Etu-, taka- vai neliveto?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Red28
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
14.11.2007
Viestejä
2 245
Noniin eli ketjun aiheena auton vetotapa, tarkoitus ei ole tehdä mitään gallup-luetteloa, vaan herättää keskustelua. Vetotapahan korostuu ns. matti meikäläisen elämässä lähinnä talvisin, joten millä vetotavalla itse ajelet, ja miksi?


On nimittäin sellainen aihe, että jokaisella on tästä varmasti mielipide, ja tottakai ainoa oikea :D

Itse nimittäin seuraavaa autoa miettiessäni (tähän asti ollut kaikki etuvetoisia, eikä mitään ajonvakautuksia/luistonestoja tms. ole löytynyt) olen pohtinut, josko seuraava olisikin nelivetoinen. Vaikka etuvedolla + kunnon renkailla onkin tähän mennessä pärjätty ihan ok, jostain syystä auton hallittavuus ja pito on itselleni sellainen asia jota ei voi koskaan olla liikaa. Jostain syystä hieman kammoksun takavetoa, vaikken sellaista ole liukkaalla kelillä edes ajanut.:rolleyes: Myönnettäköön, että tämä "kammo" johtuu hyvin pitkälti sivusta seuratuista tilanteista, kuinka joku antiikkimese tai bemu ei ole päässyt liikkeelle tai perä on lähtenyt heittämään mutkassa. Tilanne toki varmaan on ihan eri juttu, jos autosta löytyy kaikki ajonvakautus yms. systeemit (jotka varmasti seuraavasta autostani löytyvät).


Eli onko nelivedosta teidän mielestänne oikeasti hyötyä normaaliajossa? Tai takavedosta haittaa?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Neliveto on talvella varsinkin vaan niin hemmetin mukava. Nykyään joutuu tosin ajella etuvetoisella. Ja kyllä, nelivetoisella tosiaan voi ajaa kaksivetoista nopeammin, vaikka liikenneturva muuta väittääkin.
 
Neliveto on talvella varsinkin vaan niin hemmetin mukava. Nykyään joutuu tosin ajella etuvetoisella. Ja kyllä, nelivetoisella tosiaan voi ajaa kaksivetoista nopeammin, vaikka liikenneturva muuta väittääkin.

Ai, pysähtyykö se myös äkkitilanteessa nopeammin?

Tiedän kyllä mitä tarkoitit, mutta ei tossa oikeen oo järkeä että se pitää paremmin, joten sillä voi ajaa kovempaa.
 
Itsellä myös kammoa etu/takavetoisiin, kun on kerran nelivedolla ajanut talven liukkailla keleillä. Saapahan hymähtää niille mersu/bemarikuskeille, jotka sudittelevat ja liukastelevat liikenteessä, kun auto ei meinaa pysyä hallussa :) Itsellä ei koskaan vielä nelivedolla tullut ongelmaa liikkeellelähdön kanssa, samaa ei voi sanoa muista, joten se olisi oma valinta, etenkin talvea ajatellen (ja kun tämän sanon, niin toki seuraavat 10v on täällä etelässä mustia talvia...).
 
Eli onko nelivedosta teidän mielestänne oikeasti hyötyä normaaliajossa? Tai takavedosta haittaa?

Kyllä varmasti on nelivedosta liukkailla keleillä jotain hyötyä, mutta en ainakaan itse sitä mitenkään välttämättömänä pidä, jos teillä on tarkoitus ajaa. Hyvistä renkaista on enemmän hyötyä. Takavetoinen auto kulkee varmasti yhtä hyvin kuin etuvetoinenkin ja ihan yhtä hyvin myös se etuvetoinen voi lähteä mutkassa lapasesta, jos on liikaa vauhtia tai ajotaidoissa puutetta. Porukoilla on ollu takavetosta mersua ja ei oo viimesen kymmenen vuoden aikana tainnu kertaakaan jäädä mihinkään jumiin sen kanssa ja ne asuu maalla, missä joutuu välillä ajelemaan myös huonosti auratuilla teillä. Sen sijaan niiden etuvetoinen Vito on arveluttavampi liukkaalla, koska se tuntuu puskevan todella helposti, jos esimerkiksi joutuu ottamaan vauhtia johonkin mäkeen ja kääntämään yhtään samaan aikaan.
 
Takaveto kesällä, neliveto talvella. Tosin ei nelivetokaan autuaaksi tee talvella. Just tänään jäin nelivedon kanssa jumiin. Eli pitäis olla melkein jatkuva neliveto hyvillä nastarenkailla että voisi tosiaan luottaa siihen että auto liikkuu lumesta riippumatta.
 
kaikilla vetotavoilla on tullut ajettua talvisin ja kesäisin eikä siittä nyt mitään lopullista johtopäätöstä voi vetää, hyvillä renkailla kaikki kulkevat suomen oloissa jos on kuskilla vähänkään tilannetajua ja ajotaitoa kertyny. Nelivedossa on tosiaan etuna että vetopitoa on aivan erilailla kuin vajaavetoisilla mutta kun lähtee lapasesta niin saa aika lailla olla turistina siinä vaiheessa (varsinkin isommalla nelivedolla)... Etuveto taaseen huoleton siinä mielessä ajaa että vaikka pito katoaa niin ei hirveitä tapahdu, takavetonen taas ikävämpi kun yllättäen katoaa pito...

mutta summa summarun, etuveto on ihan hyvä valinta normiajossa... Tosin itsellä tällä hetkellä takavetoinen (nelivetoinen kun vivusta kääntää) enkä tuotakaan osaa haukkua...
 
Olis neliveto kai suht varma ajella, mutta en kyllä ole siitä valmis maksamaan juurikaan lisää hankintahinnassa tai polttoaineen kulutuksessa. Joten tähän asti on jäänyt hommaamatta. Normaaleilla ajonopeuksilla ilman kikkailua etua tulee vain liikkeellelähdössä, jolloin käpy palaa nelivedolla siihen muiden sutimisen odotteluun.

Ja kikkailuksihan se lopulta menisi ja silloin tapaa ennemmin tai myöhemmin sattua.
 
Nelivedolla pääsee sellaisiin paikkoihin että sitten kun jää kiinni, on yleensä kunnolla kiinni. Se on huono puoli. Vajaavetoiset jää sutimaan usein jo paljon ennen ja ne on verrattain helppo saada irti.


Nelivedossa on tosiaan etuna että vetopitoa on aivan erilailla kuin vajaavetoisilla mutta kun lähtee lapasesta niin saa aika lailla olla turistina siinä vaiheessa (varsinkin isommalla nelivedolla)...

Tavallaan totta - toisaalta ei. Nelivedolla pystyy rattimies pelastamaan pahatkin tilanteet. Se on eri asia kuka siinä tositilanteessa osaa oikein reagoida. Se vaatii kymmenien tuntien treenaamisen. Vaatii nimittäin hiukan ballseja painaa kaasu pohjaan kun näyttää siltä että kurvi menee pitkäksi. Usein reaktiona on kaasun nosto, jarrun tai kytkimen painaminen. Ja silloin se on menoa, se on varma.

Nelivetokuskeille suosittelen jäärata-ajoa harjoitteluna auton käsittelyyn. Siellä oppii hyvin miten auto käyttäytyy eri tilanteissa. Tuli just hommattua vanha turbo-Impreza jäärata-autoksi ja kunhan sitä saa vähän purettua ja asennettua penkit sun muut niin sitten pääsee kunnolla räppäämään. Kilvetön auto niin uskaltaa ajaa vielä pykälää vapautuneemmin.
 
Itsellä etuveto ja uudemmilla etuvedoillakin kyllä pärjää hyvin uuden tekniikan ansioista. Mutta silti neliveto on aina neliveto :D Kyllä tulevaisuudessa olisi tarkoitus nelivetoon vaihtaa. Talvella varsinkin jos on vähän auraamattomia teitä tai jäätikköä niin kyllä se vaan antaa kummaa turvallisuuden tunnetta kun jokainen pyörä vetää. Maantiellä ohituksessakaan huonolla kelillä ei tarvii olla kieli aivan keskellä suuta. Eli täältä nelivedolle pisteet, ainakin näihin arktisiin olosuhteisiin
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tänään kun porhalsi stadin pikkuteitä missä aurat eivät olleet vielä käyneet niin olisihan se neliveto ollut aika rock, oli muutaman kerran ihan siinä ja siinä ettei jääty jumiin :)
 
Kaikilla pääsee, parhaana esimerkkinä yksikin metsähoitoyhdistysen mies ajeli joskus vanhalla corollalla talvisin kaikenlaisia metsäteitä ja hyvin kulki! :D Itsekään en ole maalla ikinä edes kinnerillä kohdannut ongelmia.
Jos oikeasti joutuu pahoissa paikoissa ajamaan, kivahan se on toki jos vivusta kääntämällä saa lisää pyöriä ja lukon. :)
 
Kaikilla pääsee, parhaana esimerkkinä yksikin metsähoitoyhdistysen mies ajeli joskus vanhalla corollalla talvisin kaikenlaisia metsäteitä ja hyvin kulki! :D
Rattimiehet on erikseen, se on tekniikkalaji. Ihan perseolosuhteissa takavedossa tulee varmaan ennemmin ne rajat vastaan.

Jos oikeasti joutuu pahoissa paikoissa ajamaan, kivahan se on toki jos vivusta kääntämällä saa lisää pyöriä ja lukon. :)
Näinpä. Itellä seuraava auto olis tod.näk. neliveto jos sen yhteyteen saisi automaatin, mutta valitettavasti nyt ei valikoimassa moista ole -> automaatti vie voiton, sen tuoma mukavuus toimii koko vuoden.
 
Mulla riippuu melkeinpä siitä millä rahalla ja mentaliteetillä lähtisin autoa ostamaan.

1. "Halpa" mutta hyvä auto, se on melkein varmasti etuveto. En siitä pidä jos autoa yhtään syvällisemmin ajattelen, mutta pääsen kuitenkin paikasta A paikkaan B. Auto ei tuolloin minulle mitään merkitse. Se vain on.

2. Enemmän rahaa, ja jos haluan olla ns. järkevä, niin sitten neliveto. Samapa tuo, pitää paremmin talvella eikä siitä nyt kesällä varsinaisesti haittaa ole... taas on kyse "järkevästä" valinnasta. Ihan hienoja autoja, ei siinä...

3. Enemmän rahaa, ja automerkki/malli joka jopa merkitsee minulle jotain, niin sitten takaveto. Takaveto on oma preferenssi, jos lompakon nyörit antaa myöten, ja haluan myös auton joka on enemmän kuin kulkuväline. Ei johdu siitä että haluaisin sladitella tms, vaan automallit joista olen vuosia pitänyt on sporttisempia ja lähes aina takavetoja...

Itse ajettavuudesta niin etuveto tuntuu kyllä kamalalta hyvinkin usein, ja en näe takavedossa mitään haittaa talvellakaan. Yhtä kauheasti se etuveto mun mielestä häiritsee talvella kuin takaveto, tosin tietenkin mun mielestä takaveto ei häiritse ja etuveto häiritsee. Jotenkin takavedon "efekti" liukkaalla on mun päähän loogisempi kuin etuvedon. Neliveto nyt on neliveto.
 
Onko muuten olemassa mitään henkilöautoa jossa olis takaveto mutta jollain napilla sais nelivedon? Ei siis mikään haldex tai vastaava joka automaattisesti jakaa voimaa kun takapää sutii. "Oikeita" maastureita ei lasketa. 4x4 sprinterissä tais olla napilla neliveto ja jonkinlaiset lukot/lukko muttei ikinä pääsyt oikein testaamaan :(
 
Onko muuten olemassa mitään henkilöautoa jossa olis takaveto mutta jollain napilla sais nelivedon? Ei siis mikään haldex tai vastaava joka automaattisesti jakaa voimaa kun takapää sutii. "Oikeita" maastureita ei lasketa. 4x4 sprinterissä tais olla napilla neliveto ja jonkinlaiset lukot/lukko muttei ikinä pääsyt oikein testaamaan :(

järkeään kaikki lava-autot on tuollaisia, ha puoella en ole vielä tavannu...
 
Joku sedani ja tollanen voimansiirto vois olla aika hauska ja V8 :D Niin että todella ois vain takavetonen muuten ja sitten napista eteenkin, kummankin hyvät puolet. Ei varmaan vaan hirveen järkevää lyödä henkilöautoon tommosta kun kaikki haldexit ynnämuut toimii ihan hyvin.
 
Nelivedolla pärjää kesät talvet. Nyt on alla neliveto, enkä kadu sitä että vaihdoin takavedon pois. Takavedollakin pärjää talvella, kun vähän käyttää päätään mihin sillä ajaa. Tosin jäin sillä about pari kertaa talvessa jumiin vaikka miettikin.

Jos ois ylimäärästä rahaa, niin neliveto talvee/veneen vetoo, yms. varten ja takaveto huviajeluun. Etuveto on vähän sellanen kompromissi, millä pärjää toisaalta millon vaan, mut se on jotenkin tylsä..
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom