Elokuva-arvostelut!

Meta title: 🎬🔥 Elokuva-arvostelut räjäyttää totuuden valkokankaasta 🔥🎬

Meta description: Tykittäen suoraan ytimeen: rehelliset arviot, kovat tuomiot ja armoton Pakkis-asenne ilman filttereitä.


Das Boot (1981) :5:-

Hämmästyttävä sotaspektaakkeli saksalaisen sukellusveneen miehistöstä toisen maailmansodan myrskyissä. Aina puhutaan siitä, että jokin elokuva näyttää sodan järjettömyyden. Tähän asti olen pitänyt sitä tyhjänä kliseenä, mutta en pidä enää. Yhdessäkään näkemässäni elokuvassa ei sota ole näyttäytynyt yhtä sairaana, turhana ja vastenmielisenä kuin tässä sukellusvene-eepoksessa. Das Bootin pasifistisessa sanomassa on paljon samaa kuin Tuntemattoman sotilaan sodanvastaisuudessa.

Samastuin erityisen vahvasti nuoren aliluutnantti Wernerin (Herbert Grönemeyer) hahmoon. Jürgen Prochnow on juuri oikea mies jäyhän, karismaattisen ja anti-kansallissosialistisen kapteeniluutnantin rooliin ja Erwin Leder on sympaattinen hiljaisen konealiupseerin moniulotteisessa roolissa. Elokuvan käsikirjoittaneen ja ohjanneen Wolfgang Petersenin nerous ei valitettavasti näy yhtä selvästi hänen viihteellisemmissä ohjaustöissään, jotka nekin ovat vaikuttavia (Troija, Päättymätön tarina, Meren raivo jne).

Pienen pieni miinus tulee ajoittaisesta hidastempoisuudesta, jonka tosin voi ajatella olevan välttämätöntä tunnelman luomiseksi. Elokuva on myös hyvin ahdistava, mikä tekee katsomiskokemuksesta välillä jopa epämiellyttävän. En suosittele heikkohermoisille (mutten myöskään keskittymisvaikeuksista kärsiville, elokuvan vähäeleisyys ja pienet visuaaliset vivahteet vaativat katsojaltaan melko paljon). Muuten suosittelenkin Das Bootia kaikille, jotka haluavat kokea tunteita ja ajatuksia herättävän elokuvaelämyksen!


Huippuleffa, odottelen blu-ray julkaisua tästä. Minkäs version leffasta katsoit?
 
Huippuleffa, odottelen blu-ray julkaisua tästä. Minkäs version leffasta katsoit?
Katsoin ilmeisesti vuoden -97 ohjaajan version, sen joka kestää 3½ tuntia. Kyseinen versio taisi olla Petersenin itsensä suosikki enkä nyt millään keksi, mitä tuosta olisi voinut ottaa pois tai mitä lisätä.


...


Kaunotar ja hirviö (1991) :3:½

Tämä Disney-animaatio sai tunteet pintaan. Samaistuin sekä kaunottareen että hirviöön. Mahtava goottilaisvaikutteinen kauhumiljöö kruunasi elokuvan, jota ei ihan perus lastenanimaatioksi voi sanoa. Silti synkkyyttä olisi voinut olla vielä enemmän ja pinnallisesta maailmankuvasta olisi voitu tehdä vielä suurempi loikka ihmissielun mustiin vesiin.

Edelleen tuskailen, miksei elämä voi olla satua.
 
Taru Pakkotoiston Herruudesta I

Tositapahtumaan perustuva draamaelokuva lainaa kerrontaansa terrorismista, kauniista ja rohkeista sekä lastensaduista. Juoni kuvaa kahden maaoravan polkua rikkinäisestä kodista ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä koko elämän kestävään ystävyyteen.
Klassisesta hyvän ja pahan välisestä asetelmasta on poikettu ehkä liikaakin ja pakolliset komediaosuudet saavat lähinnä vaivaantuneeksi. Kuitenkin ns. ison budjetin leffaksi yllättävän paljon ajatuksia herättävä, vaikkei ruotsalaisen elokuvan merkkiteokseksi ylläkään.

:2:

Taru Pakkotoiston Herruudesta II

Tarina palaa aikaan ennen ykkösosaa, ja tällä kertaa elokuva tutkailee oravamielen päätöksenteon raskautta ja rakkaudetonta luonnonvalintaa.
Steven Spielbergin ohjaama jatko-osa terästäytyy melkoisesti ensimmäisen osan harmaudesta. Pääosan esittäjä Orlando Bloom vetää roolissaan nappisuorituksen ja Dolph Lundgrenin sivuosa voitti oscarin. Myös elokuvan soundtrack palkittiin ehdokkuudella. Juoni on tällä kertaa kokonaisuutena eheämpi, ja alun pientä laahaamista lukuunottamatta jännitys syvenee loppua kohden. Vitsit eivät enää tunnu päälleliimatuilta, ja elokuvan aikana koetut tunnemyrskyt vaihtelivat aallon harjalta toiselle.

:5:
 
Das Boot on täydellinen elokuva. Tekee sen mikä on elokuvan tarkoitus vie toiseen maailmaan todella uskottavasti. Herättää ajatuksia ja opettaa menneisyydestä.

Harjunpää ja pahanpappi Suomi elokuva josta voi olla ylpeä pyyhkii Raidilla ja Vareksella lattiaa. Karun tarinan kirjoittaja Joensuu on nähnyt työssään asioita jotka palavat verkkokalvolle ja hänen mielikuvansa on saatu hyvin iskostettua elokuvaan. Välillä ahdistavan ankea tunnelma mutta ei kyllä jätä kylmäksi ketään. Tarinassa on myös moniuloitteisuutta ja henkilöt mielenkiintoisia. Jos jonkun mielestä löytyy parempaa rikoselokuvaa Suomesta niin kertokaa ihmeessä. Suosittelen varauksetta kaikille jotka kiinnostuneet dekkari aiheista. Uskallan sanoa että Franzen teki hyvän suorituksen ja saa palkinnon.:4: 1/2
 
Mulholland Drive (2001) :5:-

En voisi paljoa enempää olla eri mieltä. Tunnustukset Lynchille, että oli hienon tunnelman osannut luoda kohtauksiin, mutta kokonaisuus ei toiminut ollenkaan. Epäloogisuus, katkonaisuus ja ylimenevä dramatiikka pilasi koko leffan. Luulen, että ymmärsin juonen, vaikka ei helppo ollutkaan ja silti jäi joitain blackoutteja vielä. Vähän liikaa yritettiin elokuvalla. Yleensä tällaiset ajatusleffat uppoaa, mutta ei tämä. :2: koska yksittäiset kohtaukset ja

tissit
 
Kaunotar ja hirviö (1991) :3:½

Tämä Disney-animaatio sai tunteet pintaan. Samaistuin sekä kaunottareen että hirviöön. Mahtava goottilaisvaikutteinen kauhumiljöö kruunasi elokuvan, jota ei ihan perus lastenanimaatioksi voi sanoa. Silti synkkyyttä olisi voinut olla vielä enemmän ja pinnallisesta maailmankuvasta olisi voitu tehdä vielä suurempi loikka ihmissielun mustiin vesiin.

Tää on kyllä Disneyn paras animaatio! Oon kattonu lukemattomia kertoja kakarasta asti, mutta vasta näin vanhemmalla iällä tästä on saanut eniten irti. Käy siis tosiaan ihan kunnon rakkausdraamasta aikuisillekin.
 
Red :3:

Frank (Bruce Willis), Joe (Morgan Freeman), Marvin (John Malkovich) ja Victoria (Helen Mirren) olivat ennen CIA:n huippuagentteja. Nyt he itse ovat CIA:n ykköskohde, koska he tietävät aivan liian monta salaisuutta.

Asiallinen toimintakomedia setti, näyttelijät tuttuja & turvallisia valintoja..
 
Vanki nimeltä Papillon :4:

Eipä tästä voi kommentoida muuta kuin, että kirjana varmasti olisi lisää ''syvyyttä'' tarinassa.. Joskin elokuvana jo aikasta vaikuttava.. :worship:
 
Skyline :1:
skyline-movie.png


Aika järkyttävää kuraa. Ei juuri mitään omaperäistä tässä elokuvassa ja käsikirjoitus, noh sitä ei varmaan ole ollutkaan. Strausen veljekset voisivat palata takaisin kuvaamaan Nickelbackin musiikkivideoita. Yksi tähti erikoisefekteistä.
 
Jackass 3D

Kannattaa mennä katsomaan. 3D on tässä aivan perhanan hienon näköstä kun tulee kunnon syvyysvaikutelma ja pääsee kunnolla leffaan mukaan. Nauraa saa koko leffan aikana tasaisesti.Slow motion kohdat myös helkutin hienoja ja niitä tulee tasaisesti leffan aikana.
Miinusta pitää antaa tempuista mitkä on nähty ennenkin esimerkiksi päälle juokseva härkä, joka ei allekirjoittanutta jaksa enää naurattaa/kiinnostaa ja duudsonienkin esitys oli aika vaisu.

Jos vähänkin tykkää aikaisemmista Jackasseistä tai duudsoneista niin kannattaa mennä katsomaan!

:4:
 
En voisi paljoa enempää olla eri mieltä. Tunnustukset Lynchille, että oli hienon tunnelman osannut luoda kohtauksiin, mutta kokonaisuus ei toiminut ollenkaan. Epäloogisuus, katkonaisuus ja ylimenevä dramatiikka pilasi koko leffan. Luulen, että ymmärsin juonen, vaikka ei helppo ollutkaan ja silti jäi joitain blackoutteja vielä. Vähän liikaa yritettiin elokuvalla. Yleensä tällaiset ajatusleffat uppoaa, mutta ei tämä. :2: koska yksittäiset kohtaukset ja

tissit
Kokonaisuus toimii mielestäni varsin hyvin, kun ne langanpäät saa nivottua yhteen. Katkonaisuuskin on tarkoituksellista, koska (ainakin oman tulkintani mukaan) elokuva ei etene kronologisesti ja kohtauksissa ollaan eri todellisuuden tasoilla. Toki kysymysmerkkejä ja juonellisia umpikujia jää silti jonkin verran, mikä pudottaa elokuvan itselläni viidestä tähdestä viismiikkaan. Silti mielestäni elokuvaa ei tarvitse täydellisesti ymmärtää voidakseen arvostaa sitä. Mystinen, vahvan seksuaalinen tunnelma ja moniselitteisyys tekevät Mulholland Drivesta vuosituhannenvaihteessa elokuvataiteessa tapahtuneen murroksen epitomin.

Das Boot on täydellinen elokuva. Tekee sen mikä on elokuvan tarkoitus vie toiseen maailmaan todella uskottavasti. Herättää ajatuksia ja opettaa menneisyydestä.
Das Boot on tosiaan yksi parhaista, ellei paras elokuva osoittamaan, miten turhaa ihmisen tappaminen on. Ajatuksia ja tunteita (itsessäni lähinnä ahdistusta ja myötätuntoa) herättävä filmi.

Tää on kyllä Disneyn paras animaatio! Oon kattonu lukemattomia kertoja kakarasta asti, mutta vasta näin vanhemmalla iällä tästä on saanut eniten irti. Käy siis tosiaan ihan kunnon rakkausdraamasta aikuisillekin.
Itse näin Kaunottaren ja hirviön nyt ekaa kertaa. Oot oikeassa siinä, että vanhemmalla iällä elokuvasta saa enemmän irti. Lapset ja aikuiset nauttii tästä leffasta varmaan aika eri tavoilla.


...


L'Arroseur arrosé eli Puutarhuri (1895) :3:

Elokuvan uranuurtaja Louis Lumièren lyhytelokuva on tiettävästi elokuvahistorian ensimmäinen komedia ja taitaapa olla myös ensimmäinen filmi, jossa kerrotaan fiktiivinen tarina. Jo pelkästään historiallinen merkitys nostaa teoksen arvoa silmissäni. Lisäksi minielokuva saa (ainakin minut) nauramaan ilkikurisuudellaan. Elämää suurempaa tarinaa on 49-sekunttiselta filminpätkältä turha odottaa, mutta mielestäni kyseinen liikkuvan kuvan rajoja rikkova kokeilu kuuluu yleissivistykseen.

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
L'Arroseur arrosé eli Puutarhuri (1896) :3:

Elokuvan uranuurtaja Louis Lumièren lyhytelokuva on tiettävästi elokuvahistorian ensimmäinen komedia ja taitaapa olla myös ensimmäinen filmi, jossa kerrotaan fiktiivinen tarina. Jo pelkästään historiallinen merkitys nostaa teoksen arvoa silmissäni. Lisäksi minielokuva saa (ainakin minut) nauramaan ilkikurisuudellaan. Elämää suurempaa tarinaa on 49-sekunttiselta filminpätkältä turha odottaa, mutta mielestäni kyseinen liikkuvan kuvan rajoja rikkova kokeilu kuuluu yleissivistykseen.

Ei vitsi toi leffa on hyvä, nauroin varmaa 10 minuuttii tolle kohalle ku pisti jalan letkun päälle ja sitku se puutarhuri sai vettä niiku naamaansa.
 
^Spoilasit ton mulle! :( :( :(

PS. :lol2:

Edit. Niin ja mikä on epitomi? :nolo: Mä tiedän kyllä, mikä on epitooppi, mutta se ei taida olla sama asia. Eikä myöskään episiotomia.
 
Kalabob hei, spoiler tagit unohtui! :D

Nykykatsojallehan moinen keppostelu leffoissa on vanha vitsi, mutta tuollaisen kohtauksen kuvaaminen filmille oli ihan uusi ja nerokas idea 1800-luvun lopulla; mikään muu taidemuoto kuin elokuva ei olisi voinut vangita hetken humoristisuutta yhtä osuvasti. Voin kuvitella, että teattereissa on porukka räjähtänyt naurunremakkaan nähdessään pätkän. Iästään huolimatta tuossa 49 sekunnissa on jonkinlaista ajatonta huumoria, joka jaksaa huvittaa. Ehkä lyhytelokuvan nautinto löytyy myös siitä samaistumisen tunteesta, kun tajuaa miten vähän ihminen on vuosikymmenien ja -satojen aikana muuttunut.

Edit. Niin ja mikä on epitomi? :nolo: Mä tiedän kyllä, mikä on epitooppi, mutta se ei taida olla sama asia. Eikä myöskään episiotomia.

Epitomi oli alunperin kreikkalainen lyhennetty asiakirja, mutta on myöhemmin siirtynyt tarkoittamaan minkä tahansa ilmiön "ruumiillistumaa".
 
On mahtanut olla hieno kokemus aikoinaan mennä teatteriin katsomaan 49 sekunnin mittainen elokuva... :lol2:

Jouduin kaivamaan sen epitomin itse wikipediasta, yhy. :(

E. Tuli vähän liian myöhään, yhy. :( ;)
 
On mahtanut olla hieno kokemus aikoinaan mennä teatteriin katsomaan 49 sekunnin mittainen elokuva... :lol2:
Veikkaanpa, että niillä, jotka aikoinaan menivät katsomaan tuon lyhyen ja vähäeleisen mustavalkoisen mykkäelokuvan, oli aika paljon kovemmat fiilikset kuin nykykatsojilla, jotka menevät katsomaan vuoden blockbusteria. Nykykatsoja on kasvanut visuaalisessa kulttuurissa ja elokuva viihteen välineenä on arkinen ja tavanomainen. Sen sijaan 1800-luvun katsojalla ei ollut hirveästi vertailukohtaa; jo ajatus liikkuvasta kuvasta kertomassa jotain tarinaa oli hämmästyttävä ja kiehtova.
 
"Lieksa"

Markku pölösen ohjaama kotimainen toiminta leffa.Aivan saatanan hyvä pätkä!Suosittelen vaikka en yleensä diggaa kotimaisista.
 
Veikkaanpa, että niillä, jotka aikoinaan menivät katsomaan tuon lyhyen ja vähäeleisen mustavalkoisen mykkäelokuvan, oli aika paljon kovemmat fiilikset kuin nykykatsojilla, jotka menevät katsomaan vuoden blockbusteria. Nykykatsoja on kasvanut visuaalisessa kulttuurissa ja elokuva viihteen välineenä on arkinen ja tavanomainen. Sen sijaan 1800-luvun katsojalla ei ollut hirveästi vertailukohtaa; jo ajatus liikkuvasta kuvasta kertomassa jotain tarinaa oli hämmästyttävä ja kiehtova.

No juu. Mutta oli se melko lyhyt viihdepläjäys silti. ;)
 
No juu. Mutta oli se melko lyhyt viihdepläjäys silti. ;)

Joo mut et sä just lukenu mitä Columbo sano?!?!!?!? Ne ketkä meni tohon leffaan 1800-luvul nii niil oli iha erilaiset fiilikset ku nykykatsojal. Hei ne eli siel sentää 1800-lukuu niiku ni ei niil ollu mitää liikkuvii kuvii!
 
Joo mut et sä just lukenu mitä Columbo sano?!?!!?!? Ne ketkä meni tohon leffaan 1800-luvul nii niil oli iha erilaiset fiilikset ku nykykatsojal. Hei ne eli siel sentää 1800-lukuu niiku ni ei niil ollu mitää liikkuvii kuvii!

Ai, no nyt mä tajusin, kun sä sen noin muotoilit!11!128!yksi!!1! Mut mä en siitä saanut nauttia kunnolla ees sen 49 sekunnin vertaa, koska sä menit kertoon kaikki ratkaisevat juonenkäänteet!1!!! Mulle jäi vaan se perseenläpsiminen yllätykseksi. Se olikin paras kohta.
 
Back
Ylös Bottom