Delgado
Base animal
No niin, kiitos tästä. ;) Joko mä en tiennyt, mitä sana "filmofiili" oikeasti tarkoittaa, tai sitten mä tein lapsellisessa mielessäni sekä kielellisen että toiminnallisen analogian tuon sanan ja muiden, kenties paremmin tunnettujen -fiili-päätteisten sanojen kanssa ja väänsin siitä typerää läppää. Saat arvata kerran, kummasta oli kyse!

Tuossa mun lauseesta olisi pitänyt jättää toinen noista kahdesta sanasta pois. Mä taisin ajatella ne synonyymeiksi tässä tapauksessa, tai ainakin siinä nuhruisuuden kontektissa, jota tarkoitin. Kyseessä oli siis yksinkertaisesti toimintakohtausten ja tehosteiden kömpelyys ja näyttävyyden puute sekä pukujen halpa ja kämyinen ulkonäkö, ja kuvanlaatukin. Kun noiden asioiden osalta vertaa uudempiin leffoihin, niin paremmaltahan ne näyttävät. Usein. Yleensä. ;)Tarkoitatko nyt siis usein vain yleensä?
Monet nykyelokuvat ovat varsin nuhruisia, ihan tarkoituksella, kun taas vanhoissa elokuvissa kuva-asetelmat, värimaailma, kuvakulmat ja leikkaukset ovat usein siistimpiä ja selkeämpiä (joskus nykykatsojan silmään jopa liian simppeleitä). Riippuu tietenkin siitä, mitä tarkoitat nuhruisella.