The Road
:5::0:
Vaikka yleensä pidän maailmanlopun kuvauksista ja Viggo Mortensen on mielestäni upea näyttelijä, tämä elokuva oli hirveä pettymys. Itse olen sitä mieltä, että jos lähdetään kuvaamaan aikaa maailmanlopun jälkeen, olisi hyvä käydä läpi ainakin lyhyesti syyt, jotka ovat johtaneet tilanteeseen. Joku voisi sanoa, että tässä on elokuva, joka ei päästä katsojaa helpolla. Itse olen sitä mieltä, että elokuvan tekijät ovat halunneet päästää itsensä helpolla. Elokuva keskittyy ainoastaan kuvaukseen nykytilasta. Syistä annetaan aavistuksia, mutta ne jäävät kovin köykäisiksi. Nyt elokuva on ainoastaa kuvaus isän ja pojan matkasta.
Maapalloa kohdannut tuho käy selkeästi ilmi maisemakuvauksista ja elokuvaa voisi pitää myös luotauksena ihmisen perimmäiseen luonteeseen, joka on varsin primitiivinen. Isä ja poika käyvät taistelua itsensä kanssa joka päivä pysyäkseen tuon rajan eettisemmällä puolella.
Tästä asetelmasta olisi saatu vaikka mitä, mutta isän ja pojan välinen dialogi jää varsin köykäiseksi. Elokuva on myöskin turhan pitkä, vaikka saattaa olla että viipyilevillä kohtauksilla on haettu toivottomuuden tuntua, mutta nyt se onnistuu lähinnä saamaan katsojan ärtyneeksi.