Etninen tausta estää sisäänpääsyn ravintoloihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gusto
  • Aloitettu Aloitettu
Mr.Referee sanoi:
Tulee mielenkiintoinen viikonloppu Porissa, Tämän tapauksen ansiosta Alkavat varmaan kokeilemaan mihin pääsee ja nostavat äläkän taas siitä etteivät pääse sisälle.

Hyvä juttu sinänsä. Jutussa unohdetaan mainita Hagerttien omat aikaisemmat ansiot. Eli itse tämä rouva Hagert on eniten kiinnijäänein romaani kaupoissa ja aiheuttaa aina häiriötä. Porilaiset vartijat, sekä järkkärit tuntevat molemmat ja toimivat mielestäni ihan oikein, kun eivät päästäneet ks. porukkaa sisään.

Mielestäni jutussa olisi kuulunut mainita, myös nämä ansiot ja sen jälkeen ei olisi niin paljon ihmetelty sisäänpääsyn eväämistä. Tämä on siis henkilökohtainen mielipiteeni.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
menee ihan pelleilyks tää maailma ku aletaan mustalaisillekki jotain oikeuksia antamaan.. :lol2:

Mike sanoi:
Romaneissakin on niitä hyviä pirusti, mutta sitten muutama persläpi pilaa loppujen maineen. Niillähän on ankara hierarkia omassa jengissään, eli jos köörillä ovat liikenteessä, niin vanhimman puheille vain. Saavat itse paremmin omansa kuriin kuin poke. Ne nuoremmat kovikset ovat niin olevinaan, että niiden kanssa saa vääntää jo periaatteen vuoksi.

Pitää paikkansa. Itse olen tämän alueen "vanhimpien" kanssa varsin hyvissä väleissä ja eipä ole ongelmia töissä kuin muuallakaan. Ei tästä ole kauan kun oltiin lähipubissa yhdellä emännän kanssa kun juuri aluuen vanhimpia tuli laulamaan karaokea niin siinä meni useampi tunti jutellessa ja jopa kun itse joivat kahvia niin mulle ja emännälle tarjosivat juomat samalla. Eli kun pitää välit vanhempien kanssa kunnossa niin homma toimii.

Usein muuten häiriötä aiheuttavat romanit esim. eivät ole juuri siltä paikkakunnalta missä häiriköivät ja viellä useimmiten juuri sitä nuorisoa jotka ovat niillä riiureissullaan jne.

Jos nyt muutenkin tässä mietin niin ei kyllä kaupungissa ns. menopaikoissa ole kyllä vähemistöryhmien edustajia mutta koskaan en ole nähnyt että poke olisi ovella niiden kanssakaan väitellyt. Liekö Kuopiossa etnisillä porukoilla ne omat paikkansa jne jossa ovat eikä kaupngin menopaikoissa.

_0/
Ei välttämättä pahoja ongelmia ole ollut, mutta niitä voi tulla helposti kun muut asiakkaat provosoituu, ja paikan siisti yleisilme kärsii. Ja helpompi pitää kaikki ulkona kun kytätä koko ilta. Mannejen keskuudessa sana leviää äkkiä minne pääsee, niin paras pitää kaikki vaan ulkona. Siihen jankkaamiseen menee hermo vaan äkkiä, kun harvalla mannella menee kerralla jakeluun.
Onhan tietysti kunnollisiakin olemassa, mutta maine on aikoja sitten pilattu, niin sitä ei ole enää muuttaminen.

Tänään hesarin pääkirjoituksessa "romaanien syrjintä lopetettava". Kovat oli puheet että romaneja pitäisi voida kohdella kuten kaltaistaan. Ja huono maine on kuulemma jo historiaa, koulutuksestakin ovat kuulemma kiinnostuneita. Helppohan se on sanoa, mutta jos on mannesta huonoja kokemuksia niin ei paljoo kiinnosta ajatella kauniita ajatuksia manneista. Esim. jos on 2 kertaa menneinä kesinä nähnyt kun pikku-mannet riehuu puukkojen kanssa rannalla suomalaisten teinien seassa, ja pikku-hame-mannet yrittää lainata jokaiselta kännykkää "soittamista" varten. Keskellä päivää taas manne tulee pikkupubista ja nakkaa mun auton kylkeen jotain ja viittoo käsillään raivoisasti. Paras olisi jos manneja ei olisi täällä, mutta mun mielestä kun katsotaan niiden väkimäärää ja siihen suhteessa huonoja kokemuksia pitäis olla ihan oikeutettua päättää mihin niitä päästetään.

Ravintoloilla on toki oikeus valita asiakkaansa, mutta toisaalta itse en ehkä ennen aiempia näyttöjä eväisi (kaikilta) romaneilta pääsyä ravintolaan - varsinkaan jos kyseessä ei ole mikään erityisen korkean profiilin mesta. Jos miehellä on aiemmat näytöt, tai on esimerkiksi jonossa antanut näyttöjä niin siinä tapauksessa voisi sisäänpääsyn evätä. Tietenkin elämä opettaa ja mikäli olisi kokemusta portsarin hommista ja olisi havainnut romaanit yleisesti ottaen ongelmatapauksiksi niin silloin varmasti saattaisi alkaa sisäänpääsyä eväämään, tahi ainakin kiintiöitä pitämään.

Kokemukseni mukaan Mannet ovat kuitenkin vallan mukavaa porukkaa, huolimatta siitä että joskus harvoin joku heistä on aseellakin uhannut... :)

Gusto sanoi:
Mielestäni jutussa olisi kuulunut mainita, myös nämä ansiot ja sen jälkeen ei olisi niin paljon ihmetelty sisäänpääsyn eväämistä. Tämä on siis henkilökohtainen mielipiteeni.

Mulle tuli tässä mieleen myös, että onkohan juuri tämän porukan kanssa Porissa ollut ongelmia? Harvemmin täällä Tampereellakaan romaneja yökerhossa näkee, mutta karaokebaareissa ja pubeissa romaneja on runsaastikin. Eli ei täällä ainakaan syrjitä, ellei aihetta ole. Nykyään tuo rasisti-kortti on vaan niin helppo vetää, vaikka itse olisi omalla käytöksellään aiheuttanut porttikiellon ravintolaan. Räikein tietämäni tapaus on ollut Helsingissä, jossa pari tuttua bodaria joutui näpistyksen kohteeksi somalinuorten toimesta. Kun pojat nostettiin seinälle, 20 kaveria oli kiljumassa täyteen ääneen rasistia. Ja kaikki uskoo, kun kyseessä on kaksi lihaksikasta ja siilitukkaista miestä! Eikö tuo muka ole syrjintää? :curs:

Minulla on eräs täysin valkolaistunut (käy työssä, ei pukeudu perinneasuun...) puoliromanikaveri. Pitääkö meidän nostaa hirveä show syrjinnästä, jos emme pääse täynnä olevaan baariin? Taidetaan tosin olla liian fiksuja sellaiseen. :kippis1:

Mäyräkoira sanoi:
*clip* Nykyään tuo rasisti-kortti on vaan niin helppo vetää *clip*

Niimpä! Ulkkareille tämä maa on todellinen paratiisi, kaikkea saa kun härskisti vetoaa ihonväriinsä.
Jännä miten nämä ryhmät ovat kovasti tietoisia oikeuksistaan ja esim vartijan oikeuksista, "zinä ei zaada tätä, zinulla ei oikeus, minä nozta haazte!" Ja samaan aikaan hameen alla kulkee kuutio myymälän omaisuutta.

:wall:

Niinkuin richard tuossa ylempänä sanoi, vaikkei romaneista haitaksi ravintolassa olisi se tekee muiden olon epämiellyttäväksi ja täten varmasti karsii asiakkaita. Tällöin kärsijäksi jää ravintoloitsija ja muut työntekijät joilla on kuitenkin elanto kyseessä. Onko se sitten oikein ?

Tuo artikkeli Porin tapauksesta on tasan tarkkaan sitä kuvailemaani alhaista ja täysin moraalitonta ja kaksinaamaista käytöstä. :curs:

Vaikken kova rasisti olekaan, manneille ei heru sympatioita.
99% pilaa sen 1% maineen. On ollut aikaa sopeutua suomalaiseen kulttuuriin.
Ulos.

Eiköhän se oo parempi ihan muiden takia pitää mannet pihalla. Jotenkin ne aina saatana onnistuvat saamaan aikaan rähinän. Vaikka onhan niitä kunnollisiakin. Kai.

Pienessä on mandoliinien ongelmat jos elämä on kiinni ravintolaan pääsystä. Juokoon pirtunsa itte :D

On niin äkkipikaisia nuo romanit. Ottasivat rennommin.
Varmaan aika monella on ikäviä kokemuksia romaneista.

Porissa mannet muutenkin ovat viime vuosia kiristäneet ihmisten hermoja kaikella vitun lätsä-jengi pelleillyllä sekä mm. ampumalla vastaantulijaa päähän ynnä muuta paskaa tosi paljon. Siellä jos jossain pitäkää hyvät ihmiset järki päässä ketä otetaan baariin, ketä ei.
Sillä ei vitunkaan väliä, tuleeko tuosta joku huuto hetkeksi, ei tälläsistä mannejen oikeuksista jaksa edes kukkahatut olla innoissaan kun sama meininki jatkunu muutaman sata vuotta jo.
Nyt se tuli taas muotiin paapoa manneja vaihteeksi.

Iqhmael sanoi:
Paikkakunnalla, mistä ite oon kotoisin, ei päästetä paikallisia romaaneita huoltoasemille ja baareihin kuin suvun vanhin vaimonsa kanssa ja heissäkin on välillä jo aivan liikaa..

Jossain Itä-Suomen paikkakunnassa on ainakin muistaakseni ajettu mustalaiset pois ihan kokonaan. Vähän niin kuin yhteistuumin. En tiedä miten tilanne on nykyään siellä.

Onhan sitä tietysti kunnollisiakin mustalaisia, mutta ne ovat enemmänkin vähemmistöä. On se vähän sellainen kansanryhmä, että parempi kun pysyvät ihan omissa porukoissaan ja paikoissaan.

Tuotakin syrjimiskieltoa voi luultavasti kiertää jatkossa toteamalla että kyseinen asiakas on liian humalassa tai sitten hän vaikuttaa väkivaltaiselta, kuten joku taisikin sanoa aiemmin.

_o/

Eipä noita tarvi montaa päästää sisään kun, on jo hässäkkä valmis. Lähinnähän nuo menee siten että akat huutaa, riitelee ja häiritsee muita asiakkaita. Nuoret haastaa riitaa ja tappelee.
Pari tapausta tiedän että, ovat tarvineet vartiointiliikkeen palveluksia pelkästään mannejen takia.

Richard75 sanoi:
Siihen jankkaamiseen menee hermo vaan äkkiä, kun harvalla mannella menee kerralla jakeluun.

Tuo pitää niin paikkaansa! Olen muutaman kerran joutun jankaamaan asioista mannejen kanssa ja voin vain kuvitella millaista se on niille selvittää, että et nyt pääse sisään tänne. Ei semmosta rautalankaa ole tehty, että 3 kerralla uppoaisi.
Ihan hyvä ettei sisään päästetä. Siinä menee aika monta vuotta, että niiden maine on pelastettu. Ja ei kyllä hyvältä näytä, kun nää nuoret ne yleensä v-mäisempiä on. Toki olen törmännyt muutamaan fiksuunkin.

Onhan toi hyvä naamioida tuo sisälle pääsemättömyyden syy siihen ettei niitä niiden oman turvallisuuden takia sisään päästetä, onhan siinä tietenkin sekin. Mutta ei se suurin syy ole miksi ei manne sisään pääse.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom