Etukyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🏋️🔥 ETUKYYKKY 🔥🏋️

Meta description: Voiman, tasapainon ja keskivartalon kontrollin kuningasliike – räjähtävää voimaa etureisille ja rautainen asento kuntoon.

Hyvä myös huomioida keskivartalon asento, ettei liike ala kaatumaan eteenpäin. Tällöin saattaa painot alkaa valumaan paikoiltaan.

Laitat sen tangon niin lähelle kaulaa kun saat, pieni tukehtumisefektikin voi olla mahdollinen. Mutta ei se mitään meinaa. Sinun ei periaatteessa täytyisi edes pitää siitä tangosta kiinni, vaan jos se on oikeassa paikassa, niin tanko pysyy paikallaan, vaikka kätesi ovat suorassa. Ja harjoittele ihan vaan pelkällä tangolla, äläkä pistä heti 25:sia sinne perään kiinni. Pidä olkapäät kokoajan ylhäällä jne. niin kyllä se siitä lähtee. Jopa minullakin :)

eikös tämä liike ota takareisiin ainakin, tai olenko kuullut väärin. Kiinnostaa myös miten liike suoritetaan oikein, joskus koittanut huonolla tekniikalla. Joka tuntui todella hankalalta. :)

koita käännellä käsiä (kiertää kyynärpäitä sivuille) tuossa. kyllä sen oikean asennon siihen löytää, mutta tuo on kieltämättä melko tuskaa. itse käytin lyhyitä pehmusteita ja kädet ristikkäin tekniikan harjoittelussa.

kun menet kyykkyyn niin nosta kyynärpäitä vaan korkeammalle. auttaa liikkeen koordinoinnissa.

tarkoitiko tuolla toisella tavalla zercher-kyykkyä vai etukyykkyä kädet ristikkäin? eivät meinaan vaikuta lähellekkään samalla tavoin.

Itelläkin tuntu etukyykky tuskaiselta sillonkun sitä eka kertoa kokeilin. Jopa tanko sattui. Sittenkun rupesin tosissaan paneutumaan etukyykkyyn ja otin sen muutamaksi viikoksi jalkatreenin pääliikkeeksi opin tekniikan todella nopeaa. Varmaan jossain kolmannessa etukyykky sessiossa otin reilulla 100 kilolla sarjaa eikä olkapäissä tuntunut mitään.

Itellä tuntuu toimivan paremmin "painonnosto" tyylillä tehty versio eikä ranteetkaan tykkää pahaa. Ristiotteella tehdyssä versiossa on se hyvä puoli että siinä on pakko pitää tekniikka hyvänä jotta tanko pysyy olkapäillä.

Mä olen oppinut etukyykyn, joten sen voi oppia kuka tahansa. Mulla tosin kaveri toimi koutsina, mistä oli suunnaton apu.

Ennen tein "painonnosto-otteella", nyt "kuristusotteella". Kun tanko löytää paikkansa, voi käsiä tosiaankin pitää vaikka suorana edessä.

Muut tuossa jo hyvin selostikin tekniikkaa, joten ei siitä sen enempää. Sen vaan vielä totean, että kyynärpäiden ylhäällä pitäminen on ensiarvoisen tärkeää. Varsinkin ainonnosto-otteella tehdessä reilusti ne kyynärpäät eteen. Jos mahdollista, niiden pitäisi osoittaa suoraan eteenpäin.

Oon harjottelemassa tota etukyykkyä. (huonolla menestyksellä tosin tähän mennessä). Takakyykyssä sarjapainot 100-120 kg.

Paljonko pitäisi etukyykyn vastaavat sarjapainot olla jos teen esim 6x120kg takakyykkyä?

Sain erittäin kivuliaan 6x50kg sarjan tehtyä etukyykyssä sillätavalla ranteet vittumaisesti käännettynä tangon levätessä rinnalla (tavallaan työntöasennossa). Seuraava proggis olisi kokeilla sitä kädet ristissä edessä kuristusliikettä.

Mniska sanoi:
öbaut 6x90-100kg, mut se paino ei saa tulla käsille.

edit: niin toi paino on omakohtainen vertailu ei mikään sääntö.

Siis käyttäisit jotain kerrointa 0.9?? Oon ymmärtänyt paljon pienemmäksi? Yksilökohtaisia suuria eroja?

riippuu ihan kaverista,vaikea sano mitä sun pitäis just saada ylös.kannattaa opetella se oikein aluks pienillä painoilla ettei käy hassusti..

riippuu varmaan aika paljon tekniikasta, esim en tee voimanosto tyylistä takakyykkyä vaan sellasta missä tanko on ylempänä.

Teen 8x5x130kg takaa ja 3x5x100kg etukyykkynä. Molemmat kyykyt niin syvään kuin pääsee.

JFG sanoi:
Oon harjottelemassa tota etukyykkyä. (huonolla menestyksellä tosin tähän mennessä). Takakyykyssä sarjapainot 100-120 kg.

Paljonko pitäisi etukyykyn vastaavat sarjapainot olla jos teen esim 6x120kg takakyykkyä?

Sain erittäin kivuliaan 6x50kg sarjan tehtyä etukyykyssä sillätavalla ranteet vittumaisesti käännettynä tangon levätessä rinnalla (tavallaan työntöasennossa). Seuraava proggis olisi kokeilla sitä kädet ristissä edessä kuristusliikettä.

Kyllä sun varmaan pitäs saada tehtyä satasella joku 6-8 toiston sarja mun mielest

Luulisi että etukyykyn ero saattaa ainakin voimanostajilla olla suht suuri takakyykyn kanssa, koska etukyykyssä ei käytetä takareisiä ja persettä niin paljoa kuin takakyykyssä (riippuen tottakai kuinka kapealla ja etukenossa takakyykyn tekee). Jos tekee takakyykyn tosi kapealla asennolla ja jonkin verran etukenossa (jolloin rasitus menee enemmän reisille kuin perseelle) niin luulisi, että ero liikkeiden välillä on pienempi.

Mites muuten smith-kyykky vs takakyykky. Itse luulisin että tuolla normaali takakyykyllä tulee ehkä jotain 20 kg enemmän,ainakin.Riippuu varmaan paljon normikyykyn tyylistä,itsellä helposti isommilla painoilla nosto kaatuu eteen ja alaselkä ja perse tekee töitä.Viime aikoina olen tehnyt tota smith-kyykkyä, jos vaikka saisi tuota normaalikyykyn tekniikkaa paremmaksi.

painoeroista...

Itse olen nyt tehnyt pääasiassa etukyykkyä. 8*80 kg taitaa mennä tällä hetkellä. Jokin aika sitten testasin vaihtelun vuoksi takakyykkyä ( tanko ylhäällä, niskassa ) ja 8*100 kg oli siinä taso.
Kun aikaisemmin siirryin takakyykystä etukyykkyyn, niin sarjapainojen ero oli melko suuri. Jo pelkkä hengittäminen etukyykänderissä oli vaikeaa, ilmeisesti painoa oli liikaa ( vaikka sitä ei ollut juuri ollenkaan ) ja ukko painui kasaan.
Nyt tekniikka alkaa olemaan hallussa ja tulokset on nousussa. Itse pidän käsiä muuten ristissä edessä. Se "ranteetmutkalla-tyyli" tuntuu aivan mahdottomalta. Kädet ei vaan taivu, ei luulisi haubereidenkään olevan tiellä....
Nooh, tavoitteena 1,5 kertaa oma paino ykkösenä. Joskus.

Back
Ylös Bottom