Erikokoiset kädet - Mikä avuksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tmu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Tmu

Niin eli minä olen 16.5 vuotias veikko ja minulla on semmoinen ongelma että oikea käsi (dominoiva) on selkeästi vasenta isompi. Ei sitä ehkä huomaa ihan suoralta kädeltä mutta vähän kun tutkii/katsoo tarkemmin niin huomaa että näin on. Erisuuruus on myös sellaista että kaikki oikean käden lihakset ihan tuonne olkapäähän saakka ovat vähän suurempia kuin vasemman. "Ongelmaa" ei sinänsä huomaa missään paitsi joskus kun tekee vapaapainoilla salilla töitä niin huomaa että oikea käsi jaksaa vielä työntää vaikka vasen jää matkalle.
Olisiko jollakulla neuvoja mitä tehdä tasapainon palauttamiseksi?

Eiköhän se siitä ajan kanssa tasapainotu ihan normaalilla treenillä ilman mitään erityisempiä hifistelyitä. Jos harrastat paljon mailapelejä tai muuta urheilua jossa kädet ovat olennainen osa lajia, niin on ihan normaalia että oikea käsi on hitusen vahvempi kuin vasen (olettaen että olet oikeakätinen).

Sehän tässä kummallista onkin että harrastan telinevoimistelua ja siinä molemmat kädet ovat yhtä tärkeässä roolissa... No hyvä jos resepti on noinkin yksinkertainen : )

Eiköhän se siitä ajan kanssa tasapainotu ihan normaalilla treenillä ilman mitään erityisempiä hifistelyitä. Jos harrastat paljon mailapelejä tai muuta urheilua jossa kädet ovat olennainen osa lajia, niin on ihan normaalia että oikea käsi on hitusen vahvempi kuin vasen (olettaen että olet oikeakätinen).

Itselläni on ollut ja on edelleen vasempi käsi sentin isompi vaikka olen oikea kätinen. Oikea käsi silti vahvempi :) Huomattava ero hauiksen koossa, ja ojentajissa oikea on isompi.

Tästä eteenpäin alat tekemään kaikki raskaat yhden käden -hommat heikommalla kädelläsi. Esim. kun nostat laukkuja tai kun liikuttelet käsipainoja/painolevyjä ympäri salia.

Hanki tyttöystävä tai runkkaa jatkossa vasurilla.

Pidä mielessä myös se, ettei kukaan ihminen ole täysin symmetrinen. Lihaksissa on pieniä eroja puolelta toiselle, niihin voi toki vaikuttaa lisäämällä treenin intensiteettiä ja painottamalla heikompaa tai 'pienempää' puolta tasaisemman lopputuloksen aikaansaamiseksi. Mikäli tahdot lisätä heikompaan käteen voimaa, niin lisää sille painoa kovempaan tahtiin samalla kun himmailet vahvemman käden tahtia, kuitenkaan kokonaan pysäyttämättä vahvemman käden kehitystä.

Suositut

Back
Ylös Bottom