Esitys eduskunnassa: Roskaruoalle markkinakielto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
No joo...Tälläisia holhoushommia tulee ja menee. Varsinkin tuollaiset populistiset poliitikot elävät ja saavat pidettyä työnsä tollasilla paska ideoilla.Tommoisen kiellon tekeminen/seuraaminen olisi täysin mahdotonta.
Miten McDonalds eroaa siitä 60-luvun kiskan tädistä jolta sai limun+räkämunkin ja tikkarin kaupanpäälle?(ravitsemusmielessä).
Asenne jo lähtökohtaisesti omituinen, vanhemmat laittaa muksunsa mäkkäriin ja sitten kansanedustajien tehtäväkö on miettiä näitä McPullukoita?
Täytyy pitää mielessä 1 tärkeä asia, mikään pikaruoka ei lihota oikein käytettynä ja sen väärinkäytön estämiseksi on todella typerä miettiä mitään lakeja.
Nää holhousjutu aina :wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kansalaisvelvollisuudeksi lukea pakkikselta ruoka-asiaa, niin saadaan jotain järkeä tähän touhuun. :D

Jonkinlaista holhousta tarvitaan aina. Ei ihmiset lapsena ymmärrä kaikkia asioita kun kantapään kautta, jos sittenkään. Mitäs sitä aikuisena enää auttaa tajuta roskaruuan laadusta, jos on reilusti yli satakiloinen, josta suurin osa on läskiä ja tehnyt jo tuhojaan elimistöön?

Välinpitämättömyys on taas tietämättömyyttä. Miksi huolestua asioista, joista ei ymmärrä mitään. Ironista on se, että lapset kokevat holhouksen jonkinlaisena rangaistuksena vaikka oikeasti se on heidän omaksi parhaakseen. Nykyään pitäisi osata ajatella, jotta ei tarvitse kaikkea kokeilla.

Ei sitä itsekkään tajunut nuorena ajatella tuollaisia. Oli niin paljon muuta "jännää" ja helposti ymmärrettäviä asioita. Toivottavasti jälkipolvet saadaan paremmin ymmärtämään.

Eiköhän aika tavallinen koululaisen päivä ruokailun suhteen ole suurin piirtein tällainen (ainakin oli mun luokkalaisten suhteen kouluaikoina):

- Herätään aamulla viime tipassa, koska halutaan nukkua 5min pitempään. Lopputulos: Ei syödä aamiaista, vaan vedetään kuppi kahvia.
- Tullaan kouluun ja ostetaan limuautomaatista limu.
- Ensimmäisen tunnin jälkeen käydään lähikaupassa ostamassa suklaapatukka tjsp.
- Koulun ruokatunnilla syödään vain vähän ruokaa, jos mitään, koska se on pahaa. Tämän jälkeen ostamaan berliininmunkki ja limu kaupasta.
- Mennään koulun jälkeen kavereiden kanssa kahville jauhamaan paskaa. Siinä sivussa ostetaan iso korvapuusti ja kun lähdetään kotiin käydään ehkä vielä mäkkärissä.
- Ahdetaan kotona maha täyteen ruokaa.
- Tuijotetaan telkkaria iltaan asti ja juostaan vähän väliä jääkaapilla hakemassa leipää/limua/tuoremehua jne.

Ja kun kaikilta kysyy, niin omasta mielestään he syövät kyllä ihan terveellisesti...

No joo, osa näistä on jo jossain muodossa varmaan tullutkin esille tässä threadissa, mutta laitanpa nämä omat ajatukseni:

1. Lihominen on aina vuorokauden kokonaiskaloreiden ja kulutuksen suhde. On totta, että ranskalaiset vetävät aivan järkyttävän rasvaisia päivällisiä. Ainakin omalla taannoisella kielikurssillani merenrannan pikkukaupungissa. Esim. kinkkusiivu voilla oli aika kova sana. Ranskalaisia ne teki itse säännöllisesti. Sutjakoita ne oli, kun aamiainen oli pari leipää marmelaadilla ja lounaaksi joku köykänen salaatti. Amerikkalainen olisi siinä vaiheessa vetänyt aamiaiseksi pannukakkuja pekonilla ja siirapilla, ja lounaaksi mäkkärin kulta-aterian. Aivan samoin vielä minun lapsuudessani, suomalaisten ruokakulttuuri oli hyvin säännöllistä sykliä. Ei välipaloja, melkein kaikkien perheissä syötiin yhteinen ateria noin viiden korvilla.

2. Onko lihomisen syy rasvaisemmissa ruuissa vai nopeiden hiilisten täyttämässä välipalakulttuurissa? Kuten kaikki on ne käyrät nähnyt, niin 50-luvulla ylipainoisia oli rutosti vähemmän kuin tänään. Eikä taatusti ollut kotiruoka vähärasvaista siihen aikaan. Läskisoosia ja ruskeaa kastiketta. Ei ollut laittituotteita ja lowfatteja siihen aikaan. Ei myöskään syöty karkkia, suklaata ja kokista koko ajan. Meikäläisen lapsuudessa oli karkkipäivä, nykyisin ne vetää joka päivä. Kouluissa on ne limu ja suklaa-automaatit. Ja kuten kaikki tietävät, Amerikka on täynnä "low-fat" tuotteita, joiden kaloriarvot ovat kuitenkin järkyttävät, koska rasva on korvattu sokerilla, jotta maku ei kärsisi. Eli "osta chupa-chups tikkari, rasvaa nolla prosenttia!"

3. Ja tämänhän on jo puolet todennut: lapset eivät valitse ruokiaan. Mielestäni kylkiäiset ovatkin täysin moraalittomia, koska ne suuntautuvat otuksiin, jotka eivät vielä ole ns. "itseohjautuvassa" tilassa. Mä uskon vahvasti, että ihmisen voi totuttaa erityyppisiin ruokavalioihin. Mitä pidempään syö terveellisesti, sitä oksettavammalle ranskalaiset maistuvat. Mitä rasvasempaa safkaa vetää, sitä enemmän on sellainen tunne, että vähärasvaisesta safkasta ei tule "kylläiseksi". Ihmisen maku tuntuu tottuvan siihen, mitä se saa säännöllisesti. Itseäni vituttaa myöskin se, että hyödytöntä muovitilpehööriä on tämän pallon rasitteena ja valmiiksi ihan liikaa.

Eikös Hesen kerroksen ravintoarvot ole "hiukan" eri luokkaa kuin BicMacin???

Ihan hyvä että joku tarttuu tuollaiseenkin juttuun. Onhan se selkeästi ongelma että pikkulapset oppivat syömään päin helvettiä. Vanhemmilla on tietenkin viime käden vastuu, mutta tiedämme hyvin ettei se aina riitä. Lihavia lapsia on jo nyt liikaa ja lainsäätäjät voivat vaikuttaa asiaan.

Olen vielä sillä kannalla että valmisruokiin pitäisi laittaa haittavero riippuen kcal/100g-suhteesta tai aterian kokonais-hiilari/rasvamäärään perustuen. Kyllähän joku Hese ihan mielellään myy light-ruokia niille jotka sellaista haluavat, tarvitaan vain joku hintaero että niistä tulisi vakiovalinta niillekin jotka eivät kalorimääriä sen kummemmin mieti.

Kansalaisten ruokailutottumukset aiheuttavat kuluja yhteiskunnalle. Lainsäädännöllä niistä voi saada osan takaisin ja ohjata verojen kautta hinnoittelua, josta seuraa ostotottumuksien muutos parempaan suuntaan.

Olkoon joidenkin mielestä holhousta, ei tän jutun seuraukset kuitenkaan teitä niin paljon haittaa ettei sitä kannattaisi tehdä.

:lol2: :offtopic:

Toimiikohan palaute-järjestelmä kunnolla?

"Kertakaikkisen lapsellinen posti. Lopeta tällaiset!". - Olen kyllä kirjoittanut paljonkin joka ansaitsee tuollaisen palautteen, mutta tämä posti? :lol2:

Mä en muuten tajua miksi ihmiset on huolissaan siitä kun muut lihoo. Henk.koht. mulle yks lysti, tai oikeastaan hyvä vaan että lihoo, näyttääpähän itse sitten paremmalta kontrastissa.

Kyllähän asia on nyt niin, että jotenkin ne kakarat on saatava kuriin.

Omassa lapsuudessa sain viisi markkaa karkkia varten joka lauantai. Siinä mun VIIKON karkit. _Tämä siis 90-luvulla.
Nykykersat on tottuneita saamaan useita kymmeniä euroja kuussa pelkästään omiin ostoksiinsa.

Onko siis kylkiäismarkkinointikiellon tilalle jotain hyvää suunnitelmaa, millä saataisiin nykyajan AIKUISET kuriin.

Ps. miksi kakarat valittaa, että jos namiautomaatit poistetaan, nin tulee nälkä? Eivätkö ne edes osaa pakata enää eväitä kouluun??? :curs:

ljp sanoi:
Mä en muuten tajua miksi ihmiset on huolissaan siitä kun muut lihoo. Henk.koht. mulle yks lysti, tai oikeastaan hyvä vaan että lihoo, näyttääpähän itse sitten paremmalta kontrastissa.

Tuohon yhteisin melkein kokonaan. Ainoa miinuspuoli on kesäisin ne rantamaisemat kun kaikki jokironsut raahaavat makkaransa grillautumaan :D

ljp sanoi:

Tajuat viimeistään sitten kun ensimmäiset verosi maksat :) Jos Suomessa olisi jonkinlainen vakuutuspohjainen terveydenhuolto, jossa lihaville (ja esim. tupakoijille) mätkähtäisi huomattavasti suurempi maksu johtuen lihavuuden terveysriskeistä, niin en minäkään olisi kovinkaan kiinnostunut muiden ihroista. Tosin liikalihavuus aiheuttanee lisäkustannuksia myös työnantajille sairauspoissaolojen muodossa ym. pientä.

Narutumppu sanoi:
Ps. miksi kakarat valittaa, että jos namiautomaatit poistetaan, nin tulee nälkä? Eivätkö ne edes osaa pakata enää eväitä kouluun??? :curs:

On tosiaan aika järkyttävää että kouluihin on laitettu limpsa- ja karkkiautomaatit käytäville. Varmaan eduskunnan kannattaisi hoitaa ensin tämä asia pois päiväjärjestyksestä..... :lol2:

protsku sanoi:
On tosiaan aika järkyttävää että kouluihin on laitettu limpsa- ja karkkiautomaatit käytäville. Varmaan eduskunnan kannattaisi hoitaa ensin tämä asia pois päiväjärjestyksestä..... :lol2:

Niinpä ja nykyisin niitä taitaa olla jo ala-asteillakin, korjatkaa jos oon väärässä. Mutta mun yläaste aikoihin eli aikaa on jo 10 vuotta, tuli eka cokisautomaatti ja ei se yleensä montaa päivää kestänyt kun sen sai täyttää uudelleen...että vielä karkkiautomaatit rinnalle niin hyvää tulee... :curs:

Mixu sanoi:
Rikotaanko siinä ihmisoikeuksia, jos kaupallisesta tuotteesta poistetaan jokin täysin siihen riippumaton houkutin, millä pyritään lisäämään markkinoita?

Rikotaan. Tämän pitäisi jo riittää tällaisten aloitteiden kehittelijöille.

Mixu sanoi:
Porukka on ymmärtänyt tän kansanedustajan esityksen nyt aivan väärin. Idea taustalla on, että lapsia houkuttelevat lelut pitäisi poistaa pikaruokamarkkinoinnista. Yhtä lailla kuin kuohuviiniä ei saa markkinoida niin, että mainoskuvissa joukko teinejä istuu Suomenlinnalla ja pitää hauskaa pullot kädessä. "Tää on kivaa, osta sinäkin kuohuviiniä!"

Tuohon edelliseen kohtaan viitaten, myös alkoholin mainonnan säätely valtion taholta rikkoo ihmisoikeuksia. Sekä tietysti se, että teinit eivät saa alkoholituotteita itse ostaa. Teineillä pitää siis olla oikeus ryypätä ja hankkia tärpättinsä siihen, mutta moraalisesti vastuu siitä kuuluu vanhemmille.

Karkki- ja limuautomaateista on keskusteltu aikaisemminkin. Kokeilkaas täältä.

Baarikello sanoi:
Tuohon edelliseen kohtaan viitaten, myös alkoholin mainonnan säätely valtion taholta rikkoo ihmisoikeuksia. Sekä tietysti se, että teinit eivät saa alkoholituotteita itse ostaa. Teineillä pitää siis olla oikeus ryypätä ja hankkia tärpättinsä siihen, mutta moraalisesti vastuu siitä kuuluu vanhemmille..

Halkean uteliaisuudesta, kerro nyt, missä se teiniyden raja menee?

Suomi on kieltojen paratiisi... En haluaisi että paskamössöjä mainostetaan lapsille mutta vanhempien homma on opettaa lapsille mitä syödään ja mitä ei, ei sen vitun lakikirjan. Vähän väliä alkaa kiristämään kun miettii miten paljon tässäkin "vapaassa" maassa lopulta yksilönvapauksia rajataan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom