Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kalabobilla ei oikein irtoa nyt. Usein on hauskoja letkautuksia, mutta niin kai se on, kaikki meistä ihmisistäkin kokevat hlökohtaisen taantuman jossain vaiheessa. Nyt oli Kalabobin vuoro :(
Oikeassa olet. En mä sitä miksikään viiden tähden mestariteokseksi lukisikaan, historiallisesta arvostaan huolimatta.No juu. Mutta oli se melko lyhyt viihdepläjäys silti. ;)
Se on Columbu, ei Columbo. Kirjoittaisit edes mun nickin oikein. Muuten en jaksa tuohon mitään kommentoida.Joo mut et sä just lukenu mitä Columbo sano?!?!!?!? Ne ketkä meni tohon leffaan 1800-luvul nii niil oli iha erilaiset fiilikset ku nykykatsojal. Hei ne eli siel sentää 1800-lukuu niiku ni ei niil ollu mitää liikkuvii kuvii!
:lol2:Mulle jäi vaan se perseenläpsiminen yllätykseksi. Se olikin paras kohta.
Kokonaisuus toimii mielestäni varsin hyvin, kun ne langanpäät saa nivottua yhteen. Katkonaisuuskin on tarkoituksellista, koska (ainakin oman tulkintani mukaan) elokuva ei etene kronologisesti ja kohtauksissa ollaan eri todellisuuden tasoilla. Toki kysymysmerkkejä ja juonellisia umpikujia jää silti jonkin verran, mikä pudottaa elokuvan itselläni viidestä tähdestä viismiikkaan. Silti mielestäni elokuvaa ei tarvitse täydellisesti ymmärtää voidakseen arvostaa sitä. Mystinen, vahvan seksuaalinen tunnelma ja moniselitteisyys tekevät Mulholland Drivesta vuosituhannenvaihteessa elokuvataiteessa tapahtuneen murroksen epitomin.
:lol2: Ihan kuin mielipide voisi olla jotenkin väärä.Sulla on totally väärä mielipide. :(
:lol2: Ihan kuin mielipide voisi olla jotenkin väärä.
Mä kunnioitan sun mielipidettä Mulholland Drivesta, vaikken ole ihan samaa mieltä kaikkien sun perustelujen kanssa. Elokuvissa ja niistä nauttimisessa on loppujen lopuksi kyse makuasioista.
Ei ole. Siitä joko ei pidä tai pitää. Ei sitä tarvitse tajuta pitääkseen siitä. Eikä siitä tarvitse pitää, vaikka sen tajuaisi. Tämä on niitä mielipideasioita, joista ei pitäisi voida kiistellä :DMun on pitänyt myös pitkään katsoa tuo Mulholland Drive, koska mullekin sitä hehkutettiin jo pitkän aikaa sitten. On vaan päässyt unohtumaan. Joku taisi jossain sanoa, että sitä joko inhoaa tai rakastaa. Onkohan se niitä elokuvia, että jos siitä ei tykkää, niin sitten leimautuu dorkaksi, joka ei vain tajunnut mistään mitään? ;)
Enkös alkuperäisessä Mulholland Drive -arvostelussani viitannut juuri tuohon tv-episodimaisuuteen? Jos kritisoit nimenomaan mun tekstiä, kuten tuosta rivien välistä voisi tulkita, lukisit sen edes kunnolla.Kaikki Lynchin leffathan on sellaisia, että jos niistä ei diggaa niin "ei vaan tajua niitä". Itse kuulun tähän kastiin "joka ei tajua" esimerkiksi Mulholland Drivea. Kyllä mä sille :3: puoli tähteä voin antaa mutta en lähde hehkuttamaan sitä vuosituhannen vaihteen parhaaksi leffaksi fancy-wordien kera. Elokuvan avoimuus ja monitulkittavuus on hyvä juttu tiettyyn rajaan asti, mutta Mulholland Drivessa mennään jo yli.
Mielenkiintoinen fakta muuten: "Originally conceived as a television pilot, a large portion of the film was shot with Lynch's plan to keep it open-ended for a potential series. After viewing Lynch's version, however, television executives decided to reject it; Lynch then provided an ending to the project, making it a feature film. The half-pilot, half-feature result, along with Lynch's characteristic style, has left the general meaning of the movie's events open to interpretation."
Suurin osa leffasta kuvattiin siis televisiosarjaa silmällä pitäen, mutta tämä projekti ei ottanut tuulta alleen. Siispä päätettiin materiaalista tehdä leffa ja tälle materiaalille Lynch kyhäsi lopun. Ja tämä kollaasi on näiden Lynch-fanaatikkojen mielestä maailman paras leffa!1 ;)
Enkös alkuperäisessä Mulholland Drive -arvostelussani viitannut juuri tuohon tv-episodimaisuuteen? Jos kritisoit nimenomaan mun tekstiä, kuten tuosta rivien välistä voisi tulkita, lukisit sen edes kunnolla.
En myöskään väittänyt, että kyseinen elokuva olisi ollut vuosituhannen vaihteen paras, vaan ainoastaan tyyppiesimerkki kyseiselle aikakaudelle ominaisesta murroksesta elokuvassa. Esim The Matrix on mielestäni parempi elokuva kuin Mulholland Drive.
Ilmeisesti ilmaisin itseäni epäselvästi, kun joku on mennyt lukemaan ja ymmärtämään tekstiäni noin heikosti.
Hyvä, ettet arvostellut mun tekstiä suoraan. Sehän on täysin kaiken kritiikin yläpuolella ;)En kritisoinut sinun tekstiä, vaan yleisestikin tätä mielestäni vallalla olevaa Lynch-hehkutusta, jota hän ei mielestäni ansaitse.
En itsekään pidä Lynchin tyylistä, muuten kuin Mulholland Drivessa, joka mielestäni välttää (useimmat) höttöisyyden karikot ja on omalla tavallaan looginen, vaikkakin monitulkintainen. Käsittääkseni kyseisen ohjaajan muut tv-sarjat ja elokuvat ovat useimmiten vaikeaselkoisuudessaan ja ylidramaattisuudessaan ehkä turhan raskaita katsoa. Joskus katsoja saattaa myös miettiä, onko tämä nyt vain taiteellisuutta taiteellisuuden itsensä takia ja onko tarinassa mitään logiikkaa. Elefanttimies mun on kuitenkin nähtävä, sitä on moni kehunut.Ihan OK-pätkiä hän toki tekee ja plussaa siitä että matsku on persoonallista, mutta Minusta ne ei hehkutuksensa arvoisia ole.
Parempia vuosituhannen vaihteen leffoja mm. American Beauty, Being John Malkovich, Snatch, Donnie Darko, The Green Mile jne.
En kyllä ihan samaa mieltä ole "tyyppiesimerkki kyseiselle aikakaudelle ominaisesta murroksesta elokuvassa". Mielestäni Mulholland Drive:ssä on hyvin paljon samaa kuin noissa Lynchin ohjaamissa Twin Peaks-jaksoissa eli ei tuo mitään uutta murrosta merkitse. En ole ihan varma mitä tällä murroksellasi haet takaa, mutta jos haet sillä sitä että elokuvista tuli "vaikea-selkoisempia" ja vähemmän suoraviivaisia (ei edetty enää välttämättä kronologisesti yms.) niin mielestäni parempia "tyyppiesimerkkejä" tähän ovat yllä mainitsemani Being John Malkovich, Donnie Darko ja 2004 julkaistu Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Onhan näiden kaltaisia elokuvia ollut pitkään mutta valtavirtaan ne tulivat enemmän tuossa vuosituhanteen vaihteessa.
Offtopicin oikeuttaa nämä hätäiset arvostelut:
American Beauty :5: Visuaalisesti hieno, juonellisesti kiehtova ja suhteellisen omalaatuinen elokuva
Being John Malkovich :5: Hieman "sekava", mutta hyvällä tavalla sellainen
Lock Stock & Two Smoking Barrels :5: Persoonallista britti"actionia" höystettynä hyvällä huumorilla. Tykkään Guy Ritchien leikkauksista ja siitä että juonenkäänteitä riittää.
Donnie Darko :5: Samat kriteerit kuin American Beautylle, mutta tässä leffassa häiritsee vähän se että leffa on suunnattu selvästi enemmän nuorelle yleisölle
The Green Mile :5: Mahtavan kirjan pohjalta tehty mahtava leffa joka yhdistää todellisuuteen hivenen fantasiaa onnistuneella tavalla

Joku joka on kattonut tän leffan niin olisin kiitollinen jos voisi kertoa mulle mikä tämän idea oli!? Ihan vitutti leffan jälkeen kun tajunnut mistään mitään. Musta tuntuu että jos olisin ymmärtänyt, antaisin :4:, koska leffa ei ollut sekavapaska, vaan siinä oli liian monimutkainen juoni minulle. Nokkelasti tehty. Huippuleffa, odottelen blu-ray julkaisua tästä. Minkäs version leffasta katsoit?
Mahtavan rehellinen tunnustus, Protein -90! Et sorru arvostelemaan elokuvaa, koska et ymmärrä sitä, mille nostan hattua. Tunnistat myös elokuvan taidokkuuden sen vaikeaselkoisuudesta huolimatta. Tajuat, että siellä taustalla on selkeä tarina, vaikket kykenekään täysin hahmottamaan sitä. Oot siinä mielessä fiksumpi kuin valtaosa elokuvien katsojista.A Tale of Two Sisters
Melko vaikea arvostella kun en tajunnut koko leffasta yhtään mitään. En sitten MISTÄÄN MITÄÄN???Joku joka on kattonut tän leffan niin olisin kiitollinen jos voisi kertoa mulle mikä tämän idea oli!? Ihan vitutti leffan jälkeen kun tajunnut mistään mitään. Musta tuntuu että jos olisin ymmärtänyt, antaisin :4:, koska leffa ei ollut sekavapaska, vaan siinä oli liian monimutkainen juoni minulle. Nokkelasti tehty.