Elääkö poken palkalla oikeesti?

Eli tienaako tuossa portsarin hommassa niin hyvin että sillä elää normaalisti.
Saa ostettua ruuat,laskunmaksut, autonpidot,vuokrat yms...
Vastailkaapa sellaiset tyypit jotka näitä hommia on tehnyt tai tekee, tottakai tienestit riippuu paikasta, mutta nuin yleensä ottaen tienaako tuolla hommalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvin usein palkka tulee käteen ja siksi verokarhu ei ole ryysyissä kii. Jos tekee esim 5 iltaa viikossa, niin ammattimies tekee sillä kovaa tiliä. Hommassa on kyllä paskatkin puolensa, pimeän työntekijän irtisanomisaika on sen verran kun saa takin narikasta niskaansa.

Yleisesti ottaen kokolailla paskimpia duuneja maailmassa, ellei sitten ole ammattijätkien kanssa jossain isommassa paikassa. Vituttaa yksin olla vastuussa laumasta apinoita jossain perähikiällä.

Mitä kauemmin on tehnyt niitä hommia ja mitä nimekkäämpi kaveri on sillä alalla, niin sitä enemmän voi pyytää rahaa, olettaen, että on ravintolan palkkalistoilla. Jossain firmassa työskentely on niin syvältä että! Ei maksa välttämättä lisiä ollenkaan ja on muutenkin ihan nälkäpalkalla. Nimim. kokemusta on!

Mike sanoi:
Yleisesti ottaen kokolailla paskimpia duuneja maailmassa, ellei sitten ole ammattijätkien kanssa jossain isommassa paikassa.

No jaa, mieluummin portsari kuin puutarhuri tai lakasukoneenkuljettaja tai lammasfarmari... Makuasioita tientenkin.

Mike sanoi:
Vituttaa yksin olla vastuussa laumasta apinoita jossain perähikiällä.

Itse taas tykkään tehdä mieluummin siellä "perähikiällä" kun jossain "pintaliitokaupunginkerma" yökerhossa syystä että:
a) Porukka on rennompaa, ei ole näitä isin rahoilla humaltuvia nenäkkäitä pikkuprinsessoja.
b) ravintola on usein "perähikiän" ainut kuppila joten porttikiellon uhalla voi pitää tappelut aika hyvin kurissa (koska porttikiellon jälkeen ei ole kaverilla paikkaa missä juopotella)
c) tipit on ylensä runsaat, varsinkin kun opit tuntemaan porukan voi helposti saada yli 50e/ilta (viikonloppuisin)

Toisaalta noi kaikki on niin paikasta kiinni. Mieluusti en kyllä itsekkään ole yksin töissä, varsinkaan paikassa jossa poliisien tulo kestää tarvittaessa kauan.

Meni nyt vähän OT mutta kun en tiedä pärjääkö noilla palkoilla "oikeesti", ainakin näin opiskelijalle loistava lisä!

Aslakki voin sen verran valaista asiaa, että 50e/ilta tippiä ei ole mitään. Voit rauhassa seistä siellä rääkkylän Teuvon baarin ovella, kun esim. helsingissä mm. Sedu koskisen paikoissa, teatterissa, Hesarilla ja muissa "pintaliitopaikoissa", joissa saatat hyvinkin vloppuna saada parisataa euroa tippiä + palkka! Ja kyllä mä mielummin seison "pintaliitopaikkojen" ovilla heittämässä läppää suomen kermalle ja kauniille naisille kuin stondailen jossain varvaslammen Vilhelmiinan Pubissa kattelemassa vanhoja elämäänsä kyllästyneitä spurguja. Eli tosiaan, kyllä sillä elää jos oot tarpeeksi sinnikäs ja tunget itsesi niihin oikesiin paikkoihin oikeaan aikaan...

Huhtamo sanoi:
helsingissä mm. Sedu koskisen paikoissa, teatterissa, Hesarilla ja muissa "pintaliitopaikoissa", joissa saatat hyvinkin vloppuna saada parisataa euroa tippiä + palkka!

Et parempaa esimerkkiä löytänyt..? Noihinhan mennäänkin ihan tosta vaan töihin...Noi taitaa olla niitä paikkoja johon poke joutuu aluksi maksamaan jonkin verran ennen kuin pääsee sinne töihin. Kuulostaa hullulta, mutta näinhän se menee.

Ja kyllä 50€ tippiä/ilta on mun mielestä aika hyvin nykyään. Ennenhän ne oli vaan tippipalkalla ja tienas varmaan enemmän kun poket nykyään.

OT senkun jatkuu...

Joku aika sitten katselin parissakin baarissa juuri siihen ovelle pokejen hommaa ja väitän että 50 ihmistä kohti vain yksi antoi tippiä. Eli onko tuo tippi kulttuuri hiipumassa vai mikä on syynä? Mikä on sitten pon peruspalkka pojilla jos tuota tippiä e tipu, noin edes suuntia?
Kaikki kunniotus kavereille jotka jaksaa ovella olla sillä ei minusta olisi kuuntelemaan humalaisia useita tunteja peräkkäin.

armageddon sanoi:
Et parempaa esimerkkiä löytänyt..? Noihinhan mennäänkin ihan tosta vaan töihin...Noi taitaa olla niitä paikkoja johon poke joutuu aluksi maksamaan jonkin verran ennen kuin pääsee sinne töihin. Kuulostaa hullulta, mutta näinhän se menee.
...

Paskanmarjat. Itselläni on veli sedu paikoissa pokena, serkku memphiksessä ja ystävä feverissä. Mitään oo kukaan ikinä joutunu maksamaan. Naamataulusta ja olemuksesta se on kiinni mihin pääsee + tietenkin kokemus

japa sanoi:
Joku aika sitten katselin parissakin baarissa juuri siihen ovelle pokejen hommaa ja väitän että 50 ihmistä kohti vain yksi antoi tippiä. Eli onko tuo tippi kulttuuri hiipumassa vai mikä on syynä? Mikä on sitten pon peruspalkka pojilla jos tuota tippiä e tipu, noin edes suuntia?

Kyllä tippikulttuuri on häviävää lajia valitettavasti. Sanotaan että firmoissa peruspalkka on 10-15€/h+lisät. Ravintolan listoilla olevat voi saada sit enemmän. Itellä tosin osu ravintolanlistoilla ollessani tohon samaan haarukkaan, mutta nimeä ja mainetta ei vielä hirveästi ole ehtinyt tulemaan..ikää 19v ja työkokemus 1v... :D

Aslak sanoi:
Itse taas tykkään tehdä mieluummin siellä "perähikiällä" kun jossain "pintaliitokaupunginkerma" yökerhossa syystä että:
a) Porukka on rennompaa, ei ole näitä isin rahoilla humaltuvia nenäkkäitä pikkuprinsessoja.
b) ravintola on usein "perähikiän" ainut kuppila joten porttikiellon uhalla voi pitää tappelut aika hyvin kurissa (koska porttikiellon jälkeen ei ole kaverilla paikkaa missä juopotella)
c) tipit on ylensä runsaat, varsinkin kun opit tuntemaan porukan voi helposti saada yli 50e/ilta (viikonloppuisin)

:anssi: mun mielestä!
a & b) Onko sulla kokemusta molemmista - pintaliidosta ja perähikiästä?
c) Yli 50€/ilta tippiä on sun mielestä paljon? Tämän väittämän perusteella voisin väittää, että vastaus ensimmäiseen kohtaan on "ei". Jos tipit olisi mun oviaikoina jääneet 50 euroon, olisin itkenyt illan päätteeksi ja heittäytynyt lopuksi Kolera-altaaseen.

Poken palkalla elää, ja vieläpä erittäin hyvin, jos on hyvällä ovella. Omantunnon kysymys paljonko ilmoittaa verottajalle. Toisaalta mitään arvokasta ei voi ostaa (auto, asunto, osakkeet yms.) jottei narahda. Ja toisaalta, pokepiirit ovat pienenpieni ankkalammikko jossa hyvät ovet tulee suhteilla. Toisinaan voi jopa joutua maksamaan siitä että pääsee töihin, kuten armageddon tuolla jo sanoi. Jos ei oviporukalle, niin oviporukka baarille.

Nimim. kauan sitten (kauemmin kuin veropetoksen vanhenemisaika;)) 2-3 iltaa viikossa = 3000€/kk käteen.

-edit-

Kesäaikaan 500-1000 vähemmän.

Jos firmassa on töissä tuntiliksalla, on tuntipalkka reilun kympin, ja tunteja kertyy viikossa ehkä n. 30 jos on paljon töissä, jolloin 4x30= 120 h/kk -> 1200-1500€/kk + mahdolliset tipit, riippuen paikasta.

Joo no eipä tästä keskustelusta ota erkkikään selvää että elääkö vaiko eikö, ilmeisesti jossain elää ja jossain ei.
Pistäkääpä raha summa minkä olette kuukauden aikana keskimäärin tienanneet käteen kuussa sisältäen dipit, siis ei suurin summa vaan keskiarvo, jos ette omaa liksaa viitti kertoa niin sitten vaikka jonkun tutun poken tulot. Siitä sitä sitten on helppo arvioida elääkö vai ei.
edit- tuossahan tulikin jo, pistäkääpä muutkin, kuulostaa aika legendalta toi 3000e/kk.

japa sanoi:
Eli onko tuo tippi kulttuuri hiipumassa vai mikä on syynä?

no tietenkin näissä "teinimestoissa" on lienee turha hirveitä tippituloja odottakaan, mutta liekkö se on tämä nykymaailman piittamattomuus..ja periatteessahan se on kohteliaisuus antaa tippiä, mutta jos otetaan tavallinen "pulliainen" niin monesti ajatus on esim näin..että antaako se sen 5€ sille pokelle..vai pistääkö se sen kurkusta alas ja monesti päädytään juuri tuohon että hei sillähän saa yhen drinkin, mutta täytyy kyllä itsekkin myöntää että yleensä ei tule mietittyä edes koko tuota tippihommaa..no tuli vähän sekavasti selitettyä toivottavasti joku sai jotain selkoa.. :)

mik99 sanoi:
täytyy kyllä itsekkin myöntää että yleensä ei tule mietittyä edes koko tuota tippihommaa.
Eipä kyllä itelläkään, yhden ainoan kerran oon tippiä antanut ja silloinkin jotain 10mk.

Sellasta vaan kyselisin että minkälaista tippiä ne poket odottaa, eli jos ei vaikka 5€ anna vaan antaa vaikka 2€ niin onko se poken mielestä vittuilua.

Köyhänä opiskelijana jos käy useemmin baarissa, niin 5€ tuntuu aika paljon

Black dog, ikäsi perusteella et hirveän usein käy baarissa, joten jätä vaan se vitonen aina kun käyt ;)

Sanoin ennen muinoin, että ei se määrä vaan se ele. Ja sillä on eroa, että jättääkö kaveri joka kerta jotain, vai vaan silloin tällöin muutaman kolikon.

En minä ketään tipinheittäjää vittuilijaksi sanoisi (ahneudella pitää olla rajansa), niin kauan kun ei senteistä puhuta. Ja mielestäni tippi pitää ansaita, se ei ole itsestäänselvyys.

Black dog sanoi:
Sellasta vaan kyselisin että minkälaista tippiä ne poket odottaa, eli jos ei vaikka 5€ anna vaan antaa vaikka 2€ niin onko se poken mielestä vittuilua.

Köyhänä opiskelijana jos käy useemmin baarissa, niin 5€ tuntuu aika paljon

2€ on just sopiva. Se ei ole vittuilua. Työkaverin kans ollaan puhuttu, että jos ravintolassa olis vaikka 500 kävijää illan aikana ja jokainen jättäis vaikka vaan 50senttiä niin se olis jo "aika" iso raha jaettuna kahteen mieheen..

Se on itelle vaan ammattietiikan vastasta olla jättämättä seteliä..

neutraali sanoi:
kuulostaa aika legendalta toi 3000e/kk.

Varmasti kuulostaa, en yhtään epäile. Se vaan on pokepiireissä sääntö nro.1, että palkoista ei puhuta. Ei kenellekään oman oviporukan ulkopuolelle. Siinä on riskinsä, maailma on täynnä kateellisia ihmisiä.

Minä olen jo noista hommista pois, joten minulle se on ihan sama.

fish sanoi:
:anssi: mun mielestä!
a & b) Onko sulla kokemusta molemmista - pintaliidosta ja perähikiästä?

On ja ei, riippuu siitä mikä lasketaan ns. pintaliitopaikaksi. Sanotaanko nyt vaikka sitten niin että tarpeeksi "pinnallisessa" paikassa olen ollut jotta voin tietää mitä odottaa. Toisaalta asiakkaana olen molemmissa ollut joten tiedän suurinpiirtein millaisia ihmisiä jaksan katsella työkseni.

fish sanoi:
c) Yli 50€/ilta tippiä on sun mielestä paljon? Tämän väittämän perusteella voisin väittää, että vastaus ensimmäiseen kohtaan on "ei". Jos tipit olisi mun oviaikoina jääneet 50 euroon, olisin itkenyt illan päätteeksi ja heittäytynyt lopuksi Kolera-altaaseen.

Niin yli 50e/ilta on paljon, sitä en sitten rupee määrittelemään että kuinka paljon YLI tarvitsee olla. Toi viiskymppiä nyt vaan on sellainen minkä saa suht helposti räkälästä kun räkälästä.

Sekin on tietysti hienoa jos jostain SK:n paikoista saa 200e tippiä mutta kun tällaisia paikkoja ei ole joka kaupungissa saatika kylässä (eikä niihin pääse töihin kaikki halukkaat, eikä varmasti kaikki pätevätkään kaverit).

Niin ja kyllä mun mielestä 50e on kuitenkin kai ihan käypä summa, noin niinkun palkan päälle. Kun on kuitenkin paikkoja joissa tippiä ei tule lainkaan/ne menee firmalle. Niin ja ennen kuin joku kirjoittaa että "vittuako teet sitten sellaisissa paikoissa" niin todettakoon että aina ei ole valinnanvaraa ja jostain se on aloitettava.

50e*2(pe ja la -illat)*4 (viikonloput kuukaudessa) = 400e pelkät viikonlopun tipit jos joka kerta tulisi "vaan" tuo 50e. Tietysti niissä "sedun" paikoissa tuo vastaava summa olisi 200e/viikonloppu*4 = 800e.

18-vuotiaana juniorina kun alottelin portsarin hommia, tein kunnon biletysmestassa 3-4 iltaa viikossa ja palkkaa tuli tes+tipit. Kuukaudessa brutto oli n. 1800-2200 euroa. Elikkä kyllä sillä elää, mutta jos tekee vain viikonloput, niin ei elä. Poikkeuksiakin tietenkin on, mutta melko vaikeata on ilman kokemusta päästä hyvään paikkaan. Nykyään olen ihan "normaalissa" päivätyössä 8-17, mutta teen silti vielä välillä viikonloppuisin keikkaa ovella. Biletys/pintaliitopaikat ei kiinnosta enää ollenkaan, vaan teen enemmin rauhallisessa pikku kuppilassa, jossa juodaan kahvia pomon kanssa ja heitetään läppää asiakkaille.

Peräkylän baareissa on kaiken muun huonon lisäksi se ettei portsaria juurikaan kunnioiteta ellet sitten ole saman kylän asukki ja todistettavasti hakannut kovia äijiä henkihieveriin.
Jos on erittäin hankalia asiakkaita,pitää homma vaan jotenkin kauniisti muljata kuntoon.Poliisia ei saa soittaa koska se tietää ravintoloitsijoille ongelmia,loppuu pirtunmyynnit,huarat ja pimeä työväki. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom