Esitys eduskunnassa: Roskaruoalle markkinakielto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
sterpuska sanoi:
Ja mikään ei ole niin Suloisen ihanaa kun 4 vuotias itkee korvan ´vieressä 5tuntia jotain Keleen smurffia.

Joo voi olla, itsellä ei ole lapsia, mutta voin hyvin kuvitella. Saattaa se mainitsemani auktoriteetti loppua jossain vaiheessa :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
BonBon sanoi:
joutuu pian muuttamaan pois euroopasta jos täällä saatana kaikki kielletään
Juu, kokeile muuttaa vaikka USA:han, missä kaikilla on ihanaa, kun jokaisella ihmisellä on samat oikeudet ja vapaudet, eikä ongelmia synny. Siellä ei ole ylipaino-ongelmaa koska tosiaan ihmiset osaa päättää, mitä syövät ja aseetkin pysyvät kurissa, kun ei mikään natsihallinto yritä sitä aseenomistusta rajoittaa. :D
Eli tiivistetyisti nuo rajoitukset juuri tekevät Euroopasta paremman paikan elää.

Mixu sanoi:
"Forsius poistaisi lasten hampurilaisaterioista lelukylkiäiset." Tuossa on se ehdotus, minkä hän on tehnyt.

Jos smurffilelut kielletään niin mainostajathan voi laittaa kylkiäiseksi vaikka ylimääräisen annoksen sitä ns. roskaruokaa tyyliin:

Kolme hampurilaista kahden hinnalla! Jättiranskalaisten ostajalle kermajäätelö kaupan päälle!

:eek:

Mixu sanoi:
Juu, kokeile muuttaa vaikka USA:han, missä kaikilla on ihanaa, kun jokaisella ihmisellä on samat oikeudet ja vapaudet, eikä ongelmia synny. Siellä ei ole ylipaino-ongelmaa koska tosiaan ihmiset osaa päättää, mitä syövät ja aseetkin pysyvät kurissa, kun ei mikään natsihallinto yritä sitä aseenomistusta rajoittaa. :D
Eli tiivistetyisti nuo rajoitukset juuri tekevät Euroopasta paremman paikan elää.

Just näin. Eli kyllä rajoituksia ja ohjausta tarvitaan lainsäädännön puolesta. Miksi saa myydä ja mainostaa terveydelle haitallista ravintoa? Jos ei sitä olisi edes myynnissä niin ei sitä kukaan ostaisi eikä osaisi edes kaivata jos ei olisi koskaan nähnytkään. Pitäähän pyöräilessä käyttää kypärääkin niin että miksei tässä asiassa voisi olla myös enempi holhousta. En ainakaan näe siinä mitään haittaa ihmisten kannalta. Kieltäispä vaikka EU vielä valkosen jauhon ja riisin niin vois syödä pastaa ja riisiä muuallakin kun himassa ja miksi esim. täysjyvämakaronit on kaupassa monta kertaa kalliimpia kun valkoset makaronit?! Hampurilaisia, limsaa ja makeisia jne. ei meidän perheessä syödä ollenkaan kun ne on EPÄTERVEELLISIÄ. Saahan sitä tietysti lyödä itseään vaikka vasaralla päähän, mitä se muille kuuluu, mutta tarviiko siihen yllyttää.

En ole vielä nähnyt yhdessäkään "roskaruoka" ravintolassa, että ketään olisi pakotettu
syömään "roskaruokaa".
Se taitaa olla jokaisen oma valinta mitä suuhunsa lykkää.

Mun mielestä ollaan väärillä raiteilla, kun ihmisten ruokailutottumuksia lähetään korjaamaan sillä, että kielletään niiden myyminen.

Kieltämisen sijaan korjaus pitäisi tapahtua valistuksen kautta. Eli kerrotaan miten syödään oikein.

Tuskin se läski katoais, vaikka Mäkkärissä ramppaaminen kiellettäis. Sitten syötäis karkkia, limua, valmisruokia ym. enemmän.

Jos halutaan luoda kestävää kehitystä, niin se luodaan sillä että saadaan ihmiset ostamaan niitä terveellisiä tuotteita, jolloin roskaruoan tarjonta hyytyy.

Utopististä? Totta munassa!

Fullpower sanoi näin:
"Jos jotain nyt on pakko tehdä ja holhota niin pistäsivät sitä pakko liikuntaa 2h päivään niin ois varmasti parempi vaihtoehto ja varmaan halvempikin."

En vois olla enempää samaa mieltä.

Hmm, eikös niitä kylkiäisiä myydä ilman hampurilaisateriaakin? 'Merivuokolta' unohtui nyt (ainakin) tämä porsaanreikä.

Aika syvällä suossa ollaan jos hampurilaisbaarissa aletaan kysyä paperit ovella :) Luulenpa että koko tämä juttu johtuu siitä, että merimakkara ei ole eduskuntakautensa aikana saanut mitään muuta aikaan kuin narrattua hjalliksen rahat ja nyt päätti repäistä vähän näkyvyyttä medioissa.

Nee sanoi:
Hmm, eikös niitä kylkiäisiä myydä ilman hampurilaisateriaakin? 'Merivuokolta' unohtui nyt (ainakin) tämä porsaanreikä.

Aivan, lelut voi ostaa myös ilman hampparia (joka ainakin mun 5v kummipojalta jää 99% käyntikerroista syömättä, mut siitä tuleekin uusi teemuselänne-mikaelforssel-jarkkonieminen-kallepalander omien sanojensa mukaan, ravintoasiat on siis pojalla hallussa :D ).

Mulle on ihan sama saako niitä hampurilaisia yms roskista markkinoida vai ei. Itse boikotoin Mäkkiä boikotoimisen riemusta (ylikansallinen paskafirma) ja muut roskaruokalat haisee eltaantuneelle rasvalle :urjo: Ihminen päättää ihan itse mitä se suuhunsa lappaa, ja kun on lapsista kyse, niin sen päätöksen tekee vanhemmat. On tosin sit turha tulla ulisemaan kun on ylipainoa, verisuonitauteja ja muuta vastaavaa. :rolleyes:

Edit: typot

gnut sanoi:
Kieltämisen sijaan korjaus pitäisi tapahtua valistuksen kautta. Eli kerrotaan miten syödään oikein.

Aamen!! :worship:

Itse kun on ravinnosta oppinut jo keskivertokaduntallaajaa enemmän niin asioista keskustellessa vaikka työkavereiden kanssa kuulee +40 wee perheenisiltä kommentteja "että hiilarit yksin ei lihota" ja että "rasva ja hiilarit VAIN yhessä syötynä lihottaa", aika pahasti mennään metsään kun sitten sille jälkikasvulle sitä ruokaa laitetaan, tarjotaan tai ostetaan. Vanhemmat voi opettaa lapsensa myös käymään kunnon ravintolassa syömässä vaikka joku hyvä pihviateria, ei ehkä sekään paras mahollinen ja varmasti maksaa enemmän, mutta lopputulos on todennäkösesti parempi. Ja voi siellä mäkkärissäkin käytä, vaikka kerran kuukaudessa...se ei vielä ketään lihota mihinkään suuntaan.

Juu Loppujen lopuksihan kaikki lähtee kodista, itse taisin käydä Mäkkärissä ensimmäisen kerran silloin kun mulla oli jo 30kiloa ylipainoa,
Mikä oli osaltaan tullut just mun vanhempien ajatusmailman mukaan eli kotiruoka ei lihota vaikka sitten olisi 500kcl per 100g.

Mixu sanoi:

Ensinnäkin, jos ajattelet, että USAsta ei älyttömiä rajoituksia ja typeriä lakeja & lainsäätäjiä löytyisi, niin sitten mennään hakoteille. Enkä nyt äkkiseltään menisi sanomaan, että "Eurooppa" on parempi paikka elää kuin "Amerikka" - Jenkkilä kun ei ole pelkkää Comptonia eikä Eurooppa pelkkää idylliä.

Toisekseen, minusta on aikamoisen vaikeaa saada itseäni uskomaan, että kielto tarjota lapselle lelu hampurilasaterian oston yhteydessä parantaisi minun tai kenenkään muun elämänlaatua. Varsinkin kun vanhemmat on keksitty ja heillä luulisi sitä kasvatusvastuuta olevan. Jos ei sitä joillakin vanhemmilla ole, ei varmaan kannattane rangaista kaikkia vanhempia & lapsia siitä - puhumattakaan niistä jotka noita leluja valmistavat & niistä jotka niitä osana roskaruoka-aterioitaan myyvät.

Merikukkaa on viime aikoina arvosteltu, kun ei ole juuri näkyvästi osallistunut eduskunnassa. Tuli vissiin kiire vaan huitasta jotain lööppeihin. Rajoitettu markkinointikielto ei ole missään tapauksessa realistinen ja eiköhän Merikukkakin sen tiedä.

sterpuska sanoi:
Ja mikään ei ole niin Suloisen ihanaa kun 4 vuotias itkee korvan ´vieressä 5tuntia jotain Keleen smurffia.

Tuskin voi oikeampaan osua..

Eilen jouduin kuuntelemaan noin 2min kauppajonossa, kun ~5v tyttö mankui ja parkui äidiltään, että haluaa mäkkiin syömään. Minulla meinasi särkyä pää jo siinä ajassa, en halua edes kuvitella mitä tuo äiti joutui kestämään.

En ole tietääkseni koskaan mitään happymeal-leluja omistanut, legot olivat paljon parempia :D mutta tuli sitä itsekkin 17v ikävuoteen asti mäkissä ravattua, tuhansia ja taas tuhansia markkoja sinne kannettiin. 17v iässä oli "strategiset" mitat 178cm/117kg (meinaa tulla puklapukla kun ajattelee edes tuota), salilla sentään joskus kävin - ylätaljalla eteen (~leuanveto) 40kg, penkissä suunnilleen saman verran ja cooperin testissäkin vierähti 20 min. Onnekseni olin jollain ihmeellä saanut haalittua itselleni naisseuraa, joka sitten jätti - seurauksena valaistuminen aavistuksen terveellisemmistä elämäntavoista. Tai no tervettä ja tervettä.. ;)

Mitä nyt itse pelkään, on se että kun tuota jälkikasvua onnistuu hankkimaan, niin millä ilveellä ne riiviöt saa pidettyä erossa ranskalaisista perunoista, sokerimössöstä ja pleisteissönistä? Pelkkä urheiluun kannustaminen tuskin auttaa, kun kouluissa ja etenkin sen jälkeen koulukaverien kanssa vietetyllä ajalla niitä asenteita - mäkkiruoka on hyvää, terveysruokaa pakkosyötetään ja miksi juosta pallon perässä kun voi istua sohvalla ohjain kädessä - kuitenkin opitaan?
Kaipa se on oma esimerkki kuitenkin tärkeimpiä tekijöitä, ainakin voisin näin kuvitella, sillä omat vanhempani eivät ennen 'valaistumistani' tainneet juuri lainkaan urheilua harrastaa (nykyisin jopa pelaan heidän kanssaan sulkaa) - ja eihän se syy nyt minussa voinut olla :D

On tietenkin kivaa, että Merikukka ottaa huolta tällaisesta asiasta, joka todellisuudessa on taistelua tuulimyllyjä vastaan. Nuorten lisääntynyt päihteiden käyttö- kortti olisi ollut paljon viisaampi veto. Siitä voimme olla ihan oikeasti huolissamme. Joo joo tiedän, meidän vanhempien vastuu jne.

setae sanoi:
Itselleni tulee mieleen, etta vanhemmat voivat vaikuttaa lasten ruokailutottumuksiin hyvinkin paljon tekemalla kotona hyvan makuista ja terveellista ruokaa, jolloin lapsi oppii etta terveellinenkin on hyvaa. Tahan kun lisataan terveissa mittapuitteissa oleva valistus ja asennekasvatus vanhempien puolelta ruokaan liittyen, niin en usko etta lapselle tulee ongelmia Makkarin kanssa, vaan siella kaydaan silloin talloin eika joka paiva.

Valitettavan usein vain nykyaikana vanhemmat ovat kiireisia, eivatka ehdi valmistamaan ruokaa, vaan se korvataan mikroruuilla, makkarissa kaynnilla yms. Olen edelleen sita mielta (niin kuin monet muutkin tassa threadissa), etta valistus lahtee kotoa ja sita pitaisi valtion tukea, jotta saataisiin pysyvia vaikutuksia aikaiseksi.

setae sanoi:
omat vanhempani eivät ennen 'valaistumistani' tainneet juuri lainkaan urheilua harrastaa (nykyisin jopa pelaan heidän kanssaan sulkaa) - ja eihän se syy nyt minussa voinut olla :D

Valaistuminen on hyvä juttu, olisipa minullakin vanhemmat joitten kanssa voisi pelata sulkapalloa!

:)

Ei jumalauta.. ja näiden pellejen palkatkin me vielä maksetaan. Vois nyt perkele miettiä jotain tärkeämpiä asioita siellä :kakka: Niinkuin tässä on jo tullutkin esille se lasten kasvattaminen ja syöttäminen on VANHEMPIEN VASTUULLA. Ja mitä se aterian mukana tuleva lelu vaikuttaa yhtään mihinkään ?? Vanhemmathan ne sen lapsen sinne mäkkäriin vie ja ostaa safkat. Eikä se sitäpaitsi ketään tapa jos syö roskaruokaa kerran viikossa.

P.S. setae: aika hyvin kun sait cooperissa vierähtämään 20min :)

jos vanhemmatkin on näitä (ainakin kokoajan yleistymässä) vapaan kasvatuksen yksinhuoltajia niin tuskin suuria odotuksia kersoiltakaan ole. ihan hyvä vaan että puututaan asioihin, yleensä vaan nämä tahtoo olla käytännössä ihan vituilleen suunniteltuja asetuksia.

Bigmäkki:
kcal P(g) Hh (g) Rasvaa (g)
530 28 44 27

What's the fuss?

Tällä viikolla oli lehdessä, en muista kenen sanomana, että mäkkärin ruuat on terveellisempiä kuin ranskalaisen keittiön satsit. Mikä ei pakkislaisille pitäisi olla yllätys.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom