille jo ne luvatut 90%, toiset teistä ku on päässeet eroon kepeistä jo parin päivän päästä, sit vielä yks ihmettely, mun pitää piikittää itteeni joka päivä navanseutuun, ettei tuu veritulppaa, en oo nähny kenenkää muun aiemmin kirjottava sellasesta, vai onko se sitä että on jo tuota ikää ja on nainen?
Tsemppiä vaan kaikille.:wanha:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onkos kellään tietoa miten treenata katkenneen eturistisiteen kanssa? Pakkohan sitä leikkausta odotellessa on jotain jaloille tehdä.

Treenasin pitkästä aikaa jalkoja. Käytin polvessa sidettä ja auttaa kummasti. Painot oli noin puolta maksimitehosta ja sarjat pitkiä. Pumppia vain. Kyykky sujui jotenkuten mutta ojennus oli tosi häijyä. Kunnon treeniä en ole vetänyt elokuun jälkeen.

Noh, uusintaleikkaus tiistaina joten sitten ei treenata mitään taas pitkään aikaan.

Onkos kellään tietoa miten treenata katkenneen eturistisiteen kanssa? Pakkohan sitä leikkausta odotellessa on jotain jaloille tehdä.

Treenasin pitkästä aikaa jalkoja. Käytin polvessa sidettä ja auttaa kummasti. Painot oli noin puolta maksimitehosta ja sarjat pitkiä. Pumppia vain. Kyykky sujui jotenkuten mutta ojennus oli tosi häijyä. Kunnon treeniä en ole vetänyt elokuun jälkeen.

Noh, uusintaleikkaus tiistaina joten sitten ei treenata mitään taas pitkään aikaan.

Ite treenasin melkein normaaliin tapaan. Ojennukset ja koukistukset jäi vähän vähemmällä ja vajaalla liikeradalla piti luonnollisesti nekin tehdä. Mut varsinkin prässiä tein aika isoillakin painoilla ja kyykkyäkin aika paljon.
Vaikka vitutti koko polvi sillon niin olihan se vähän koomistakin kun useammankin kerran salille tullessa, siinä kenkiä pois ottaessa/laittaessa polvi muljahtaa "pois paikaltaan", ja sit kaveri eka kerralla tietysti luuli et treenit jää siihen, mut totesin vaan et ei tässä mitään kun lonksauttaa vaan takasin niin hommat jatkuu..:) Silleen "mukava" koko tapaturma leikkauksineen ja toipumisineen että yhtään ainutta särkylääkettä ei tarvinnu ottaa missään vaiheessa. Mut jos valita sais niin söisin vaikka kilon buranaa jos polvesta ois tullu pelikuntonen..:( Sori meni jo vähän..:offtopic:

Mieti ihan rauhassa miten treenaat. Mikäli kuntoutat polveasi vielä tuon tuen kanssa treenaamisen lisäksi sen 3 krt vko niin ok.

Juu, siis polvitukea käytän VAIN n. kolme kertaa viikossa kun hakkaan nyrkkeilysäkkiä sen 10-15 min kerrallaan ja kaikki muu treeni (kuntoutus + puntti) ja eläminen tehdään ilman tukea. Tohon säkin hakkaamiseen otan tuen käyttöön ihan vaan mielenrauhan takia, välillä kun karkaa mopo käsistä säkkitreenin kanssa ja alkaa mätkimään liian villisti niin pelottaa että jos tulee rusautettua polvi yli tai jotain. Aion kyllä lopettaa tuen käytön varmaankin viimeistään neljännen kuun alkaessa, eli n. kuukauden päästä, koska silloin siirteen pitäisi olla kai jo aika vahva?

sit vielä yks ihmettely, mun pitää piikittää itteeni joka päivä navanseutuun, ettei tuu veritulppaa, en oo nähny kenenkää muun aiemmin kirjottava sellasesta, vai onko se sitä että on jo tuota ikää ja on nainen?
Tsemppiä vaan kaikille.:wanha:

Mä selvittelin asioita itse ennen leikkausta ja tulin siihen tulokseen että tuota veritulpanestoainetta olisi hyvä saada (en nyt enää muista nimeä, joku Klexane tai jotain?), joten heti leikkauksen jälkeen sanoin lääkärille että kirjoitatko vielä kymmenen päivän piikkikuurin, lekuri vaan tokaisi että "joo, hyvä idea" ja sain siis reseptin. Eli mä ainakin pistelin mahaläskeihin tota veritulppaa ehkäisevää ainetta. Tuskin siitä haittaakaan oli.

Luonnollinen paraneminen ilman tukia tuo mielestäni paremman tuloksen (kuntoutusvaiheessa!) kuin tuen kanssa treenaaminen.
Tähän minäkin uskoisin, vaikkei tuota kokemusta niin paljon olekaan :) . Että eiköhän lääkärisetä sitten aikanaan kerro onko tuki treeneissä tarpeellinen - itselleni tuli yllätyksenä se, että olin jo vuosikaudet sellaisia ihan turhaan käyttänyt, onneksi sentään halvempia neopreeniversioita. Läkärini mielestä kun sellaisista on hyötyä lähinnä sivusiteensä hajottaneille, tiedä sitten. Ja kyllä salitreenillä hankitut lihakset sentään aina tuet voittavat!

sit vielä yks ihmettely, mun pitää piikittää itteeni joka päivä navanseutuun, ettei tuu veritulppaa, en oo nähny kenenkää muun aiemmin kirjottava sellasesta, vai onko se sitä että on jo tuota ikää ja on nainen?
Piikkikuuria en sentään saanut, mutta vielä leikkauksenjälkeisenä aamunakin pistettiin juuri tuosta syystä tököttiä mahanahkaan. Ikää kai sen verran vähemmän että tämä riitti :D eikä tulppia tullut.

Reilu 1,5v sitten meni kans polvi rikki ja tulevana keskiviikkona leikkaus edessä. Viime kesään/syksyyn asti pärjäsin yllättävän "hyvin" vaikka eturistiside olikin poikki. Polvi muljahteli välillä, mutta ite sain takaisin paikoilleen suht kivuttomasti. Kaksi viikkoa sitten muljahti sitten huolella ja revenny kierukka pääsi livahtamaan sääri- ja reisiluun väliin, enkä saa jalkaa suoraksi. Tämän takia pääsenkin nopeasti leikkaukseen..
Leikkaus ei huoleta oikeestaan yhtään, mutta tuo kärsivällinen kuntoutus kuulostaa pahimmalta. Treenaamaan kun on tehny jo kauan kovasti mieli..! Nooh..kai se on vaan yritettävä hoitaa jalka kerralla parhaimpaan mahdolliseen kuntoon..

:thumbs: Kaks viikkoo on menny leikkauksesta, ja tänään sain tikit(metallilenksut) pois, ja huomenna pääsee taas sunaan-iihhanaa.
Päivä päivältä jalka tuntuu paremmalle, yöt kyllä menee vielä vähä kehnosti, puutuu ja särkee, mutta onneksi päivisin tuntuva hitsin paine siellä jalassa tuntuu rauhottuneen. Joku teistä aiemmin kertoi oman koipensa olevan kun pakanamaan kartta, niin on munki, yks oikee kipee mustelmaki siellä pohkeessa vielä on, mutta ei passaa valittaa, ku on jo tänne saakka päässy.
Jassoo ei ku jumppaamaan taas, kyllä se tästä.

Tsemppiä vaan AiiIveille ja yritä vaan totella mitä ne fysikaalisen tädit neuvoo, hiljaa hyvä tulee....:thumbs:

Tsemppiä vaan AiiIveille ja yritä vaan totella mitä ne fysikaalisen tädit neuvoo, hiljaa hyvä tulee....:thumbs:

Kiitoksia. Viikko takana ja vaihtelevissa merkeissä on menny. Välillä tuntuu, että tästähän saadaan vielä polvi ja seuraava päivä onki sitten taas tuskaa. Toi paine on kyllä ylivoimasesti kivuliain tällä hetkellä. En oikein tiedä pitäiskös tästä huolimatta yrittää liikkua (kepeillä) mahd. paljon vai pitää vaan kiltisti jalkaa ylöspäin..
Jalkaa on kyllä "jumpattu" ahkerasti..yrittäny suoristaa ja koukistaa ja nostellu kantapäätä irti sohvalta..Ehkä tää tästä vielä, kun toi pahin turvotuskin alkaa jo vähän laskemaan..värejä on kyll tullu sitten tilalle..

Mulla ainakin auttoi tuohon paineeseen jalan liikuttaminen, nimenomaan rohkeasti varaaminen (järjen sallimissa rajoissa) ja mahdollisimman paljon liikuttelin nilkkaa ja polvea samalla kuin köpöttelin kepeillä, siis hain luonnollisia liikeratoja ja se ilmeisesti pisti veret ja kudosnesteet kiertämään. Mitä enemmän siis uskalsin käyttää jalkaa, sitä vähemmän tuntui painetta.

Mulla ainakin auttoi tuohon paineeseen jalan liikuttaminen, nimenomaan rohkeasti varaaminen (järjen sallimissa rajoissa) ja mahdollisimman paljon liikuttelin nilkkaa ja polvea samalla kuin köpöttelin kepeillä, siis hain luonnollisia liikeratoja ja se ilmeisesti pisti veret ja kudosnesteet kiertämään. Mitä enemmän siis uskalsin käyttää jalkaa, sitä vähemmän tuntui painetta.

Oolrait, suuret kiitokset! Tota vähän iteki funtsailin, mutta en oikein ollut varma. Eli pitää vaan alkaa liikkuttelemaan jalkaa "normaalisti" nappien oton jälkeen..keppien tukemana luonnollisesti :)

Back
Ylös Bottom