Ensimmäinen auto

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Opeli on saanu maineensa useasta eri asiasta, mutta pahimmat maineen mustaajat olivat Astran (osittain myön a1-vectran) alkupään vuosimallit (paskoja) ja todella tökeröstä maahantuojan takuu käsittelyistä.
Sitten jos ruvetaan julistamaan, että naapurin kadetti oli täysi susi(en epäile), niin kannataa sitä autoa verrata saman ikäisiin esim. japseihin, joista ei kyllä paljon nykyään kehuttavaa löydy... 80-luvun autot nyt on paskoja merkistä riippumatta, jos verrataan esim. 90-luvun puolivälin vehkeisiin.

Ja jottei menis ihan off-topikiksi, niin ÄLÄ osta ainakaan raskalaista. Tuon hintaiset ranskikset on jo niin vikaherkkiä vehkeitä, että oksat pois. Ja ne sähkövikojen korjauskustannukset voi nousta aika suolaisiksi. Uudemmat ranskalaiset ovat ainakin omistajien kehujen mukaan hyviä autoja.

Vanhemmista japseista löytyy kestävät ja hyvät tekniikat, mutta korit tahtoo olla noissa vanhemmissa jo paperia. Tietysti jos ruosteettoman löydät, mutta tuurissaan on tuohon hintaan. Vectraa suosittelisin, mutta aika tuurissaan on että tuolla 2000 budjetilla löydät yksilön, mistä ei jälkikäteen tule sanomista. Kyllä niitäkin varmasti on, mutta tarviit ostotilanteeseen jo mukaan kaverin, joka noista on jotenkin perillä ja osaa kattoa ne perus vikapaikat. Opelin kuluvat osat ovat kyllä halpoja, ainakin kun vertaan -89 Corollaan, mikä minulla aikanaan oli.

Vanhasta Volvosta sanon, kun on kokemusta, älä osta, ainakaan 200-sarjalaista. Tolkkuton bensan syönti ja tahtoo olla ongelmia tekniikan kanssa. Varaosat on kyllä halpoja.

Ja vielä lyhyesti: Tuolla kahdella tonnilla en lähtis sitten ostamaan mitään erikois/viriviri -versiota. Ne alkaa tuossa hintaluokassa olemaan aika loppuun polettuja ja erikoisversioiden varaosat maksaa aina. Suosittelen lämpimästi tuohon hintaluokkaan etsimään jonkun mallisarjan karvalakin, ilman mitään erikoisempia sähköhärväkkeitä, sillä ne vanhemmiten rupeaa melko varmasti takkuamaan.

Mutta kannattaako minua sitten kuunnella, kun mies ajaa Vectralla ja kehtaa sitä vielä kehuakin.... :rolleyes: :rock:

Niin, ja oma ensimmäinen oli "välikoppa" Escort... oi niitä aikoja, kun takavetoisella tapettiin enemmän hyttysiä kylkilistoilla, kuin maskilla.... :D
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Astra 2.0. Siinä se pyörii parintonnin pinnassa hinta. Vanha 8v kone kestää omegoissakin puoli miljoonaa, joten kestää jotain puoltonnia kevyemmässä astrassakin. Kori tietysti pitää valita tarkkaan, joutuu siis tsekkaaman useemman yksilön. Täytyy ottaa sen joka on ruostesuojattu jo uutena. Niin, ja kepittää kiihdytyksessä luonnollisesti tuon 8 venttiilisen calibran. ;)

Sitten jos tyyliä haluaa, niin aina voi ottaa jonkun 70 luvun sportin, erottuu vähän harmaasta toi-ota massasta, mutta vaatii vähän askarettakin.

Edit. Sen verran eri mieltä azzyyrin kanssa, että itse kyllä luotan 240 sarjalaisen volvon tekniikkaan täysin. Vahva tekniikka, tästä syystä karavaanaritkin sen kelpuuttavat käyttöönsä. Bensaa tietysti vie vanhat strömppä koneet, B200 sarjalaiset koneet jo vähemmän, mutta aerodynamiikan tuomaa lisäkulutusta sekään ei korjaa.
 
Mun eka auto oli tällänen -76 Taunus 2.3 V6:
taunus.jpg

En muista mitä maksoi kun vaihdoin sen varastettuun tavaraan, mutta möin sen hinnalla 2400mk mustalaisille seinäjoelle. Pikkupilluja sai helposti kyytiin... :hyper:

Tarina on tosi.
 
Sumppari sanoi:
Edit. Sen verran eri mieltä azzyyrin kanssa, että itse kyllä luotan 240 sarjalaisen volvon tekniikkaan täysin. Vahva tekniikka, tästä syystä karavaanaritkin sen kelpuuttavat käyttöönsä. Bensaa tietysti vie vanhat strömppä koneet, B200 sarjalaiset koneet jo vähemmän, mutta aerodynamiikan tuomaa lisäkulutusta sekään ei korjaa.


Ilmaisin itteni vähän huonosti, kyllä sen tekniikka (kone) varmaan kestää ydinpommin. On muuten "järein" kansi mikä minulla on kädessä ollut, kun kansipahvia vaihdoin. Edellinen omistaja oli laittanut väärän pahvin koneeseen... :curs: Mutta ainakin oma 242 oli yhtä sormet rasvassa taistelua, eikä vähiten juuri sen helkutan "juuttuva kurkkusen" takia...
 
Zone-sarja -42%
5-6ke ensiauto

Mitäs vaihtoehtoja suosittelisitte jos rahaa olisi käytössä noin 5000-6000e? Kiesi tulisi 46-vuotiaan äitimuorini ihka ensimmäiseksi ajopeliksi (aloittaa piakkoin ajokoulunkin :D). Auton tulisi olla vähintään neliovinen ja muutenkin suht tilava.
 
Tuohon hintaan rupeaa löytymään jo niin paljon valikoimaa, että suosittelu menee väkisin omien mieltymysten tyrkyttämiseksi. Parasta vaan viedä sitä äiteetä autoliikkeeseen koeistumaan/katsomaan autoja, sekä kortin saannin jälkeen koeajoille, ja monilla eri merkeillä, eli ei kannata sitä ensimmäistä ostaa mitä käy koeajamassa. Ostaa sitten sellaisen, mikä tuntuu käteen ja näyttää silmään hyvälle ja on muutenkin priima kunnossa. Tuolla rahalla meinaan löytää jo tosi hyviäkin yksilöitä...

Ja kyllä minä nais-ihmiselle ensimmäiseksi autoksi suosittelen kuitenkin jotain pientä, kevyttä ja ketterää kauppakassia. Riippuen tietysti auton käytöstä. Jos se tulee jonkun 100 kilsan päivittäisen työmatkan ajoon, niin iso diisseli ei varmasti ole huono vaihtoehto...
 
Pitäisi oma -86 626 Mazda:kin laittaa keväällä vaihtoon.
Tekniikka ko. pelissä on pelannut hienosti. Tosin vähän on ajoakin tullut,
alle 50tkm viidessä vuodessa.
Ongelmana on ollut lähinna peltien ja alusta osien ruostuminen.
Itsellä kun ei ammattitaitoa ohuen pellin hitsaukseen ole niin rahaa tuohon on muutama satanen uponnut.
Seuraavaksi autoksi olen ajatellut autoa hintahaarukasta 5000-8000€.
Enempää en viitsi autoon sijoittaa, tuolla hinnalla pitäisi siis löytää sopiva peli.

Autoksi tulen valitsemaan farmarin tai ainakin suuren tavaratilan omaavan mallin.
Teho ei ole tärkein valinnassa, pieni kulutus plussaa, auto kokoluokista Astra tai Vectra.

Merkkiuskollisuutta ei ole, en myöskään vierasta mitään merkkejä
(pois lukien Lada). BMW, Audi, MB jätän kuitenkin heti alussa pois ylim. laatuimagon takia ja tästä johtuvan korkeamman hinnan takia.

Pointtina olisi siis löytää luotettava menopeli hyvällä hinta/laatu suhteella, pidän autolla ajamisesta joten auto saisi siis olla ns. hyvä käteen mutta kuitenkaan mitäänharrastepelirassia/kilpuria ei tässä haeta.
Pellit kestäviä, tekniikkaa kyllä huollan itsekkin.

Tässä nyt muutamat joiden hintoja on tullut seurailtua.
Fiat Marea
Ford Escort (V)
Citroen Xsara & Xantia
Nissan Sunny, Almera & Primera
Opel Astra (F & G) & Vectra (B)
Peugeot 306 & 406
Renault Megane & Laguna
Saab 900 ja 9-3
Seat Cordoba
Skoda Felicia ???
Toyota Corolla
Volvo 440


Hieman offtopic, ei siis ensimmäinen auto mutta tänne laiton kuitenkin. :david:
 
Emmä tiedä halusit sä kommenttia, mutta annanpa sitä aikani kuluksi joka tapauksessa.

Ixa sanoi:
Tässä nyt muutamat joiden hintoja on tullut seurailtua.
Fiat Marea

Näistä uudemmista Fiateista ei ole mitään ensikäden tietoa, mutta jos ei laatu ole parantunut 10 vuoden takaisesta ni Fiat ei ole auto...

Volvo 440
Ford Escort (V)
Citroen Xsara & Xantia
Renault Megane & Laguna
Peugeot 306 & 406

En ota kantaa, paitsi minulle ei ainakaan viime vuosituhannen puolella tehtyä ranskalaista tule. Ja jos tulee uudempi, ni ainoastaan Laguna, sillä siitä oon kuullu erittain kehuvia kommentteja. Omia kokemuksia ei kyydissä istumista lukuunottamatta ole.
Oon tuolla 406:lla ajanu. Hyvä se on tien päällä ajella, vähän meluisa (varsinkin moottoriäänet) maantienopeuksissa.
Jos kerran Ford on listoilla ni mites Focus? Kaveri, joka ajelee vuodessa työmatkoja aivan v*tusti, ajelee diisseli Focuksella, ja jos siinä olis ollu vaivoja, ni varmaan olis lähteny auto vaihtoon.

Nissan Sunny, Almera & Primera

Eikös Sunny oo jo vanha malli?? Almera ja Primera varmasti hyviä ja varmoja pelejä. Almerasta ei taida olla farmaria, ainoastaan se hätspäk, jonka kontti on kyllä onneton...

Opel Astra (F & G) & Vectra (B)

No F-Astraa en ostas, G varmaan olis ihan käypänen. Itse koko tuolta sun listalta valitsisin B2-mallin Vecun. Eli faceliftin jälkeisen mallisarjan, tuli muistaakseni -99 myyntiin. Ei ole paljon lastentauteja ja ainakin minun silmääni oikein hyvännäköinen peli.

Saab 900 ja 9-3
9-3 varmasti myös oiva valinta. Kaverilla on, ja kehuu autoaan. Tilava kontti johon tavaraa mahtuu. Hyvät penkin tällaselle isommallekin istuskella. Ajamaan en vielä ole kinunnut. Itselläni seuraava auto saattaapi olla Saab, tosin 9-5 ja farkku.

Seat Cordoba
Skoda Felicia ???
Sanoo kuka tahansa ja mitä tahansa ni tässä on kaksi merkkiä joita ei minulla tule "koskaan" olemaan. Laitettiin nyt kuitenkin hipsuihin, kun eihän sitä tiedä miten se mieli joskus muuttuu.... ;)

Toyota Corolla
Varmoja kilometrejä ja paljon. Kannattaa kuitenkin käydä koeajamassa, meinaan ainakin minulle Vectran jälkeen tuo corollan penkki on auttamattomasti alimitoitettu, kun sitä viime kesänä kokeilin.


Tämmösiä lyhyitä kommentteja...
 
azzyyr sanoi:
Näistä uudemmista Fiateista ei ole mitään ensikäden tietoa, mutta jos ei laatu ole parantunut 10 vuoden takaisesta ni Fiat ei ole auto...

Itsellä on vm. -98 Bravo eikä siinä vielä hieman yli puolentoistavuoden aikana ole mitään yllätyksiä ollut. Ei ruostetta eikä mitään vikoja. Myös eräällä sukulaisella on hieman tuoreempi Brava jossa ei myöskään ole ollut vikoja. Että kyllä ne parempaan suuntaan ovat menneet!

Tiedättekö muuten mikä on Italialainen urheiluauto, jonka nimi alkaa F- kirjaimella.. No FIAT tietysti... ;)
 
azzyyr sanoi:
Tuohon hintaan rupeaa löytymään jo niin paljon valikoimaa, että suosittelu menee väkisin omien mieltymysten tyrkyttämiseksi. Parasta vaan viedä sitä äiteetä autoliikkeeseen koeistumaan/katsomaan autoja, sekä kortin saannin jälkeen koeajoille, ja monilla eri merkeillä, eli ei kannata sitä ensimmäistä ostaa mitä käy koeajamassa. Ostaa sitten sellaisen, mikä tuntuu käteen ja näyttää silmään hyvälle ja on muutenkin priima kunnossa. Tuolla rahalla meinaan löytää jo tosi hyviäkin yksilöitä...

Ja kyllä minä nais-ihmiselle ensimmäiseksi autoksi suosittelen kuitenkin jotain pientä, kevyttä ja ketterää kauppakassia. Riippuen tietysti auton käytöstä. Jos se tulee jonkun 100 kilsan päivittäisen työmatkan ajoon, niin iso diisseli ei varmasti ole huono vaihtoehto...
Muunnetaanpa kysymystä hieman. Onko olemassa jotain varmoja pommeja, jotka kannattaa kiertää kaukaa? Mistä saisi tietoa esim. tietyn merkin tiettyjen vuosimallien vikaherkkyydestä jne?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joka merkistä löytyy varmasti niitä pommeja (ja priimoja) ja 300tkm ajettu auto on 300tkm ajettu, vaikka olisikin diisselimersu, jonka kehutaan kestävän miljoonan ilman koneen avausta. Eli kyllä se siinä ostotilanteessa pitää olla tarkkana minkälaiseen se ostopäätös kolahtaa. Ja auto kannattaa käyttää ennen ostopäätöstä esim. konttorilla(autotohtorilla) arvioitavana, jos ei ole omaa tai kaverin tietotaitoa käytettävissä ostotilanteessa.

Nyt ei ole linkkiä laittaa, mutta noita vikalistoja löytyy kyllä netistä. Täytyykin muistaa katella, kun tuolla autofoorumeilla pyörin, jos sattuu silmään taas noita linkkejä. Jollain pakkislaisellakin varmaan löytyy linkit joten älkää pantatko tietoa... :rolleyes:
 
Ixa sanoi:
...
Itsellä kun ei ammattitaitoa ohuen pellin hitsaukseen ole niin rahaa tuohon on muutama satanen uponnut.
Seuraavaksi autoksi olen ajatellut autoa hintahaarukasta 5000-8000€...

Renault Megane & Laguna

Vaihdettiin juuri -95vm 2.0 Laguna pois. Oli mukava peli ajaa, kulutus ihan kohtuullinen eikä mitään isompia remontteja tarvinnut tehdä. Mutta tuo ruostuminen. Vasen takalokasuoja ruostui puhki helmasta. Maali kupli irti ja siitä lähti. Reikä paikattiin kaverin toimesta ja paikattaessa todettiin koko takalokasuojan olevan melko hapero. Lokarin reunat olivat lähinnä alustamassan, koriliiman ja ruosteen sekoitusta. Myös helmoissa ruostumien hyvässä alussa.
Kaverin 97-vuosimallin Lagunassa ei tosin ruostetta havaittavissa, olisiko suojauksessa tapahtunut jotain parantumista noiden vuosien välillä?
 
en mä tota skodaa ainakaan vierastais.. kokemusta on -96 mallin farkku feliciasta ja täytyy sanoa et kyllä on hintansa arvonen auto.. 1,6 bensa ja kone vw:ltä, mielettömän pirtee 1,6/75hv, en oo aikasemmin niin hyvin liikkuvaa 75 heppasta ajanu, kulutus matkassa noin 6 litraa, ei oo mielettömän hintaset osatkaan.. miinus puolina nyt tietysti on tiettyjen paikkojen ruostuminen, esim takaluukku joka farkussa puhki listan kohdalta, sisustus hiukan "karu", ja onhan se tietty skoda, mut joku -96 mallinen maksais 3000-4000 ja samaan hintaan saa jotain japanilaisia -90 luvun alusta niin enpä kyllä miettis, yleensä skodat viellä suht vähä ajettuja
 
RikHard sanoi:
Kaverin 97-vuosimallin Lagunassa ei tosin ruostetta havaittavissa, olisiko suojauksessa tapahtunut jotain parantumista noiden vuosien välillä?

Olisko koriin tullu sinkitys tuossa välissä. Tuossa 90-luvun lopussahan niitä alettiin sinkittämään...
 
Kerpele sanoi:
O

Alle 5000€ hintaan saisi jo tuollaisen Calibran 2.0 8V moottorilla ;)

:


Tämäkö oli se nopea malli :) ? 1.6 89' corolla jätti tommosen kiihdytyksessä :hyper:

Paljonkos tossa on tehoa? siis calibrassa?
 
-sleeper sanoi:
Tämäkö oli se nopea malli :) ? 1.6 89' corolla jätti tommosen kiihdytyksessä :hyper:

Paljonkos tossa on tehoa? siis calibrassa?

No jos Corolla oli GTI niin ei ihme, jos taas perus 1.6 niin aika tasoihin pitäs mennä, kuskissa ero. 115 kaakkia siinä kasitappisessa tehtaalta lähtiessä on ollu.
 
-sleeper sanoi:
Tämäkö oli se nopea malli :) ? 1.6 89' corolla jätti tommosen kiihdytyksessä :hyper:

Paljonkos tossa on tehoa? siis calibrassa?

2.0 8v calibrassa muistaakseni 115pk.Ihan mopo.
Itsellani oli 90 luvulla 4*4 turbo 201pk.Calibra.Ei nyt mikaan hirvea tykki,mut ei silla nyt corollan jalkoihin jaanyt.
 
Huippu nopeudessa ei korolla pärjää kyllä tolle 8venttiilisellekään, lähdöissä voi pärjätäkin.
 
Itseä ihmetyttää suuresti nämä kasikytluvun puolivälin Corolloiden tehot. Ihan perus 1.3 koneella (alle 60hv varmasti) vedetään huippunopeudeks mittarin mukaan yli 170 (josta toisaalta mittari valehtelee varmaa 20km/h) ja kiihtyvyyskään ei mikään huono.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom