Etninen tausta estää sisäänpääsyn ravintoloihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gusto
  • Aloitettu Aloitettu
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...syn+kauppoihin+ja+ravintoloihin/1135220179908

Siinä tämänpäivän verkko hesarista liite.

Tahtoisin saada asiasta asiaan kuuluvaa keskustelua, eikä herja threadia. Kiitoksia ennalta siitä.

Itse toimin ravintolavahtimestarina iltaisin ja viikonloppuisin ja joudun kohtaamaan useinkin romaaneita ja kieltämään pääsyn juuri tämän heidän turvallisuuden takaamiseksi.

Oma mielipiteeni asiassa on, että mikäli päästän romaaniryhmän tai henkilön ravintolaani niin joutuisin katsomaan hänen peräänsä koko ajan. En sen takia että hän aiheuttaisi itse jotain vaan en pysty todellaakaan muuten turvaamaan hänen turvallisuuttaan.

Eriäviä mielipiteitä odotan myös, mutta voitte kertoa omia kokemuksia kanssa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kontulan eräässä kuppilassa olen nähnyt tummaihoisen ihmisen kaksi kertaa, molemmilla kerroilla nämä herrat on tyrmätty kahden tunnin sisällä.

Eikös se ole niin, että jos ilman hyvää syytä evää pääsyn ravintolaan esim. tummaihoisilta, niin ovimiestä saattaa pian odottaa syyte syrjinnästä?

Pari kuukautta sitten kävin järkkärikurssin ja siellä mainittiin jotain tuohon suuntaan. Käytännön kokemusta ei vielä ole...

iriitti sanoi:
Eikös se ole niin, että jos ilman hyvää syytä evää pääsyn ravintolaan esim. tummaihoisilta, niin ovimiestä saattaa pian odottaa syyte syrjinnästä?

Pari kuukautta sitten kävin järkkärikurssin ja siellä mainittiin jotain tuohon suuntaan. Käytännön kokemusta ei vielä ole...

Siellähän se artikkelissa lukee :D eli kyllä.

Mitä tulee itse asiaan, romaneista mulla ei ole kovin hyvä kuva, tuskin monella muullakaan. Väittäisin suuren osan heidän ongelmistaan olevan itseaiheutettuja.
Jotenkin kuulostaa tekopyhältä, että vankilassa istunut mies on kovin syytön siihen, ettei pääse baariin.

Gusto sanoi:
Oma mielipiteeni asiassa on, että mikäli päästän romaaniryhmän tai henkilön ravintolaani niin joutuisin katsomaan hänen peräänsä koko ajan.

Niin notta kokonaiselta kirjasarjalta olit sisäänpääsyn eväämässä? ;) *nusnus*

Big Evil sanoi:
Mitä tulee itse asiaan, romaneista mulla ei ole kovin hyvä kuva, tuskin monella muullakaan. Väittäisin suuren osan heidän ongelmistaan olevan itseaiheutettuja.
Jotenkin kuulostaa tekopyhältä, että vankilassa istunut mies on kovin syytön siihen, ettei pääse baariin.

Veit sanat suustani. Tosin en ole puolueeton kommentoimaan asiaa, mutta..

Se, että joku on romani, ei oikeuta vielä estoon. Sun pitää pystyä selvittämään, että esto johtuu juuri ko. tyypistä, eikä romaneista yleensä.

"Tiedän juuri hänet väkivaltaiseksi.", "Uhosi jo tuolla pihalla.."

Big Evil sanoi:
Siellähän se artikkelissa lukee :D eli kyllä.
Jaahans voisin tosiaan lukea noita linkkejäkin välillä..

Meidän kuppilaan pääsee vain 2 tuttua romania ja yksi pariskunta, josta toinen on romani, jotka on kanttiksia ja käy siellä joka viikonloppu. Muut asiakkaat tuntee ne ja ovat hyvissä väleissä niiden kanssa. Yleensä romanien kohdalla on jonkunnäköinen kiintiö (2 romania), ja ovella sanon et sori vaan "kiintiö täynnä"...

Romaneja on niitä "laumoissa" liikkuvia ja sitten niitä, jotka kulkevat yksin ja normikuteissa. Jälkimmäiset tuskin aiheuttavat mitään normitouhusta poikkeavaa, mutta ensin mainitut kyllä.

Romaneissakin on niitä hyviä pirusti, mutta sitten muutama persläpi pilaa loppujen maineen. Niillähän on ankara hierarkia omassa jengissään, eli jos köörillä ovat liikenteessä, niin vanhimman puheille vain. Saavat itse paremmin omansa kuriin kuin poke. Ne nuoremmat kovikset ovat niin olevinaan, että niiden kanssa saa vääntää jo periaatteen vuoksi.

Ville1Suuri sanoi:
Romaneja on niitä "laumoissa" liikkuvia ja sitten niitä, jotka kulkevat yksin ja normikuteissa. Jälkimmäiset tuskin aiheuttavat mitään normitouhusta poikkeavaa, mutta ensin mainitut kyllä.

Ei ne aina aiheuta. En puolusta niitä kovaäänisiä olioita, mutta parin vuoden kokemuksella samassa lähiökuppilassa romanien kanssa ainoa ongelma oli joskus se, että ne metelöi. Osaa ne anteeksi pyytää ja olla myös kunnollisia, jos edellisel kerralla jurris tuli mokailtua. Ei ne ole mitään aggressiivisia normaalisti, joka on tosi hyvä asia poken kannalta.

Kuitenkin eniten stressiä ovella aiheuttaa suomalaisista v*tun aggressivisista linnakundeista muodostunut pohjasakkaryhmä, eikä romanit. Noi linnakundit on just niin arvaamattomia, jos huono päivä sattuu kohdalle, niin tulee niitä pahoinpitelyjä ja ampumaaserikoksia samana iltana jopa kymmenkunta ja sit vielä yrittää sen jälkeen ravintolaan.

Pakko myöntää, että eniten harmeja aiheuttaa kyllä juuri nämä ns "valkolaiset". Romaani ryhmään kannattaa juuri vanhimpaan ottaa se puhekontakti kuten Mike sanoi. Ongalmana ei silti useinkaan tässä ks. etnisessä vähemmistössä yksilöt ja vanhemmat henkilöt, vaan juuri nämä nuoret yksilöt ja ryhmät kekkä yrittävät pätevöittään itseään olemalla suuria ja mahtavia sekä voittamattomia.

nevahood sanoi:
Se, että joku on romani, ei oikeuta vielä estoon. Sun pitää pystyä selvittämään, että esto johtuu juuri ko. tyypistä, eikä romaneista yleensä..

Tähän juuri vastaankin esittämällä, että en voi heidän turvallisuutta taata ks ravintolassa. Ainoa mikä tässä on huonopouoli, että uusimpien kaavalailuiden mukaan tämä ei enään riitä syyksi kuten ei tule riittämään se että on kansallispuku päällä.

Ollaanko siis ajautumassa siihen, että ravintolan omistaja ei voi enää määrittä minkälaista väkeä tahtoo ravintolaansa?

esim. Itse en päästä suomalaista "tuulipuku" kansaakaan sisälle. Perusteena on sopimaton asustus.

Itsellä kokemukset romanien kanssa on että he itse aiheuttavat 80% nujakoista. Kaikille olisi niin paljon helpompi kun heitä ei tarvitsisi katsella omassa ravintolassa.. Ikävä kyllä.

Eilisessä 100-lehdessä oli mies kirjoittanut menneensä Suomalaisporukan kanssa juhlistamaan Lordin Euroviisuvoittoja Helsingin keskustassa. Ryhmässä oli yksi tummaihoinen. Olivat jonottaneet baariin eivätkä olleet humalassa. Ovelle päästyään poke osoitti tummaihoista ja tokasi "hän on liian humalassa". Luulivat aluksi että poke vitsaili, mutta ihan tosissaan sitten eväsi jampan pääsyn baariin. Koko porukka poistui tietysti paikalta, lehdessä mies tokaisi että onpa 2000-luvun Helsinki jäljessä.
Aika surullista mielestäni.

Tulee mielenkiintoinen viikonloppu Porissa, Tämän tapauksen ansiosta Alkavat varmaan kokeilemaan mihin pääsee ja nostavat äläkän taas siitä etteivät pääse sisälle.

Aina kun romaanien kanssa olen tekemisissä ollut, niin häiriöiltä ei ole vältytty. Puukkoja, rikkinäisiä tuoppeja ja tuolit ympäri paikkaa, ei kiitos. Omalla käyttäytymisellään voisivat etniset vähemmistöt edesauttaa omaa asemaansa, eli ei tarvitse tulla sinne kuppilaan asenteella että omistaa koko paikan tai maailman. Suomalaiset jotka käyttäytyy tällä tavalla on sentään helppo jättää ulos kun ei ole ketään heti huutamassa rasistiksi.

Mä olettaisin asian olevan oikeastikin seuraavasti:

Baareissa, jotka eivät päästä manneja sisään, tuntee sekä asiakas- että henkilökunta olonsa miellyttävämmäksi kun ei tarvitse sietää näiden läsnäolollaan usein aiheuttamaa häslinkiä. Baareissa jengi tapaa ottaa ja estot vähenee, ja kun tähän soppaan lisätään se, että suurimmalla osalla on jotain biiffiä manneja kohtaan, on vähemmän kaunis keitos valmis jos solidaarisuuslähtökohdista ei tingitä.

Meitsin näkökulmasta kaikilla ravintolanomistajilla on oikeus valita asiakkaansa, ja jos jotain tiettyä sakkia välttämällä saadaan aikaan tyytyväisemmät asiakkaat ja turvallisempi ilmapiiri, on siinä mun mielestä syytä kyllin. Syrjintäväitettä voi sitäpaitsi kiertää aika helposti (kuten nevahood ilmaisikin). Jos tällainen tosihirvee realismi jonkun asiaankuuluvan hanuria kaivelee, niin voi mun puolesta perustaa vaikkapa sellaisen "vain manneille"-baarin. Win/win kaikille - olettaen, että joku sellaisen haluaisi perustaa.

Nii, mitenkä se on.. eikös ravintola tms. kuitenkin saa valita asiakkaansa!? Onhan näitä eri ikärajojakin asetettu pääsyvaatimuksiksi. Toki tuo "valinta" on vähän tyhmää ku samallahan siinä menee tuottoa omasta baarista naapuriin, mutta silti..!
Karpon Hannu esitti ohjelmassaan jokunen vuosi sitten tähän aiheeseen liittyen jonkun jutun. Jossain pienellä paikkakunnalla paikallisia romaaneja ei päästetty MINNEKÄÄN. Kaikki kioskit, kaupat, ravintelit jne oli sulkenu ovensa romaaneilta. Toki juttu ei kertonut, että pääsikö jonkun muun suvun edustajat noihin paikkoihin vai koskiko porttikielto vain tuota paikallista romaaniyhteisöä. Uskon kuitenkin että ite ne on kussu omat mahdollisuudet asioida paikoissa.. yleensä ne ei muuta tee ku reistoo!
Paikkakunnalla, mistä ite oon kotoisin, ei päästetä paikallisia romaaneita huoltoasemille ja baareihin kuin suvun vanhin vaimonsa kanssa ja heissäkin on välillä jo aivan liikaa..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom