Ensipyöräkeskustelua (Customit)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
13.5.2004
Viestejä
1 090
Ikä
45
Johonkin ne matalien korkojen vuoksi jäävät ylimääräiset rahat on laitettava, joten kävin juuri äsken ilmoittautumassa ajokouluun A-korttia tohon B-kortin rinnalle hakemaan.

Pyöristähän minä en juur mittään tiedä, mutta voisin kuvitella katselevani sellaista 2-4 000e hintaluokan customia mahdollisesti pyöräksi. Vuosimallit pyörii siinä 1983 - 1994 välillä tuolla hintaluokalla. Ja kilometrit pyörii pyörästä riippuen 30 - 70 000km tienoilla. Ja kuutiot 500-750cc.

Seuraavia malleja olen miettinyt ja nyt saa muut avata sanaisen arkkunsa, olisiko niistä mitään hyvää tai huonoa sanottavaa:

- Honda Shadow
- Yamaha Virago / XV
- Suzuki Intruder
- Kawasaki LTD

Nyt saa antaa mielipiteitä ja kokemuksia, niin ajosta tai huollosta. Kardaani noissa taitaa monissa olla ja käsittääkseni aika edullinen huoltaa. Mutta silti... kommentteja.
Ja jätetään ne turhat kommentit muovi-kyykkypyöristä pois. Tehkää niistä vaikka oma thread.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Pakko tännekin työntää nenänsä :)

JOS joskus innostuisin customista, se olis varmaan toi Intruder, ihan pelkästään ulkonäkösyistä.

Tähän päivään mennessä ei vaan ole pahemmin customit kolahtaneet, vaan jaloissa on pyörinyt päri jaappanialaista nakupyörää ja nyt yksi semi-kilpuri supermoto.

Kun et siis ilmeisesti ole vielä pyörää ajanut, kannattaa varmaan se kortti ajaa ja käydä sitten koeajelemassa keväällä muunkinlaisia fillareita, niin löytyy se omaan käteen sopiva.
 
Juu metriäkään en ole moottoripyörällä ajanut vielä. En itseasiassa ole kyydissäkään ollut :) Mopolla ja skootterilla kyllä on tullut suhailtua elämän aikana.
 
Itsellä olisi kanssa vähän saman suuntaiset aikomukset, pitäis vaan kortti käydä ajaa ekaksi. Kolleega pitkän linjan moottoripyörämiehenä ehdotteli Suzuki Savagea ekaksi fillariksi.
 
Helpointahan varmaan on aloittaa pyörällä missä on suht pysty ajoasento. Omasta mielestä, kun itse hyppäsi eka kerran kustomin(xv 1600) puikkoihin, niin ajoasento oli hankala. Tosin oma pyörä on sitten kyykky ja siihen etukenoon on tottunut jo niin hyvin, että oli suht vaikea edetä jalat edellä :) Varmaan täältä saa myös hyviä vinkkejä pyöristä..
 
Jos ihan pakko olla kustomi niin sitten honda. Suosittelisin kyllä koeajoa tuollaisella kustomilla ja sitten vaikka kuussatasella hornetilla vertailuksi, jos meinaan oikeasti tykkää ajaa pyörällä niin tuollainen kohtuullisen alusta omaava nakupyörä takaa iloa paljon pidemmäksi aikaa. Ja mitään er-5:sta tai vastaavaa on ihan turha ostaa koska ei se kuussatanenkaan mihinkään karkaa jos ei ole yli 10.000rpm lukemia kierroslukumittarissa mitä tuskin ihan vahingossa sinne tulee kelattua. mutta nämähän ovat niitä makuasioita ja minä en voi sille mitään jos jollain on huono maku :hyvä:
 
Jep jep... jätetään ne makuasiat pois ja keskustellaan niistä ominaisuuksista, hyvistä ja huonoista puolista, huoltojen tarpeesta, polttoainekustannuksista jne...
Mutta ei niistä makuasioista. Itseäni kun ei pätkän vertaa kiinnosta mitä mieltä naapurinukko saati internetin hymiöitä käyttävä jamppa on siitä että ostanko customin.

Pitänee tosiaan käydä kokeilemassa ensin muutamia pyöriä kun se kortti on lakkarissa.
Tuo honda shadow ja yamaha virago kyllä kiinnostaisi, mutta hintaluokka nousee helposti sinne 3-4 000e tienoille. Ja kun ajattelin investoida siihen mielummin sen 1-2500e.

Onko esim 70 000km jo niin paljon ettei sellaista pyörää kannata ostaa?
Toisaalta jos ostaa 1000-2000e hintaluokassa noin paljon ajetun pyörän, niin ei sen arvo enää ainakaan laske.
 
Oma eka fillari oli -89 Honda CB450S madalletulla satulalla :)

Oli suht' hervoton ajoasento, kun keula oli kustomimaisessa loivassa kulmassa ja polvet melkein suussa :D
Tähän lisättynä vielä melko etukeno asento, niin oli ainakin "erilaista".

Hornetia tuli ajettua vakiostongalla muistaakseni noin 40km, ennen krossistongan myötä tullutta huomattavasti miellyttävämpää etunojaa.

Nyt Hornetin jälkeen kotarissa tuntuu jo melkein jalat osoittavan menosuuntaan :D

e: on muuten CB myynnissä Vantaan Bikeworldissä hintaan 2900€...
 
:thumbs:

kuussatasella hornetilla
:thumbs:

Ja mitään er-5:sta tai vastaavaa on ihan turha ostaa koska ei se kuussatanenkaan mihinkään karkaa jos ei ole yli 10.000rpm lukemia kierroslukumittarissa mitä tuskin ihan vahingossa sinne tulee kelattua.

Tässä kohtaa voikin sitten olla jo eri mieltä.

Joillekinhan voi aivan mainiosti sopia ER-5 tai jopa ER-6 ensipyöräksi.
Kuutonen ainakin on aivan järjettömän helppo ajettava ja ilmeisesti kohtuullisen kestävä ja edullinen pitääkin.

Hodnalla olis kyllä vielä esim cbf600n tai s, molemmat helppoja peruspyöriä, mitä nyt himpan raskaita.

Mut ei muuta ku kortti plakkariin ja makustelemaan. :rock:
 
Vaikka nyt olet ilmeisesti päättänyt? jo että customi se ensipyörä tulee olemaan, niin käy ihmeessä ainakin koeajamassa monentyyppisiä eri pyöriä. Vaikka se customi omaa silmää eniten miellyttäisikin, niin ellei metriäkään ole millää motolla ajokokemusta niin aika paha se on silloin sanoa että mikä pyörä juuri sinulle parhaiten sopii. Makuasia toki tämäkin, mutta itselläni menee ainakin pyörän tarjoama ajokokemus ulkonäön edelle ostopäätöstä miettiessä.

Eikä sillä, etteikö customin tarjoama ajotuntuma voisi olla paras juuri sinulle, mutta testaa testaa ja vielä kerran testaa, että saat varmasti tarpeeksi laajan kuvan eri vaihtoehdoista.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Älä ny ainakaan Viragoa osta, vaikka niitä tursuu kaikkien liikkeiden vaihtovarastojen ovista ja ikkunoista. Ne on syystä hylätty vaihdokkeina sinne kauppaan.

Perustelut:
-hengetön / lussu suristin
-pieni
-tyttöjenpyörä

Tietty jos olet pienikokoinen tyttö niin voi olla ihan OK.

Edit. Varmaankin isompaan Intruderiin kallistuisin jos olisi noista haarukoimistasi pakko joku valita.
 
Paljonko yleensä pyörissä on tinkivaraa. Sanotaan että jos pyörä maksaa 2500e, niin lähteekö se 2000e liikkeestä tai yksityiseltä? Vai minkä verran on varma odottaa hinnan putoavan kun on oravannahkoja iskeä pöytään?
 
Nostellaas vanhaa ketjua.^

Samalla asialla kuin ketjun aloittaja olen minäkin. Eli lisää vain ehdotuksia ensipyöräksi. A-kortin ajaminen on tarkoituksena nyt kuluvan kevään aikana itsellä ja pyörää olen katsellut hintaluokassa 2000-5000 euroa. Niin ja kustomia siis tekee mieli. H-D:ltä löytyy jo sporia tuohon hintaluokkaan, mutta onko "järkevämpää" ottaa mielummin joku japski-ihme isommalla koneella vai mitä häh?

Mitä vähemmän tuohon pyörään hussaa rahaa, sitä enemmän jää sit kustomointiin ajokamoihin jne. Lisäksi pohdin samaa kuin jalat tuossa yllä vikassa postissaan; kuinkapaljon pyörissä on tinkausvaraa?

JA VIELÄ: Jätetään tosiaan ne makuasiat jokaisen omaksi tiedoksi ja keskitytään pyörien hyviin ja huonoihin puoliin, vakuutusmaksuihin, käyttökustannuksiin jne..
 
Sen verran sekoitan lusikkaani soppaan, että kun budjetti on omaan silmään aika tiukka, niin älä kuitenkaan, kuten oletkin jo miettinytkin, tingi ajovarusteista! Kypärä, hanskat, asiallinen ajopuku ja kengät kuuluu jokaisen hyvinvointiaan arvostavan motoristin varustukseen. Nää farkku, bootsi ja vaimarityypit sillä kypärällä mallia SA-int -44 halveksivat kyllä omaa terveyttään.
 
JA VIELÄ: Jätetään tosiaan ne makuasiat jokaisen omaksi tiedoksi ja keskitytään pyörien hyviin ja huonoihin puoliin, vakuutusmaksuihin, käyttökustannuksiin jne..

Kun ei kerran makuasioita saanut mainita...

Huonoja puolia tuossa hinta/ikäluokassa:
- Huono ajaa, kädet roikkuu, ei saa kyynerpäästä työnnettyä nopeita liikkeitä, epäluonnollinen asento kropalle
- Jarrut yleensä alimitoitettu, ei tosin haittaa hiljaisessa ajossa
- Alusta pehmeä kun mikä, nielee pienet pomput mutta isommat lyö pumput pohjaan
- Raskaita, saa tosissaan työnnellä parkkipaikalla jos nokka ei ole lähtösuuntaan
- raskaudesta johtuen vähäiset tehot ei oikein tunnu missään
- jalkatapit raapii mutkateillä
- matala istuinkorkeus mikä saa luulemaan, että helppo käsitellä
- saatat lopettaa mopoilun ekan kauden jälkeen kun on niin tylsää

Hyvä puoli:
+ vakuutusmaksut yleensä edullisia
+ matala istuinkorkeus
+ jalkatapit raapii mutkateillä, luulet olevasi Rossi
+ vaihdat kuitenkin pyörää ekan kauden jälkeen

ps. ;)
 
Kun ei kerran makuasioita saanut mainita...

Huonoja puolia tuossa hinta/ikäluokassa:
- Huono ajaa, kädet roikkuu, ei saa kyynerpäästä työnnettyä nopeita liikkeitä, epäluonnollinen asento kropalle
- Jarrut yleensä alimitoitettu, ei tosin haittaa hiljaisessa ajossa
- Alusta pehmeä kun mikä, nielee pienet pomput mutta isommat lyö pumput pohjaan
- Raskaita, saa tosissaan työnnellä parkkipaikalla jos nokka ei ole lähtösuuntaan
- raskaudesta johtuen vähäiset tehot ei oikein tunnu missään
- jalkatapit raapii mutkateillä
- matala istuinkorkeus mikä saa luulemaan, että helppo käsitellä
- saatat lopettaa mopoilun ekan kauden jälkeen kun on niin tylsää

Hyvä puoli:
+ vakuutusmaksut yleensä edullisia
+ matala istuinkorkeus
+ jalkatapit raapii mutkateillä, luulet olevasi Rossi
+ vaihdat kuitenkin pyörää ekan kauden jälkeen

ps. ;)

Hyviä pointteja ja yllättävän suurelta osin varmasti tosiakin. Toisaalta, mä saatan vielä tässä vaiheessa tätä kolmenkympin kriisiä ajatella, että tylsä on ihan jees (mitä tulee moottoripyörällä ajeluun siis). Voin hankkia sen 1:1 tehopainosuhteella olevan kyykkypyörän sitten viiskymppisenä, eikös?

ps. :hyvä:
 
Hyviä pointteja ja yllättävän suurelta osin varmasti tosiakin. Toisaalta, mä saatan vielä tässä vaiheessa tätä kolmenkympin kriisiä ajatella, että tylsä on ihan jees (mitä tulee moottoripyörällä ajeluun siis). Voin hankkia sen 1:1 tehopainosuhteella olevan kyykkypyörän sitten viiskymppisenä, eikös?

ps. :hyvä:

No totta tai ei, kannattaa kuitenkin ajaa muutama eri tyyppinen pyörä niin näkee sitten mikä nappaa vaikka niin varmasti oletkin tekemässä. On vaan riski, että hirveessä kuumeessa ostaa sen ekan minkä päälle istuu :D

Customin ja tonnikyykyn väliin mahtuu aika monta peliä onneksi :) nimim teho/paino 0,75hp/kg
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom