Etätyö kotona

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Millaisissa ammateissa voisi työskennellä kotoa käsin, siis etätyönä? Haaveilen työstä, jossa voisin toteuttaa itseäni, tehdä myös luovaa työtä, ja mieluiten työskennellä itsemäärääminäni aikoina - perinteinen 8-16:een rytmi ei houkuttele yhtään.

Millainen työ sinua mahtaa kiinnostaa.
Itse olen IT-alalla ja tietyissä asiantuntijatason tehtävissä tuohon on mahdollisuus.

Lähinnä juuri IT-ala, markkinointia, suunnittelua yms. Kiikarissa on ollut hakea amk tietotekniikka puolelle jo monta vuotta. Kiinnostaa kyllä jos tuolta alalta löytyy etätyö mahdollisuus niin yrittää pyrkiä ensi vuonna sinne sitten?

IMO: Etätyö kuulostaa paljon paremmalle mitä se oikeasti on.

Itsellä on mahdollisuus tehdä etätyötä lähes joka päivä, mutta niin vaan sitä aina toimistolle raahautuu. Itsellä syynä lähinnä se, että en halua sotkea kotielämää ja työelämää. Kaippa tuo silti jollekin sopii, eikä sitä oikein muuten saa selville kuin kokeilemalla.

IT-alalla etätöitä on monesti mahdollisuus tehdä. Koulusta vastavalmistuneelle töiden löytäminen taas voi olla hankalaa.

E: suoraan koulusta tuskin pääset etätyötä tekemään, ainakaan koulutusta vastaavaa.

IT alaakin on montaa sorttia. Vähän huonosti etätöihin on kannustettu, lähinnä etäpäiviä käytetään synonyyminä johonkin krapulassa makoiluun tai muuhun työn välttelyyn.

Ala yrittäjäksi, voit itse päättää miten ja missä hommat teet.

Millaisissa ammateissa voisi työskennellä kotoa käsin, siis etätyönä? Haaveilen työstä, jossa voisin toteuttaa itseäni, tehdä myös luovaa työtä, ja mieluiten työskennellä itsemäärääminäni aikoina - perinteinen 8-16:een rytmi ei houkuttele yhtään.
Millainen rytmi sitten houkuttelisi, 13-15? Miksi täytyy voida työskennellä kotoa käsin? Oletko epäsosiaalinen henkilö vai onko siihen joku muu syy? Ala taiteilijaksi, kirjailijaksi, runoilijaksi tai vaikka kaikkia noista! Ammattiurheilija? Juopon duuni/yhteiskunnan elätti on kiehtonut ihmisiä kautta aikojen, olisko siinä mitään ideaa?

Itse IT-alalla ja etäduunit tosiaan yhtään sen hohdokkaampia kuin olla toimistolla tekemässä se sama duuni, yhtälailla joutuisi heräämään ja pistämään koneen päälle sitten tekemään töitä sen sovitun ajan. Toki joitain päiviä voi tehä "etänä" jolloin kone on päällä mutta teet ihan muita asioita mutta kovin monta päivää tommosiakaan voi tehdä.

Itse olen tehnyt etätöitä 13v konesuunnittelualalla ja työ on käytännössä 24/7, mutta hyvät puolet kuitenkin voittaa. Pitää ehkä olla yrittäjä asenne, että pärjää/jaksaa kotona töitä tehdä.
Monet ihmettelee, että "miten niitä töitä tulee kotona tehtyä kun on omassa rauhassa". Tuo on kyllä ihmeellinen luulo, että työt jäisi tekemättä jos kotona tekee hommia. Päin vastoin niitä tulee tehtyä ihan liikaa ja ovat aina mielessä.

Onko siis etätyö tässä se itseisarvo vai joustava työaika? Meinaan jos toimistoaikana työskentely tökkii, niin onhan hommia, joissa voit mennä ja tulla miten haluat. Kunhan hommat tulee tehtyä.

Tuossa kun mainittiin suunnittelu ja markkinointi, niin niissäkin hommissa on osaltaan sidottu toimistoaikoihin. Hommat vaativat kuitenkin tiimityötä tai muuta ihmisten kanssa toimimista, ja muut tiimissä luultavasti elävät toimistoajan mukaisesti. Yrittäjänä vapautuu hieman enemmän toimistoajasta, riippuen vähän liikeideasta, mutta kaikilla ei riitä rahkeet lähteä yrittäjäksi koulusta suoraan.

Komppaan edellisiä siinä, että etätyö on ajatuksena parempi kuin se käytännössä on, vaikka aivan varmasti se joillekkin sopii. Toimistolla työskennellessä hommat on helpompi jättää toimistolle, mutta etätyössä hommista ei irtaudu samanlailla. Tylsän hetken tullessa saattaa avata työkoneen tai -ohjelmistot, ja lopulta huomaakin, että on tehnyt hommia keskiyön yli.

Itselläni ainakin todella tärkeää pitää koti ja työ/koulu erillään. Joskus ollut työpaikka liki naapurissa ja nyt on koulu. Jotenkin "kiinnostus"/motivaatio katoaa kun kokoaika työ tai koulu on silmien alla saati jos olisi kotona työt, joka päivä koneella varmaan olisi sellaista taistelua, että saisi ne työt tehtyä pitkin päivää ja loppujen lopuksi vapaa aikaa olisi huomattavasti vähemmän kuin normaalina työaikana. Sopiva työ/koulumatka erottaa hyvin aina työ ja vapaa ajan joten työkin tuntuu työltä ja vapaa aika vapaa ajalta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kaikki toimistopäivät voin tehdä etänä jos haluan mutta niinku tässä muutkin ovat sanoneet niin eipä nuo etätöiden tekeminen oikein houkuta muuta kuin pakon sanelemana. Ja mitä tulee 8-16 duuniin niin jos duunia on suunnilleen 8 tunniksi päivässä ja 40 tunniksi viikossa niin joskus maanantaina aamutuimaan ois hyvä aloitella jos meinaa että saa hommat tehtyä ihmisten aikoihin perjantai iltaan mennessä.

Viimeiset pari vuotta tullut tehtyä etätöitä (mekaniikkasuunnittelua) 4 päivänä viikossa, 1 päivänä viikossa käyn toimistolla.
Erittäin hyvin toimii omalla kohdalla. Saan enemmän aikaiseksi samassa ajassa kotona kuin toimistolla, jossa oheissäätäminen/juoruaminen verottaa työtehoa.
Riippuu totta kai toimenkuvasta ja omasta luonteesta kuinka hyvin etätyö onnistuu.
Suoraan koulunpenkiltä ei ainakaan näissä hommissa oikein onnistu. Itsellä oli alla 13 vuotta kokemusta näistä hommista, ennen kun ryhdyin tekemään etänä.

Jeps, Omalta osalta tästä työnteosta on tullut elämäntapa, ja ns. toimistoajat on hämärtyny kauan sitten jo. Itse en koe sitä ongelmana, päin vastoin. Olen pienestä asti tottunut siihen, että työajat joustaa tarvittaessa paljonkin kun maatilalta kotoisin ja ylityökorvaukset yms. niin niitä ei suunnitteluhommissa mun käsityksen mukaan missään käytännössä maksetakkaan kun liukumat käytössä. Eli tässä mielessä ei mennä täysin "lain mukaan", mutta mua se ei ole haitannut.
Itsellä pääkoppakin pysyy paremmin kasassa kun on vähän liikaa töitä kuin päinvastoin. Tämä ei varmaankaan kaikilla ole näin.
Mutta kuten sanoin niin hyvät puolet voittaa kuitenkin loppupeleissä. Nykyään on lync:it yms. muut niin sitä vanhan ajan kokous perinnettäkään ei niin enää tarvita, mutta joskus se kyllä piristää kun istuu fyysisesti "naamat vastakkain" ja estää vähän, ettei kokonaan "metity" neljän seinän sisään ja eristy koko maailmasta :)

Olen tehnyt IT-alalla etätyötä noin kolmen vuoden ajan. 1-2 kertaa viikossa käyn asiakkaalla tai toimistolla, joten sitä kautta tule mukavaa vaihtelua. Mielestäni etätyön onnistuminen tai kannattavuus riippuu aika paljon työkuvasta ja organisaatiosta missä työskelentelee. Itse työskentelen melko suuressa yrityksessä, joten lähimmät työkaverit eivät edes istu samassa tomistossa. Toimistolla istuminen ei tuo sitä kautta lisäarvoa. Lisäksi työvuosia on jo sen verran takana ja työnkuva itsenäinen, että siinäkään suhteessa en näe tarrvetta käydä toimistolla. Lisäksi saan itseni hyvin työmoodiin myös kotona.

Ainakin omassa työpaikassa työpäivän tulisi alkaa välillä 7-10 ja olla siitä eteenpäin 8h tavoitettavissa. Tämä siis kannattaa ottaa huomioon ja varmistaa, jos mietit esim työskentelyä öisin. Lisäksi on täysin omasta persoonasta kiinni pystyykö jättämään työt sulkiessani työhuoneen oven vai muistuttavatko ne sinua myös vapaa-ajalla ollessasi. Kokeilemalla varmaankin selviää parhaiten. Oman kokemuksen mukaan uran alkuvaiheessa työt kummittelee enemmän mielessä, mutta kokemuksen myötä ero työ- ja vapaa-ajan välillä selkintyy. Vaikea sanoa henkilöstä sopiiko etätyö hänelle vai ei. Tunnen muutaman etätyötä tekevän ja kukaan heistä ei ole epäsosiaalinen vaan pikemminkin päinvastoin.

Omasta puolestani voin siis suositella etätöitä. Kannattaa jättää kuitenkin jonkinlainen takaovi auki. Kuten ylempänä on moni kirjoittanut, kaikille ne eivät sovi.

Paljon on puhuttu itse työn tekemisestä ja komppaankin useampia tässä. Pari asiaa on vielä jäänyt mielestäni huomioimatta eli ruokailu ja sosiaalisuus.

Eli vaikka kuinka tekee töitä kotona, niin se ruoka ei välttämättä tule siihen pöytää samalla tavoin kuin työpaikan ruokalassa (näitä etähommia tehdään keskimäärin kuitenkin paikoissa, joihin ei kanneta omia eväitä mukaan) eli joko ruoka tehdään itse tai käydään syömässä jossain. Toinen onkin se, ettei siellä kotona yksin istuminen välttämättä myöskään ole päänupin kannalta pidemmän päälle hyvä juttu eli voi olla ihan fiksua päästä ja mennä ulos syömään, vaikka olisikin edullisempaa, helpompaa jne. tehdä pöperöt itse. Tälläinenkin artikkeli tuli juuri vastaan työpaikan puskaradiosta: http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tyopaikkalounaalla-on-vaiettu-sivuvaikutus/WWP4xajj

Joo monessa paikassa jää varmasti ihan pihalle siitä mitä firmassa tapahtuu jos ei kuule lounas- tai kahvipöytäjuoruja. Ite oon diggaillut avokonttoria siitä syystä että pysyy ajan tasalla ihan kaikesta. Toki on myös se ihmistyyppi joka ahdistuu tavattomasti jos ei ole rikkumaton hiljaisuus. Ja varmaan myös löytyy työpaikkoja missä puurretaan omaa hommaa eikä muista tarvi välittää.

Joo monessa paikassa jää varmasti ihan pihalle siitä mitä firmassa tapahtuu jos ei kuule lounas- tai kahvipöytäjuoruja. Ite oon diggaillut avokonttoria siitä syystä että pysyy ajan tasalla ihan kaikesta. Toki on myös se ihmistyyppi joka ahdistuu tavattomasti jos ei ole rikkumaton hiljaisuus. Ja varmaan myös löytyy työpaikkoja missä puurretaan omaa hommaa eikä muista tarvi välittää.

Samaa mieltä. Avokonttorissa on paremmin perillä siitä, mitä organisaatiossa on meneillään. Tiedonvaihto on selvästi parempaa, kun tiedonvaihto on helpompaa. Yhtälailla apua saa helpommin, kun tuskailee jonkun asian kanssa ääneen, niin jollakulla saattaa olla ratkaisu hihassa.

Itse viihdyn avokonttoriympäristössä, mutta yhdessä edellisessä työympäristössä muutettiin kopit avokonttoreiksi. Omaa tutkimusta tekevät eivät pitäneet ratkaisusta yhtään, mutta tiimityöskentelijät hyppivät riemusta.

Mä olen tehnyt IT-alan hommia jo... melko kauan ;) Omat työt on viimeisen 10+ vuotta olleet sellaisia, että myös etätyöt onnistuu.
Itse teen tällä hetkellä töitä sekä kotona, että toimistolla, riippuu ihan viikosta ja siitä mitä hommia on tehtävänä.
Itselle sopii hyvin se, että välillä käy toimistolla ja tapaa työkavereita, mutta välillä sitten taas tekee kotoa omassa rauhassa.
En mä kuitenkaan pelkästään kotoa (luultavasti) jaksaisi tehdä hommia.

Itselle ainakin sopisi jos saisi edes tehdä osan viikosta etänä, esim. perjantai tai maanantai. Onhan tuossa työpaikalla olossa etunsa, mutta perjantain voisi pyhittää vaikka sellaisille hommille, joita koneella pystyy tehdä (sähköposteihin vastaaminen sun muut). Usein kuitenkin perjantaina käytetään kertymiä niin tynkäpäivä siitä kuitenkin tulee.

Lisäksi työvuosia on jo sen verran takana ja työnkuva itsenäinen, että siinäkään suhteessa en näe tarrvetta käydä toimistolla.

Etätyöt toimii hyvin senioritason asiantuntijatyössä. En mä junnuille moista suosittele. Yliopistot/tutkimuslaitokset on myös yksi hyvä vaihtoehto. Kukaan ei kysele menemisiäsi tohtoriopiskeluvaiheen jälkeen.Tulospaineet on silti niskassa ja jos ei mene mukavasti niin monoa tulee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom