Esitys eduskunnassa: Roskaruoalle markkinakielto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

Mixu

Ei vain tajua
IL: "Kansanedustaja Merikukka Forsius (vihr) on huolestunut lasten lihomisesta. Hän patistaa Suomea ajamaan maailmanlaajuista kieltoa, jolla estettäisiin roskaruuan markkinoiminen alle 13-vuotiaille. Forsius poistaisi lasten hampurilaisaterioista lelukylkiäiset."

Tästä oli muutama threadi, mutta ne on aika vanhoja.

Olen samaa mieltä tässä asiassa Forsiuksen kanssa. Hampurilaisaterioista ei saisi tehdä palkintoja tai lahjontakeinoja perheen pikkuisille. Ja kun kaverilla on joku saakelin Happy Meal- lelu, niin sitten pitää kerätä ne kaikki. Onhan se helppo mennä hampurilaisravintolaan ja ahtaa uunituore rasvahiilariklöntti lapsensa suuhun, mutta pitkällä tähtäimellä seurausen ovat jo nähtävissä USA:ssa. Olin siellä vain kesän ajan vuonna 1997 ja se roskaruoan määrä, mitä syötiin, oli järkyttävä. Joka aamu mentiin mäkkärille ja sitten kotona syötiin lounas ja päivällinen. Jos oltiin reissussa, syötiin mäkkärillä. Ei mitään tekemistä? Mennään mäkkärille.

Pikaruoka on aikuisten ruokaa, nimenomaan siihen tarkoitukseen, jos nyt ei mitään muuta ehdi tehdä. Kouluikäisille se ei sovi. Jos tuosta tulee adressi, allekirjoitan kyllä sen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mixu sanoi:
Jos tuosta tulee adressi, allekirjoitan kyllä sen.
:zzzz: :kukkahattutäti:

stranger sanoi:
:zzzz: :kukkahattutäti:
Höhö, enhän minä nyt yritä yli kolmekymppisten mielipiteitä enää muuttaa, toivo on nuorissa.

Toisaalta minun mielestani mennaan taas askel lahemmaksi holhousyhteiskuntaa. Olen 100% samaa mielta ettei roskaruuat sovi lapsille, mutta itse peraankuuluttaisin vanhempien vastuuta asiassa. Huolestuttava trendi muutenkin nykyaan, etta vastuuta pyritaan siirtamaan vanhemmilta yhteiskunnalle tai etta vanhemmat eivat halua ottaa vastuuta lapsensa tekemisista vaan syy lapsen ei-toivottuun kayttaytymiseen tai olemukseen loydetaan oman perheen ulkopuolelta esim. koulusta, televisiosta, tietokonepeleista yms.

Tässä kyllä tulee nyt väkisin mieleen, että eikö vanhempien pitäisi valvoa lastensa syömisiä. Ja vaikka lapsi haluaisi jatkuvasti käydä mäkkärissä niin pitäähän aikuisella olla auktoriteettia ja sanoa ei. Alle 13-vuotiailla tuskin on ihan järkyttävästi rahaa käytettävänään eli tuskin ne yksinään pystyisi siellä kovinkaan usein käymään. Mulle tuli vaan tosta heti mieleen, kun Ilta-X lehdessä oli joku aika sitten juttu siitä, että Forsius ei ole oikeen tehnyt siellä eduskunnassa mitään, niin nyt yritetään sitten kerätä pisteitä kotiin.

Mixu sanoi:
Höhö, enhän minä nyt yritä yli kolmekymppisten mielipiteitä enää muuttaa, toivo on nuorissa.
Ja kiellot ja rajoitukset on oikea ratkaisu?

Mariachi sanoi:
Toisaalta minun mielestani mennaan taas askel lahemmaksi holhousyhteiskuntaa. Olen 100% samaa mielta ettei roskaruuat sovi lapsille, mutta itse peraankuuluttaisin vanhempien vastuuta asiassa. Huolestuttava trendi muutenkin nykyaan, etta vastuuta pyritaan siirtamaan vanhemmilta yhteiskunnalle tai etta vanhemmat eivat halua ottaa vastuuta lapsensa tekemisista vaan syy lapsen ei-toivottuun kayttaytymiseen tai olemukseen loydetaan oman perheen ulkopuolelta esim. koulusta, televisiosta, tietokonepeleista yms.
Hamuk sanoi:
Tässä kyllä tulee nyt väkisin mieleen, että eikö vanhempien pitäisi valvoa lastensa syömisiä. Ja vaikka lapsi haluaisi jatkuvasti käydä mäkkärissä niin pitäähän aikuisella olla auktoriteettia ja sanoa ei.

Toki vastuu on vanhemmilla, mutta että on ok markkinoida pikaruokaa lapsille kylkiäisleluilla yms. mutta ei ole ok vastata tähän markkinointiin kuluttamalla? Eli "ei se tyhmä joka tarjoaa, vaan se joka maksaa"? Tuossakin lähinnä Forsiuksen ehdotus on, että Happy Mealeista tms. pitäisi poistaa kylkiäislelut, jonka AINOA tarkoitus on saada pikkulapset kiinnostumaan aterioista.

Rikotaanko siinä ihmisoikeuksia, jos kaupallisesta tuotteesta poistetaan jokin täysin siihen riippumaton houkutin, millä pyritään lisäämään markkinoita?

Mixu sanoi:
Toki vastuu on vanhemmilla, mutta että on ok markkinoida pikaruokaa lapsille kylkiäisleluilla yms. mutta ei ole ok vastata tähän markkinointiin kuluttamalla? Eli "ei se tyhmä joka tarjoaa, vaan se joka maksaa"? Tuossakin lähinnä Forsiuksen ehdotus on, että Happy Mealeista tms. pitäisi poistaa kylkiäislelut, jonka AINOA tarkoitus on saada pikkulapset kiinnostumaan aterioista.

Rikotaanko siinä ihmisoikeuksia, jos kaupallisesta tuotteesta poistetaan jokin täysin siihen riippumaton houkutin, millä pyritään lisäämään markkinoita?
Markkinoijat ovat sen verta fiksua vakea etta vaikka se happy meal lelu poistettaisiin niin varmasti saadaan tehtya sellaisia mainoksia jotka vetoavat myos nuoriin/lapsiin...sitapaitsi jos happy meal lelut poistetaan niin millas mina sitten leikin..? :jahas:

Joillakin vanhemmilla vain on se käsitys että "pitäähän lapsen syödä, kun on kasvuiässä" eikä huomata sitä että oma pikku Liisa-Irmeli painaa kohta 127.5 kg. Eikä kaikki oikeesti tajua sitä että roskaruoka lihottaa, sehän on samanlaista ruokaa kun kotonakin, hieman eri muodossa vain. Onhan kotiruuassakin rasvaa ja hiilihydraatteja. Kyllä vain, on sellaisiakin ihmisiä olemassa. Oikeesti joka päivä tulee vastaan tilanne joka pistää miettimään miten helvetin tyhmiä ihmiset on. Enkä puhu pelkästä ravintotietämyksestä, vaan yleensäkin.

Ja vielä lisäys. Jotkut taas "tietävät" että roskaruoka lihottaa koska ovat kuulleet sen lihottavan, mutta ovat silti muodostaneet asiasta oman mielipiteensä perustuen johonkin loistavaan "faktaan" jonka ovat kehitelleet omassa päässään.

Jos perheen ruokatottumukset on muutenkin syvältä niin vaikuttaako se, että aterian mukana tulee smurffi, ostopäätökseen. Luultavasti tällaisessa perheessä aikuinen on itse mielissään, jos lapsi ehdottaa, että mennään mäkkäriin, kun sieltä saa lelun. Onko tässä syy mainoksen, vanhemman vai molempien?

Powerhousu sanoi:
Ja vielä lisäys. Jotkut taas "tietävät" että roskaruoka lihottaa koska ovat kuulleet sen lihottavan, mutta ovat silti muodostaneet asiasta oman mielipiteensä perustuen johonkin loistavaan "faktaan" jonka ovat kehitelleet omassa päässään.

Eli jotkut tietävät että Mäkkärin ruoka lihottaa, mutta jos Kotona tekee samanlaista ruokaa se on terveellistä koska silloinhan se on kotiruokaa.

Mixu sanoi:
...patistaa Suomea ajamaan maailmanlaajuista kieltoa, jolla estettäisiin roskaruuan markkinoiminen alle 13-vuotiaille.

Tuota tuota, en itsekään kannata roskaruuan syöttämistä lapsille mutta mitä olisivat sanktiot selvästi alle 13-vuotiaille suunnatusta mainonnasta? Entä kuinka voitaisiin estää vaikkapa yli 15-vuotiaille suunnattujen täsmämainosten vaikutus nuorten lasten ruokamieltymyksiin? Mäkkäriin ja RAXiin mennään usein koko perheellä syömään ja jos iskä, äiskä ja 16-vuotias sisarus menevät hampurilaiselle niin eiköhän se 12-vuotias seuraa perässä.

Minusta mainonnan kieltäminen ei toimi tässä tapauksessa vaan pitäisi panostaa valistukseen.

AArgh. Sairaan kaunis suomi. Ihme holhousta. Olen itsekkin melkoinen roskaruuan kuluttaja. Joskis syön muuten kohtuu terveellisesti . Enkä nyt omasta mielestä vielä tässä elämässä läskiä päivää nähnytkään. Mitenköhän minusta tuntuu ,että nykyaikana menee aika pleikkarin ääressä milloin ennen oltiin vastaavat 4 tuntia päivään urheilu kentällä hyppäämässä korkeutta ja pelaamas eri pelejä.

Jos jotain nyt on pakko tehdä ja holhota niin pistäsivät sitä pakko liikuntaa 2h päivään niin ois varmasti parempi vaihtoehto ja varmaan halvempikin.

hamuk sanoi:
Jos perheen ruokatottumukset on muutenkin syvältä niin vaikuttaako se, että aterian mukana tulee smurffi, ostopäätökseen. Luultavasti tällaisessa perheessä aikuinen on itse mielissään, jos lapsi ehdottaa, että mennään mäkkäriin, kun sieltä saa lelun. Onko tässä syy mainoksen, vanhemman vai molempien?

No vanhempien tietty, mutta se että siinä ateriassa on se smurffi saattaa saada sen aikaan että pikku Irmeli itkee joka ilta sinne Mäkkäriin pääsyä.
Ja mikään ei ole niin Suloisen ihanaa kun 4 vuotias itkee korvan ´vieressä 5tuntia jotain Keleen smurffia.

Mixu sanoi:
IL: "Kansanedustaja Merikukka Forsius (vihr) on huolestunut lasten lihomisesta. Hän patistaa Suomea ajamaan maailmanlaajuista kieltoa, jolla estettäisiin roskaruuan markkinoiminen alle 13-vuotiaille.

Nyt vaan jäädään jännityksellä odottelemaan kuinka Merikukka määrittelee roskaruoan.

Meri-kukkahan oikeen repäs...

No kaiketi tämä on vähän provo vakavan asian huomioikiseksi. Nimittäin se mainonta ja houkuttelu millä lapsia opetetaan syömään ranskalaisia ja hampurilaisia on melko... vahvaa ja joskus kyseenalaista.

Se on meinaan 100% fakta, et hampurilaisketjut käyttää miljoonia (suomessa) ja miljardeja (maailmassa) siihen, että he opettavat ihmisiä syömään vain ja ainoastaan heidän hapmurilaispaikoissaan.

Sitten jos mätkästään markkinointikielto, niin onko se sen pahempaa holhousta kuin mainonta? Tekeekö ihminen varmasti vapaaehtoisen valinnan kun menee ostoksille... sitä sietää miettiä kun ostaa esim leipää...

Entä kumpi on pahempi, totalitäärinen kielto pahaks koetulle asialle, vai huomaamaton piilotajuntaan ja mielikuviin vaikuttava mainoskoneisto?

Joku liputtaa yksilön vapauden puolesta, mutta onko sitä?

Kuul sanoi:
Nyt vaan jäädään jännityksellä odottelemaan kuinka Merikukka määrittelee roskaruoan.

"Forsius poistaisi lasten hampurilaisaterioista lelukylkiäiset."
Tuossa on se ehdotus, minkä hän on tehnyt.

joutuu pian muuttamaan pois euroopasta jos täällä saatana kaikki kielletään

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom