Esitys eduskunnassa: Roskaruoalle markkinakielto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tiivistetyisti nuo rajoitukset juuri tekevät Euroopasta paremman paikan elää.
saanen olla toista mieltä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
D.Yates sanoi:
Bigmäkki:
kcal P(g) Hh (g) Rasvaa (g)
530 28 44 27

What's the fuss?

Tällä viikolla oli lehdessä, en muista kenen sanomana, että mäkkärin ruuat on terveellisempiä kuin ranskalaisen keittiön satsit. Mikä ei pakkislaisille pitäisi olla yllätys.
Tuohon ravintoarvoihin sen verran etta kummasti tulee lisaa kun kiskaistaan 0.5l cokista ja ranskalaiset paalle, vaikka hampurilainen itsessaan ei olisikaan saatanasta.

Täysin turha kielto. Samalla logiikalla voisivat kieltää alkoholipitoisten juomien mainonnan (taas). Tai edes suklaapatukoiden ja keksien, limuista puhumattakaan. Pelkkien purilaisaterioiden mainonnan kieltäminen ei meistä kansakuntana tee mitenkään terveempää. Big DUH. :jahas:

grumby sanoi:
Pelkkien purilaisaterioiden mainonnan kieltäminen ei meistä kansakuntana tee mitenkään terveempää. Big DUH. :jahas:

Niin, käydäänkö Mäkkärissä kerran viikossa vai ainoastaan kerran kuukaudessa.....

ljp sanoi:
P.S. setae: aika hyvin kun sait cooperissa vierähtämään 20min :)

Joo, nykyään selviän jo 12 minuutissa ;)

Onhan tuo tietysti, että vastuu on ensisijaisesti vanhemmilla. Vaan kyllä tuottajillakin jotain vastuuta tulisi olla; onhan vastuu vanhemmilla myös mm. tupakoinnin osalta. En silti mitenkään erityisen riemastuneena katso, kun tupakkafirmat polttavat miljoonia tehdäkseen miljardeja, ja parhaansa mukaan myös pakenevat vastuuta. Sama koskee myös alkoholia (joka nyt Suomessa onneksi on vähän paremmin kurissa, tosin katajainen kansa pitää itse huolen puskaradiomainonnasta..), ja miksei myös roskaruokaa ja sokerimössöä.

Asennekasvatus ei tule ainoastaan vanhemmilta, vaikka sen suurimmaksi osaksi olisi syytäkin; kaverit, ihmiset ympärillä, mainokset ja esim. elokuvat muokkaavat kaikki asenteita, enemmän tai vähemmän suoraan (syy muuten siihen miksi en katso televisiota koskaan kotona). Tuen ennemmin itse asennekasvatusta kuin kovennettuja rangaistuksia, ja tällä hetkellä ainakin tuntuu siltä - nyt jo vähän nuo villeimmät teiniangstivuodet ohittaneena - että vanhempien urakka on nykyisen yhteiskunnan tuen vallitessa aika lohduton.

Mitä sitten pitäisi tehdä esim. kouluissa toisin, onkin helvetin hyvä kysymys. Millä ne penskat saisi ajattelemaan asioita itse? Ainakin oman kouluikäni aikana kun terveystieto ym. asenneopetus oli lähinnä tuskaa ja kärsimystä, jota lähinnä ivattiin tunnin ulkopuolella; jos jotain tutkielmaa tai muuta sellaista piti tehdä, olivat ajatukset suoraan kirjasta, eivätkä omasta päästä. Lauseet ehkä sisäistettiin - kokeita varten - mutta ajatuksia ei.

D.Yates sanoi:
Bigmäkki:
530 28 44 27

What's the fuss?

Tällä viikolla oli lehdessä, en muista kenen sanomana, että mäkkärin ruuat on terveellisempiä kuin ranskalaisen keittiön satsit. Mikä ei pakkislaisille pitäisi olla yllätys.

Jeps itse hommasin joskus ton macin ravintoarvo kalenterin noista macin ruuista ei ne nyt niin huonoja minusta ole. Ja helpostihan tuohon ateriaan voi vaikuttaa. Ottaa vaikka ruismacin bigmacin sijaan. jättää majoneesit veks jos sitä pelkää. Vaihtaa cokiksen light cokikseen tai vaikkapa wissyyn. Ei oo iso homma. Se on sitten eri asia haluaako/viitsiikö sitä ateriaa muuttaa. Kyllä ylipainon syy on minusta enemmänkin siinä ,kun ei liikuta tarpeeksi lapsena ja tehdään siitä liikkumisesta vastenmielistä jo ennen kouluun menoa.

Eihän ne teidän mielestä isoja ravintoarvoja ole mutta kun alkaa miettimään kuinka paljon tuommoinen nappula kuluttaa päivässä energiaa. Peruskulutus tuplat vähemmän ja jotkut niistä eivät edes liiku niinkuin itse tein. Mäkin ateria vastaa melkein koko päivän energia määriä ja siihen vielä päälle esim. kouluruuat kotona ruuat iltapalat jne. Kyllä sillä lapsi paisuu aika nopeasti.

Ei jeesus mitä logiikkaa tällä Merikukalla. Kuten jo tuossa aiemmin sanottiin, vastuu on vanhemmilla. Ei ole valtion tehtävä kasvatta lapsia ja kieltää kaikkia asioita, jotka voivat olla haitallisia. Ei muuntajia tarvi kieltää sen takia, että niihin voi kusta. Koko eduskunta on täynnä juuri tällaisia vitun pellejä, voisin kyllä suositella tuota muuntajaan kusemista aika suurelle osalle heistä. No onneksi ei oo minun vika, enpä ole heitä sinne äänestänytkään.

Juu, jos mäkin toiminta riepoo, niin henkilökohtanen boikotti päälle. Turha siitä on lakia vääntää, eihän ne kansanedustajan aivot sentään ainoat ole tässä maassa.

D.Yates sanoi:
Bigmäkki:
530 28 44 27

What's the fuss?

Big Mac = 512 kcal,
isot ranskalaiset = 442 kcal
iso sokerijuoma = 220 kcal
YHTEENSÄ: ~1100 kcal
- Lähde

Porukka on ymmärtänyt tän kansanedustajan esityksen nyt aivan väärin.
Idea taustalla on, että lapsia houkuttelevat lelut pitäisi poistaa pikaruokamarkkinoinnista. Yhtä lailla kuin kuohuviiniä ei saa markkinoida niin, että mainoskuvissa joukko teinejä istuu Suomenlinnalla ja pitää hauskaa pullot kädessä. "Tää on kivaa, osta sinäkin kuohuviiniä!"

Pitäisikö liikuntaa lisätä ennemin kuin ruokintaa rajoittaa? Tai ehkä Merikukka olisi iloinen, jos lapset söisivät vain riisikakkuja ja joisivat tuoremehua.

Se on ihanan helppoa sanoa aina, että vastuu on vanhemmissa.
Nykyaikaiset vanhemmat kun eivät sitä vastuuta osaa ottaa. Emmehän me muuten tästä väittelisi pikkulasten ylipainoisuudesta, jos vanhemmat tekisivät, mitä kaikki nyt heiltä tässä threadissa odottavat.

Mixu sanoi:
Porukka on ymmärtänyt tän kansanedustajan esityksen nyt aivan väärin.
Idea taustalla on, että lapsia houkuttelevat lelut pitäisi poistaa pikaruokamarkkinoinnista. Yhtä lailla kuin kuohuviiniä ei saa markkinoida niin, että mainoskuvissa joukko teinejä istuu Suomenlinnalla ja pitää hauskaa pullot kädessä. "Tää on kivaa, osta sinäkin kuohuviiniä!"

Lapset saavat syödä ihan lain mukaan, mutta eivät juoda alkomahoolia.

No joo, toisaalta ymmärrän pointin mutta toisaalta en.

Mixu sanoi:
Nykyaikaiset vanhemmat kun eivät sitä vastuuta osaa ottaa. Emmehän me muuten tästä väittelisi pikkulasten ylipainoisuudesta, jos vanhemmat tekisivät, mitä kaikki nyt heiltä tässä threadissa odottavat.

Ja se on niin pirun helppo syyttää niitä vanhempia, Mun käsityksen mukaan
normaali ihmisillä ei todellakaan ole kovin kummoinen käsitys terveellisestä ruuasta.
Ihmiset mättää kaupassa kärryt täyteen jotain helvetin Fitness muroja
kevyt metukkaa, kevyt olo juomia ja ihmettelee miksei se paino tipu vaikka kaikki tuotteet on kevyt tuotteita. :jahas:

Jos se yhteiskunnan tehtäväksi otetaan, niin helpompi olis antaa sakkoa vanhemmille lapsen läskeistä kuin miettiä ja kieltää kaikki lasten lihavuuden mahdolliset syyt.
Pistetään aluks vaikka 20e/extraläskikilo ja punnitus puolivuosittain, mulle provikat.

Mixu sanoi:
Yhtä lailla kuin kuohuviiniä ei saa markkinoida niin, että mainoskuvissa joukko teinejä istuu Suomenlinnalla ja pitää hauskaa pullot kädessä. "Tää on kivaa, osta sinäkin kuohuviiniä!"

Tässäkin voisi olla kirveellä töitä. Eikös se realistinen mainonta olisi nimenomaan sitä parasta ja mallikelpoisinta mainontaa? :)

AKV sanoi:
Tässäkin voisi olla kirveellä töitä. Eikös se realistinen mainonta olisi nimenomaan sitä parasta ja mallikelpoisinta mainontaa? :)
Briteissahan nousi hirvea kohu kun kouluissa oli kaytetty realistisessa huumevalistuksessa yliannostukseen kuolleen tyton kuvia.... :hyper:

grumby sanoi:
Täysin turha kielto. Samalla logiikalla voisivat kieltää alkoholipitoisten juomien mainonnan (taas). Tai edes suklaapatukoiden ja keksien, limuista puhumattakaan. Pelkkien purilaisaterioiden mainonnan kieltäminen ei meistä kansakuntana tee mitenkään terveempää. Big DUH. :jahas:

Mä olen kyllä ihan tosissaan sitä mieltä että noiden kaikkien mainonta pitäisi kieltää kokonaan. Erityisesti lapset ja nuoret on erityisen herkkiä mainonnan mielikuville, eikä me isommatkaan aina jakseta olla niin järkeviä kun pitäisi. Vaikutuksen suuruutta kansankunnan terveyteen on vaikea arvioida mutta suunta lienee selvä joten olisihan tuo askel parempaan suuntaan vai mitä. Noi on kaikki epäterveellisiä ja ne vaikuttaa kyllä sitten pikkuhiljaa iän myötä, uskokaa nyt vaan kuulkaa suosiolla. Mutta silti voitte mun puolesta vetää roskaruokaa ja makeisia jos haluatte, mutta älkää nyt perkele viitsikö lässyttää että se on viisasta eikä haittaa. Tuo se vaan on todella tyhmää.

Mixu sanoi:

No en mä tiiä ottaaky nykyajan vanhemman sen enempää tai vähempää sitä vastuuta mitä ennenkään. Mutta tuskin tietävän ravinnosta yhtään enempää ja niitä mäkkäreitä kun on joka kadunkulmassa ja kaupat pullollaan sitä sun tätä kevyt ruokaa ja 0% rasvaa sun muuta ja vielä niitä kevytruokamainoksia on kaikki naistenlehdetkin pulollaan. Tässä on mun mielestä se syy miksi mennään mettään ja lujaa. Ei se mäkissä käynti silloin tällöin ketään lihota vaan se jatkuva päin persettä syöminen ja LIIKKUMATTOMUUS!

Mixu sanoi:
Juu, kokeile muuttaa vaikka USA:han, missä kaikilla on ihanaa, kun jokaisella ihmisellä on samat oikeudet ja vapaudet, eikä ongelmia synny. Siellä ei ole ylipaino-ongelmaa koska tosiaan ihmiset osaa päättää, mitä syövät ja aseetkin pysyvät kurissa, kun ei mikään natsihallinto yritä sitä aseenomistusta rajoittaa. :D
Eli tiivistetyisti nuo rajoitukset juuri tekevät Euroopasta paremman paikan elää.

Aika absurdi väite että Eurooppa olisi tuon takia parempi paikka elää. Ensinnäkin pitää määritellä missä suhteessa ja millä mittarilla.

Itse pidin monesta asiasta enemmän USA:ssa kuin Euroopassa. USA:ssa pärjää jos osaa pitää itsestään huolta. Varsinaiset ongelmat ovatkin lähinnä heikompiosaisten kohtelussa.

Toiseksi USA:ssa jokaisella ihmisellä ei ole samat oikeudet ja vapaudet ihmisten kesken. Parhaiten sen huomaa kun liikkuu esim. rikkaiden ihmisten seurassa. Raha puhuu luoden oikeuksia ja vapauksia.

Vaikka oleskeluni kestikin ainoastaan 3 kuukautta niin uskon saaneeni melko hyvän kuvan sikäläisistä asioista (luonnollisesti asioista sai parhaiten tietoa paikallisten kautta).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom