Etukyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🏋️🔥 ETUKYYKKY 🔥🏋️

Meta description: Voiman, tasapainon ja keskivartalon kontrollin kuningasliike – räjähtävää voimaa etureisille ja rautainen asento kuntoon.

En nyt uudempaa trediä etukyykystä löytänyt, mutta eiköhän tällä pärjätä.

Siis oisko tosta etukyykyn tekniikasta jotain videota?

Ja sitten vielä, että ottaako etukyykky oikeesti esim.vatsoihin , niin paljon kun puhutaan?

En nyt uudempaa trediä etukyykystä löytänyt, mutta eiköhän tällä pärjätä.

Siis oisko tosta etukyykyn tekniikasta jotain videota?

Ja sitten vielä, että ottaako etukyykky oikeesti esim.vatsoihin , niin paljon kun puhutaan?

Tämän videon lopussa on aika tyylikkäitä etukyykkyjä. Pari markkaa liikkuu höyhenenkevyesti.

Tässä vitonen kahdella rahalla.

280*2

300 kg

155*3

Ei etukyykky mikään vatsaliike ole, mutta staattista työtä tulee kyllä vatsalle, kuten monessa muussakin liikkeessä.

Ei etukyykky mikään vatsaliike ole, mutta staattista työtä tulee kyllä vatsalle, kuten monessa muussakin liikkeessä.

Aivan. Tosin etukyykky ottaa ainakin mulla tosi paljon vatsoihin, enemmän kun takakyykky eli siinä se staattinen rasitus on aika suuri.

Rakastuin tähän liikkeeseen ensiyrittämällä:haart: . Etureisipäivänä vaihdoin prässin etukyykkyyn, sillä saan etukyykyllä paremman tuntuman etureiskoihin, kun taas prässi ei tunnu kuin polvissa:( . Muutenkin aika äijän oloinen liike tuo etukyykky. Luulisi auttavan myös takakyykyn rautoihin. Saapa nähdä millaisilla painoilla tuota voi ruveta tekemään kun tekniikka ja hermotus ovat kehittyneet.

sain tästä liikkeestä kipeät olkapäät ja kädet lisäksi suuren vitutuksen :jahas:
haluaisin kyllä oppia liikkeen mutta tanko painaa jotenkin niin lujaa olkapäihin että en saa laitettua juuri mitään painoa tankoon:itku:

sain tästä liikkeestä kipeät olkapäät ja kädet lisäksi suuren vitutuksen :jahas:
haluaisin kyllä oppia liikkeen mutta tanko painaa jotenkin niin lujaa olkapäihin että en saa laitettua juuri mitään painoa tankoon:itku:
Äkkiä siihen tottuu kun löytää oikean paikan tangolle.Itekki huomasin kun en ollu pitkään aikaan tehny etukyykkyä, että miten tässä on joskus pystyny paneen 50kg enemmänki rautaa.Seuraavana päivänä olkapäät arkana ja parin treenikerran jälkeen ei tunnu enää missään.;)

ei se itkemällä helpota se kipu vaan turruttamalla...

ja mulla on sama homma että ottaa enemmän vatsoihin kuin jalkoihin, mutta se ei tarkota kuin yhtä asiaa: liian heikot vatsat.

ei kannata aliarvioida keskikropan merkitystä (sen tajuaa yleensä siinä vaiheessa kun on jo loukkaantunut)

Kannattaa käyttää etukyykyssä ehdottomasti tyontö-otetta.

Alkuasento:

Eli kädet kyynärpäät on edessä niin korkealla kuin mahdollista ja tanko lepäilee olkapäiden takana solisluita vasten, sormenpäiden päällä.

Jalat n. hartioiden leveydellä ja varpaat osoittaa viistosti eri suuntiin, itselläni n. 45 asteen kulmassa.

Paineet

Vedä ilmaa keuhkoihin ja tuo rinta niin ulos kuin mahdollista, yritä samalla levittää latseja ja jännitää koko selkää.

Tästä sitten laskeudutaan hallitusti jalkojen väliin, samalla kun levitetään polvia sivuille.

Alaselän pyöristyessä nopsaan ylös.

En ole mikään kyykkyexpertti. mutta näin sain sen itse kulkemaan.

Pari kysymystä heräsi...Missä vaiheessa ilmat lähtee pihalle keuhkoista? Entäs uudestaan sisään?

Miten toi polvien levittäminen tapahtuu...työnnetäänkö niitä ihan voimalla sivuille/ulos?

Oletteko päässeet konsensukseen siitä, että etukyykky kädet ristissä on huono tyyli?
Itse aiemmin tuolla tyylillä etukyykkäillyt ja nyt jälleen otin etukyykyn ohjelmaan. Yritin kyllä noita tyylejä, joissa pyritään pitämään tanko käsien varassa, mutta tuntuu, että omaan pari senttiä liian pitkät kyynervarret ja kyseisessä asennossa ranteet kääntyvät varsin kivuliaaseen asentoon :(
Joskus tuolla kädet ristissä asennolla on mennyt joku kymppi reilulla satkulla, mutta mahtaako tulla seinä vastaan asennon takia?
Vai pitäisikö tässä vaan hioa otetta pari kuukautta ja kaivaa rannetuet kaapin perältä esille?
Siis itse tällä tyylillä kyykin:
http://www.wannabebig.com/images/frontsquat1.jpg

Oletteko päässeet konsensukseen siitä, että etukyykky kädet ristissä on huono tyyli?
Itse aiemmin tuolla tyylillä etukyykkäillyt ja nyt jälleen otin etukyykyn ohjelmaan. Yritin kyllä noita tyylejä, joissa pyritään pitämään tanko käsien varassa, mutta tuntuu, että omaan pari senttiä liian pitkät kyynervarret ja kyseisessä asennossa ranteet kääntyvät varsin kivuliaaseen asentoon :(
Joskus tuolla kädet ristissä asennolla on mennyt joku kymppi reilulla satkulla, mutta mahtaako tulla seinä vastaan asennon takia?
Vai pitäisikö tässä vaan hioa otetta pari kuukautta ja kaivaa rannetuet kaapin perältä esille?
Siis itse tällä tyylillä kyykin:
http://www.wannabebig.com/images/frontsquat1.jpg

Painonnosto-otetta vaan kehiin. Vaikka se alkuun voikin tuntua epämiellyttävältä, niin muutama treenikerta ja aktiivinen ranteiden venyttely saavat aikaan sen, että tanko asettuu pian paikoilleen ilman mitään ongelmia.

Tekniikasta kannattaa ottaa huomioon pari asiaa, jos tuntuu, että liikkuvuus ei riitä:
- kyynärpäät täytyy pyrkiä pitämään niin ylhäällä kuin mahdollista
- riittää, kun tanko lepää parin sormen päällä, tankoa ei tarvitse pitää kämmenen sisällä

Uskaltaisin väittää, että pidemmällä aikavälillä painonnosto-ote on parempi tukevuutensa, tasapainonsa ja mukavuutensa ansiosta.

Tangostahan ei tarvitse käsillä pitää edes kiinni. Kipeillä ranteilla kannattaa olla pitää tankoa vain olkapäiden päällä.

Parilla viime kerralla on tiukoissa ykkösissä tapahtunut pieni notkahdus nousun alussa. Normaalisti asento on minulla aika pysty ja tanko pysyy olkapäillä pitämättä. Onhan tuo nytkähdys, jossa siis selkä pyöristyy hieman, merkki siitä, että voimat loppuvat jostain, mutta onko se merkki myös siitä, että on liikaa painoja? Tanko pysyy edelleen hyvin olkapäillä nytkähdyksestä huolimatta.

1. Kannattaako noin edelleen koittaa maksimeja? Normaalisarjat teen puhtaammin.

2. Pettääkö tuossa vatsa vai mikä? Vyötä en käytä.

merkki siitä, että voimat loppuvat jostain, mutta onko se merkki myös siitä, että on liikaa painoja?

eikös tuo ole aika sama asia...

1. Miksei. Kyllä aina pikkusen tekniikka alkaa pettämään, mitä lähempänä rajaa ollaan. Hyvä keskittyminen vaan.

2. Vaikee sanoa, kun ei näe, mutta veikkaisin keskivartalon heikkoutta.

Onhan se aika sama asia, mutta sitä eroa ajattelin, että meneekö vaaralliseksi ja kehittäisikö sellaiset ykköset enemmän, missä ei tapahdu notkahdusta. Eli onko mielekästä tehdä vielä noin kovilla painoilla. On nyt menossa peakkauksen loppu ja olis vielä yksi kova ykkönen ennen kevennystä ja lopullisen maksimin hakua.

Niin ja teen neljästi viikossa etukyykyn. Kahdesti kovaa ja kahdesti kevyemmin. Olisko tällä frekvenssillä järkevämpää jättää ne ykköset sille tasolle, että menevät puhtaasti?

Melko useesti teet kyllä etukyykkyjä viikkoon.Itse teen etukyykkyjä jos samalle viikolle sattuu raskas mave,rasittaa vähemmän selkää kuin tekis takakyykkyjä.Taas kun on raskas kyykkyviikko ni teen kevyen maastavedon.

piikatessa voisit ehkä hieman keventää ja ottaa vaikka hieman harvemmin isoja romuja. uskosin kuitenkin, ettei mitään hätää, vaikka runnositkin loppuun asti testaillessa.

Onhan tuo nytkähdys, jossa siis selkä pyöristyy hieman, merkki siitä, että voimat loppuvat jostain, mutta onko se merkki myös siitä, että on liikaa painoja?

Samoja ongelmia itselläkin kun tiukaksi menee, itse olen järkeillyt syyksi etureisien heikkouden. Ei riitä potku niissä joten perse nousee ja kuorma siirtyy pakaroille.

tähän viittaa tosin mulla lihasepätasapainokin, etukyykky 105kg ja sjmv 185kg.

Parilla viime kerralla on tiukoissa ykkösissä tapahtunut pieni notkahdus nousun alussa. Normaalisti asento on minulla aika pysty ja tanko pysyy olkapäillä pitämättä. Onhan tuo nytkähdys, jossa siis selkä pyöristyy hieman, merkki siitä, että voimat loppuvat jostain, mutta onko se merkki myös siitä, että on liikaa painoja? Tanko pysyy edelleen hyvin olkapäillä nytkähdyksestä huolimatta.

1. Kannattaako noin edelleen koittaa maksimeja? Normaalisarjat teen puhtaammin.

2. Pettääkö tuossa vatsa vai mikä? Vyötä en käytä.

Itse olisin sitä mieltä, että kannattais hinkata 3-5 toiston sarjoja. Sillä tavoin saat pyttyyn ja selkään niin paljon voimaa ja varmuutta, että voit siirtyä kyykkimään lyhyemmillä toistomäärillä ja ehkä sitten maksimilla.
Muista että maltti on valttia ja takaa paikkojen ehjänä säilymisen.
(kokemusta paikkojen särkymisestä on.)
Kyykkää jatkossakin ilman vyötä ja tee keskivartaloa vahvistavia liikkeitä.
Tsemppiä reeniin!

Back
Ylös Bottom