Sinä esität argumenttina, että enemmistön moraalikäsitys oikeuttaa vähemmistön oikeuksien loukkaamiseen, kun minä esitän sinulle konkreettisin historiallisin esimerkein miksi näin ei saisi olla, niin ryhdyt pilkkaamaan. Ei näin.
Tarkoitus ei ollut pilkata, joten pahoitteluni jos se siltä kuulosti. Yritin vain kärjistäen palauttaa keskusteluun hieman suhteellisuudentajua. Nuo rotuhygienia- ja Pohjois-Korea-viittaukset kun ovat minun näkökulmastani valovuosien päässä tästä kyseisestä lakimuutoksesta.
Kaiketi olet samaa mieltä siitä, että enemmistön moraalikäsitys on oikeassa mm. siitä, ettei ketään saa murhata, ryöstää tai raiskata. Miksei siis tässäkin asiassa? Oletko lainkaan avoin sille mahdollisuudelle, että
sinun enemistöstä poikkeava näkökulmasi olisikin väärä?
Nyt sinulla on hieman erilainen käsitys kansalaisoikeuksista ja vapauksista.
Siis ei ole mikään ihmisoikeus etteikö kauppoja saisi pitää auki sunnuntaisin, karjaa kasvattaa ja alkoholia myydä.
Mutta on taas ihmisoikeuksiin kuuluva valinnanvapaus jokaisen yksilön olla näin halutessaan käymättä kaupassa sunnuntaisin, jättää lihat syömättä ja viinat juomatta.
Nyt siis ollaan puuttumassa tähän ihmisen itsemääräämisoikeuteen. Toivottavasti käsität eron.
Käsitän toki eron. Aikaisemmin puhuit myös vakaumusten loukkaamisesta, joten puutuin siihen. Mutta OK, jatketaan ihmis- ja itsemääräämisoikeudesta. Kertauksen vuoksi: suurin osa suomalaisista on sitä mieltä, että jonkun toisen ihmisen elämän pelastamiseksi ruumiilta voidaan ottaa talteen elimiä, mikäli ihminen ei ole eläessään sitä kieltänyt. Joissakin tapauksissa voi toki käydä niin, että tätä tahtoa ei ole tuotu ajoissa esille ja tällöin loukataan jotain, mutta mitä? Olet toistuvasti sanonut että ihmisoikeuksia, ruumiillista koskemattomuutta taikka itsemääräämisoikeutta.
Tässä tuleekin se villakoiran ydin: minä (ja ilmeisen moni muukin) olen sitä mieltä, että kyseiset oikeudet pätevät ensisijaisesti eläviin ihmisiin.
Tällöin ei periaatteessa ole edes tarpeellista miettiä, loukkaako elinten pelastaminen jonkun oikeuksia, sillä ruumiilla ei ole oikeuksia. Jotta jonkun oikeuksia voitaisiin loukata, jonkunhan täytyy
loukkaantua. Jos ihminen ei tee tahtoaan esim. läheisilleen selväksi, kukaan ei siitä voi tietää. Ruumiskaan ei loukkaannu, joten kuka kärsii? Jos puolestaan ajatellaan elinsiirtojen elämää pelastavaa hyötyä, koko touhu jää reippaasti plussan puolelle.
On myös ihmisiä, jotka eivät ole ehtineet tai osanneet varautua äkilliseen kuolemaansa tekemällä lähimmäisille selväksi toiveitaan ruumiinsa koskemattomuudesta. Näin varmasti on useimpien nuorten kohdalla. Vai kuinka moni nuori aikuinen on keskustellut lähimmäistensä kanssa elinluovutuksesta kuolemantapauksen yllättäessä? Veikkaan ettei kovin moni edes heistä, jotka vastustaisivat toimenpidettä. Lisäksi ovat vielä sellaiset ihmiset, joilla ei ole lähiomaisia.
Itsekin olen jutellut useiden ihmisten kanssa, jotka haluavat ehdottomasti heidän ruumiinsa polttohaudattavaksi. He kokevat ajatuksen omasta mätänevästä raadostaan niin epämiellyttäväksi, etteivät halua sellaista koskaan muodostuvan. Tällaisia ajatuksia on varmasti monella, jotka eivät sitä välttämättä tuo esille ja tällöin heidät pahimmassa tapauksessa haudataan kirkollisin menoin. Heidän itsemääräämisoikeuttaan siis rikotaan sinun logiikallasi jatkuvasti, eikä kukaan nosta siitä isoa meteliä. Miksi? Mitä jos oletusarvona olisi että kaikki polttohaudattaisiin? Siinäkin loukattaisiin monen vakaumuksia (fundis-kristityillä esim. ruumiin ylösnousemus yms). Eikös sekin ole itsemääräämisoikeuden loukkaamista jos haudataan, vaikka pitäisi polttaa?
Sinulla on oikeus näkemykseesi maallisten jäännösten merkitysettömyydestä. Mutta silloin toimit väärin ja vastoin kansalaisen perusoikeuksia, kun pyrit pakottamaan näkemyksesi koskemaan kaikkia ja puuttumaan heidän itsemääräämisoikeuteensa.
Minulla on oikeus näkemykseeni ja pystyn myös perustelemaan sen rationaalisesti, joskaan en toki voi pakottaa kaikkia olemaan samaa mieltä. Faktuaalisesti kuollut ruumis on kuollut ruumis, eikä se siitä miksikään muutu. Jos sille aletaan lisäämään jonkinlaisia tunnepohjaisia lisäominaisuuksia, niin lisättäköön sitten sellainen että se voi myös olla asia, joka pelastaa toisen ihmisen elämän.
Odottelen edelleen niitä hyviä argumentteja sen puoleen, miksi joku EI haluaisi elimiään luovutettavaksi (vaikka tämä keskustelu ei varsinaisesti kyseisiä argumentteja koskekaan).
Kyseessä on vähän sama tuputus mitä uskonnolliset fundamentalistit pyrkivät harjoittamaan
...
Ja kaikki tietysti yhteisen edun ja väitetyn yleisen mielipiteen varjolla.
Ei vaan uskonnollisen tradition ja muinaisten mytologioiden varjolla. Elinluovutuksesta voidaan sentään keskustella myös järkiperusteisesti.
Loistojuttu. Mutta tässä on kyse nyt siitä ettet halua kunnioittaa muiden mielipidettä, vaan pakottaa oletusarvoisesti oman näkemyksesi koskemaan meitä kaikkia.
Järkeviä mielipiteitä pitää aina pyrkiä kunnioittamaan. Tässä kun katsotaan vaakakuppiin, olen valmis hyväksymään sen, että ihmiselämä pelastetaan vaikka joku olisi halunnut sen estää kieltäytymällä elinluovutuksesta. Kyseinen luovuttaja ei siitä enää loukkaannu, eivätkä todennäköisesti hänen sukulaisensakaan, sillä eivät ole luovutusta kieltäneet.
Eli onko tärkeää vastustaa luvan kysymistä ihmisiltä siitä riippumatta kuinka yksinkertaista ja vaivatonta se olisi? Tuntuu nyt vähän jo siltä, että aivan kiusallaankaan ei saisi kirjallisesti kysyä asiallisesti suostumusta ilman sen kummempaa syytä asialle tai sinun henkilökohtaisten näkemystesi takia.
En vastusta tuota sinun ehdotustasi. Päinvastoin, se voisi olla myöskin hyvä ja toimiva vaihtoehto. Olen kuitenkin eri mieltä noista perusteluista, enkä myöskään näe miksi voimaan tulevasta lakimuutoksesta pitää tehdä niin kamalan suuri numero. Tosin, nyt alan ymmärtää (kiitos kattavien perusteluidesi), joskaan en edelleenkään voi olla samaa mieltä