Etukyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🏋️🔥 ETUKYYKKY 🔥🏋️

Meta description: Voiman, tasapainon ja keskivartalon kontrollin kuningasliike – räjähtävää voimaa etureisille ja rautainen asento kuntoon.

iivili

kollinmölliskö
Oon nyt muutaman kerran koettanu etukyykätä. Kilomäärät ovat ollet tod. pieniä. Silti ranteisiin sattuu niin perkeleesti. Koetan pitää tankoo etuolkapäiden päällä ja sitten siinä on sormet melkein näön vuoksi vaan tangon alle taivutettuna, mutta silti sattuu ranteisiin, vaikka ei paljoo tankoo enempää oo painoo käytössä :mad:

Ärsyttää, kun kuulemma etukyykky oisi arvokas lisä jalkareeniin, ehkä hellempi alaselälle kuin takakyykky ja hyvä vaihtoehto takakyykylle. Tekisi mieli se oppia. Kuin monella muulla on ollut vastaavaa ongelmaa? Kuinka kauan menee, että ranteet tottuu tuohon? Kandeeko yrittää vaan pusertaa, vaikka sattuiskin?

ChatGPT Image Nov 29, 2025 at 03_23_16 PM.webp

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
sama vika rahikaisella...

Osta kunnon rannetuet.Jos ite en käytä treeneissä rannetukia tulehtuu toinen ranne todella helposti..:(

opettele tekeen kädet ristissä sillain et rauta lepää olkapäillä (ei luiden päällä) niin ei ota ranteisiin..mulla ainakin autto! tosin aluksi rautoja joutuu vähetään mut pikkuhiljaa pikkuhiljaa..

Lämmittele ranteet hyvin ennen etukyykkyä.
Ranteiden pyörittelyä, venytystä.
Mulla oli sama vaiva, kun alottelin/opettelin etukyykkyä, se meni ohi huolellisella lämmittelyllä, tai ehkä tekniikka parani ja sitä kautta väärä asento korjautu.

Mä en ainakaan onnistu tekeen sillai kädet ristissä kun siinä alkaa olkapäät paukkuun. Mutta kun ostaa kunnon rannesiteet niin johan kelpaa pitää rautoja vaikka pelkkien ranteiden varassa. Ja sitten kanssa haet pienillä painoilla ensin sopivan otteen siihen tankoon ja mallailet ja tunnustelet niitä ranteita ennenku rupeet riuhtoon täysillä.

Mulla oli samaa vikaa, tuli ranteet niin saatanan kipeeksi ja sattui tehdessä. Ehdotan että kokeilet laittaa kädet vähän kapeammalle niin saat jo vähän ponnistusta lisää, niin oudolta, kun se tuntuuksin. Se on myös tukevampi tehdä!

mua neuvottiin joskus "vapauttamaan" pikkusormet, jos ranteet ei muuten taivu, koska tanko on kuitenkin olkapäiden varassa.

En kyllä itse noudata tota neuvoa..

:rolleyes:

kyl ne olkapäät sen kädet ristissätekemisen kestää. jos ei kestä, niin ensin täytyy kehittää sitä olkapääpakkia sen verran ettei pamahda kun ottaa romua lähes kirjaimellisesti "syliin" :D monet pitkään etukyykkyä tehneet ovat joko lopettaneet tai vaihtaneet käsiotteen just tohon "ristiotteeseen", kun muuten ranteet/sormien jänteet ovat olleet jatkuvasti paskana etukyykyn takia. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään, eikä ranteissa ole ollut sen koommin mitään vikaa kun alotin ristiotteella tekemisen, edes rannesiteitä en tarvitse, koska rasitus siirtyi otteen muuttamisella käsiltä jalkoihin!!! :kippis1:

Ristiote on varma ratkaisu.
Painojakin voi käyttää ihan reippaasti kun tottuu ja ranteet säilyy ja kuten Mörssäri sanoi, rasitus menee oikeaan paikkaan.

Etukyykyssä on mun mielestä vaan turha tehdä kovin pitkiä sarjoja, koska silloin alkaa tanko painaa otteella jos toisellakin ja voipi vaarantua terveys. Mulla on joskus selkä muljahtanut tosi ikävästi kun alkoi tasapaino heittää tangon valuessa toisto toistolta eteenpäin.

Pitkillä sarjoilla tarkoitan tässä yli 8-10

Ok, kiitos jälleen kerran vinkeistä! Miten tää onkin niin hyvä foorumi?!? Nopeesti tulee asiallisia vastauksia kysymyksiin.

Aion kokeilla nyt ainakin muutaman jalkareenin lopuksi pelkällä tangolla tai maks. 40kg:llä etukyykätä, haen tekniikkaa ja tunnustelen. Toistaiseksi semmosella perinteisellä painonnosto-otteella. Huolellinen ranteiden lämmittely ja venyttely ennen ja jälkeen etukyykkäilyn. Jos toi ei toimi, vaihdan ns. kehonrakennusotteeseen, eli kädet ristiin. Hmm, pitäisköhän mun priorisoida vähäksi aikaa etukyykky ja siirtää se jalkareeniin ekaksi? Tuoreilla voimilla kokeilis sitten.

Mun ongelma on siis ollu se, että reenin aikana (siis sarjaa tehdessä)sattuu ranteisiin. Reenin jälkeen ei oo mitään ongelmia, ei siis mitään vars. tulehdusta tms. Katellaan ainakin muutamat reenit näillä keinoilla, mutta voisin kyllä harkita rannesiteitäkin, jos ei rupee onnistumaan muuten.

Mites toi oteleveys käsille? Eräs jamppa salilla oli sitä mieltä, että kädet leveemmällä olisi helpompi (siis painonnosto-otteella), kommenttia?

Käyttääkö muuten kukaan Sting Rayta? Eli tämmöstä:
http://www.adfit.com/stingray/index.asp
Jos kyllä, niin onko hyvä värkki ja myydänkö missään Suomessa?

Mitä kapeemmalla pidät käsiä, sitä enemmän ranteet taipuu. levennä hieman ja tarkkaile myös asennon pystysuoruutta. Jos tanko siirtyy liikaa käsille, eli jos persus lähtee taakse ja selkä tilttaa eteen, vähennä rautaa ja korjaa tekniikkaa. Ite oon pitäny tangon alla vain paria sormea. Älä pidä kyynärpäitä liikaa eteenpäin suunnattuna vaan käännä niitä sivuille. Saattaa helpottaa sekin.

Ellei selkä pysy suorassa, vaan tapahtuu tota tilttausta, painon vähentämisen ohella auttaa sekin, että levennät hieman jalkoja ja suuntaat jalkaterät hieman ulospäin. Pääset paremmin ikäänkuin istumaan jalkojen väliin.

Kyllä mm. se Arsi Harjukin etukyykkää kädet ristissä, vaikka ranteissa ytyy onkin, eli ei tyylillä väliä, kunhan pystyy tekeen kunnon raudalla. Nättejä stoppeja pohjasta teki parilla markalla.

Mulla oli aluksi kanssa sama ongelma, ranteisiin otti niin hemmetisti etukyykyn jälkeen. Kokemus on kartuttanut seuraavia oppeja: Kannattaa pitää ne kädet siinä edessä tapeeksi ylhäällä, jolloin tanko ei pääse liukumaan ettenpäin. Kannattaa lämmitellä ranteet hyvin. Siitä tangosta ei tarvitse puristaa hullunlailla, vaan riittää, että pitää sitä paikoillaan vaikkapa etusormella ja keskisormella ja jättää loput sormet vapaiksi. Rannesiteet auttavat myös.

Aika harvoin näkee saleilla jengin tekevän etukyykkyä vaikka se on mielestäni ehkä jopa parempi liike etureisille kuin perinteinen jalkakyykky, eikä rassaa alaselkääkään samalla tavalla. Löytyykö palstalta "etukyykkääjiä"? Kiinnostaisi millaisilla painoilla teette sitä suhteessa normaali kyykkyyn? Itse saan tehtyä sarjat etukyykyssä 85% painolla normaalikyykyssä käyttämistäni painoista.

Originally posted by reebok
Aika harvoin näkee saleilla jengin tekevän etukyykkyä vaikka se on mielestäni ehkä jopa parempi liike etureisille kuin perinteinen jalkakyykky, eikä rassaa alaselkääkään samalla tavalla. Löytyykö palstalta "etukyykkääjiä"? Kiinnostaisi millaisilla painoilla teette sitä suhteessa normaali kyykkyyn? Itse saan tehtyä sarjat etukyykyssä 85% painolla normaalikyykyssä käyttämistäni painoista.

jaa must tuntuu että etukyykky käy enemmän selkään

siksi en teekkään sitä

Etukyykyssä on yksi aika paha ongelma: tanko putoaa olkapäiltä ennen kuin reidet on väsytetty loppuun saakka. Tietysti tähänkin löytyy apuja reisien etukäteisväsytyksestä ja / tai etukyykyn tekemisestä smithissä. Takakyykky ei toisaalta kyseisessä vempaimessa toimi.

En tee perinteistä kyykkyä ollenkaan, koska raato ei jostain syystä ole siihen soveltuva. On vaan niin hankalaa mutkittelua, ettei viihti itteensä kiusata. Etukyykyssä ei mitään ongelmaa. Pitkää sarjaa ja rannesiteet apuna niin hyvin pysyy tanko hanskassa. Smithissä ei ole tullut mieleen kokeilla, mutta täytynee yrittää josko olis vielä toimivampi. Tällä hetkellä on kyllä koko kyykkäystouhu pannassa vähäks aikaa ja hakki ja prässi saa riittää.

jos etukyykky ottaa selkään, se tehdään väärin. oikein tehtynä sen ei pitäisi tuntua alaselässä, eikä esim. hartioissakaan. hieman painoja pois ja ruoto pystyyn, niin alkaa sujua. erittäin hyvä liike ja suositeltava mm. keskivartalon voimaa ajatellen.

Originally posted by Olli
Selittäkääpäs, kuinka se tanko rinnan päälle tulee?

Alkuasento niin, että voit huoletta suoristaa kätesi suoraan eteenpäin ilman, että tanko putoaa. Pidät käsiä suoristettuna koko liikkeen ajan, jos tanko ei putoa, on asento pysynyt pystyssä ja tanko ollut oikeassa paikassa = aika perkeleen tiukasti aataminomenassa kiinni...

Tai sitten teet kuten painonnostajat, elikkäs vedät sen ensin rinnalle ( rinnalleveto ) ja sitten teet sarjan. Tällöin tanko on lähinnä käsien / kämmenien varassa.

Tai sitten niin, että tanko on olkapäiden päällä. Kädet on ristissä siten, että oikea käsi on vasemman olkapään päällä ja kiinni tangossa. Vasen käsi taasen oikean olkpään päällä. Saa aika hyvän ja tukevan otteen.
Kannnattaa varoa, että tanko ei ole solisluun päällä. Voi tulla treenin jälkeen aika kipeäksi.

Back
Ylös Bottom