Etätyö kotona

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itselle ainakin sopisi jos saisi edes tehdä osan viikosta etänä, esim. perjantai tai maanantai.

Itse kun herään suht' aikaisin töihin aamuisin, niin itse asiassa etäpäivänä paras on jokin päivä keskellä viikkoa. Pitkähkön työmatkan takia tällöin voi nukkua helposti vaikka tunnin pidempään, jolloin saa helpohkosti palautettua univelkoja ja jaksaa loppuviikon taas paljon paremmin. Muuten taas yritän sovittaa etäpäivän muihin päivän menoihin, jos esim. on tarvetta hoitaa asioita päivällä, niin se voi olla helposti helpompaa keskellä päivää. Työtä se kuitenkin on, niin ei tuo perjantaietä autuaaksi tee. :david:

Itse kun herään suht' aikaisin töihin aamuisin, niin itse asiassa etäpäivänä paras on jokin päivä keskellä viikkoa. Pitkähkön työmatkan takia tällöin voi nukkua helposti vaikka tunnin pidempään, jolloin saa helpohkosti palautettua univelkoja ja jaksaa loppuviikon taas paljon paremmin. Muuten taas yritän sovittaa etäpäivän muihin päivän menoihin, jos esim. on tarvetta hoitaa asioita päivällä, niin se voi olla helposti helpompaa keskellä päivää. Työtä se kuitenkin on, niin ei tuo perjantaietä autuaaksi tee.
Toki se on mukava "katkaista" tuo viisipäiväinen työviikko etäpäivällä, mutta itse tulee viikonloppuisin lähdettyä usein reissunpäälle, joten perjantaina on mukava pakkailla sun muuta.

Esimies ehdotti jo vuosia sitten et laitetaan kotikoneeseesi/työläppäriisi tarvittavat ohjelmat jotta voit vastailla asiakkaiden/alihankkijoiden posteihin kotona ja näinollen tehdä "etätyötä". Kieltäydyin täysin ja tuumasin et ei todellakaan onnistu et et mun duunipäivä loppuu siihen kun firman oven suljen päivän päätteeksi enkä ole kiinnostunut etätyöstä. Se keskustelu loppui siihen, tosin olen vaihtanu jo työtehtäviäkin samassa talossa kuitenkin edelleen.

Ei millään voi kuvitella et pitäsi vielä kotonakin miettiä työasioita, koti on koti ja duuni on duuni. Tokihan se etätyö sopii niille jotka sitä kaipaa.

Esimies ehdotti jo vuosia sitten et laitetaan kotikoneeseesi/työläppäriisi tarvittavat ohjelmat jotta voit vastailla asiakkaiden/alihankkijoiden posteihin kotona ja näinollen tehdä "etätyötä". Kieltäydyin täysin ja tuumasin et ei todellakaan onnistu et et mun duunipäivä loppuu siihen kun firman oven suljen päivän päätteeksi enkä ole kiinnostunut etätyöstä. Se keskustelu loppui siihen, tosin olen vaihtanu jo työtehtäviäkin samassa talossa kuitenkin edelleen.

Ei millään voi kuvitella et pitäsi vielä kotonakin miettiä työasioita, koti on koti ja duuni on duuni. Tokihan se etätyö sopii niille jotka sitä kaipaa.

En minäkään tuollaiseen suostuisi vaikka etätyötä välillä teenkin. Etätyöpäivä on samanlainen kuin konttorilla, ainoa muuttuja on paikka ja sen myötä säästyvä matkustusaika ja parempi keskittyminen omiin hommiin. Samoja hommia teen ja kun kotona kirjaan itseni ulos niin se oli siinä sitten. En minä lomallakaan suostu lukemaan työsähköpostia, miksi siis tekisin niin työpäivän päätteeksi?

Huomenna taas etäpäivä, voi koko päivän istua kylpytakki päällä ratkomassa ongelmia eikä koko ajan ole joku kysymässä jotain pikkuasiaa. Kysymykset sähköpostiin niin voin käydä ne läpi kerralla jossain vaiheessa päivää.

Kyllä se etätyö joillekkin sopiikin. Ja varmasti olisin tehny itsekkin jos olis ollu selvä et sitä tehdään vain normaali työaikana. Minun tapauksessa se olis vaan tarkoittanu et olisin saanu kytätä illatkin ja pahimmassa tapauksessa viikoloppunakin et mitä postia on tullut ja kiireellisissä tapauksissa olis tottakai oletettu et kyllä ne asiat hoituu kellonajasta riippumatta. Kansainvälinen yritys jotenka sitä yhteydenottoa olisi varmasti tullut normi työajan ulkopuolella. Mutta niinku sanoin sama firma mut ei hommat. Nykysessä hommassa ei etätyötä pysty edes tekemään.

Freelanceri-hommia riittää ihan laidasta laitaan (kokemusta saa helposti seuraavilla: käännöstyöt, artikkelien kirjoitukset, data entry, virtual assistant, asiakaspalvelu jne jne), suomeksi tehtävien duunien palkat yleensä parempia mutta en itse kyllä näillä hommilla suomessa toimeen tulisi. Mitä itse teen niin palkka yleensä jotain 7-10 dollaria per tunti hommasta riippuen. Itsellä on pitkä IT-tausta, mutta IT-hommat on yleensä aina englanniksi ja inkkarit painaa hinnat alas. :) Sit jos osaamista on, niin kaikenmaailman videoeditointia, photaria ja luoviakin juttuja kyllä löytyy.

Itse en asu suomessa ja mulla menee kuussa normaalisti noin 600 euroa asumisineen ja kaikkineen, joten omalla kohdalla toimii. En mä näitä hommia nyt välttämättä lopun elämää jaksaisi tehdä, mutta vuosi nyt mennyt ainakin ihan mukavasti tämmöisenä irtiottona eikä ainakaan vielä ole mitään haluja palata toimihenkilöksi. :)

Toki se on mukava "katkaista" tuo viisipäiväinen työviikko etäpäivällä, mutta itse tulee viikonloppuisin lähdettyä usein reissunpäälle, joten perjantaina on mukava pakkailla sun muuta.

Mun mielestä tuosssa just kiteytyy se etäpäivän ongelma. Eli voi tehdä ja tulee tehtyä vähän mitä sattuu. On olevinaan työpäivä, mutta sitten kumminkin viikkailee pyykkejä ja hiukan siivoaa. Ei siinä kai mitään pahaa ole, jos työt tulee hoidettua, mutta ei onnistu multa :D. Kuitenkin tarkoitus on tehdä työtunnit täyteen ja jos oikeian lojaali on työnantajalle niin sitten tehdään se 7.5h hommia, eikä olla tekevinään koneen ääressä. Minä kyllä olen tekevinään ja parempi tulla edes työpaikalle "teeskentelemään". Tulee tehtyä edes jotain.

Etäpäivän pitäisi kuitenkin lähtökohtaisesti olla ihan samanlainen työpäivä kuin konttorilla, ainoa ero on, että istuu kotona.

Mun mielestä tuosssa just kiteytyy se etäpäivän ongelma. Eli voi tehdä ja tulee tehtyä vähän mitä sattuu. On olevinaan työpäivä, mutta sitten kumminkin viikkailee pyykkejä ja hiukan siivoaa. Ei siinä kai mitään pahaa ole, jos työt tulee hoidettua, mutta ei onnistu multa :D. Kuitenkin tarkoitus on tehdä työtunnit täyteen ja jos oikeian lojaali on työnantajalle niin sitten tehdään se 7.5h hommia, eikä olla tekevinään koneen ääressä. Minä kyllä olen tekevinään ja parempi tulla edes työpaikalle "teeskentelemään". Tulee tehtyä edes jotain.

Etäpäivän pitäisi kuitenkin lähtökohtaisesti olla ihan samanlainen työpäivä kuin konttorilla, ainoa ero on, että istuu kotona.

Konttorilla jutellaan kollegoiden kanssa, kotona voi sitten viikata ne pyykit. Toinen on se, jos työhön liittyy vaiheita, jotka sisältävät pakollista odottelua. Esim. mulla tulee yhdessä työvaiheessa aina odottelua kun ensin luodaan kannat ja sitten vielä huolletaan ne ennen kuin ohjelma voi niitä käyttää. Kaikki tuo tapahtuu ohjelman puolesta ja siinä vain statistina odotellaan, että homma on valmis. Myös muita odottelua vaativia tehtäviä löytyy, joku toiminto kun saattaa lukita järjestelmän muuten ja olla suurilla massoilla kohtuullisen hidas. Syö vielä sen verran tehoja ihan työasemaltakin, että ei siinä paljoa muuta tehdä.

Työharjoittelussa loppuajasta tein töitä kotoa etänä, kun en nähnyt syytä ajaa 60km mutkin
tyhjään toimistoon.

Mutta onhan se jees meen työpaikalle, kun siellä on ihmisiä.

Konttorilla jutellaan kollegoiden kanssa, kotona voi sitten viikata ne pyykit. Toinen on se, jos työhön liittyy vaiheita, jotka sisältävät pakollista odottelua. Esim. mulla tulee yhdessä työvaiheessa aina odottelua kun ensin luodaan kannat ja sitten vielä huolletaan ne ennen kuin ohjelma voi niitä käyttää. Kaikki tuo tapahtuu ohjelman puolesta ja siinä vain statistina odotellaan, että homma on valmis. Myös muita odottelua vaativia tehtäviä löytyy, joku toiminto kun saattaa lukita järjestelmän muuten ja olla suurilla massoilla kohtuullisen hidas. Syö vielä sen verran tehoja ihan työasemaltakin, että ei siinä paljoa muuta tehdä.

Ihan tismalleen samanlaista työtä teen minä. poislukien kollegoiden kanssa höpöttelyn kun lähin istuu satojen kilomerien päässä. Väliajat voi tehdä muita hommia, ei tarvitse odotella. Tarvittaessa on vielä kaksi konetta käytössä, jos nyt oikein tehokkaaksi haluaa ruveta. Aika harvoin rupean.

jos minä siirtelen jokusen kymmenen gigan tietokantadumppia paikasta a paikkaan b tai ajelen päivitys/korjausskriptejä, niin ei mä sitä kyllä sormet ristissä katso. Tässähän tulee oikeasti tehokas olo :D. Duunikaveri keväällä muuten sanoi, että hän on laskenut siivoavansa sähköpostia ylimääräisestä tauhkasta keskiarvoisesti 4min päivässä. Siihen pitäisi löytää joku prosessi, jolla tuo työaika ei menisi hukkaan :jahas:

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
moi, kysymys aiheesta:
-onko mitään keinoja parantaa etätyössä nettiyhteyden nopeutta firman serverille?
käyttämäni ohjelma lataili paljon ja kun oli useampi tiedosto suunnitteluohjelmassa auki, niin oli aivan tuskallisen hidasta.
firman tämmöisellä "yleislainaläppärillä" siis tein.
-kotona on 100 meganen netti, ettei pitäs olla tästä kiinni. tais olla joku VPN ohjelma/yhteys siinä läppärissä, kun sen 3päivää kokeilin etähommia kerran puolikipeänä.
epäilen, että' siinä VPN yhteydessä oli jotain mätää. vai mistähän tuollainen johtui että lataili/lagaili paljon ja useampi tiedosto ei voinut olla editoitavana tai lagas hirmuisesti?

nyt sitten oma mielipide etätyöstä:
-ihan v*tun sama missä hommansa tekee, työssä on kuitenkin 1 keskittymisen kohde: työnteko. etätyössä ollessa ei tarvitse matkustaa toimistolle, joten voittaa matkustamiseen käytettyä aikaa. voi myös voittaa rahallisesti, jos syö eväitä kotona (esim joku 4euroa maksava kotiruoka-annos vs lounasedulla syöty 8euroa nettona kustantava ruoka).
-työkavereiden "tapaamista ja juttelua" en kaipaa ollenkaan. kuten mainittu, on työaika rahan tekemistä :P ja kotona saa paremman ympäristön keskittymisen puolesta, kuin oma työhuone.
-työajatukset tai irtautumisongelmat tuskin on sen kummempia etätöissä kuin konttorillakaan, ei se työ sieltä miten vaivihkaa hyökkää näytön takaa kimppuun työpäivän jälkeen etätöissä. ja jos hyökkää, sehän on oma-vapaaehtoinen valinta.
-myös ei tarvitse olla läsnä fyysisesti töissä minkään "sen takia että saa uusimmat juorut kuulla organisaation tilanteesta", aikuinen ihminen joka tähtää rahatavoitteeseen töissä osaa selvittää
etänä ihan samat organisaatiouutiset jos ne kokee jotenkin tarpeelliseksi tiedoksi.

mutta tosiaan, epätoimivan etäyhteyden takia en ole tehnyt enempää etänä, vaan menen aina toimistolle kuuntelemaan avokonttorin mölinää :D

Varmaan on kiinni myös työnantajasta ja ennen kaikkea työtehtävistä, eikä välttämättä niinkään ammatista, voiko tehdä etätöitä. Tiedän että esim poliisissa on tehtäviä joita voi tehdä etänä, enkä nyt puhu siviilipuolen HelpDesk-porukasta tai vastaavista.

Kannattaako etätyön tekeminen, riippuu hyvin monesta tekijästä. Ovatko olosuhteet etätyöpaikassa (kotona?) sellaiset että pystyy tekemään kunnolla töitä (se sopii kaikille asunnossa oleskelijoille; ei pelkästään etätyötä tekevälle)? Etätyön tekijän luonne on tärkeä (esim saako kotona tehtyä kunnolla töitä, pääseekö työstä irtautumaan kunnolla, onko työpaikan sosiaalisten suhteiden pois jääminen hyvä vai huono juttu, jne). Sitten on kaikenlaisia sekalaisia tekijöitä kuten työmatkan pituus ja siitä aiheutuvat kustannukset, ruokahuollon järjestyminen kotona, tarve päästä kesken päivän hoitamaan juoksevia asioita, onko kotona esim koira jonka kannalta on hyvä jos pystyy ulkoiluttamaan kesken päivän, jne.

IT-hommissa joustava etätyömahis alkaa olemaan uusi normaali pois lukien muutamat isot kansainväliset talot, joiden kotipaikka on jossain muualla kuin Suomessa. Ite tehnyt käytännössä jo reilun pari vuotta kokonaan kotoota ja plussat voittaa minusta miinukset. Meillä ei oo muutenkaan yhtäkään mun tiimin kaiffaria Jyväskylässä ja nykyisen asiakasprojektin kaikki kollegat jostain muualta, niin eipä konttorilla tekemisestä paljoa etua olis sosiaalisuudenkaan puolesta. Himaan oon rakennellut työpisteen sähköpöydällä, 32:9 ruudulla ja Martelan työtuolilla, niin puitteetkin ihan jees.

Lounasedun käyttö on jäänyt kyllä kokonaan. Aikaisemmassa duunissa meillä oli täysi ravintoetu (maksat vain verot ravintoedun arvosta) ja siihen aikaan kun asui vielä keskustassa, niin oli ihan makea painella kadun yli thaikkumestaan lounaalle. Nykyään tulee vedettyä sit omia keitoksia, kun ei täältä metsän reunasta jaksa lähteä lounaan takia liikkumaan.

@Väsähtänyt teidän firman IT osaa aika varmasti vastata tohon verkkoyhteysasiaan paremmin kuin kukaan täältä.

muoks. itellä kyllä VPN:t ja verkkoyhteydet toimii ihan hyvin. Joku Elisan kuitu tänne tulee, satamegainen on yhteys täälläkin. Firman intrasta ei kyllä tarvii latailla hirveästi mitään, vaan tarviin lähinnä pääsyn koodirepoihin yms. työkaluihin sekä pääsyn resursseihin julkipilvessä.

Viimeksi muokattu:
Jos sulla Väsähtänyt netin nopeustestit näyttää kymmeniä megabittejä ylös/alas niin pullonkaula on joku näistä:

- Firman nettiliittymän nopeus ja muu liikenne siinä
- Firman palomuurilaite (vanhemmissa hyvinkin hitaat nopeudet voi olla)
- VPN toteutustapa, tässäkin tullaan noihin laitteiden ja ohjelmistojen ikään

Sit suunnitteluohjelman asetuksista vois kattoa saako temppikansion eli väliaikaistiedostojen sijainnin asetettua muualle kuin siihen kansioon, josta tiedoston avaat. Eli että jatkuvasti muokkautuva temppifile sijaitsisi omalla kovalevyllä sen sijaan, että VPNn takana olevalla verkkolevyllä.

Lehden yleisönosastosta luin erään ihmisen valituksen, heidän kotinsa olohuone on muuttunut puolison työnantajan toimistoksi missä ei muut saa liikkua eikä meluta kun tehdään töitä ja palaveerataan. Oli sanoisinko suhteellisen kypsä tämä kirjoittaja vallitsevaan tilanteeseen jossa hän koirien kanssa ulkoilee turhankin paljon en muista oliko lapsia mainittu.

No kannattais tämmönenkin asia muistaa ja ottaa huomioon.

Jos sulla Väsähtänyt netin nopeustestit näyttää kymmeniä megabittejä ylös/alas niin pullonkaula on joku näistä:

- Firman nettiliittymän nopeus ja muu liikenne siinä
- Firman palomuurilaite (vanhemmissa hyvinkin hitaat nopeudet voi olla)
- VPN toteutustapa, tässäkin tullaan noihin laitteiden ja ohjelmistojen ikään

Sit suunnitteluohjelman asetuksista vois kattoa saako temppikansion eli väliaikaistiedostojen sijainnin asetettua muualle kuin siihen kansioon, josta tiedoston avaat. Eli että jatkuvasti muokkautuva temppifile sijaitsisi omalla kovalevyllä sen sijaan, että VPNn takana olevalla verkkolevyllä.
Tarkotat siis, että avaa tiedoston, ja tallentaa sen tietokoneen kovalevylle serverin sijaan, muokkaa siitä, ja töiden lopuksi vasta tallentaa taas serverille?

Tarkotat siis, että avaa tiedoston, ja tallentaa sen tietokoneen kovalevylle serverin sijaan, muokkaa siitä, ja töiden lopuksi vasta tallentaa taas serverille?

Tuo on kans vaihtoehto. Tarkoitin kuitenkin tarkemmin ottaen sitä, että esim AutoCAD tekee muistaakseni oletuksena väliaikaistiedoston (jonka olemassaoloa sä et missään kohtaa käyttäjänä huomaa mut johon ohjelma jatkuvasti kirjoittaa ja josta se jatkuvasti lukee) siihen kansioon, josta varsinainen muokattava tiedostokin on avattu. Ja tuon sijainnin voi muuttaa asetuksista.

Käytännössä samaan tulokseen pääsee tolla mitä itse kirjoitit mut vaatii pari steppiä enemmän.

Lehden yleisönosastosta luin erään ihmisen valituksen, heidän kotinsa olohuone on muuttunut puolison työnantajan toimistoksi missä ei muut saa liikkua eikä meluta kun tehdään töitä ja palaveerataan. Oli sanoisinko suhteellisen kypsä tämä kirjoittaja vallitsevaan tilanteeseen jossa hän koirien kanssa ulkoilee turhankin paljon en muista oliko lapsia mainittu.

No kannattais tämmönenkin asia muistaa ja ottaa huomioon.
Niin kyllä kai etätyöpiste oman huoneen vaatii. Eihän se ole tietosuojankaan kannalta hyvä homma, jos firman paperit tai muistiinpanot on levällään olkkarissa ja ruudulta vilkkuu jatkuvasti firman sähköpostit sun muut asiat.

Kukaan ei varmaan kaipaa ketään ylimääräisiä ihmisiä pyörimään nurkissa, jos koittaa keskittyä tekemään töitä eikä toisaalta kukaan halua katella mitään hyssyttelijää olkkarissa, jos haluaa elää normaalisti kotonaan :D

Kysytääs näin:
-Onko teillä siis oikeasti todistettavasti kokemuksia etätyöstä siten, että kotona työskennellessä VPN yhteyden kautta olette saaneet ohjelmat ja tietotekniikan toimimaan aivan yhtä nopeasti kuin toimistolla? vaikka olisi useita tiedostoja auki, ja lataisi ja ajaisi erilaisia tiedostoja ja toimintoja?

Mulla on kahdesta firmasta etätyöstä pikainen kokeilukokemus.
Kummassakin firmassa etätyön kautta yhteys ollut aivan paska. Yksi tiedosto auki, ja latausympyrä pyörii ruudulla, hermot menee pentele. IT tuki pyörittelee
käsiään ja toteaa että firman rauta nyt on tämmöistä. kotona nopea netti.

Tuli vaan tässä mieleen, että kun töissä on bileet aina mun työhuoneessa, koko lopputiimi vitsailee ja "kreiseilee", ja itse olen kireä autistipappa niin ei vois vähempää kiinnostaa mikään vitsien ja juttelun kuuntelu työn ohessa, varsinkin kun samaan aikaan pitäisi kyetä ratkomaan henkisesti vaativia ongelmia itsenäisesti, ja jaottelemaan omaa työtään.
Niin tota, ajattelin että elämä nyt vaan on helvettiä, ja työelämässä on aina joku ongelma, eli joko meluavat työkaverit tai sitten etätöissä kelvoton VPN,
niin tuli mieleen että onko todistettavasti jollakin ollut toimiva etäyhteys....Koska mietin jos vaan laittaisi työnhaussa kriteeriksi sen, että saa vaan kotonaan tehdä töitä, ettei tarvii sitä työhön liittymätöntä melua samaan aikaan kuunnella.

Kysytääs näin:
-Onko teillä siis oikeasti todistettavasti kokemuksia etätyöstä siten, että kotona työskennellessä VPN yhteyden kautta olette saaneet ohjelmat ja tietotekniikan toimimaan aivan yhtä nopeasti kuin toimistolla? vaikka olisi useita tiedostoja auki, ja lataisi ja ajaisi erilaisia tiedostoja ja toimintoja?
Koko lailla kaikki firman softat, mitä omaan puuhasteluun tarvitsen, ovat selainpohjaista, joten onnistuu mainiosti. Uuden läppärin kyllä tarvitsen, 8 ydintä, 64 GB muistia ei paikalliseen prosessointitarpeeseen riitä.

Sinun tarpeesi kuulostavat siltä, että ne vaikuttaisivat vaativan jonkinlaisen remote desktop -ratkaisun, jossa käyttäisit softia duunin verkossa "paikallisesti", et kotonasi. Duunin pömpelit kyllä tässäkin ratkaisussa vaativat paukkuja, jotta toiminta on sujuvaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom