Elokuva-arvostelut!

Apocalypto :1:

Ilmeisesti Troman sedät on käyny neuvomassa Gibsonille miten niitä leffoja tehdään. Päätöntä ja selittämätöntä väkivaltaa koko elokuva.

Hyvää tästä leffasta löytyy todella vähän. Alkuperäiset kielet taitaa olla ainoa.

Mitä vitun päätöntä ja selittämätöntä väkivaltaa siellä oli? Jokaiselle toiminnalle oli ihan selkeä ja tunnetun historian mukainen selitys (vankien otto, uhraukset ym). Käyppä kattomassa se leffa uudestaan tai lue historiankirjoja. Eihän se mikään dokumentti ollut mutta kuitenkin.

Itse pidin. Tosi jees että tällasia leffoja tehddään ettei aina tarvi katsoa samaa kaahaus/paukuttelu kakkaa. Lisää viidakkotoimintaa. Itse Maya kulttuurista olis voinut olla enemmän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hannibal Rising :3:

Hyvä leffa, joka paljastaa tärkeitä kohtia Hannibal:in kehityksestä sarjamurhaajaksi. Gaspard Ulliel:in rooli on erittäin vaikea, koska vertailua tehdään ankarasti arvostelijoiden keskuudessa. Mielestäni tämä ei pilaa "Hannibal Lecter" elokuvakimaraa, mitkä ovat olleet kaikki erittäin hyviä ja katsottavia. Tämä on vain alkua, kehityskertomus.

Ihmiset sanovat, että Gaspard Ulliel:illa ei ole karismaa tarpeeksi mutta kenellä 23-vuotiaalla olisi samanlaista karismaa kuin Anthony Hopkins:illa esim. Uhrilampaissa oli?
Jos miettii miltä pohjalta Hannibal Rising:ia ajattelee niin sitä pitää ajatella melkein niin, että hienostununut sarjamurhaaja on kehittymässä ja eikä ole kehittänyt samanlaista itsehillintää/kylmää karismaa mitä Anthony Hopkins 54-vuotiaana Uhrilampaissa pystyi esittämään Hannibal Lecter:iä

Suden vuosi :3:

Mitäs tästä sanoisi. Tämä on varmaan sellaisten vanhempien rouvien mieleen.
Itselleni ei oikein selvinnut mikä oli elokuvan sanoma, tai oliko siinä edes sitä. Parasta antia oli ehdottomasti akateemisen maailman ja siinä elävien ihmisten piikittely. No, piikittelu on ehkä väärä termi.
Helsinkin kesäisiä maisemia katselee elokuvissa mielellään, mutta pisti useammankin kerran haukotuttamaan se patsaiden jatkuva kuvaaminen. Muutenkin ohjauksessa oli liikaa yritystä ja sitä tekotaiteellista sontaa. Kai niillä otoksilla oli joku syvempi merkitys ja vertauskuva, mutta henkilökohtaisesti tuntui siltä että Ollilla unohtui kamera päälle kun oli Tanjaa niin kova ikävä. Luulen että tulevaisuudessakaan en edelläänkään muista mitä elokuvia Olli Saarela on ohjannut.

Mitä vitun päätöntä ja selittämätöntä väkivaltaa siellä oli? Jokaiselle toiminnalle oli ihan selkeä ja tunnetun historian mukainen selitys (vankien otto, uhraukset ym). Käyppä kattomassa se leffa uudestaan tai lue historiankirjoja. Eihän se mikään dokumentti ollut mutta kuitenkin.

Itse pidin. Tosi jees että tällasia leffoja tehddään ettei aina tarvi katsoa samaa kaahaus/paukuttelu kakkaa. Lisää viidakkotoimintaa. Itse Maya kulttuurista olis voinut olla enemmän.

Kaikki tietää että maailmassa on väkivaltaa, toi koko leffa pyöri sen väkivallan ympärillä. Toki ton ajan maailma oli varmasti raaka paikka, mutta lähikuvat siitä kun jaguaari raatelee miehen naaman on suoraan B-luokan exploitaatioista. Moni kohtaus oli tehty varsin provosoivasti, uhraukset ja ruumiit varsinkin. Ei toi mun mielestä K-18 tarraa ole turhaan saanu, ei tosin suomessa.

En tarkoittanut tolla että tämä maailma tarvitsee lisää huonoja kaupunkiin sijoittuvia toimintaleffoja. Arvostan kyllä sitä Mel Gibsonissa että tekee niitä leffoja mitä haluaa tehdä, ja tienaa rahansa sillä. Mutta ei se tee tästä elokuvasta yhtään parempaa.

Typerää juoksemista ja ilmeisesti selitettyä väkivaltaa. Aivotonta väkivaltaviihdettä popcornilla, suolenpätkillä ja tekstityksillä. En ihmettele yhtään että tää leffa tekee satoja miljoonia voittoa.

The Good Shepherd. Robert de Niron ohjaama ja Matt Damonin (ja Angelina Jolien :kuola: ) tähdittämä leffa. Varjojen maailmaan ja CIA:han keskittyvä leffa. Ihan katsottava pätkä, vaikka välillä tosin tuntui hieman tylsältä. :2: ½

Bourne-leffojen sarja kuitenkin pesee tämän tyyliset leffat 6-0.

No tästä voidaan olla erimieltä. Mua ei vaivaa yhtään että asia näytetään kuin se on. Enemmän vaivaa holywood tyyppinen "siisti ja veretön lahtaaminen". MINUN näkemykseni on että leffa voisi hyvin kuvata elämää sellaisena kuin se oli, sitä arvostan. Joku näkee leffassa pelkkää juoksemista ja tappamista, itse näin muutakin.

Ensinnäkin elokuvassa käsiteltiin ihmisen ja luonnon suhdetta. Tuohan aika kovalla kädellä alleviivattiin (nuotiotarina ihmisen tyytymättömyydestä, monologi isäni metsästä sekä verta vuotava maa ja kuvat mayojen sivilisaatiosta). Toinen tarina oli yksinkertainen rakkaustarina, mies ja hänen perheensä. Kolmas käsiteli selviytymistä ja eloonjäämistä. Viimeinen ulottuvuus elokuvassa oli tuo nimenkin viittaava apocalypto joka kulki monella tasolla, päähenikilön heimon loppu, maya kulttuurin rappio ja lopussa valkoisen miehen tulo.

Ja meikä ei ole todellakaan mikään Peter Von Bach.

Olihan siinä väkivaltaa ei siinä mitään mutta oli siinä muutakin. Jos sitä ei nää niin kannattaa pysyä disney linjalla. Pari alienia, angelina jolietin tissit ja jenkkirassi mukaan niin uskon että podi peukku olisi useimmilla ollut pystyssä tällekkin elokuvalle. Väkivallasta huolimatta.

Ei mua väkivalta sinänsä haittaa. Tossa leffassa sitä käytettiin vaan niin halvasti.

Nyt kun miettii niin kyllä tossa leffassa oli enemmän hyvää kuin aikaisemmin myönsin, esim kaikki hahmot oli samaistuttavia vaikka kyse oli vieraasta kielestä ja kulttuurista. Samoin elokuva oli erittäin selkeä ja näyttelijät suoriutuivat hyvin. Jossain tuota kuvausta ja editointia kehuttiin, mutta mielestäni ei ollut kummoinen, musiikkivideomainen.

Toivotaan että 300 on tämän leffan täydellinen vastakohta. Eli historiaa ja tyyliä muokataan elokuvaan sopivaksi ja tehdään paras mahdollinen elokuva.

Ghost Rider
http://imdb.com/title/tt0259324/

Olihan tuo aika kuraa. Ensimmäinen rider-taistelukohtaus vielä meni mutta sen jälkeen koko elokuva tuntui polkevan paikallaan. Kyllä pääpahista vastaan taistellessa pitäisi olla edes vähän erilainen fiilis kuin muissa tappeluissa. :(

CGI oli sentään oikeastaan parempaa mitä odotin.

:2:

Transamerica

:4:

Lämminhenkinen road movie sukupuolenkorjausleikkausta odottavasta Breestä ja hänen tutustumisesta poikaansa. Felicity Huffman tekee hienon roolin Breenä. Suorituksesta irtosi Golden Globe -palkinot ja Oscar-ehdokkuus parhaasta naispääosasta.

Ghost Rider
http://imdb.com/title/tt0259324/

Olihan tuo aika kuraa. Ensimmäinen rider-taistelukohtaus vielä meni mutta sen jälkeen koko elokuva tuntui polkevan paikallaan. Kyllä pääpahista vastaan taistellessa pitäisi olla edes vähän erilainen fiilis kuin muissa tappeluissa. :(

CGI oli sentään oikeastaan parempaa mitä odotin.

Pelkkä traileri oli jo sellaista tuubaa etten ikinä aio kyseistä leffaa katsoa.

Jo moneen kertaan arvostelu Crank.

Mitä vaan väliltä :0: ja :5: .

Idea mun mielestä hyvä tämän tyyppiseen toimintaleffaan, vauhtia ja "siistejä" kohtauksia riittää, mutta välillä musiikkivideo-tyyppinen leikkaus/kuvaus vituttaa ja muutenkin osittain jotenkin rasittava.
Mutta loppujen lopuksi kyllä mä tätä suositella voin, jos toiminta maistuu.
Viimeisestä 30 sekunnista pinnat kotiin.

Rest Stop

Joku kauhuelokuvayritelmä. Pari kohtalaisen gorea kohtaa, muuten tosi lössö. Tän jakso kattoo loppuun asti, koska venaili sitä jännittävää ratkasua, mut hohoi että oli pettymys sitte ku loppu. Elokuva täynnä kohtauksia, joille ei ollu mitään hyvää selitystä. Jakso kuitenki viihdyttää kahen tähen edestä.

The Village - Kylä

Tuli tänään taas katsottua ja on se edelleen aivan mahtava pätkä. Suurin osa kavereistani haukkunut lyttyyn. En tiedä sitten odottivatko jotain hirveää holiwuud kauhuleffaa kuten nämä Ringit sun muut. (EDIT: Joo joo ei se alkuperäinen..)

Ensinnäkin elokuvan leikkaus ja kuvaus on todella kaunista. Elokuva on hyvä esimerkki siitä miten jännittävän tunnelman saa aikaiseksi ilman kirkuvia teinejä ja narisevia lattioita.

Toinen asia mikä pisti silmään on elokuvan värit (kylläpäs kuulostaa vammaiselta). Katsokaa ihmeessä leffa ja miettikää tätä niin ehkä ymmärrätte mitä tarkoitan...tai sitten ette. :D

Juoni oli alkujärkytyksestä huolimatta virkistävän erilainen verrattuna näihin ringeihin ja muihin suuren rahan mässäilypaskoihin. Näyttelykin kohdillaan!

:4: Suosittelen lämpimästi! Toivottavasti ei tullut 56:s arvostelu tästä leffasta.. :(

The Village - Kylä

Tuli tänään taas katsottua ja on se edelleen aivan mahtava pätkä. Suurin osa kavereistani haukkunut lyttyyn. En tiedä sitten odottivatko jotain hirveää holiwuud kauhuleffaa kuten nämä Ringit sun muut. (EDIT: Joo joo ei se alkuperäinen..)

Ensinnäkin elokuvan leikkaus ja kuvaus on todella kaunista. Elokuva on hyvä esimerkki siitä miten jännittävän tunnelman saa aikaiseksi ilman kirkuvia teinejä ja narisevia lattioita.

Toinen asia mikä pisti silmään on elokuvan värit (kylläpäs kuulostaa vammaiselta). Katsokaa ihmeessä leffa ja miettikää tätä niin ehkä ymmärrätte mitä tarkoitan...tai sitten ette. :D

Juoni oli alkujärkytyksestä huolimatta virkistävän erilainen verrattuna näihin ringeihin ja muihin suuren rahan mässäilypaskoihin. Näyttelykin kohdillaan!

:4: Suosittelen lämpimästi! Toivottavasti ei tullut 56:s arvostelu tästä leffasta.. :(

Jeps, mun mielest kans todella onnistunut leffa. Mainio tunnelma, ja hyvä soundtrack:4:

The Prestige :4:
Toinen näistä tällä hetkellä pyörivistä "taikurileffoista". Christian Bale ja Hugh Jackman näyttelevät kilpailevia taikureita menneessä Lontoossa, jotka molemmat koittavat varastaa toisensa bravuuritempun. David Bowie vetää hyvän sivuroolin fysiikankirjoista tutun Herra Teslan roolissa.
Mielenkiintoinen leffa ja hyvät näyttelijät. Leffa oli silti hieman kaksijakoinen. Toisaalta arvasin jo lähes heti alussa yhden salaisuuden juonesta, mutta toisaalta en edelleenkään oikein varmasti tiedä mitä leffassa lopulta tapahtui.
Vähän vanhempi viesti mutta oli pakko lainata. Nyt leffan kaksi kertaa nähneenä on pakko sanoa, että ehdotonta :5:-kamaa. Kiistatta. Abso-fucking-lutely! :D

Mun spekulaatioita:
Vieläkin kun miettii, siis ei saatana kun se on hieno juoni. Tän käsikirjoittaneen on pakko olla jonkun sortin nero.

Luin tosta aiemmin jonkun viestin, että oli pettynyt elokuvan loppukäänteeseen. Juuri tällöin The Prestige on onnistunut tavoitteessaan! Katsoja on vähän kuin se Angier, joka pettyy tavanomaiseen loppuratkaisuun ja haluaa silti etsiä jotain monimutkaisempaa selitystä. Nettikin on täynnä jotain leffan pointin ohittaneita idiootteja jotka teorisoivat sitä, että toimiko se Tesla-kone vai ei jne. Tavallaan sama kun Angier etsii selitystä siihen teleport-temppuun, vaikka ei suostu uskomaan, että Bordenilla olisi "duplicate", niin kuin on koko ajan ollutkin. Tää vastakkainasettelu tulee hyvin esille noissa tempuissa muutenkin: Bordenilla on maailman yksinkertaisin metodi siinä teleporttitempussa ja Angier taas hommaa itselleen ihmeellisen fysiikan lakeja uhmaavan ufoilulaitteen...

En nyt muista sitä Cainen hahmon nimeä, mutta toistuvasti se hokee leffassa, että katsoja haluaa tulla huijatuksi, eikä se halua tietää sitä ratkaisua. Käsketään myös katsoa tarkkaan, joka tarkottaa kaiketi sitä, että ne vastaukset on koko ajan tyrkytettävissä, mutta katsoja ei vaan halua niitä. Esimerkiksi siinä kohdassa kun Borden on yhtäkkiä siellä muijansa talossa, vaikka hetki sitten oli ulkopuolella. Se vaan oli nopea, mä ainakin ajattelin ekalla kerralla. Mutta ei, sitä kaksoisveli-juttua suorastaan tyrkytetään koko leffan ajan, se Cainen tyyppikin puhuu koko ajan jostain kahdesta miehestä ja näiden suhteesta -- ahaa, siis Angier-Borden-duo, mutta ei, se olikin se Borden-kaksoisveli-parivaljakko.

Leffan twisti on siinä että sitä ei ole! Leffa yrittää koko ajan kertoa sulle, että kato, tolla on kaksoisveli (jotkut tietty tajus ton jo aiemmin, mä toisaalta en, vaikka kävi ihan huuhaana mielessä) ja että se Tesla oikeasti toimii eikä Angier näe mitään unia tms.

"Are you watching closely?" ja "You want to be fooled!", siinä varmaan koko leffa kiteytettynä :)
PS. ihan vaan mun 0.02 euroa...

Jatkan tämän kommentointia ja annan tälle :4:

Todellakin, aivot narikkaan. Leffa alkaa toiminnalla, jatkuu toiminnalla ja loppuu toimintaan. Leffassa ei ole hiljaisia hetkiä, koko ajan mennään. Itse pidin elokuvasta kovasti. Olisin antanut tälle elokuvalle 5 tähteä jos käsikirjoituksesta olisi jätetty se pakollinen tyttöystävä pois.
Siitä oli iloa vain siinä Chinatownin panokohtauksessa :D

Komppaan! :thumbs:
:4:

Thank you for smoking

Mielettömän laadukas näyttelijäkaarti, joka hoiti homman kotiin. Pääosanäyttelijä Nick Naylor (Aaron Eckhart) oli mulle ihan uus tuttavuus, ku en muistanu et ois näytelly missää(on kyl näytelly mm erin brokovich). Oli kyl huippu äijä. Mut siis oivaltava elokuva, hauskoja repliikkejä. Kaikinpuolin hupaisa ja viihdyttävä.

:4: +

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom