Epäkkäät dominoi selkää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mursi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
44
Moi!

Mahtaakohan täältä löytyä kohtalotovereita, joilla olisi sama ongelma kuin minulla. Selkätreenistä ei tahdo tulla mitään kun kaikki soutuliikkeet(kulmasoutu käsipainoilla/tangolla, alatalja yms) ottaa epäkkäisiin aivan pirusti ja selkä ei kasva yhtään. Tai no kyllä selkää oon saanu kehitettyä ylätaljalla joka onkin ainoa liike missä tuntuma on siellä missä pitääkin. Miten tästä ongelmasta pääsee eroon? Olis kiva kun joskus vielä olis isot selkälihat(á la Jaki). Auttakaapa miestä mäessä.

Minullakin vähän sama ongelma. Silloin onnistun saamaan tuntuman selkään lapaluiden väliin kun ensin otan normaalia paljon pienemmät painot ja keskityn nimenomaan olemaan nostamatta hartiota ylös ja viemästä jännitystä trapeziuksen (epäkäs) yläosaan. Keskityn vaan liikuttamaan niitä hartioita horisontaali suunnassa ja "avaamaan" ja "sulkemaan" lapaluut. Näin saa eka pientä tuntumaa siihen oikeeseen treeniin ja samalla lämmittelyä, sit kun laittaa hieman enemmän rautaa siihen soutulaitteeseen niin kyllä tuntuu oikeessa paikassa...

Tästä oli suuri apu ainakin minulle: Lavat liikkumaan ja selkä kasvuun!

Pystytkö leukoja vetelemään? Jos pystyt niin leuanveto on ihan ehdoton liike selkätreenissä IMO (ts. mulla ainakin toimii älyttömän hyvin).

Kyllähän tuo Tomin erinomainen kirjoitus on monasti luettu ja lapoja koitetaan kovasti liikuttaa mutta silti epäkkäissä tuntuu ensimmäisenä polte. Varsinkin alataljassa. Leuanvetoja ja ylätaljaa pystyn tekemään ongelmitta, joten kai sitä vaan pitää luopua noista "alhaalta" päin tulevista vetoliikkeistä.

Back to Basics

100a1.jpg
100a2.jpg

Sternum chins I consider sternum chins to be the undisputed king of compound exercises for the upper back. Popularized by Vince Gironda, this chin-up requires you to hold your torso in a layback posture throughout the entire movement.

As you pull yourself to the bar, extend your head back as far away from the bar as possible and arch your spine. Toward the end of the movement, your hips and legs will be at about a 45-degree angle to the floor. Keep pulling until your collarbone passes the bar, your lower sternum makes contact with the bar, and your head is parallel to the floor. You can use either a supinated or a pronated grip. Change the width of your grip for variety.

Not only does this create a great overload on the scapulae retractors, it works more than just the lats. The beginning of the movement is more like a classical chin, the midrange resembles the pullover motion, and the end position duplicates the finishing motion of a rowing movement. If you're advanced enough to even attempt this routine, then you should make sternum chin-ups the staple of your back program.

Oletkos moisia koettanut?

Melko HC-liike tuossa kuvassa. Tosin ku tavallisiakaan leukoja ei jaksa vetää kuin sen about 8 niin tuollaisia ei varmaan menis puoliakaan, mutta pitäähän sitä kokeilla.
Kiitoksia kovasti.

Mullakin sama ongelma. Epakkaat ovat aika rajun kokoiset.
Olen nyt vaihtanut treeni ohjelmaani aika paljon ja ainoita liikkeita selalle mita teen ovat vain nuo erilaiset leuanvedot.

ongelmaa ei ole, sillä pidän isoista epäkkäistä. no joo, asiaan
älä nostele olkapäitäsi vaan pidä ne alhaalla liikkeitä ja varsinkin soutuja tehdessä. ja kyynerpäät kylkien suuntaisesti siten etteivät leviä sivuille!
yksi hyvä apuliike on pystyssä tehdyt vipunostot.
seisot suorassa ja nostat käsipainon reisien kohdalta sivukautta ylös (kädet voivat olla hiukan koukussa), ja hallittu, ei liian nopea lasku. samaa liikettä kannattaa kokeilla myös taljassa.

Miten tuo liike(vipunostot sivuille?) vaikuttaa leveään selkälihakseen? Aina olen sen tehny olkapääliikkeenä ja sinne se on hyvin ottanutkin.
Taidan tehdä niinkuin täällä on neuvottukin ja keskittyä tekemään erilaisia leuanvetoliikkeitä tästä eteenpäin tuolla selälle. Kirotut epäkkäät kun estävät tekemästä kulmasoutuja:wall:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ihan mutua tulee mutta pistäppä tosi pienet painot vaikka alataljaan ja tee oikeen tunteella ja hitaasti ja keskity olkapäihin. älä tee niillä töitä mutta älä anna niiden roikkua, luulisin ongelmasi johtuvan juuri olkapäiden kontrollin puutteesta. tosin paha sanoa näkemättä

Mursi sanoi:
Miten tuo liike(vipunostot sivuille?) vaikuttaa leveään selkälihakseen? Aina olen sen tehny olkapääliikkeenä ja sinne se on hyvin ottanutkin.
Taidan tehdä niinkuin täällä on neuvottukin ja keskittyä tekemään erilaisia leuanvetoliikkeitä tästä eteenpäin tuolla selälle. Kirotut epäkkäät kun estävät tekemästä kulmasoutuja:wall:

itse olen tehnyt vipareita silloin tällöin selkätreenin loppuun ja lapojen väliin saa oikeen kunnon krampin kun tekee esim. 10x7kg ja heti perään 10x5kg. nää painot nyt oli vaan mitä on itse tullut käytettyä...
ja mulla noi ei mee kovinkaan paljon olkapäille, ei ainakaan tunnu siltä.

E: ja pitää muistaa että niitä olkapäitä tulee pitää takana, vähän niin kun rintarottingilla olis. sitten se alkaa menemään olkapäille kun liikettä tuodaan eteenpäin.

Älä hinkuta sitä kulmasoutua pystysuunnassa. Se menee pystysouduksi :P Ota kunnon 90 asteen etunoja ja ala kokeilla pienillä painoilla (ylhäällä puristat lavat yhteen voimalla ja jännitys selälle koko liikkeen ajan). Noilla miken kulmasoutuneuvoilla mullakin meinaa mennä epäkkäille.

Måpå sanoi:
Älä hinkuta sitä kulmasoutua pystysuunnassa. Se menee pystysouduksi :P Ota kunnon 90 asteen etunoja ja ala kokeilla pienillä painoilla (ylhäällä puristat lavat yhteen voimalla ja jännitys selälle koko liikkeen ajan).

Olen kyllä huomioinut vartalon asennon ja vaikka esimerkiksi kulmasoutua käsipainoilla tehdessä otan todella reilun etukumaran(voi olla että pää on jopa alempana kuin lantio joskus) ja teen pienillä painoilla ja keskityn liikkeeseen ja vedän lapoja yhteen niin siltikin ne kirotut epäkkäät ottaa vallan. Eli kropan kulman pitäis kyllä olla oikea, mutta jostain syystä ei siitä ei ole apua ongelman ratkaisussa.

ei vittu,pää alempana kuin lantio???:hyper:
ja saatana,kulmasoudussako???
voi jumaliste,tuo pitäis nähdä,teet vipunostoja sivulle ja käy keski selkään ja sitten teet kulmasoutua pää alempana kuin lantio??:eek:
varmaan melkosen hullun näköistä,anteeksi nyt vaan,mutta nauran täällä niin että läppärin näyttö on ihan syljessä...jatketaan...

Måpå sanoi:
Älä hinkuta sitä kulmasoutua pystysuunnassa. Se menee pystysouduksi :P Ota kunnon 90 asteen etunoja ja ala kokeilla pienillä painoilla (ylhäällä puristat lavat yhteen voimalla ja jännitys selälle koko liikkeen ajan). Noilla miken kulmasoutuneuvoilla mullakin meinaa mennä epäkkäille.

Noissa Miken ohjeita noudattaessa pitää ehdottomasti huomioida se, ettei liikkeen aikana olkapäät nouse kohti korvia. Vaan niitä kyynärpäitä vedetään ikäänkuin takaviistoon jolloin se työ ei mene epäkkäille. Tottakai kulmasoutu epäkkäisiinkin ottaa, ei siltä voi välttyä, mutta oikealla tekniikalla sitä saa paljon vähennettyä.

Tosin tuo 90 astetta on myös pätevä tapa eliminoida epäkkäitä pois mahdollisimman paljon.

zztop sanoi:
ei vittu,pää alempana kuin lantio???:hyper:
ja saatana,kulmasoudussako???
voi jumaliste,tuo pitäis nähdä,teet vipunostoja sivulle ja käy keski selkään ja sitten teet kulmasoutua pää alempana kuin lantio??:eek:
varmaan melkosen hullun näköistä,anteeksi nyt vaan,mutta nauran täällä niin että läppärin näyttö on ihan syljessä...jatketaan...
Luepas vähän tarkemmin noita viestejä. Minä en ole tekemässä vipunostoja sivuille niin että ne ottaa keskiselkään, mulla ne ottaa olkapäihin :)
Hieman liioittelin tuota pää alempana kuin lantio -juttua, mutta toisinaan ku oon käsipainoilla koittanu tehä ja nojaan toisella kädellä siihen käsipainotelineeseen niin vien yläkropan korostetun etukumaraan, että saisin sitä liikettä tehtyä leveällä selkälihaksella enkä epäkkäillä. Mitä pystymmässä tekee soutuja niin sitä enempi ottaa epäkkäisiin...mutta olen jo päättänyt luopua noista soututouhuista ja teen vaan ylätaljaa ja leuanvetoja jatkossa kuitenkin.

E: Hassua, että tää on siirretty aloittelijoiden osastolle ku vuosia salilla on jo takana 9 kappaletta(tosin vain viimeiset 3v tavoitteellista treeniä)

anteeksi sekannus!
onko sulla salilla hammer-soutulaitetta,
missä istutaan ja vedetään etualaviistosta käsikerrallaan?
toimii tosi hyvin kp.kulmasoudun tilalla,ehkä jopa paljonkin paremmin..
itse ainakin suosin kyseistä laitetta,saa samalla eliminoitua alaselkää,kun painaa navan tukea vasten,turvallisempi myös selkärangalle.

Valitettavasti Ouluhallista ei moista luxusta löydy... olen kyllä ko. laitetta käyttänyt aiemmin ku olin varakas ja kävin yksityisellä salilla. Hyvähän se on, mutta enköhän minä pärjää kun alan panostaan noihin leuanvetoihin yms.
Mites muuten pullover käsipainolla? Toiset pitää sitä rintaliikkeenä ja toiset taas selkäliikkeenä(minä myös), saiskohan sillä pakotettua latissimukset töihin?

Back
Ylös Bottom