Elokuva-arvostelut!

Meta title: 🎬🔥 Elokuva-arvostelut räjäyttää totuuden valkokankaasta 🔥🎬

Meta description: Tykittäen suoraan ytimeen: rehelliset arviot, kovat tuomiot ja armoton Pakkis-asenne ilman filttereitä.

Shutter Island

Tuon katsoin tässä iltaa myöten ja olihan tuo hyvä leffa. Ei nyt vitosen arvoinen, mutta nelosen annan kyllä. Leo oli aivan jäätävän hyvä taas.

muscleman
Submarino

Tanskalainen draama-elokuva joka kuvastaa erittäin synkästi ja todenmukaisesti kahden veljeksen elämää lapsuudesta aikuisuuteen. Elokuva on surullinen ja karu, mutta juuri sen takia erittäin koskettava hienosti tehty ja suosittelen ehdottomasti katsomaan!

Täältä kanssa suositus kyseiselle leffalle :5:

Experiment - Perustuu kuuluisaan Stanfordin yliopiston ihmiskokeeseen, jossa vapaaehtoiset suljetaan vankilaan. Osa henkilöistä saa vangin ja osa vanginvartijan roolin. Pääosissa oscarvoittajat Adrian Brody (the Pianist) ja Forest Whitaker (Last King of Scotland). Parissa päivässä homma menee todella julmaksi ja elokuva onkin mielenkiintoinen tutkielma ihmisen julmuudesta. Koe osoitti kuinka helposti tavallisista ihmisistä saadaan epäinhimillisiä kiduttajia. Mielenkiintoisin hahmo on Forest Whitakerin esittämä vanginvartija, joka on siviilissä mukava, jumalaapelkäävä kansalainen, mutta josta tulee todellinen sadisti kun annetaan valtaa ja ylhäältä sanellaan käskyjä. Olisin toivonut, että tätä hahmoa olisi syvennetty paremmin ja kerrottu tarkemmin mitä hänen päässään liikkuu. Nyt kerronta keskittyy lähinnä Adrian Brodyn esittämään vankiin. Hieman toisenlainen näkökulma olisi tehnyt leffasta vielä mielenkiintoisemman. Tästä syystä annan vain :3:
Ihan hyvä leffa silti joten kannattaa katsoa.

Once Were Warriors :4:+
Elokuva maoriheimosta polveutuvasta perheestä, jota voisi kuvailla roskasakiksi. Mies ryyppää ja hakkaa vaimoaan, perheen pojat ovat ajautumassa pahoille teille. "Paskaväen" ongelmia - alkoholismia, työttömyyttä, väkivaltaa ja machokulttuuria kuvataan koruttomasti ja inhorealistisesti. Kaiken kurjuuden keskellä elää kuitenkin myös toiveikkuutta ja elokuvasta välittyy myös koskettavalla tavalla henkilöhahmojen ylpeys maoritaustastaan. Leffassa oli selkeästi viimeisen päälle mietyttyjä pieniä symbolisia yksityiskohtia, jotka alleviivasivat tunnelmaa ja tapahtumia. Tykkäsin todella paljon tästä elokuvasta.

Niille, jotka pitivät tästä, voisin suositella elokuvaa Precious, joka muistuttaa Once Were Warriorsia yllättävän paljon, vaikka tarina on näennäisesti eri. Kuten tyypillistä on, uudempana elokuvana Precious on pidemmälle menevä ja vastenmielisempi, mutta kuitenkin samaa tasoa laadullisesti.

The Next Three Days
http://www.imdb.com/title/tt1458175/
the_next_three_days.jpg

Pitkästä aikaa elokuvia...

Elikkäs kyseessä on leffa, joka on ihan helvetin hyvä, mutta vähän vituttaa , koska tämä on aivan 100% käännös 3 vuoden takaisesta ranskalaisesta elokuvasta Pour Elle.

Vaimo joutuu syyttömänä vankilaan ja epätoivossa elävä aviomies (Russel Crowe) tekee kaikkensa hänen pelastamisekseen. Heti ekat 5 min olin, että ei helvetti oon nähny tän leffan kyllä joskus... Ranskalainen versio (olen arvostellut aiemmin) on paljon synkempi ja itse en pidä yhtään yleensä noista ranskiksista koska 99% niistä on vaan masentavia. Katsoin siis tämän leffan loppuun kylläkin näyttelijäkaartin puolesta, mutta välillä skippaillen sillä ihan sama juoni käytännössä. Loppupeleissä olisin halunnut nähdä vain tämän jenkkiversion, sillä Russeli osaa kyllä hommansa ja muutenkin...

Suosittelen ehdottomasti katsomaan jos ette ole nähneet Pour Elleä, mutta jos olette sen nähneet, älkää vaivautuko.

Tropa de Elite :4:-
Sanon ihan suoraan, että mun on vaikea arvostella tätä kunnolla, koska elokuvan aihe oli sellainen, joka ei oikeastaan kiinnostanut mua juurikaan. :lol2: Mutta eihän tämä selkeästikään ollut huono elokuva, vaikkei se mua paljoa sytyttänytkään. Brasilialainen leffa vuodelta 2007. Rio de Janeiron poliisin erikoisyksikön kapteeni tahtoo lopettaa vaarallisen ja väkivaltaisen työnsä huumerikollisten parissa, ja hänen on löydettävä seuraaja itselleen. En tiedä sanaa sille tyylille, jota elokuvan kuvaamisessa on käytetty, mutta sitä näkee tällaisissa elokuvissa aika usein. Kamera heiluu ja liikkuu edestakaisin koko ajan, musiikkia ei juuri käytetä jne. Tyyli sopi mielestäni elokuvaan hyvin, koska se luo sellaisen tunnelman, kuin katsoja olisi itse tapahtumien keskellä. Tropa de Elite on muutenkin aika karu ja suoraviivainen elokuva, jossa asiat on kuvattu siten, kuin ne tapahtuvat ilman suurempaa kikkailua. Huomasin muuten leffan aikana ajattelevani, että mustat T-paidat ovat jotenkin seksikkäitä. :D

The Shining :5:

Pitkään ollu mielessä että pitää katsoa kun niin monet pitävät tätä kaikkien aikojen parhaana kauhulefana. Ja kyllähän se oli aivan huippu. Paras kauhuelokuva mitä olen nähnyt. Ja menee myös top 10 listalle kaikista katsomistani elokuvista.
Ainut mikä jäi harmittamaan oli tuo loppu. Ei kauluelokuvan kuulu loppua nuin tylsästi, vähintäänkin sen perheen isän olisi pitäyt hypätä puskasta sen lumikiiturin päälle tai tjsp.:)

Ali (2001) :3:

Olin katsonut tämän jo joskus 5v mutta nyt katsoin ensimmäistä kertaa kunnolla. Aihe oli todella kiinnostava: Nyrkkeily ja kaikkien aikojen paras nyrkkeiliä Mohammad Ali. Mutta oli minulle lievä pettymys elokuva oli varmasti hyvä mutta itse pidän enemmän elokuvista joissa on toimintaa kokoajan, joten tämä elämänkerta ei oikein iskenyt. Ihan ok kuitenkin

Noita spoilereita on vähän turhan paljon vähän joka välissä :(

Mun mielestä leffan juonta ei tarvitsis näissä arvosteluissa kertoa kovinkaan yksityiskohtaisesti alkuminuutteja pitemmälle. Eli leffan perusidea riittää, ja joskus sekin on liikaa. Arvostelussa on tarkoitus arvostella, ei kertoa elokuvan juonta!

Iron man 2

Loistava sarjakuvaleffa. Downey Jr. on kyllä aivan huippu, eikä tossa leffassa nyt Paltrow:ta poislukien karseita suorituksia ollut.

Ehdottomasti sarjassaan helpohko :4:½

Monsters

Mielenkiintoinen skenaario, ja mielenkiintoiset hahmot. Tarjoaa jännitystä, mutta menemättä överiksi. Hyvää viihdettä, ehkä about :4: tasoa.

The Fighter

Hieman petyin. Sanotaanko että traileri oli ehkä hitusen parempi kuin elokuva, mutta hyvä elokuva silti. Odotukset vain oli liian korkeat. Bale ja Wahlberg sen sijaan on kyllä kummatkin paikkansa ansainneet, tässä elokuvassa tosin Bale vie voiton.

Juoneltaan peruskauraa, mutta sitähän se (väritetty) true story tahtoo olla. Eipä tälläisessä kyllä mitään ihmeitä tarinassa voi odottaakaan. Onneksi en Wardin oikeaa tarinaa tunne, joten se lisäsi leffaan hieman.

3½ ehkä vain, jotenkin ei kolahtanu niin hyvin kuin olisin toivonut. Tosin heitetään hienosti toteutettujen matsien ansiosta siihen :4:.

Sovinto-elokuva oli tosi hyvä. Haastoi pureksimaan ihmisyyttä ja sen ikiaikaisia ongelmia, lisäksi yhteiskunnallisesti tärkeä kuvaus kulttuurista johon voi helposti samaistua varmasti monet meistä ja meitä edeltävästä sukupolvesta. Tämän voisi sisällyttää vaikka koulun yhteiskuntaopin tai elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmaan, niin merkittävää antia mun mielestä. Draamana erittäin hyvin ohjattu ja tarina pitää otteessa niinkuin tällaisen pitääkin. Aika kipeitäkin asioita käydään läpi siinä katsojan naaman edessä jolloin niitä ei voi ohittaa vaikka haluaisi. Erityismaininta elokuvan otsikosta joka mun mielestä on tyyppiesimerkki siitä kuinka teoksen otsikko tarkoittaa jotakin ja antaa katsojalle jotain sisältöä elokuvan katsomiseen, oikea otsikko voi olla tärkein osa koko teosta.
Otsikosta:
Oma tulkintani on että tämä sovinto nähdään lopussa lyhyenä hetkenä wc:ssä oksennuksen jälkeen. Se on erilainen mitä odotti. Ennen tätä katsoja todennäköisesti odottaa toisenlaista - itsestäänselvempää - sovintoa ja sille annetaankin elokuvassa useita tilaisuuksia mutta sitä ei elokuvassa välttämättä koskaan tapahdu ainakaan julkisesti

Annan fiilispohjalta :4:½ koska elokuva synnytti niin voimakkaasti tunteita ja pakotti ajattelemaan. Kaikkiin roolihahmoihin katsoja pääsi sisälle ja näkemään asiat heidän näkökulmastaan.

Jos ja kun Columbu katsot tuon Sovinnon niin voitko analysoida tänne nimenomaan 4 päähenkilön
siis menneessä kuvatun alkoholistiperheen vanhempien ja lasten
välisiä suhteita. Niitä ei ehtinyt tai en osannut yhdellä katsomiskerralla avata tarpeeksi, jäi sellainen fiilis että niihin kätkeytyi vielä paljon kiinnostavia merkityksiä joita haluais ymmärtää enemmän. Kuitenkin jo yhdellä katsomiskerralla elokuva antoi katsojalle paljon. Ei ollut pelkkää tuijottamista ja valmiiksipureskeltua tarinankerrontaa todellakaan.
Lisäksi sanopa Columbu miksi Outi Mäenpää sai tuosta sen guldbagge-palkinnon. Itse en löytänyt yhteyttä, toki en elokuvista mitään ymmärräkään, mutta jos joku sen rautalangasta vääntäisi niin saattaisin ne Mäenpään ansiot sitten itsekin havaita. Sen sijaan Tehilla Blad oli todella loistava roolissaan, tai rooli oli kirjoitettu/ohjattu ainakin tosi hyvin.

Harjunpää ja pahanpappi Suomi elokuva josta voi olla ylpeä pyyhkii Raidilla ja Vareksella lattiaa. Karun tarinan kirjoittaja Joensuu on nähnyt työssään asioita jotka palavat verkkokalvolle ja hänen mielikuvansa on saatu hyvin iskostettua elokuvaan. Välillä ahdistavan ankea tunnelma mutta ei kyllä jätä kylmäksi ketään. Tarinassa on myös moniuloitteisuutta ja henkilöt mielenkiintoisia. Jos jonkun mielestä löytyy parempaa rikoselokuvaa Suomesta niin kertokaa ihmeessä. Suosittelen varauksetta kaikille jotka kiinnostuneet dekkari aiheista. Uskallan sanoa että Franzen teki hyvän suorituksen ja saa palkinnon.:4: 1/2

Pakko lainata vanhaa postia kun tuli ko. elokuva eilen tsekattua kotosalla (luojan kiitos en maksanut leffalippua tästä).

Joensuun kirjan kanssa tällä tekeleellä ei ole mitään tekemistä (tai no, ehkäpä joidenkin päähenkilöiden nimet ja ammatit, mutta siihen se taitaakin jäädä), se tuli jo alusta asti selväksi. Realistisesta ja inhimillisestä poliisityön kuvauksesta ei ollut jälkeäkään.
Yritin siis katsella leffaa omana tarinanaan, irrallaan alkuperäisteoksesta, mutta eipä paljon auttanut sekään. Käsikirjoitukseen oli väännetty aivan turhia koukkuja, ilmeisesti muka draamaa tuomaan (eli siksi, että henkilöhahmot olivat niin pirun ohuita). Tulos oli kuin halpiskopio jostain (paskasta) jenkkitrilleristä. Olisi sitten tehty kokonaan uusi tarina eikä käytetty Harjunpään nimeä tällaisen raiskauksen mainostamiseen.
Näyttelijätyö oli tylsää ja ponnetonta (tai suorastaan kehnoa), esimerkiksi Banerjee oli todella vaisu.

Haluaisin todella tietää, mitä kirjailija on tästä "leffasovituksesta" mieltä.

:1: siitä ettei todellakaan jättänyt kylmäksi. Alkuperäisteos mielessä :0:

Iron Man 2 :4:

Saipas viimesellä katsottua tämän. Aavistuksen petyin, kun ei yltänyt millään ykkösen tasolle. Kumminkin omassa genressään loistava elokuva.

Pakko lainata vanhaa postia kun tuli ko. elokuva eilen tsekattua kotosalla (luojan kiitos en maksanut leffalippua tästä).

Joensuun kirjan kanssa tällä tekeleellä ei ole mitään tekemistä (tai no, ehkäpä joidenkin päähenkilöiden nimet ja ammatit, mutta siihen se taitaakin jäädä), se tuli jo alusta asti selväksi. Realistisesta ja inhimillisestä poliisityön kuvauksesta ei ollut jälkeäkään.
Yritin siis katsella leffaa omana tarinanaan, irrallaan alkuperäisteoksesta, mutta eipä paljon auttanut sekään. Käsikirjoitukseen oli väännetty aivan turhia koukkuja, ilmeisesti muka draamaa tuomaan (eli siksi, että henkilöhahmot olivat niin pirun ohuita). Tulos oli kuin halpiskopio jostain (paskasta) jenkkitrilleristä. Olisi sitten tehty kokonaan uusi tarina eikä käytetty Harjunpään nimeä tällaisen raiskauksen mainostamiseen.
Näyttelijätyö oli tylsää ja ponnetonta (tai suorastaan kehnoa), esimerkiksi Banerjee oli todella vaisu.

Haluaisin todella tietää, mitä kirjailija on tästä "leffasovituksesta" mieltä.

:1: siitä ettei todellakaan jättänyt kylmäksi. Alkuperäisteos mielessä :0:
Itse pidin kyllä, viihdyttävä suomipätkä eikä sen enempää mutta ei myöskään vähempää. Tunnelma hyvä, ja kameratyöskentely/visuaalisuus yleensä miellytti. Alkuperäisestä teoksesta en ollut kuullutkaan leffaa katsoessa. Pointtina vielä vaikka se, että dekkareita en lue ja ei ne oikein jaksa kiinnostaakaan. Aiemmin joku muu myös kommentoi leffaa (Marraskuussa), ja dekkarifanina ei pitänyt. On varmaan siis niin, että ne jotka pitää dekkareista ja odottaa moista pettyy, kun taas ne jotka haluaa vain viihtyä hyvän pätkän parissa saattaa pitääkin. Ei välttämättä tietenkään, jos vaikka Franzenin hienoinen ylinäytteleminen häiritsee.

Mitä kirjailijaan tulee, niin jotain löytyy...
"Mitäköhän Matti Yrjänä Joensuu todella ajattelee uudesta Harjunpää-elokuvasta? Lehdistötilaisuudessa hän puolsi ”uuden sukupolven” näkemystä romaanisankaristaan, mutta kyseessä on ihan eri hahmo kuin se, joka Joensuun kirjoissa seikkailee. Melkein vastakohta."

Kai ton vois tulkita niin että kunhan sanoi jotai edes etäisesti positiivista.

Kai ton vois tulkita niin että kunhan sanoi jotai edes etäisesti positiivista.

:D Niinpä taisi tehdä.
Täytyy vielä sen verran antaa myöten, että Sampo Sarkola oli mielestäni ainoa, joka onnistui roolissaan (jossa siinäkään ei ollut paljon jäljellä kirjan hahmosta). Siinä on hieno näyttelijä. Eli puolikas tähti lisää.. ;)

Tourist:4:

Johnny Deppin ja Angelina Jolien uusin tuotos, viihdyttävä pläjäys kaikipuolin euroopassa.

Back
Ylös Bottom