Elämä treenitauon jälkeen.

Liittynyt
25.4.2002
Viestejä
2 128
Ikä
48
Tarkoitus olisi päästä takaisin salille syyskuun lopulla erinäisten terveydellisten ongelmien jälkeen. Ja kiinnoistaisi palstalaisten mielipiteet pariin kysymykseen.

Eli:

Kauanko pitäisi treenata "löysästi" 7 kk:n treenitauon jälkeen? Alussa en aio ottaa mukaan vetoa ja kyykkyä, vaan reenailen selän ja jalat hiukka löysemmin(pääliikkeet kulmasoutu ja prässi kohtuupainoilla).

Kuinka pitkillä treenikierroilla te naturaalit reenailette? Ite ajattelin yhdeksän päivän kiertoa: Reeni-Lepo-R-L-R-L-R-LL ihan normaalilla reenijaolla.

Mistähän kalorimäärästä kannattaa lähteä liikkeelle, jos tavoite on päästä ylimääräisestä rasvasta eroon. Nyt olen syönyt suurinpiirtein joka toinen päivä ihan mitä sattuu. Paino nyt 94, rasvat n. 17 ja tarkoitus pudottaa ne alle kymmeneen ennen massan hakua. Olisko 3000 kcal(H-50-P30-R20) liian vähän alkuun, josta 300 kcal pois kolmen viikon välein(ja en varmasti tuki millekään lenkkipolulle)? Dieetin kesto noin kymmenen viikkoa.

Riittääkö lisävitamiineiksi 1 g c-vitam, parit berexit ja 3 multitabsia per päivä? Paljonko möllerin tabletteja kannattaa päivässä popsia?

Jos viitsitte vastata itseänne lähimpänä olevaan alueeseen.

Kiitos.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Krusifiksi
Kauanko pitäisi treenata "löysästi" 7 kk:n treenitauon jälkeen? Alussa en aio ottaa mukaan vetoa ja kyykkyä, vaan reenailen selän ja jalat hiukka löysemmin(pääliikkeet kulmasoutu ja prässi kohtuupainoilla).

Vaikea sanoa tuohon ekaan kysymykseen. Oliko siis kyseessä 100% reenitauko, ei aerooppistakaan, ei mitään? Kyllä varmaan ainakin kymmenkunta reeniä kannattaa ottaa suht kevyesti, kuulostella ja muistella suoritustekniikat kuntoon ennenkuin rupee lastaamaan levyjä enempiä tankoon. Ehkä pitempäänkin. Lievä peruskuntoreeni, esim. rivakka kävely, uinti tms. vois olla paikallaan pari kertaa viikossa.

Ja miksi et tekisi heti alkuun vetoo ja kyykkyä? Ei kai ne sen kummempia liikkeitä oo, laittaa vaan selkeesti vähemmän painoo, tekee vähemmän toistoja kuin ennen yms. helpotuksia alussa. Mun mielestä niitä oisi hyvä rueta tekemään heti alussa, siinä missä muitakin perusliikkeitä. Sitä nopeemmin sais niissäkin suoritustekniikat kuntoon. Yleensäkin joku perus veto-työntä-jalat ohjelma vois olla aika hyvä esim. ekan parin kk:n aikana.

Mä oon muutamalle aloittelijalle suositellu semmosia sarjoja, että tekee esim. 5-8 toistoo painoilla, millä kykenisi täysillä tehdessä n. 10 toistoon. Jotta tuo ei menis liian kevyeksi, niin tauot pidetään vastaavasti lyhyinä, maks. 1min. Sarjoja kolme tai neljä. Tuolla keinolla ei oo ihan surkeet painot käytössä, mutta ei toisaalta revitetä vielä kaikkee irti. Sitten kun alkaa sujua, niin tekee yhden sarjoista tiukasti, seur. reenissä kaksi ja siitä eteenpäin niinku ennenkin, joka sarja tiukasti, joko painoja tai toistoja lisäten, riippuu haluatko reenata keho- vai voimatyyliin.
 
Itse aloitin viime syksynä 5 vuoden tauon jälkeen.Kuukauden vedin 3* vko lihasryhmät läpi.Jouluun asti 3:n jaettua vain suoria sarjoja,eikä yhtään sarjaa ihan loppuun.Keväällä olin jo ennätyspainoissa.7 kk ei siis tunnu pitkältäkään tauolta,itse hämmästelin voimien ja treenikestävyyden paluuta vielä tässä iässä(vajaat 40),kun k.o viisi vuotta elin sangen epäterveellisesti ja vatsaa on kyllä vieläkin.
 
Joo, kyllä minäkin laittaisin kyykyn ja vedon heti alusta mukaan - ei tietenkään raskailla painoilla! kevyesti ja tekniikat kaikissa kuntoon. Kyllä muutama viikko kannattaa ottaa kevyesti ja totutella treeniin..

Tuo kiertokin on taas melko yksilöllinen juttu..eli itse treenaan 8-kierrolla, mut enpä välttämättä sanois sun tarviivan 9-kiertoa heti alkuun, koska alku tulee olemaan kevyt ja palautumisaikaa ei tarvia niin paljoa! mutta itseppä sen sit tietää parhaiten!

Möllereitä oon ottanut 3kpl/pvä.
 
Vetoa ja kyykkyä haluan ehdottomasti välttää selkärangan lukkiutuneisuuden takia. Lisäksi selän lihasepätasapainon takia haluan keskittyä yläselkään ensimmäiset ajat. Kuulostaisiko 6 vkon "leikkitreeni" järkevältä seuraavalla tavalla:

Ma ................ Ti ...... To ........ Pe

Rinta ........ Selkä ..... Kädet ... Reidet
Olkapäät ... Vatsat .... ... ..... Pohkeet

Eli aloittelen sarjapainot n. 50% nykymaksimista ja pääliikkeissä toistot 3x8 ja pilipali-liikkeissä 10-12 toistoa.

Ja treenitauko on ollut totaalinen, ensimmäiset 3 kk vuodepotilas. Tosin nyt viimeinen kk raksalla kohtuuraskaissa töissä, eikä kroppa ole valitellut.
 
Originally posted by Krusifiksi
Vetoa ja kyykkyä haluan ehdottomasti välttää selkärangan lukkiutuneisuuden takia. Lisäksi selän lihasepätasapainon takia haluan keskittyä yläselkään ensimmäiset ajat. Kuulostaisiko 6 vkon "leikkitreeni" järkevältä seuraavalla tavalla:

Ok, ihan asialliselta vaikuttaa. Entäs onko sulla aiemmin ollut alkulämmittely, venyttely ja hieronta eli lihashuolto kunnossa? Jos ei, niin ne kannattaisi pikapuoliin opetella/järjestää hyvälle mallille, auttaisi varmasti selän kanssa.

Toi selkäreenin priorisointi on varmasti hyvä idea. Ootko ajatellu, että sen vois jakaa kahtia ohjelmassa? Esim. silleen, että yhtenä kertana tekis ylhäältä tulevat vetoliikkeet (leuat, ylätalja) ja toisena alhaalta (kulmasoutu, alatalja), molempina kertoina tietysti tekis selkäliikkeet ekana, jotta tulis kunnolla. Noin tulis reenattua selkää hiukka enemmän ja ehkä keskittyneemmin.

Hyvää huomentakin sopis mun mielestä selkäreenin osaksi, alaselkää varten, jos ei kärsi tehdä kyykkyä eikä vetoo. Ottais kevyesti, pelkällä tangolla aluksi.
 
Taidan jättää tuon alaselän väliin, on sen verran edessä verrattuna yläselkään. Eikös se kuitenkin vähän rasitu tuossa kulmasoudussa ja ehkä lisään muutamat vartalon ojennukset telineessä, täytyy katsoa kuinka homma lähtee käyntiin. Fysiotäti käski unohtaa maastavedon muutamaksi kuukaudeksi.
 
Mulla oli talvella punttireenistä taukoa n. 6 kuukautta ja kun taas aloitin, niin ohjelmani oli seuraava:

2x viikossa

kyykky 5x8
penkki 5x8
ylätalja eteen 5x8
pohkeet seisten 3x8
vatsa 3x max

Eka treenissä otin joka liikeessä 2x8 toistoa, kevyesti. Seuraavalla kerralla 3x8, ja seuraavalla 4x8 ja lopulta 5x8. Tällä tyylillä aloin hilaamaan taas treenipainoja takaisin kohti entistä. Pikkuhiljaan lisäsin liikkeitä vähän enemmän ja n. parin kuukauden puuhastelun jälkeen jaottelin jo ohjelmani. Tällä tyylillä homma lähti taas hyvin käyntiin ja alku ei ollut sitä karmeaa viikojen lihaskipua.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom