En jätä vanhempien surua huomioitta. Minä huomioin sen täysin (jopa enemmän kuin sinä, koska huomioin sen kaikissa tapauksissa), mutta en vain pidä sitä yhtään sen tärkeämpänä kuin muitakaan vastaavassa asemassa olevia haluja. Ei yksinäinen mieskään saa naista raiskata vain koska hänelle tuottaa surua, ettei voi harrastaa seksiä sen naisen kanssa. Ei saa koska ei ole oikeutta aiheuttaa toiselle kärsimystä pelkästään omien halujen vuoksi. Samasta syystä lapseton pariskunta ei saa tuomita ihmistä syntymään vajaana vain koska heillä on halu saada lapsi.
Eihän raiskauskaan poista iloa kokonaan ihmisen elämästä, mutta se tekee siitä tavallista surullisempaa joksikin aikaa. Sinun järkeilylläsi raiskauskin olisi sallittua, koska raiskattukin voi kokea vielä iloa sen jälkeen.
Ei minun maailmassani ole mitään pientä kynnystä pakottaa ihmisiä johonkin. Päinvastoin. Minä en halua pakottaa lasta syntymään vammaisena. Minä hyväksyn pakottamisen lähinnä silloin kun sillä estetään suurempi pakotus.
Minä en muuten ole missään vaiheess väittänyt, että ehkäisyvälineiden tarjoaminen olisi täysin vastaava kuin pakkosterilisaatio. Sinä otit ajatuksen kehitysmaiden ihmisten pakkosterilisaatiosta "kärsimyksen ehkäisyn" nimissä ja siihen minä vastasin. Kärsimyksen ehkäisy ei ole identtinen pakkosterilisaation kanssa. Pakkosterilisaation on vain äärimmäinen tapaus siinä. Joten tarkkuutta. Kärsimyksen ehkäisy käsittää niin vapaaehtoisen kuin pakotetunkin toiminnan. Abortti on vain yksi keino ehkäistä kärsimystä ja pakkoabortti on vain yksin keino käyttää aborttia. Se on äärimmäinen keino ja sitä tulisi käyttää vain äärimmäisissä tilanteissa. Kärsimyksen ehkäisy ei myöskään ole ainoa periaate. On myös ilon maksimoinnin periaate. Kyse on pitkälti näiden kahden muodostamasta kokonaisuudesta. Pelkällä kärsimyksen ehkäisyllä olisi loogista lopettaa kaikki elämä mahdollisimman nopeasti.
Eihän raiskauskaan poista iloa kokonaan ihmisen elämästä, mutta se tekee siitä tavallista surullisempaa joksikin aikaa. Sinun järkeilylläsi raiskauskin olisi sallittua, koska raiskattukin voi kokea vielä iloa sen jälkeen.
Ei minun maailmassani ole mitään pientä kynnystä pakottaa ihmisiä johonkin. Päinvastoin. Minä en halua pakottaa lasta syntymään vammaisena. Minä hyväksyn pakottamisen lähinnä silloin kun sillä estetään suurempi pakotus.
Minä en muuten ole missään vaiheess väittänyt, että ehkäisyvälineiden tarjoaminen olisi täysin vastaava kuin pakkosterilisaatio. Sinä otit ajatuksen kehitysmaiden ihmisten pakkosterilisaatiosta "kärsimyksen ehkäisyn" nimissä ja siihen minä vastasin. Kärsimyksen ehkäisy ei ole identtinen pakkosterilisaation kanssa. Pakkosterilisaation on vain äärimmäinen tapaus siinä. Joten tarkkuutta. Kärsimyksen ehkäisy käsittää niin vapaaehtoisen kuin pakotetunkin toiminnan. Abortti on vain yksi keino ehkäistä kärsimystä ja pakkoabortti on vain yksin keino käyttää aborttia. Se on äärimmäinen keino ja sitä tulisi käyttää vain äärimmäisissä tilanteissa. Kärsimyksen ehkäisy ei myöskään ole ainoa periaate. On myös ilon maksimoinnin periaate. Kyse on pitkälti näiden kahden muodostamasta kokonaisuudesta. Pelkällä kärsimyksen ehkäisyllä olisi loogista lopettaa kaikki elämä mahdollisimman nopeasti.