Mitä hyötyä rippikoulusta on? Ne voidaan rahoittaa asiakkailtaan keräämillä maksuilla.
Onko vielä kerrottu yhtään hyvää syytä miksi tuota satuja levittävää organisaatiota tulisi verovaroista tukea? Sadut on ihan jees kun niitä luetaan pienille lapsille iltasatuina, mutta siihen ei tarvitse tuollaista organisaatiota.
Itse sain rippikoulussa koskea naisenalun pientä tissiä ensi kerran! Mutta asiaan. Rippikoulu leirin muodossa on monelle teinille eka kerta kun on useamman päivän erossa vanhemmistaan ja poissa kotoaan. Mun mielestä tärkeä askel aikuistumisen lähtölaskentaan. Itselle ei jääny mitään uskontoaiheista mieleen, mutta hauskat hetket kavereiden kanssa kyllä. Meilläpäin ei ollu prometheus-leirejä. Ja suoraan sanottuna mieluummin pistäisin lapseni rippileirille kuin prometheusleirille.
Taas unohdetaan kaikki konkreettinen hyvä työ mitä kirkko tekee, jota verovaroin tuetaan. Nuorisotyö suurimpana. Myös ulkomaanapu ja ei-uskovaisten kirkkopalvelut, kuten kirkkohäät, ristiäiset ym. Hautajaiset jotka menee perinteiden piikkiin, eikä niinkään kiihkouskovaisuuteen. Miten nämä hoidettaisiin ilman verorahojen tukemaa kirkkoa? Taitais mennä byrokraattinen sosiaalitoimisto tanttoineen sekaisin.
Itse en oo vuosiin kuulunu kirkkoon. En rahan takia vaan sen ideologian vuoksi. En ole uskovainen, eikä kirkon opit sovi mun elämään eikä elämäntilanteeseen. Mutta jos saan joskus lapsia niin suattaisin jopa liittyä takaisin. Henk koht kirkollisvero on kuteski aika pieni.. Vai jääkö jollain sen verran vuodessa säästön ja tekeeks joku mittavia hankintoja säästetyillä kirkkoverorahoilla? Röökaajat polttaa paljon suuremman summan taivaalle. Vuoden kirkkoverosumma menee viikonlopussa älyttömyyksiin. Sen verran putoo maahankin kun istuu.
Yleisistä Verorahoista luovutan mielelläni osan kirkolle juuri nuorisotyötarkoituksiin, ulkomaanapuun, seurakuntatyöhön ym. Mihin valtio vastaavan summan laittais? Kreikan pelastamiseen veikkaisin.
Kirjoittelin tämän kun täällä osa on suorastaan vihamielinen kirkon satuhömpötyksiin ja siihen, että kirkolle menee verovaroja. Kyllä, en itsekään usko niihin, mutta suurin osa ei nää sen läpi kaikkea erittäin tärkeätä työtä mitä kirkko tekee yhteiskunna eteen. Ei pelkästään uskovaisten. Plus mulle on ihan fine jos joku uskoo ja sen myötä onnellisempi.
Viimeinen esimerkki: Joulun alla luin paikallislehdestä artikkelin, perheestä jonka talo paloi itsenäisyyspäivänä maan tasalle. Mukana vanhempien ja kolmen lapsen koko elämä. Samana iltana perhe sai seurakunnalta kodin missä majailla, vaatteet. Jopa joululahjat lapsille. Miten tää olis hoidettu ilman kirkolle menneitä verorahoja?