Mulla oli ongelmia etuolkapäiden kanssa 3kk, just toi ryhdin tippuminen eteen ja välillä aika koviakin särkyjä. Fysioterapeutti sanoi, että ongelman ydin on liian kireä rintalihas > vetää olkapäitä eteen > selkä ei pysty tukemaan liikkeitä, jolloin olkapään luiset rakenteet painaa/hankaa jänteisiin ja pehmytkudoksiin. Asiaa alettiin korjaamaan asentoa korjaavalla lihastreenillä eli juuri noita lapaluiden alapuolella olevia tukilihaksia treenaamalla, mistä ketjussa onkin ollut puhetta sekä lisäksi rintalihasten venyttelyllä.
Tässä tärkeimmät neuvot:
- muista ylläpitää hyvää asentoa eli tavallaan painetaan lapoja vastakkaista lonkkaa kohti alaviistoon, rintaranka ei saa olla ylikorostetusti kaarella. Kinesioteippasu auttoi mulla asennon hahmottamisessa.
- treenaa selkää enempi kuin etuosaa ja aina leveällä otteella eli tutuista liikkeistä ihan normi soutulaite, alataljasoutu, kulmasoutu yms. Itse huomasin, että helpommin saa kohdistettua treenin oikeaan paikkaan, kun ei tee millään älyttömän isoilla painoilla. Kyseessä on kuitenkin tukilihakset, eikä mitkään isot lihakset. Lisäksi kuminauhalla yksi liike: Selinmakuulla maassa ja kuminauha käsissä niin että kädet on ojennettu kattoa kohti ja kämmenet vastakkain. Tästä lähdetään venyttämään kuminauhaa eli lebvittämään käsiä siten, että työn tekee nuo lavan alueen lihakset selässä, ei käsien lihakset.
- venyttele. Paljon.
Näillä sain olkien asennon korjantumaan lähes täysin, mutta kivut ei lähteneet. Niihin ei auttanut särkylääkkeet eikä lepo. Sitten menin hierojalle, joka totesi että rintalihas on ihan tukossa, vaikka en ollut enää aikoihin tehnyt mitään rintaan liittyvää treeniä. Hieroja hieroi rintalihakset ja olkalihakset ja jollain tavalla väänteli olkia (mobilisoi?). Kun kävelin sieltä pois, olin ihan uusi ihminen. Kivut hävisi saman tien. Eli kyllä minä suosittelen lämpimästi lihastasapainon korjauksen lisäksi myös pätevää hierojaa. Kaikki hierojat ei kuitenkaan osaa hieroa hyvin, etenkään tuota aluetta, joten olkaa tarkkoja siinä hierojan valinnassa.
Nyt jatkan tuota selkäpainoitteista treenausta, venyttelen ja pikkuhiljaa olen saanut mukaan taas penkkiä yms. liikkeitä.