Vitun kova elokuva, ei ees tajunnu miten nopeesti meni aika ku tuota leffaa tuli tapitettua.
Ehdottomasti DVD tulee omaan hyllyyn myös.
Gamers :4:
Hyvä leffa oli myös tämä.
Kerrankin jotakin uutta. Vankila, voitot / ja pihalle - idea oli pöllitty death racesta mutta silti hyvä leffa. Paljon tissejä ja perseitä Vaikutti jotenkin uudenlaiselta salaliittoteorialta jollakin kierolla tavalla?:D Leffa kuvasi myös hyvin sitä mihin maailma on menossa, tietokoneita, tietokoneita, tietokoneita, tietokoneita....
Läski siinä yhdessä kohdassa kuvasi niin hyvin nykymaailmaa.
Se naapuri oli kyllä vitun kovassa lihassa:D
Näyttää tuo Inglorious Bastards jakavan porukoiden mielipiteet samanlailla kuin Watchmen teki. Toisten mielestä ylipitkä ja tylsähkö. Toiset taas kehuvat dialogeja aivan mahtaviksi ja elokuva meni niin ettei huomannutkaan. :D
Itse en siis ole vielä leffaa nähnyt, mutta voisin noiden kommenttien perusteella sanoa, että Fuxin kannattaa jäädä kotiin kattelemaan vaikka Commandoa. :D
Meikä on ihan helvetin suuri Tarantino-fani, joten odotukset oli korkealla leffaan mentäessä. Yritin kuitenkin keskittyä kriittiseen silmään jottei fanitus sokaisisi ihan täysin. Pystyn myös myöntämään että Jackie Brown oli vain keskinkertainen leffa ja Kill Billiä olisi paikoitellen voinut hieman lyhentää
Inglorious Basterdsin juoni on monessa lähteessä (ja trailerin perusteella) seuraavanlainen: Brad Pittin esittämä luutnantti Aldo Raine kerää kasaan kourallisen amerikan-juutalaisia sotilaita jotka tiputetaan natsien miehittämään Ranskaan ainoana tehtävänään käydä armotonta sissisotaa natseja vastaan. Loppujen lopuksi juonessa on kuitenkin paljon muutakin. Oikeastaan nuo Kunniattomat Paskiaiset muodostavat seikkailuineen vain n. puolet leffan juonesta kun toinen puoli keskittyy kertomaan Shosanna Dreyfus-nimisen juutalaisnaisen tarinaa. Hänen onnistuu pienenä tyttönä paeta perheensä murhanneilta natseilta ja myöhemmin Shosana päätyy Pariisiin pienen elokuvateatterin omistajaksi. Teatterista muodostuukin leffan keskeinen näyttämö, sillä sinne on kokoontumassa koko kolmannen valtakunnan johtoporras ja niin Paskiaiset kuin kostonhimoinen Shosannakin suunnittelevat käyttävänsä tilaisuuden häikäilemättä hyväkseen.
Elokuva on nimensä velkaa vanhalle italialaiselle pätkälle Quel maledetto treno blindato ja Tarantino itse on luonnehtinut sitä toiseen maailmansotaan sijoittuvaksi spagetti westerniksi. Tämä kuvaus pitääkin hyvin paikkansa, mikä nähdään mm. hahmojen 'hyvis-pahis' asetelmassa sekä ääniraidan käytössä. Inglorious Basterds on myös TÄYNNÄ pientä knoppitietoutta ja viittauksia hyvin vanhoihin leffoihin. Välillä tulee jopa ylipätemisen tuntua sillä Tarantino piilottaa kirjoittamaansa dialogiin helvetisti faktaa mm. toisen maailmansodan aikaisista eurooppalaisista elokuvaohjaajista. Sinänsä ihan mielenkiintoista mutta monin paikoin ylimääräistä. Kyllä me kaikki tiedetään miten suuri leffafriikki se QT oikeasti on
Itse leffa oli kyllä mun mielestä perkeleen hyvä. Tarantino hyödyntää paljon tutuksi tullutta tehokeinoaan eli dialogia. Sitä leffassa piisaa (ehkä jopa pari minuuttia ylimääräistäkin) ja se on äärimmäisen vangitsevaa seurattavaa. Mihinkään Pulp Fictionin Jules vs. Vincent tyylisen läpän tasolle ei päästä mutta se tuskin on enää koskaan mahdollistakaan. Tallella on myös Tarantinon hieno tyyli rakentaa pitkänkin kohtauksen aikana jännitystä pala palalta suuremmaksi ja suuremmaksi pelkän dialogin varjossa. Tämä on luettavissa ainoastaan hahmojen kasvoilta ja pienistä eleistä. Useimmiten jännitys lopulta laukeaa varsin brutaalilla tavalla :D Itse olisin kaivannut mukaan vielä hieman enemmän tuota yliampuvaa väkivaltaa, jota tässä leffassa käytetään hyvin harkiten ja pieninä annoksina. Myös itse paskiaisissa olisi ollut reilusti potentiaalia, jota olisi ollut mukava seurata vaikka vähän enemmänkin. Varsinkin Hugo Stiglitz on varsin mehevä hahmo ;)
Erityismainintana on vielä pakko mainita Christoph Waltzin esittämä Hans Landa joka on aivan käsittämätön suoritus. Tämä kaveri oikeastaan varastaa koko Show:n jättäen lähes kokonaan Shosanan ja Paskiaisten seikkailut varjoonsa. Kylmän psykopaattinen italiaa, ranskaa, saksaa ja englantia suvereenisti puhuva natsien juutalaismetsästäjä on loistava hahmo ja Waltz hoitaa työnsä äärettömän hyvin. Hän sai roolistaan myös oikeutetusti Cannesin filmifestivaalien Best Actor Awardin.
Lyhyesti:
+ Liikaa ykisttäisiä plussia, sanotaan vaikka että kokonaisuus
- Paikoitellen ylipätemistä leffaviittauksilla ja trivialla
- Muutamissa kohdissa dialogista olisi voinut karsia yhteensä pari minsaa pois
- Paskiaisia jäi kaipaamaan lisää
:4: ja vielä puolikas
Muutama huomio vielä meille über-Tarantino-nörteille :D (en spoilaa juontaa vaan muutamia ohjausteknisiä juttuja)
Lösittekö leffasta tuttuja Tarantinon "vesileimoja"? Itse en huomannut mitään näistä kolmesta: auton takakontista kuvattu kohtaus, pitkä katkeamaton kamera-ajo, pöydän ympärillä oleva jutustelu joka kuvattu keskellä pyörivän kameran kautta. Vastaavasti eräässä vaiheessa oli Kill Billistä tuttu ylhäältäpäin kuvattu kohtaus jossa henkilö lähtee huoneesta kävelemään ja sitä seurataan ikään kuin talon "pohjapiirroksen" kautta.
^En ole vielä leffaa nähnyt, mutta vahvasti tuntuu siltä, että jengi antaa täydet tähdet jo leffaan lähtiessä, "onhan tää sentään Tarantinon uusin"...
Ps. Jos leffalle antaa täydet pisteet, niin silloin siinä ei tule olla mukana noita ns pieniä miinuksia. No, en enempää spekuloi, käyn katsomassa omin silmin ja kommentoin sitten.
En laittanut 5- tai 4 puolikasta jos dvd levitykseen tulee pidempi versio missä enemmän kohtauksia paskiaisten kanssa ;) No teatteriversiolle sitten 5- :D
Takakonttikuvakulma oli "korvattu" sillä natsien silmistä kuvatuilla kohdilla natsimerkin kaiverruksen jälkeen, mä luulen
En laittanut 5- tai 4 puolikasta jos dvd levitykseen tulee pidempi versio missä enemmän kohtauksia paskiaisten kanssa ;) No teatteriversiolle sitten 5- :D
Takakonttikuvakulma oli "korvattu" sillä natsien silmistä kuvatuilla kohdilla natsimerkin kaiverruksen jälkeen, mä luulen
Oli kyllä hyvä elokuva! Kesto taisi olla jotain 2tuntia 30min mutta kokoajan toivoin että älä lopu vielä. Ehdottomaksi suosikiksi nousi tämä "JewHunter" loistavaa työtä kokoajan. Tarantino faniksi ei voi kuitenkaan sanoa, koska äijältä varmaan olen tätä ennen nähnyt vain pari leffaa, joten leffa oli muuten vaan loistava.
Paletaani tyhjensi pajatson jo edellisellä sivulla, joten tyydyn vain toteamaan, että jumalauta mikä elokuva! En ole Tarantinon fani, vaikka hänellä muutama hyvä elokuva onkin (esim. Pulp Fiction), mutta nyt mies nousi kertarysäyksellä kärkikastiin.
:5:-
Ei tuosta enää paljon pysty parantamaan, sen vuoksi lähes täydet pisteet.
Mun mielestä tää oli ehdottomasti positiivinen asia. (Edit: ja nyt vasta huomasin, että oli se plussankin saanut...no ei tehty mikä tehty)
Ranskalaiset on aina osanneet roiskia sen ketsupin kanssa sangen hyvin, mutta tässä leffassa tuli pitkästä aikaa 'ethän sä nyt vittu voi noin tehdä '-olo, joka on aina boonusta.
Marttyyrit oli IMO väkivallaltaan vielä astetta pahempi, joskaa ei sekään tarpeeksi paha :evil:
Elokuvassa oli todella hyvin tuotu esille yhteiskuntakritiikkiä, esimerkiksi sitä kuinka pakolaisia tai maahanmuuttajia kohdellaan, eli joko väkivalloin tai yritetään siirtää ongelmaa muualle pois näkyvistä. Myös hyvä pointti siinä, että itsekkäiden ihmisten takia toinenkin varsin älykäs populaatio alkaa agressiiviseksi joutuessaan väkivallan ja rasismin alle yrittäen puolustaa itseään.
Hyvin nähtiin taas se, että tässä yhteiskunnassa kaiken takana on lähes aina oman edun tavoittelu mikä on suorastaan yököttävää.
Leffa pistää vähän pohtimaan ja suoraan sanoen ärsyttää koko leffan ajan. Ilonpilkahduksia ei kauheasti ole, mutta hyvin kantaa ottava elokuva. Erityisesti rasistejen kannattaa vilkaista tota ja katsoa tunnistaako itsensä.
Elokuvassa oli todella hyvin tuotu esille yhteiskuntakritiikkiä, esimerkiksi sitä kuinka pakolaisia tai maahanmuuttajia kohdellaan, eli joko väkivalloin tai yritetään siirtää ongelmaa muualle pois näkyvistä. Myös hyvä pointti siinä, että itsekkäiden ihmisten takia toinenkin varsin älykäs populaatio alkaa agressiiviseksi joutuessaan väkivallan ja rasismin alle yrittäen puolustaa itseään.
Hyvin nähtiin taas se, että tässä yhteiskunnassa kaiken takana on lähes aina oman edun tavoittelu mikä on suorastaan yököttävää.
Leffa pistää vähän pohtimaan ja suoraan sanoen ärsyttää koko leffan ajan. Ilonpilkahduksia ei kauheasti ole, mutta hyvin kantaa ottava elokuva. Erityisesti rasistejen kannattaa vilkaista tota ja katsoa tunnistaako itsensä.
Oletko Meah nähnyt "Children Of Men" / "Ihmisen Pojat" -nimisen leffan? Jos et, niin kannattaa katsoa. Siinäkin käy ilmi miten vähemmistöjä sorretaan poliittisen epävakauden aikana, joskaan siinä ei laittomia maahanmuuttajia kummemmista vähemmistöistä olekaan kyse. Itse katsoin kyseisen tekeleen toissapäivänä ja täytyy sanoa että hyvä leffa oli - koskettava.
Oletko Meah nähnyt "Children Of Men" / "Ihmisen Pojat" -nimisen leffan? Jos et, niin kannattaa katsoa. Siinäkin käy ilmi miten vähemmistöjä sorretaan poliittisen epävakauden aikana, joskaan siinä ei laittomia maahanmuuttajia kummemmista vähemmistöistä olekaan kyse. Itse katsoin kyseisen tekeleen toissapäivänä ja täytyy sanoa että hyvä leffa oli - koskettava.
Olen joskus katsonut mutta en muista siitä oikeen enään mitään. Voi olla mahdollista että puol unessa sen katsoin ja meni vähän ohi.:D Pitääpä katsoa uudelleen.
Toimittaja Cal McCaffrey (Crowe) saa yhdessä nuoren kollegansa Della Fryen (McAdams) kanssa tutkia erikoista kuolemien sarjaa, jossa huumeaddikti, pizzalähetti ja nuori nainen ovat tulleet mystisesti tiensä päähän. Viimeiseksi mainittu paljastuu nopeasti kongressiedustaja Stephen Collinsin (Affleck) avustajaksi. Collins puolestaan on samaan aikaan aloittamassa tutkimusta erään suuryhtiön toimista maailmalla. Pian McCaffrey tajuaa, että selkkaukseen on sekaantunut väkeä enemmän kuin olisi tarpeen, ja lopulta ystävä ja vihollinen ovat saamassa melko saman aseman.
Ihan katottava leffa.Russell tekee tapansa mukasesti hyvän suorituksen. Loppua kohti parani ja selkeni koko leffa, siitä plussat. Välillä hieman tylsähkö.
Etelä-afrikassa on 80-luvulta asti elellyt alienpopulaatio slummissaan, ja n. 2010 heidät päätetään siirtää pois näkyvistä. Mockumentary-tyyliin ja heiluvalla kameralla tehty scifi/yhteiskuntakritiikki, joka saattaa tuon kamerankäytön takia aiheittaa joillekin pahoinvointia. Loistava CGI.
Hiukan hämää tuo vasemmistolaisen tuputtava vertauskuvallistaminen samantyyliseen operaatioon Etelä-afrikan mustien slummin siirrosta 60-luvulta. Tuntuu että joka kolmas leffa nykyään yrittää jollain tavalla syyllistää valkoisia joko juutalaisten joukkomurhasta tai jonkun muun vähemmistön kohtelusta aikoinaan. Koskakohan nähdään elokuva buurien kansanmurhasta apartheidin jälkeisinä aikoina?
Aina kun löytyy jotain sanomaa elokuvasta, niin tuntuu että jokainen haluaa näyttää mahdollisimman fiksulta ja antavat sitten tähden tai kaksi ylimääräistä. Keskivertoa hieman parempi elokuva, jossa ärsyttävä ja tylsä päähenkilö.