Ensimmäistä järkkäriä hankkimassa, vinkkejä toivotaan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SaMe
  • Aloitettu Aloitettu
Nopeempi tai/ja ainakin varmempi tarkennus on Nikonissa, kuten peilillisissä nykyään vielä on tapana vs peilittömät. En löydä testiä, mutta isomman kennon turvin uskosin Nikonin vievän kuvanlaadussakin ja dynamiikassa. Kuvanlaadussa varsinkin korkeilla herkkyyksillä, se on eriasia huomaako tuota eroa. Olympuksessa on joo korkeemmat herkkyydet mahdollisia mutta mutta, en ole nyt vähään aikaan tutkinu mutta näinköhän näyttää kovin hyvältä edes ISO 6400 mikrojärkkärissä... tuskin. Uskosin että Nikonin ISO 6400 ja kuvankäsittelyssä +2 aukkoa valoa, on paremman näkönen ku tuon Olympuksen ISO25600, joskin paskalta sekin näyttää. Lisäksi Nikonista löytyy optinen etsin, eikä sähköistä kuten tässä olympuksessa, pidän paljon parempana.

Olympus on sitte taas pienempi, löytyy kääntyvät näytöt, nopeemmat sarjakuvaukset yms.. En ite osaa sanoa noista putkista muuta kuin mutuilla että varmaan aika samaa tasoa molemmat. Olympuksessa ei vakajaa, mutta se löytyy ite rungosta.

Jos haluaa taskuunmenevän kamppeen ja ei niin kauheeta actionia kuvaile koko aikaa niin varmasti Olympus ois oikee valinta. Jos taas urheilua, elukoita, lapsia sunmuuta liikkuvaa yrittää enimmäkseen sihtailla niin ottasin tuon Nikonin ennemmin.

Minä vaihdoin peilillisistä (Canon 550D => Canon 7D) peilittömään (Olympus OM-D EM-5). Canoniin verrattuna tuli hämäräkuvaukseen paljon lisää käyttökelpoista herkkyyttä, mutta Nikoniin ei luulis olevan eroa, koska molemmissa on Sonyn sensorit. Paino oli mulle se iso juttu miksi vaihdoin systeemiä - nopeakaan mikro-4/3 optiikka ei paina just mitään verrattuna täysjärkkärin laseihin.

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta jos tohon hintaluokkaan kameraa meinaat hommata, ni kannattaa kattoa myös toi sony a5000. Siinä on kuitenkin isompi ja parempi sensori kun tossa olympuksessa ja tarjolla on parempia objektiiveja.

Mistä tuo E-kantaan tehtyjen objektiivien paremmuus johtuu?

Mistä tuo E-kantaan tehtyjen objektiivien paremmuus johtuu?

En todellakaan ole mikään asiantuntija näissä asioissa, sillä itse kuvaan Canonin täyskennosella, enkä oo paljoa tutustunut näihin peilittömiin. Mutta siis ajatuksena mulla oli tossa, että tohon a5000:een saa laitettua noita FE-sarjan objektiiveja, jotka on melko hyviä objektiiveja. Lisäksi tarjolla on noita Carl Zeiss objektiiveja, jotka on ymmärtääkseni jo todella hyviä. Muistaakseni osahan noista vie jo terävyydessä canonin ja nikonin vastaavia. En sitten tiedä noista Olympuksen objektiiveista, voihan sielläkin olla hyviä.

En todellakaan ole mikään asiantuntija näissä asioissa, sillä itse kuvaan Canonin täyskennosella, enkä oo paljoa tutustunut näihin peilittömiin. Mutta siis ajatuksena mulla oli tossa, että tohon a5000:een saa laitettua noita FE-sarjan objektiiveja, jotka on melko hyviä objektiiveja. Lisäksi tarjolla on noita Carl Zeiss objektiiveja, jotka on ymmärtääkseni jo todella hyviä. Muistaakseni osahan noista vie jo terävyydessä canonin ja nikonin vastaavia. En sitten tiedä noista Olympuksen objektiiveista, voihan sielläkin olla hyviä.
En osaa itsekään sanoa, miten hyviä nuo Sonyn putket on, mutta olen ollut todella tyytyväinen Olympuksen MFT-bajonetille tarjolla olevaan M.Zuiko tarjontaan. Olympuksella on vakaimet rungoissa, joten lasit ovat vähän huokeampia (ja kevyempiä). Kaikkihan tietty mainostavat sitä mitä itsellä just sillä hetkellä on, mutta kyllä tuo Sonykin varmaan hyvä kamera on.

Nuo Zeissit nyt maksaa niin paljon, ettei niiden laadulla ole tämänhintaiselle rungolle mitään väliä. E-kannalla varustetuista on myöskin tarjolla MFT-standardin mukaiset versiot.

Mikä olisi semmoinen objektiivi joka sopisi jokaiseen tilanteeseen ja jolla saisi tarkkoja kuvia. Kamera kulkee mukana juhlissa ja silloin tällöin vapaa ajallakin. Kamerana toimii canonin 100d

Kännykkä tai normaali prime, esim. canonin ef 35mm f/2, zoomeija voi aina katsoa jos ei kävellä halua mutta hinta nousee huomattavasti jos ei tarkkuudesta halua tinkiä.

Sunnuntaita!

Nyt todellakin tarvitaan kaikkien ammattilaisten ja puoliammattilaisten apua!

Tarkoituksena aloittaa pääasiassa ihmisten kuvaaminen ja ilman muuta siinä ohella myös kaikenlaista muuta sekavaa, mitä haluaa tallentaa. Nikonin digijärkkäri löytyy vanhasta takaa, mutta siihenhän ei edes objektiivia pysty vaihtaa, joten sillä en tätä kuvaushommaa aloita. Uutta kameraa ja mahdollisesti myös objektiiveja/salamalaitteita olisin hankkimassa johon tarvin suosituksia mahdollisimman perusteellisesti ja laajasti.

Kiitos kaikille jo etukäteen! :)

Olen hankkimassa uutta järkkäriä. Mielessä on ollut n. 1000€ oleva runko. Alunperin ajattelin valinnaksi 70D, mutta sitten näin tämän:
http://www.eglobalcentral.eu/canon-eos-7d-mark-ii-body-only-digital-slr-camera.html

Onko kyseessä siis "samainen" 7D, jota muualla myydään n. 1500€ hintaan (kuten: http://www.cameranu.nl/nl/p571572/canon-eos-7d-mark-ii-dslr-body)
Vai onko multa jäänyt jotain ymmärtämättä? Tuossa ekassa linkissä mainitaan linssin kiinnityksen olevan ainoastaan EF, mutta eikö 7D pitäisi käydä myös EF-S?

On se sama, se miksi hinta on noin "linjasta poikkeava" on hyvä kysymys. Epäilyttäisi ainakin itseä tilata..

7D sarja kelpuuttaa myös EF-S linssit.

No ei oo pahan hintanen. Mitenhän tuo takuu toimii tuon firman kanssa? EF-S on canonin aps-c kennoon joka löytyy molemmista noista. Niihin käy myös EF lasit. En kyllä näkis muuta syytä ostaa 70D:tä kuin hinta ja tuo kääntyvä näyttö.

Muilta foorumeilta selvisi sen verran, että kyseinen firma on toimittanut tavarat ja vieläpä varsin nopeaan. He lupaavat myös hoitaa ALV ja tullimaksut, mutta ilmeisesti siinä harrastetaan hieman viilunkipeliä eli laittavat tavaraa tulemaan "hieman" pienemmillä kuiteilla jne.
Takuuasia myös hiukan erikoinen, koska he antavat oman takuunsa, joten tavaran vikaantuessa se pitää toimittaa heille takaisin. Toisin sanoen korjaus tapahtunee jossain autotallissa... ;)

No tuohan taitaa toimia niin että ne tilaa tavaran jostai kiinasta halvalla ja sitten takuuasiat hoidetaan niin että lähetät kameran heille ja he siitä eteenpäin sinne mistä ovat ostaneet. Miten käytännössä toimii, niin en tiedä.

Mikä olisi kohtuuhintainen tai jopa edullinen linssi maisemakuvaukseen Canonilla? Aikaisemmin mulla oli 10-22mm mutta jossain mielenhäiriössä myin sen pois.

Mikä olisi kohtuuhintainen tai jopa edullinen linssi maisemakuvaukseen Canonilla? Aikaisemmin mulla oli 10-22mm mutta jossain mielenhäiriössä myin sen pois.

Omalla vaatimattomalla kokemuksella suosittelisin kiinteää esim 35mm laadukasta linssiä. Itse ostin pari vuotta sitten Nikoniin kiinteän kakkulan eikä sen jälkeen ole tullut käytettyä zoomeja kuin satunnaisesti.

Omalla vaatimattomalla kokemuksella suosittelisin kiinteää esim 35mm laadukasta linssiä. Itse ostin pari vuotta sitten Nikoniin kiinteän kakkulan eikä sen jälkeen ole tullut käytettyä zoomeja kuin satunnaisesti.

Samansuuntaisia ajatuksia oli minullakin. Täytyy tutustua mitä sopivaa kiinteää linssiä olisi tarjolla.

Tuli hankittua käytetty Nikon D3100 järkkäri. Haluaisin ottaa harrasteautosta muutaman kuvan näin alkuun. Kameran mukana ei tullut mitään objektiivia ja nyt pitäisi sellainen hankkia ja kaipaisin hieman vinkkejä. Olen totaalialoittelija valokuvauksen parissa ja termitkin on vielä hakusessa.

Tarkoitus olisi saada kunnollinen tarkennus itse kuvattavaan kohteeseen (tässä tapauksessa auto). Puhutaan ymmärtääkseni "bokeh" -efektistä missä tausta sumenee ja kuvattava kohde säilyy tarkkana.

Katsoin tätä objektiivia:

Nikon AF-S DX Nikkor 35mm F1.8G

Ebayssa hinta n. 180 eur.

Onko tuosta mihinkään esim. auton kuvauksessa, vai täytyykö katsella jotain muuta?

En tässä vaiheessa ole valmis vielä hankkimaan mitään hirveän kallista objektiivia, kun vähän vielä tässä vaiheessa tunnustellaan koko harrastusta.

Tuli hankittua käytetty Nikon D3100 järkkäri. Haluaisin ottaa harrasteautosta muutaman kuvan näin alkuun. Kameran mukana ei tullut mitään objektiivia ja nyt pitäisi sellainen hankkia ja kaipaisin hieman vinkkejä. Olen totaalialoittelija valokuvauksen parissa ja termitkin on vielä hakusessa.

Tarkoitus olisi saada kunnollinen tarkennus itse kuvattavaan kohteeseen (tässä tapauksessa auto). Puhutaan ymmärtääkseni "bokeh" -efektistä missä tausta sumenee ja kuvattava kohde säilyy tarkkana.

Katsoin tätä objektiivia:

Nikon AF-S DX Nikkor 35mm F1.8G

Ebayssa hinta n. 180 eur.

Onko tuosta mihinkään esim. auton kuvauksessa, vai täytyykö katsella jotain muuta?

En tässä vaiheessa ole valmis vielä hankkimaan mitään hirveän kallista objektiivia, kun vähän vielä tässä vaiheessa tunnustellaan koko harrastusta.

Tuo linssi on croppi nikonille melkein pakkohankinta. Hinta/laatusuhde on todella hyvä.
Käytettynä linssejä liikkuu todella paljon. Kannattaa katsastaa vaikka tori.fi, uudenveroisia saa 120e:llä.

Jos tuohon hintaan tulee vielä toimituskulut päälle, niin ei oikein lyö leiville.

Mikäli asumassasi kaupungissa tai lähellä on kameraliike tai Power jne, niin käy sieltä kysymässä ja saanet alle 200€:n linssin.

On ihan hyvä ostos, mutta jos enemmän tykkää zoomista, niin välillä myydään Sigman 17-50 2.8 linssiä 250€ paikkeille.

Bokeh-efekti ehkä vähän eri (enemmän käsite siintä, minkälaisena se taustan sumeus näkyy), mutta kohteen irroitus taustasta osuvampi tuohon haluaamaasi asiaan. Siihen tuo 35mm on hyvä, kun aukon ja välimatkan kohteeseen, sekä taustaan ymmärtää :)

Back
Ylös Bottom