Elokuva-arvostelut!

Meta title: 🎬🔥 Elokuva-arvostelut räjäyttää totuuden valkokankaasta 🔥🎬

Meta description: Tykittäen suoraan ytimeen: rehelliset arviot, kovat tuomiot ja armoton Pakkis-asenne ilman filttereitä.

World's Greatest Dad (2009) :4:+

worlds-greatest-dad-large.jpg

Robin Williams esittää aikuisille suunnatussa mustassa komediassa kirjailijan urasta haaveilevaa opettajaa Lancea, jolla on suhde kollegaansa sekä isää, jonka yksinäinen ja vähän pidetty poika Kyle kuolee vahingossa masturboidessaan. Williams päättää lavastaa poikansa kuoleman itsemurhaksi ja julkaisee kirjoittamansa päiväkirjan esittäen sen olevan hänen poikansa käsialaa. Kirja saa valtaisan suosion kun kaikki Kylen entiset haukkujat huomaavatkin miten väärin he olivat kohdelleet häntä. Lance huomaa kuitenkin pian, ettei hänen omien unelmiensa toteutuminen tuokkaan hänelle onnellisuutta.

Näyttelijäkaarti on vahva ja elokuva pysyy kasassa aina viimeiseen 10 minuuttiin asti. Tämän jälkeen loppu on mielestäni hieman hätiköity, vaikka se kiteyttääkin elokuvan sanoman. Elokuva ottaa jossain määrin kantaa arkoihin aiheisiin ja onnistuu siinä mielestäni hyvin. Tarina on paikoitellen koskettava, mutta mukaan mahtuu hauskojakin hetkiä. Aiheesta johtuen elokuvaa ei voi suositella kaikille ja se sopiikin pääasiassa hieman varttuneemmille.

Alexie Gilmore(Claire) on aika hot tässä elokuvassa.

Dinner For Schmucks (2010) :3:

Dinner_for_schmucks_ver2.jpg

Steve Carell ja Paul Rudd tähdittävät komediaa, jossa Ruddin esittämä bisnesmies joutuu etsimään vajaaälyisen idiootin johtoportaan erikoiselle illalliselle edistääkseen uraansa. Carell tekee perushyvän roolin yksinäisenä miehenä joka työskentelee verotoimistossa ja viettää kaiken vapaa-aikansa täytettyjen hiirien kanssa. Rudd ja Carell kohtaavat ja sekamelska on valmis.

En ole nähnyt alkuperäistä versiota joten näiden välillä en voi vertailla. Elokuva kuitenkin jaksoi kantaa loppuun asti ja hauskojakin hetkiä oli riittämiin. Ei kuitenkaan voi puhua Carrellin uran huippuhetkestä, mutta hieman erilaisena komediana ihan mukiinmenevä tapaus.

Fast and Furious
images

Tapahtumat sijoittuvat 2 Fast 2 Furiouksen ja Tokyo Driftin välille. Plussaa siitä, että ekan osan päähenkilöt oli mukana. Siihen ne merkittävät plussat jäävätkin. Ihan hyvä idea imo oli tällainenkin "väliosa", mutta toteutus kusi aika pahasti ja meno oli mennyt synkemmäksi ja kaikki sellainen ilous oli hävinnyt touhusta. Autotkaan ei olleet enää niin suuressa osassa. Huonompi kuin Eka osa ja Tokyo Drift. TD:n oon muuten jaksanut kattoo vissin 6 kertaa uudelleen. Tällä ei ole mitään uudelleen katselemisarvoa. 2 Fast 2 Furiokseen en osaa verratta, kun en siitä oikein muista mitään. Lopussa tässä oli kyllä todella mukava käänne, jos nyt käsitin sen oikein. Eli kertokaa joku, kuka on tän nähnyt että
Lopussa kun Dom on bussilla menossa vankilaan, niin kun tämä Domin sisko ja se poliisi tulee siihen bussin ympärille autoilla, niin tarkoitettiinko siinä sitä, että he vain saattavat Domia, vai pelastavat hänet? Ite luulen jälkimmäistä ja se olis imo paljon parempi ratkaisu.
:2:

Edit. Ei kun perkele
pakostihan ne sen pelasti, kun Diiseli olikin Tokyo Driftissä vapaalla jalalla.

Rashomon (1950) :4:

rashomon.jpg

Tämä dekkarielokuvien edelläkävijä osoittaa, että monitasoinen ja jännittävä tarina syntyy parhaiten ilman rautalangasta vääntämistä, deus ex –juonenkäänteitä ja sekavia kerronnallisia elementtejä, joihin harmillisen moni rikos- ja mysteerielokuva sortuu. Akira Kurosawan varhaiseen tuotantoon kuuluvassa Rashomonissa sama murhatarina kerrotaan neljä kertaa neljästä eri näkökulmasta. Tarinan kertovista henkilöistä on tehty tarkoituksella epäsympaattisia valehtelijoita. Katsoja on kuin tuomari, jonka päätettäväksi jää, kuka heistä puhuu totta. Kurosawa käyttää elokuvallisia tehokeinoja, joita lukuisat ohjaajat, kuvaajat ja leikkaajat ovat kopioineet myöhemmin.

Ran (1985) :4:½

kurosawa%20ran.jpg

Akira Kurosawan elokuvaeepos kertoo ikääntyneestä sotaherra Ichimonjista ja hänen kolmesta vallanhimoisesta pojastaan. Kurosawa sekoittaa Shakespearea ja Japanin puolimyyttistä historiaa herkulliseksi keitokseksi. Henkilöt ovat vahvoja arkkityyppejä, jotka elokuvan edetessä nousevat kiehtoviksi, monisyisiksi hahmoiksi. Dialogi on välillä hyvinkin värikästä (Ranista löytyy muun muassa pari elokuvahistoriassa vertaansa vailla olevaa vittuilukohtausta). Värimaailma on kontrasteineen ja korostuksineen epätodellisen selkeä ja sommiteltu. Kaiken kaikkiaan Ran on lähestulkoon Seitsemän samurain veroinen mestariteos, johon Kurosawan myöhäinen tuotanto huipentuu.

Mulla on muuten Columbulle ehdotus seuraavaksi leffaksi: Eraserhead

(Edellyttäen toki, että et ole jo katsonut)

Ois mielenkiintoista kuulla näkemyksiä. Itse olen tuon joskus katsonut ja muistikuvat ovat hieman hatarat. Kovin syväluotaavaa arvostelua en pysty ulkomuistista heittämään mutta muistelisin sen olleen samaan aikaan helvetin ahdistava, jollakin tavalla sairas ja silti omituisen kiehtova. Ehdottomasti niitä leffoja, joka pitäänee katsoa useampaan otteeseen. Itse en tajunnut siitä ekalla kerralla yhtään mitään :(

Fast and Furious
images

Tapahtumat sijoittuvat 2 Fast 2 Furiouksen ja Tokyo Driftin välille. Plussaa siitä, että ekan osan päähenkilöt oli mukana. Siihen ne merkittävät plussat jäävätkin. Ihan hyvä idea imo oli tällainenkin "väliosa", mutta toteutus kusi aika pahasti ja meno oli mennyt synkemmäksi ja kaikki sellainen ilous oli hävinnyt touhusta. Autotkaan ei olleet enää niin suuressa osassa. Huonompi kuin Eka osa ja Tokyo Drift. TD:n oon muuten jaksanut kattoo vissin 6 kertaa uudelleen. Tällä ei ole mitään uudelleen katselemisarvoa. 2 Fast 2 Furiokseen en osaa verratta, kun en siitä oikein muista mitään. Lopussa tässä oli kyllä todella mukava käänne, jos nyt käsitin sen oikein. Eli kertokaa joku, kuka on tän nähnyt että
Lopussa kun Dom on bussilla menossa vankilaan, niin kun tämä Domin sisko ja se poliisi tulee siihen bussin ympärille autoilla, niin tarkoitettiinko siinä sitä, että he vain saattavat Domia, vai pelastavat hänet? Ite luulen jälkimmäistä ja se olis imo paljon parempi ratkaisu.

Edit. Ei kun perkele
pakostihan ne sen pelasti, kun Diiseli olikin Tokyo Driftissä vapaalla jalalla.

Uuden fastin traileri on tullut ulos jo pitkä aika sitten. Eli kyllä, pelastavat.

Mulla on muuten Columbulle ehdotus seuraavaksi leffaksi: Eraserhead

(Edellyttäen toki, että et ole jo katsonut)

Ois mielenkiintoista kuulla näkemyksiä. Itse olen tuon joskus katsonut ja muistikuvat ovat hieman hatarat. Kovin syväluotaavaa arvostelua en pysty ulkomuistista heittämään mutta muistelisin sen olleen samaan aikaan helvetin ahdistava, jollakin tavalla sairas ja silti omituisen kiehtova. Ehdottomasti niitä leffoja, joka pitäänee katsoa useampaan otteeseen. Itse en tajunnut siitä ekalla kerralla yhtään mitään :(
Kiitos ehdotuksesta! Pitää varata erikseen aikaa Eraserheadin katsomiseen. En oo kyllä varma, pidänkö Lynchin tyylistä noin yleisesti ottaen. Mulholland Drive oli tarpeeks helppo leffa mulle; jos siitä mennään pitemmälle niin voi olla että sormi menee suuhun :D

Tässä pari arvostelua elokuvista, joita on aikojen saatossa tullut katsottua:

Braindead (1992) :3:

Salaperäistä tautia levittävä sumatralainen rotta-apina tuodaan viidakosta eläintarhaan ja seuraukset ovat kammottavat. Peter Jacksonin ohjaama irvokkaan verinen zombikomedia hykerryttää katsojan nauruhermoja väkivaltaisesta alusta perverssiin loppuun saakka. B-leffahenkinen kauhuparodia on kirjoitettu, ohjattu ja näytelty sopivasti pilke silmäkulmassa. Tahallisen kökkö dialogi, liioiteltu gore ja halvat erikoistehosteet kuuluvat asiaan. Braindead ei kenties ole mikään käänteentekevä merkkiteos, mutta saa aikaan monet mahtavat ”what the fuck was that?” -naurut.

Dorian Gray (2009) :2:

Oscar Wilden romaaniin perustuva fantasiatrilleri kuvaa viktoriaanisen ajan lopun dekadenttia elämää ja ihmisen turhamaisuuden hintaa. Oliver Parkerin ohjaustyö on enimmäkseen kömpelöä, ohutsieluista ja liioitellun melodramaattista, muttei onneksi onnistu täysin tuhoamaan alkuperäisen tarinan lumovoimaa. Viattomasta uteliaisuudesta hedonismiin ajautuvaa Dorian Graytä esittävä kaunis poika Ben Barnes on ilo (myös heteromiehen) silmille, vaikkei ylläkään kovinkaan kummoiseen näyttelijäsuoritukseen. Elokuva toimii hetken huvina herättämättä syvempiä tuntemuksia.

The Host (2006) :3:

Eteläkorealainen hirviöelokuva on kutkuttava sekoitus kauhua, komediaa, ihmissuhdedraamaa ja poliittista satiiria. Soulin Han-joesta ilmestyvä ihmisiä metsästävä örkki on kuin suoraan H.P. Lovecraftin painajaisista. Nopeasti etenevä tarina, musta huumori ja tragikoomiset ihmiskohtalot takaavat viihdyttävän elokuvakokemuksen. Juonenkäänteet ovat kuitenkin hieman liian ennalta-arvattavia ja läheltäpiti-tilanteita tulee turhan paljon. The Host on toimivaa hirviöactionia, joka hakkaa Cloverfieldin ja Jenkki-Godzillan mennen tullen, muttei yllä King Kongin tai Alienin tasolle.

The Best Years of Our Lives (1946) :4:

William Wylerin klassikko kertoo toisesta maailmansodasta kotiin palaavien amerikkalaissotilaiden vaikeuksista sopeutua takaisin yhteiskuntaan. Ihmissuhdedraama on paitsi elämänläheinen elokuvaelämys, myös merkittävä tiennäyttäjä monille elokuville ja aikansa ilmettä heijastava peili. The Best Years of Our Lives on täynnä romantiikkaa, huumoria, koskettavia käänteitä, kauniita naisia ja sympaattisia miehiä. Näyttelijöiden väliset henkilökemiat toimivat erinomaisesti. Elokuva ei turhaan saanut seitsemää Oscaria.

[REC] (2007) :3:

Espanjassa tehdään laatukauhua, mistä [REC] on oiva esimerkki. Jaume Balaguerón ja Paco Plazan ohjaama käsivarakameralla kuvattu videoreportaasi tarjoilee klaustrofobisen kaaoksensa suoraan katsojan kasvoille käsinkosketeltavalla tavalla. Elokuva sortuu kuitenkin turhiin säikyttelyihin, joiden tavanomaisuuteen turtuu ennen pitkää; tästä leffasta tuskin näkee painajaisia. Pääosaa esittävällä Manuela Velascolla on taito ärsyttää ja ihastuttaa samaan aikaan. Heikkouksistaan huolimatta [REC] on virkistävä valopilkku viime vuosien tasapaksussa kauhuelokuvatarjonnassa.

Mega Shark vs Giant Octopus :4:

Tää oli oikeesti niin paska, että oli hyvä. Erikoistehosteet oli, kuin ammattikoulun oppilaiden editointi tunneilta. Lopputaistelu oli ehkä aavistuksen pettymys, mutta onneksi sai arvoisensa päätöksen. Romantiikkaakin elokuvasta löytyi, joten sopii hyvin esim. ensi treffeille tulevan ex-vaimon kanssa.

^Pelkän nimen perusteella voisi sanoa, että toi leffa ei voi olla mitään muuta kuin jotain hirveää paskaa.:hyper:

Omen
1279404565.jpg

Remake. En oo muuten alkuperäistä nähnyt. Oon kerran nähnyt aiemmin tän uudemman version ja silloin se oli ok ja kun näin nyt, että tulee telkusta, niin päätin katsoa uudestaan. Ei olis pitäny. Mitähän vitun sieniä mä olin syöny, kun tän ekan kerran nähdessäni tykkäsin, koska nyt tää oli melko paska. Ei mitään kauhutunnelmaa edes voisi syntyä, kun tapahtumat pomppii koko ajan hirveellä vauhdilla eteenpäin. Lisäksi mua ottaa päähän aivan saatanasti kuin monissa kauhuissa tuntuu juoni menevän siihen, että aloitetaan sellainen mysteerin ratkonta, mennään vaikka mihin maailman kolkkaan etsimään vastauksia esim jonkun henkilön taustoista ja tällöin kauhu/jännitys katoaa kokonaan ja tällasta jos kestää pitkään, niin saatana. Positiivisia asioita oli muutama säikytyskohtaus, joissa oli hienot maskeeraukset. Se alun kirkkoon meno kohtaus oli kans siisti. Toinen plussa tulee mielenkiintoisesta aiheesta. Kolahtaa muhun tollanen uskonto teema kauhuleffoissa. Pitääpi kattoa joskus alkuperäisversio siinä toivossa, että olis parempi.

Remake. En oo muuten alkuperäistä nähnyt. Oon kerran nähnyt aiemmin tän uudemman version ja silloin se oli ok ja kun näin nyt, että tulee telkusta, niin päätin katsoa uudestaan. Ei olis pitäny. Mitähän vitun sieniä mä olin syöny, kun tän ekan kerran nähdessäni tykkäsin, koska nyt tää oli melko paska. Ei mitään kauhutunnelmaa edes voisi syntyä, kun tapahtumat pomppii koko ajan hirveellä vauhdilla eteenpäin. Lisäksi mua ottaa päähän aivan saatanasti kuin monissa kauhuissa tuntuu juoni menevän siihen, että aloitetaan sellainen mysteerin ratkonta, mennään vaikka mihin maailman kolkkaan etsimään vastauksia esim jonkun henkilön taustoista ja tällöin kauhu/jännitys katoaa kokonaan ja tällasta jos kestää pitkään, niin saatana. Positiivisia asioita oli muutama säikytyskohtaus, joissa oli hienot maskeeraukset. Se alun kirkkoon meno kohtaus oli kans siisti. Toinen plussa tulee mielenkiintoisesta aiheesta. Kolahtaa muhun tollanen uskonto teema kauhuleffoissa. Pitääpi kattoa joskus alkuperäisversio siinä toivossa, että olis parempi.

Katopas ihan kuitilla alkuperäinen. On ainakin mun mielestä ihan helvetin paljon parempi kuin tuo remake.

Alkuperäset Omenit kunniaan, ne on kovia! Ei oo vuosiin tullu katottua, mutta muistan ku isoveljien kanssa katottiin. Pitääki koittaa kaivaa niitä jostain esiin.. :)

Juu ei mullekaan tuo remake oikeen iskenyt, jotkut kohtaukset toki..

The Experiment

Tuollainen Adrien Brodyn ja Forest Whitakerin tähdittämä pätkä tuli äsken katsottua. Ihan mielenkiintoinen psygologinen ralli. Ainoastaan leffan lopetus jäi ohuesti harmittamaan, sillä tuntui, että leffa lopetettiin vain nopeasti, kun ei enää keksitty mitään. Ei siinä mitään, varsin katsottava kyllä.

Die Hard :4:

Die Hard 2 :4:

Die Hard 3 :4:

Parhautta. Willisiltä täydellinen roolisuoritus joka elokuvassa. Juoni peritaatteessa jokaisessa sama, eli John McLane pelastaa maailman yksin, ja tekee sen tyylillä. Nelosta ei varmaan kyllä uskalla edes katsoa, sen verran hirveitä olen siitä kuullut.

Kyllä se 4 aina tuon Rennyn(2) tekeleen voittaa

Die Hard 1 ja 3 ovat kovimmat, Die Hard 2 on hyvä yritys Rennylta ja 4.0 on heikohko lopetus hyvälle sarjalle.

Elokuva-arvosteluja:

Eraserhead (1976) :3:

Paletaanin ehdottamana

David Lynchin groteskin häiriintyneessä elokuvassa hassuhiuksinen Henry näkee ja kokee ympäristönsä, mukaan lukien vastasyntyneen vauvansa, varsin omalaatuisella tavalla. Ihmisten piirteet ja heidän reaktionsa ovat ylitodellisen liioiteltuja. Vaikea visuaalisuus ja miljööseen sopimattomat äänet ärsyttävät, todennäköisesti tarkoituksellisesti. Pintapuolinen tarina on helppo ymmärtää, mutta useat yksityiskohdat jäävät selittämättömiksi arvoituksiksi. Katsomiskokemus on tai ei ole vaikuttava riippuen siitä, miten hyvin katsoja pääsee Lynchin pään sisään.

Martyrs (2008) :3:

Delgadon mainostamana

Lucie ja Anna ovat lapsuudentovereita, jotka joutuvat ongelmiin Lucien rankan menneisyyden takia. Pascal Laugierin kauhutrilleriin on saatu alusta alkaen onnistuneen ahdistunut tunnelma aavistuksen verran amatöörimäisistä efekteistä huolimatta. Laugier ei anna katsojalle hetken rauhaa elokuvan harhaisesta maailmasta, vaan tykittää sadistisia visioitaan jatkuvalla syötöllä. Silti ehkä liian paljon kerrotaan liian aikaisin, mikä vähentää kauhukuvien tehoa. Pääosarooleissa näyttelevät Morjana Alaoui ja Mylène Jampanoï itkevät ja huutavat paljon.

Eraser (1996) :2:

JP Fuxin suosittelemana

Arnold Schwarzenegger on John Kruger, todistajansuojeluun erikoistunut poliisi, jolle annetaan tehtäväksi suojella Vanessa Williamsin esittämää naista pulassa. Elokuvasta löytyy paljon hyvän action-pätkän elementtejä: jatkuvasti ohi ampuvia pahiksia, uskomattomia selviytymisiä epätoivoisista tilanteista, raatelevia villieläimiä, älyttömiä one-linereita, liioiteltuja efektejä ja utopistisia lelupyssyn näköisiä superaseita. Kaiken kokenutta poliisia esittävä James Caan onnistuu näyttämään kovalta jätkältä jopa itsensä Ison Arskan rinnalla. Dramaattinen loppu kruunaa koko leffan.

edit:
Laitoitko vahingossa 2 tähteä liian vähän, vai etkö oikeasti pitänyt tästä mestariteoksesta?
Pidinhän mä, mutta ei se mikään elokuvataiteen helmi taida olla :D Eraser on viihdyttävää actionia, ei sen enempää eikä vähempää.

Eraser (1996) :2:

JP Fuxin suosittelemana

Arnold Schwarzenegger on John Kruger, todistajansuojeluun erikoistunut poliisi, jolle annetaan tehtäväksi suojella Vanessa Williamsin esittämää naista pulassa. Elokuvasta löytyy paljon hyvän action-pätkän elementtejä: jatkuvasti ohi ampuvia pahiksia, uskomattomia selviämisiä epätoivoisista tilanteista, raatelevia villieläimiä, älyttömiä one-linereita, liioiteltuja efektejä ja utopistisia lelupyssyn näköisiä superaseita. Kaiken kokenutta poliisia esittävä James Caan onnistuu näyttämään kovalta jätkältä jopa itsensä Ison Arskan rinnalla. Dramaattinen loppu kruunaa koko leffan.

Laitoitko vahingossa 2 tähteä liian vähän, vai etkö oikeasti pitänyt tästä mestariteoksesta?

Wanted
tf.org-Wanted-free-2008.jpg

Sellainen leffa, jossa alku ja loppupuoli oli niin eri luokkaa viihdyttävyydessään, että en osaa muuta, kuin antaa arvosanat alulle ja lopulle erikseen. Alkupuolisko oli nimittäin todella viihdyttävää dialogia, jossa oli huumoriakin mukana. Koko "pääpointin" alkaessa, huonosti toteutetun toiminnan alkaessa ja huumorin kääntyessä draamaksi viihdyttävyys suorastaan laski maan alle. Sekä juoni alkoi mennä jo todella typeräksi. Hidastuket oli ihan hienoja, mutta niitä alettiin lopussa about joka väliin tunkea ja niistäkin meni sitten maku. Joliesta plussaa ja se olikin osittainen syy, miksi halusin tän kattoo.
Alku :4:
Loppu :1:1/2

Idiocracy :4:

idiocracy.jpg

Tarina ihmisten evoluutiosta ja siitä kun jossain vaiheessa luonnollinen valinta ei suosikkaan enää nopeimpia, viisaimpia, voimakkaimpia vaan luonnollisten vihollisten puuttuessa evoluutio alkaa suosimaan silkkaa lisääntymistä ja tästä johdosta ihmiskunta alkaa pikkuhiljaa tyhmistymään. Keskivertoälykkyyden omaava armeijan janttu joutuu syväjäädytyskokeiluun joka pitäisi kestää vain vuoden...

Itse pidin tästä leffasta, alkaa näkymään elokuvassa olevia visioita jo näinä päivinä kun katselee ympärillensä. Teki mieli tarttua kirjaan tai tehdä jotain rakentavaa leffan loputtua...

Back
Ylös Bottom