Energiat loppuu kesken treenin - palkkaria jo treenin aikana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nml2
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itseäni on aina kiinnostanut paljonko tuo lisäkiloja maksimipainoihin kun treenaa koko treenin isossa hupparissa huppu päässä?

+ Mikkihiirikuulokkeista tulee ainakin muutama kilo jos nämä kaksi vielä yhdistää

Hupparia en oo itekkään ymmärtäny salilla. Tietty alkulämmittelyissä voi pitää mutta itse treenin aikana luulis vaan haittaavan kun tulee ilmankin jo niin tuskanen olo. Mikkihiirikuulolkeissa en näe mitään pahaa, mukavempi treenata kun soi just sellanen musiikki mistä itse tykkää ja just niin kovalla kun ite tykkää

Niin ja huonoa peruskuntoa en lähtisi nyt syyttämään. Se on jännä ettei aerobisessa ole samaa ongelmaa kuin salitreeneissä. Eikä voima sinällään lopu, vaan olo vetää veltoksi ja tekisi mieli vaan maata lattialla treenin puolivälin jälkeen. No, ruokavaliota varmaan pitäisi oikeasti katsoa uudestaan, ei nuo treeniajan hiilarit vielä mitään pelasta. Mutta iso ero, kyllä.
Taisit jo saada riittävät vastaukset, mutta tuo mainitsemasi yksityiskohta, että treenin puolivälissä vetää olon veltoksi, viittaa mielestäni lähes varmuudella verensokerin heittelyyn eli nopeaan laskuun just siinä vaiheessa treeniä. Pyri löytämään juuri sinulle sopiva tapa pitää veren sokeri tasaisena pitkin päivää ja varmista, että se on perustasolla ennen treeniä, jotta treenin aikana ei tule nopeaa romahdusta. Normiruoka säännöllisin välein, sokerit pois, riittävä nesteytys vedellä, ja näiden oikea ajoitus treeniin nähden, sen pitäisi riittää.

Niin ja huonoa peruskuntoa en lähtisi nyt syyttämään. Se on jännä ettei aerobisessa ole samaa ongelmaa kuin salitreeneissä. Eikä voima sinällään lopu, vaan olo vetää veltoksi ja tekisi mieli vaan maata lattialla treenin puolivälin jälkeen. No, ruokavaliota varmaan pitäisi oikeasti katsoa uudestaan, ei nuo treeniajan hiilarit vielä mitään pelasta. Mutta iso ero, kyllä.

Aeroobinenkunto nyt ei suoraan oo suhteessa siihen punttikuntoon, ellei nyt oikeasti oo niin paskassa kunnossa että kun kävelee rappuset kolmanteen kerrokseen, niin pitää välillä jäädä lepäämään.

Punttikuntoa kehitetään, yllätys yllätys, puntteja nostamalla. Eli jos leikitään ajatuksella että "seinä" tulee vastaan vaikka 10 työsarjan jälkeen / treeni, niin sillon sitä peruskuntoa puntilla lähdetään nostamana vaikka tyyliin:

Vko 1: 6 työsarjaa / 3 kertaa viikko
Vko 2: 6 työsaraa / 4 kertaa viikko
Vko 3: 8 työsarjaa / 3 kertaa viikko
Vko 4: 8 työsarjaa / 4 kertaa viikko
Vko 5: 4 työsarjaa / 3-4 kertaa viikko (kevennys)
Jne jne.

Eli ei yhtenäkään päivänä mentäs sinne omalle maksimisuoritustason yläpäähän, vaan pikku hiljaa totutetaan kehoa vähän isompaan työmäärään.

Treenin aikana BCAA:ta vedetään ehkäisemään kataboliaa
Tähän muuten liittyy mielenkiintoinen väite mitä on lähiaikoina kuulunut muutamastakin lähteestä. Pitäisi melkein perustaa ketju tälle missä ihmetellään pitääkö paikkansa vai ei. Väite siis kuuluu niin, että katabolia on ihan yhtä tärkeää kuin anaboliakin ja treenin kuuluukin olla mahdollisimman katabolista jotta kontrasti anaboliseen tilaan olisi mahdollisimman suuri. Silloin siitä anabolisesta tilasta saa suuremman yksittäisen hyödyn.

Mun mielestä kuulostaa periaatteessa ihan järkevältä vaikkei mulla mitään tieteellistä dataa ole antaa. Mutta jos miettii vaikka treenijakoja ja miksi nelijakoinen viikkossa läpi voi toimia, joissain tapauksissa jopa paremmin kuin tiheämpi frekvenssi, niin sen on pakko perustua samaan kontrastiin. Yksittäisen treenin vaikutus lihaskasvuun on harvalla frekvenssillä oltava paljon suurempi kuin tiheällä frekvenssillä, koska mikään muu ei sitä kokonaan selitä.

Tähän muuten liittyy mielenkiintoinen väite mitä on lähiaikoina kuulunut muutamastakin lähteestä. Pitäisi melkein perustaa ketju tälle missä ihmetellään pitääkö paikkansa vai ei. Väite siis kuuluu niin, että katabolia on ihan yhtä tärkeää kuin anaboliakin ja treenin kuuluukin olla mahdollisimman katabolista jotta kontrasti anaboliseen tilaan olisi mahdollisimman suuri. Silloin siitä anabolisesta tilasta saa suuremman yksittäisen hyödyn.

Mun mielestä kuulostaa periaatteessa ihan järkevältä vaikkei mulla mitään tieteellistä dataa ole antaa. Mutta jos miettii vaikka treenijakoja ja miksi nelijakoinen viikkossa läpi voi toimia, joissain tapauksissa jopa paremmin kuin tiheämpi frekvenssi, niin sen on pakko perustua samaan kontrastiin. Yksittäisen treenin vaikutus lihaskasvuun on harvalla frekvenssillä oltava paljon suurempi kuin tiheällä frekvenssillä, koska mikään muu ei sitä kokonaan selitä.

Itselleni uusi ajatus. Missä lähteissä tuollaista kerrotaan?Jos noin, niin eikö treenit pitäisi tehdä silloin nälkiintyneenä ja varmuuden vuoksi vielä jumpata lihasten energiavarastot tyhjiin, ennen kuin tarttuun puntteihin?

Lihaskavun stimulointiin perinteisesti liitetty treeni on sellaista, ettei siitä ehdi palautumaan kovin nopeasti. Kun habat on treenattu siihen kuntoon, että astioiden pesukin saa ne kramppaamaan, niin ei siinä mun mielestä tarvii kovin syvällisiä selityksiä keksiä perustellakseen itselle useamman päivän palautumiskauden. Mun mielestä moni muu asia selittää noita monijakoisen ja yksijakoisen eroja paremmin kuin tämä. Ihan vaikka jo sekin, että monijakoisella voi jo treenatakin ihan erilailla sitä yksittäistä kehonosaa.

Itselleni uusi ajatus. Missä lähteissä tuollaista kerrotaan?Jos noin, niin eikö treenit pitäisi tehdä silloin nälkiintyneenä ja varmuuden vuoksi vielä jumpata lihasten energiavarastot tyhjiin, ennen kuin tarttuun puntteihin?

Lihaskavun stimulointiin perinteisesti liitetty treeni on sellaista, ettei siitä ehdi palautumaan kovin nopeasti. Kun habat on treenattu siihen kuntoon, että astioiden pesukin saa ne kramppaamaan, niin ei siinä mun mielestä tarvii kovin syvällisiä selityksiä keksiä perustellakseen itselle useamman päivän palautumiskauden. Mun mielestä moni muu asia selittää noita monijakoisen ja yksijakoisen eroja paremmin kuin tämä. Ihan vaikka jo sekin, että monijakoisella voi jo treenatakin ihan erilailla sitä yksittäistä kehonosaa.
Ei kyllä muista lähdettä, mutta ei se mikään järin virallinen ollut. Joku täälläkin kyllä mainitsi asiasta jotain jossain. Ja voihan se periaatteessa tarkoittaa treenaamista hirveässä energiavajeessa, mutta käytännössä taas tuskin treenitehoista kannattaa hirveästi tinkiä. Kai se on tasapainoilua.

Ja mitä tulee harvan ja tiheän frekvenssin eroihin, niin tietysti muuttujia on muitakin, mutta ei se lihaksen proteiinisynteesi siitä huolimatta pysy koholla kuin pari päivää ja sen jälkeen olisi periaatteessa aika treenata uudestaan jos tiheän frekvenssin kannattajia uskotaan. Kyllä mulle menee läpi ihan täysin tuo kontrastiajatus. Tuleehan harvalla frekvenssillä lihakset ihan helvetin kipeiksi mitä taas tiheällä frekvenssillä ei tapahdu. Se kertoo jotain siitä tottumisesta. Jos lihas tottuu siihen, että sitä rasitetaan jatkuvasti, niin sillä on tuskin yhtä suuri tarve ylikompensoida kuin silloin kun sitä rasitetaan harvoin. Tasapainoilua sekin tietysti on, koska liian pitkä treeniväli on liian pitkä, vaikka yksittäisen treenin hyöty olisikin suurempi.

Aeroobinenkunto nyt ei suoraan oo suhteessa siihen punttikuntoon, ellei nyt oikeasti oo niin paskassa kunnossa että kun kävelee rappuset kolmanteen kerrokseen, niin pitää välillä jäädä lepäämään.

Punttikuntoa kehitetään, yllätys yllätys, puntteja nostamalla. Eli jos leikitään ajatuksella että "seinä" tulee vastaan vaikka 10 työsarjan jälkeen / treeni, niin sillon sitä peruskuntoa puntilla lähdetään nostamana vaikka tyyliin:

Vko 1: 6 työsarjaa / 3 kertaa viikko
Vko 2: 6 työsaraa / 4 kertaa viikko
Vko 3: 8 työsarjaa / 3 kertaa viikko
Vko 4: 8 työsarjaa / 4 kertaa viikko
Vko 5: 4 työsarjaa / 3-4 kertaa viikko (kevennys)
Jne jne.

Eli ei yhtenäkään päivänä mentäs sinne omalle maksimisuoritustason yläpäähän, vaan pikku hiljaa totutetaan kehoa vähän isompaan työmäärään.
Nimenomaan. Mulla ei iske puntilla ikinä mikään makaronina lattialle-väsymys, vaikka tommonen perus aeroobbinen kunto onkin varmaan ihan perseestä. Treenit on venynyt pisimmillään 3,5 tuntiin sis. ison volyymin kyykyt, mavet, yläkerran punnertelut sun muut. Toki palautukset on ollu voimailutyypillistä viittä minuuttia, mutta ei mulla kunto missään vuorosarjabodailussakaan kovin äkkiä kyykähdä. Ilman aminohappoja ja gaspin hupparia.

Oon mä noita tässäkin ketjussa mainittuja 12 h metsätyöpäiviäkin tehnyt. Ilman aminohappoja ja gaspin hupparia.

Itse uskon että jotkut vaan saa oikeasti hakattua sen lihaksen loppuun ja siksi riittää vaikka se nelijakoinen viikkoon kun itsellä ei pito pipossa riitä siihen niin pitää käydä useammin.

Hupparia tulee käytettyä penkkimaksimia treenatessa, koska olkapäät huutaa hoosiannaa ja kuvittelen lämmön auttavan edes vähän. Ihan t-paidalla muuten.
Ite huomannu, että edellispäivän syömisillä on vähintään yhtä suuri vaikutus treenin kulkuun kuin treenipäivän syömisillä. Jos edellispäivä on syystä tai toisesta menny onnettomilla hiilareilla, ei se treenipäivän 500kcal hiilarisatsi pelasta enää muutamaa tuntia ennen treeniä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mul taas hyvä/huono treeni tulee, millon on tullakseen. En ees yritä enää arvailla, onko hyvä päivä, vai ei.
Yleensä, ku menee tyyliin asenteella ''vittusaatana tapan!'', kunnon hiilaritankkaukset muistettu, ja kaikki suunniteltu valmiiks, ni menee ihan päin vittua. Meen asenteella ''nojoo... parempi se on jtn käydä tekee, ja yrittää, vaikkei oikeen oo fiilistä'', ni tulee ku puskista jotkut ihan ihme tehot, mitä ei pitäny millään järjellä olla sil hetkel.
Kyllä. Monet treenienkat on tullut mielentilassa, kun ennen treeniä ei tippaakaan kiinnosta ja sitä on miettinyt pitäisikö keksiä itselleen joku veruke olla menemättä salille. Mutta kun sinne saa itsensä raahattua, niin sitä jotenkin syttyy siihen hommaan ja treenin jälkeen on aika tyytyväinen, että tuli lähdettyä.

Itseäni on aina kiinnostanut paljonko tuo lisäkiloja maksimipainoihin kun treenaa koko treenin isossa hupparissa huppu päässä?

+ Mikkihiirikuulokkeista tulee ainakin muutama kilo jos nämä kaksi vielä yhdistää

Riippuu täysin liikkeestä. Hupparilla itselleni tulee maveen about 20kg.
Penkkiin noin kymppi, penkkiin saa myös vitosen sillä että ravistelee tankoa siinä telineessä ennen nostoa. Jos kaikki palikat osuu kohdilleen ja sattuu hyväperseinen fitnesspimu olemaan riittävän lähellä niin sen yhen vitosen voi vielä lykkää lisää tankoon.

Niillä naurettavan näkösillä kuulokkeilla mitkä muistuttaa peltorin kuulosuojaimia saa parhaat avut kyykkyyn. Olen ihan kyykyn apuliikkeenä pitänyt niitä.

Back
Ylös Bottom