Hii, pakko vastata! Ekaa kertaa näin kuntosalin, kun käytiin ala-asteella varmaan noin 8-9 vuotiaina paikallisella kaupungin salilla heittelemässä niitä paininukkeja. Punttis oli vieressä ja oli aina jotain körmyjä istuskelemassa. Ainakin istuskelulta se näytti.
13-vuotiaana tuli eka kosketus rautaan eli perinteinen penkkikokeilu. Eräs kaveri oli hiljattain pukannut kuulemma 75 kiloa pennnkistä ja huhupuheet kertoivat, että jotkut olivat ottaneet peräti satkun. Järjetön rauta! Matkalla salille olo oli vielä aika itsevarma: "Kyllä ny joku 75 kiloo pitäisi ainaski mennä, oommä v***u ainaki nii vahva, jos noi muukki, nii määki, v***u!!" Epävarmuus iski, kun ekan kerran noteerasin penkin ja jouduin kysyyn kaverilta, että mitäs tässä nyt oikein loppujen lopuksi tehdään. Eli olin toooodella pihalla. Kaveri näytti pari toistoa tangolla ja taisin mäkin rimpuilla pari. Sen jälkeen kaikki varmuus katosi. Kaveri tais laittaa vitoset ja lukot päihin ja punnersi vaivalloisen ykkösen. Sitten olikin mun vuoro. Kaveri vaihto vitoset viidentoista kilon levyihin ja sano, että toi ny ainakin pitäis mulla mennä. No, ei kun kokeilemaan. Paljon en itse nostosta muista muuta kuin että ylöshän se tuli ja tuskin oli mikään maailman kaunein nosto. Oli aika heikko olo, vaikka näin jälkikäteen ajatellen olin siinä sitten mennyt nostamaan yli oman painoni!
Seuraavan kerran kävinkin sitten salilla armeijassa. Sillä tiellä sitten ollaan eikä loppua näy!