Ekoilu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja clarice
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs kun olen ajatellut alkaa elämään ekologisemmin tässä maailmassa jos se vaikuttais jotain :rolleyes: kerta nyt on tästä maapallon kuormittamisesta/kasvihuoneilmiöistä ollut juttua.
Siihen on kyll pitkä matka mihin muutoksiin ryhdyn kun tässä vasta "opiskelen" ekologisuutta.

Elikkä: onko täällä eko-mimmejä? ja mitä ekoa teet?

Oon netistä etsinyt eko-meikkejä ja muutaki "hippi-tuotteita" mutta kun nämä luomu tuotteet ovat himputin kalliita.. ja sitä olen miettinyt että kuinka paljon normi tuotteet ja eko-tuotteet eroavat toisistaan, onko ihan sama mitä sitä enää käyttää? Ekoa eli ei?
Olen alkanut käyttämään sähköä vähemmän ja valojen käyttöä (sen kyllä huomaa sähkölaskussa :) ). Olen alkanut myös seuraamaan roskaamistani, jos sitäkin voisin parantaa/vähentää. Ajattelin myös hankkia energiansäästö lamppuja ja kaikkea mitä keksinkään millä voin säästää luontoa.

Noh kai mie olen jonkin verran eko, kun olen vegaani. En ole eläinten oikeudet - vegaani vaan juurikin siitä syystä että mielestäni kasvisruoan tuotanto on ekologisempaa kuin lihansyönnin. Tosin miun vegaaniutta puoltaa moni muukin seikka.

Muuten en tiedä, olenko erityisen aktiivisesti ajatellut ekoilua. En tiedä edes, voinko tällöin kutsua itseäni vegaaniksi. Vettä kulutan ihan hillittömästi, lämmin suihku on miulle tosi vaikea tinkimiskohde. Mutta autolla ei juuri tule ajeltua ku sellaista ei ole, turhaa ostamista vältän ja lahjaksi annan mieluiten palveluita. Vältän turhaa pakkausjätettä myös, mutta eniten ekoiluni rajoittuu kyllä tuonne ruoka-osastolle. Sekin on kyllä niin väärin, että lähes aina se "parempi valinta" esim. luomu (tai terveellinen) maksaa enemmän kuin ns. huonompi. Ja kun sattuu vielä olemaan opiskelija, ei rahaakaan ole hirveästi varaa syytää joka paikkaan.

kierrätän, kompostoin. Kasvissyöjä oon pitkälle, veganismiä pohjustan kokoaja... Kalaa ja maitotuotteita syön toistaiseksi, aika tsemppimenossa kehon yleisilmeen ja terveyden kohottamisessa. Lisää massaa on jo, kerään iisejä protskuja näillä että tulee lihastakin.

Erittäin ekokouluun meen: snellukorkeeseen. Siellä on biodynaaminen viljely mm. arvossaan. Isä on luomuviljelijä ja himosäästäjä energia kulutuksessa.. Tarttunu munki pämmiin, esim. ilman kantta kattilassa kypsentäminen vie 4x enemmän sähköä...........

Hyvä juttu toi ekoilu! Itse harrastan sitä ilman aikeita edes monistautua tähän maailmaan lapsien hankkimisen merkeissä tms. Järkevää tehdä hyvää eikä tuhoa.

Tuli mieleen lisäystä tekstiini että olen miettinyt hankkivani myös sen eko-imurin mikä on 93% kierrätettävissä, koska täytynee sekin jossakin välissä hankkia. Plussaa siinä imurussa on myös se ulkonäkö (electrolux zus3000).
Tulevaisuutta ajatellen jos tekisin lapsia niin olen miettinyt niitä kestovaippoja, tosin ällöttää ajatus kakkavaipoista pyykkikorissa, mutta parempi varmaan se kuin monta pakettia vaippaa roskiin. Olen vähentänyt kanssa "turhien" vaatteiden/asusteiden ostoa, toisaaltaan voihan nekin viedä kierrätykseen/lahjoittaa jollekkin.

Jotenkin tuntuu että menee pää pyörälle kun ajattelee mitä kaikkea pitää tehdä jos alkaa ekoileen, mutta eiköhän se selkiä :) kaikkeen sopeutuu jos vain haluaa ja mä ainakin haluisin edes yrittää.

Näin teen:

-sähköjen säästö
-kierrätys (pahvi, paperi, biojäte, ongelmajäte, lasi, metalli)
-julkinen liikenne (tosin autokin joskus, aiai..)
-Shoppailun vähentäminen, enää ei tuu ostettua niin paljoa herätteenä kun ennen
-kaupassa valitsen pakkauksen, josta tulee vähiten jätettä. Tämä ei tosin aina onnistu..

Kannattaa sitten muuten muistaa, että nykyään myydään sitä sun tätä "ekologisena" tuotteena vaikka oikeasti ei sitä olisikaan.

- säästän sähköä, laitteet eivät ole turhaan päällä
- säästän vettä, en juoksuta kuutiotolkulla (tuli tavaksi kun kerran asuin jonkin aikaa talossa, jossa oli asuntokohtaiset vesimittarit... gulps sitä vesilaskua!)
- suosin kestävää, laadukasta (ja kallista) halpa/massatuotteiden kustannuksella. Vähän mutta hyvää.
- kotini on aika pitkälti sisustettu 3 edellisen sukupolven kalusteilla, matoilla, samoin astiani ovat perintötavaraa, en osta uusia! If they were good enough for my granny, they are good enough for me!
- lajittelen jätteet (joskus lipsuu)

Suurin syntini on yksityisautoilu. Ovelta ovelle omalla autolla, aina ja joka paikkaan ;)

Aika leveästi sitä tulee elettyä, mutta jonkin verran tulee mietittyä myös näitä asioita.
Meillä:
-kierrätetään jätteet
-lapsi käytti kestovaippoja (tosin ekonomia painoi tässä enemmän =>helppo saada mies mukaan)
-ostetaan kestäviä juttuja (vanhat vaatteet yms. päätyvät matonkuteiksi, vielä kun ehtisi ne matot kutoa...)
-muovipussit pyritään jättämään kauppaan, ostokset kulkevat repussa ja kangaskassissa (hermokin menee niihin muovipussivuoriin, Sveitsissä käytetään roskapusseina siihen tarkoitukseen tehtyjä tietyn kokoisia kasseja)
-fillari ja juna hoitaa kuljetuspuolen usein, autokin kyllä löytyy, tulevaisuudessa joku nykyisiä autoja ekologisempi versio kiinnostaa
-valot sammutetaan niistä huoneista joissa ei olla, kansi on kattilan päällä (tosin tietokone on auki koko päivän :rolleyes: että se siitä sitten)
-oman talon/mökin energiaratkaisut tullaan hoitamaan maalämmöllä, aurinkoenergialla ja puulämmityksellä (sitten joskus kun sellainen rakennus on)

Monessa asiassa voisi parantaa, mutta toistaiseksi omatunto on antanut asiassa periksi. Olemme liian mukavuudenhaluisia.

-yritetään kierrättää mahdollisimman tarkasti, mm.hajonneet lakanat siivousräteiksi yms.
-vastustan yksityisautoilua, mikä on kohtuullisen helppoa ilman ajokorttia :rolleyes: Ihan rehellisesti kyllä kuljenkin mieluiten junalla.
-kannatan lähikauppoja, marketeissa käyn muutaman kerran vuodessa.
-säästölamput on melkein kaikissa valaisimissa
-muovipusseja yritän vältellä (yritän muistaa kiittää myyjiä, jot ka kysyy tarvitsenko pussia)
-ostan pitkäaikaisia tavaroita ja suosin suomalaista. Toivon, että kalliimmalla saa usein kestävämpää.
-sähkölaitteet laitetaan kunnolla pois päältä, esim. telkkaria ei jätetä valmiustilaan, digiboksi sammutetaan iltaisin ja tietokoneessa myös näyttö laitetaan pois päältä
-en heitä ehjiä tavaroita roskiin, vaan hyödynnän kavereita ja kirppareita.

Parantaa voisi:
-jätettä voisi tuottaa varmasti vähemmän
-muovikasseja voisi käyttää vielä vähemmän
-vettä tuhlaan aivan liikaa
-tykkään liikaa pitää kaikki valot päällä

Edit: mökillä ekologisuus onkin sitten täysin nollassa, kiitos jääräpäisen isäni, joka mm. suosii kertakäyttölautasia, jotka toki laitetaan roskikseen eikä polteta takassa/ saunassa. Biojätteet myös roskiin "kun niitä tulee niin vähän". Argh. Onko mimmeillä vinkkejä isien pään kääntämiseksi? Metsästä tulevat jätteet sentään poltetaan eikä risujakin rahdata muovipussissa sekajätteisiin...;)

Edit: mökillä ekologisuus onkin sitten täysin nollassa, kiitos jääräpäisen isäni, joka mm. suosii kertakäyttölautasia, jotka toki laitetaan roskikseen eikä polteta takassa/ saunassa. Biojätteet myös roskiin "kun niitä tulee niin vähän". Argh. Onko mimmeillä vinkkejä isien pään kääntämiseksi? Metsästä tulevat jätteet sentään poltetaan eikä risujakin rahdata muovipussissa sekajätteisiin...;)

Ei, mutta tuttua on, eli vinkkejä otetaan vastaan...

Mua melkein hävettää, kun luen tätä ja huomaan miten moni toimii jo ekologisesti, kun itse olen aika huono esimerkki kyseisessä asiassa :nolo: Oon kuitenkin koittanut kiinnittää pariin asiaan huomiota viimeisen kuukauden aikana. Ensinnäkin, meillä ei olla lajiteltu jätteitä aikaisemmin, nyt lajitellaan sentään kaatopaikka- ja energiajätteet erikseen. Biojätteet vois kyllä myös alkaa eritellä. Toiseksi pyrin käyttämään sähköä säästeliäämmin (viime sähkölasku ihan kammoiso :eek:), käytän hellan sijasta enemmän mikroa ja sammutan ne valot ja kodinkoneet mitä en käytä. Otankin nyt assiksesta mallia, ja alan sammuttaa kaikki elektroniikkalaitteet myös virtakatkaisijasta yöksi. Tänä päivänä noita laitteita riittää kotitalouksissa, kun on kotiteatterit, DVDt, tietokoneet, TVt, digiboxit jne eli siinä säästää varmasti vuodessa jonkun verran kun muistaa sammuttaa nuo yön ajaksi kokonaan.

Parantamisen varaa mulla on ainakin samoissa jutuissa kuin assiksella:

-jätettä voisi tuottaa varmasti vähemmän
-muovikasseja voisi käyttää vielä vähemmän
-vettä tuhlaan aivan liikaa
-tykkään liikaa pitää kaikki valot päällä

Oon suhteellisen neuroottinen kierrättäjä, muutamia kertoja saanut kuulla kettuilua kun miut on tavoitettu nyppimästä muiden normi-roskikseen heittämiä ruokia biojätteeseen..
- Eli kaikki kierrätetään mikä voidaan,
- mitään uutta sisustuskamaa ei osteta (kirpparit ja lahjoitukset siis käytössä),
- vaatteet ostetaan kirppareilta ja käytetään loppuun ja paikkaillaan/uudistetaan jos pystyy,
- autoa ei ole eikä tule - julkisilla ja polkupyörällä mennään,
- sähköä säästetään, samoin veden kulutusta
- lihaan tai tehotuotettuun maitoon ja muniin ei kosketa
- meikit ja muu kosmetiikka on eläimillä testaamatonta ja pakkaukset kierrätetään
- puhdistusaineina ei käytetä ympäristöä rasittavia tuotteita.
- kaupassa käytössä kangaskassit
- käytetään lähialueen palveluita ja kauppoja
- ei heräteostoksia, sitä ostetaan mitä oikeasti tarvitaan

Heh, kun on tarpeeksi köyhä ei tarvii niin miettiä esimerkiksi turhuuksien karsimista ekologisuuden kannalta :D

nyt lajitellaan sentään kaatopaikka- ja energiajätteet erikseen. Biojätteet vois kyllä myös alkaa eritellä.

Mä haaveilen, että keittiössä olisi joskus sellainen iso jätevaunu, jossa olisi jokaiselle jätteelle omat astiansa. Naapureille tekisi myös mieli toitottaa, että jos ei kierrätys kiinnosta, tunkekoon kaikki jätteensä sekajätteisiin etteivät torpedoisi muiden hyvää yritystä kierrättää.

Me ollaan vissiin onnistuttu sähkön säästämisessä aika hyvin, koska sähkönkulutus on reilusti alle kämpän neliöihin perustuvan arvion. Vertailuna todettakoon, että iskä käytti viime kesänä mökillä (30m2 hirsimökki, n.4,5 kk) saman verran sähköä kuin me kolmiossamme koko vuonna. :eek: Olisihan siellä varaava takkakin ja metsä täynnä puuta, mutta sähköpatteri on vaan niin paljon helpompi. Huoh.

Edit: kiintoisaa nähdä vuoden kuluttua uudet sähkölukemat, kun nykyisessä kämpässä on oma sauna, pyykinpesukone ja kylppärissä lattialämmitys (luulen, että se kuuluu oman sähkölaskumme piiriin?).

Mä haaveilen, että keittiössä olisi joskus sellainen iso jätevaunu, jossa olisi jokaiselle jätteelle omat astiansa.

Itse asiassa juuri tämän takia itsellä lajittelu lipsuu välillä: hirveän vähän lajittelutilaa roskiksessa (vanha talo).

Edit: kiintoisaa nähdä vuoden kuluttua uudet sähkölukemat, kun nykyisessä kämpässä on oma sauna, pyykinpesukone ja kylppärissä lattialämmitys (luulen, että se kuuluu oman sähkölaskumme piiriin?).

Voi olla muuten, että taloyhtiö maksaa kosteiden tilojen lattialämmityksen. Itse asuin taannoin kerrostalossa, jossa kylppärin lattialämmitystä ei edes saanut pois päältä (sai toki säädettyä voimakkuutta), etteivät ihmiset säästösyistä alkaisi homehduttaa taloa. Olikin mukava pitää sitä talvella isommalla, kun ei tarvinnut itse maksaa.

Mulla myös sähkönsäästö onnistunut, sillä olen alkanut saada todellisen kulutuksen laskuista miinusmerkkisiä (eli lasku on niin pieni että siirtyy seuraavaan...)

-eläintuotteiden välttely on aika hyvä alku (miten se nyt meni- jos jenkit vähentäis 1/5 eläinperäisen tuotantoruoan käyttöä se vastais sitä että kukaan ei enää siellä ajais autolla)
-yritän ostaa ruoan irtomyyntinä, ja mietin aina pitkään onko joku ehdottomasti heitettävä roskiin
-pyörällä kuljen paikasta A paikkaan B, joskus täytyy käyttää julkisia
-lajittelen bioaineksen, metallin, lasin, paperin ja pahvin. Muovin kun sais vielä kierrätettyä:jahas:
-ekosähköä käytetään mut se taitaa olla aika mitätön juttu
-valot ei pala tyhjässä huoneessa (jos se musta on kiinni siis). Joskus voi olla pimeessäkin (tyyliin koneella tai kun katsoo tv:tä).
-WWF:lle menee rahnaa joka kuukausi
-Tallennan lemppariohjelmat (yleensä muista syistä ku ekologisista), jote mainostauot voi kelata ja telkkari on vähemmän aikaa päällä. Hifistelyä:D
-Tietokone suljettuna aina kun mahdollista
-kerrostalossa voi aika pitkälle syksyyn olla pitämättä pattereita päällä, mukavampi nukkuakin viileessä
-käytän aika paljon vanhoja vaatteitani, kunnes ihan hajalla. Paljon tulee myös kavereilta yms. kuteita niin ei tartte ite ostaa. Pyrin suosimaan kirppareita, mutta tuossa asiassa on vielä parantamista.

Viimeksi muokattu:
-Kierrätän käytöstä pois jääneet tavarat -käytän paljon kirpputoria
-Lajittelen seka-, bio-, energia-, ongelma-, metalli-, lasi-, ja paperijätteet huolellisesti.
-Käytän mahd. paljon luomuruokaa, lähiruokaa
-Lapsillamme käytän kestovaippoja ja itsellä kuukuppia
-Fillaroin fillaroitavat ja kävelen käveltävät matkat
-Säästelen sähköjä (myös rahan takia)
-Meillä on tuulisähkösopimus

Muutenkin ajattelen kaikessa toiminnassani aina, miten voisin tämän tehdä ekommin.

Omalta osaltani käytän

- luontaiskosmetiikkaa (myös meikit osittain) koska luontaiskosmetiikka kuluttaa vähemmän luontoa eikä myrkytä ja saastuta luontoa. Hirvittää ajatella mitä myrkkyjä normikosmetiikassa on ja ihmiset ihan onnessaan tunkee ihoonsa niitä ajattelematta seuraamuksia.

- luomuruokaa aina rahatilanteen salliessa. Maitotuotteet ehdottomasti oltava luomua! Kananmunat myös, vastustan häkkikanaloita! Hedelmät ja kasvikset mielellään luomua ilman myrkyllisiä torjunta-aineita. Pähkinät ym. mielellään myös luomua ja kahvit ym. säilykkeet reilun kaupan tuotteita. Muutenkin pyrin syömään aikalailla lisäaineetonta ruokaa, paljon vähemmän kuormitusta keholle.

- Jätteet pyrin aina lajittelemaan asianmukaisesti, tosin nyt en ole biojätteitä lajitellut erikseen koska ne alkaa tosi nopeasti haisemaan roskiksessa ja se ei yksiössä asuvalle ole kovin kiva juttu. :(

- Heräteostokset on myös jääneet kun ikää on tullu. Nykyään harkitsen todella tarkasti tarvitsenko oikeasti, joskus jätän ostamatta kun en osaa päättää. :D

- Aikomuksena on tässä pikkuhiljaa vaihtaa pyykinpesu- ja astianpesuaineet luonnonmukaisiin pesuaineisiin esim. Ecover.

Paheena mulla on kanssa se autoilu kun on pakko olla oma auto jotta pääsen töihin. Tänne kun ei bussit kulje läheltä kotoa. :(

Mulla on biojätteen lajittelusta nykyisin ristiriitaiset fiilikset, kun erehdyin katselemaan Penn&Telleriä Jim-kanavalta vuosi sitten: siinä sanottiin, että biojätteen kierrättämiseen (jätteen käsittely uusiokäyttöön) käytetään enemmän energiaa (eli siis tuhlataan enemmän luonnonvaroja) kuin jos vaan nakkaisi kaiken jätteen samaan.

Lisäksi olen kuullut erinäisistä epämääräisistä lähteistä (en siis ole lukenut mistään tiedejulkaisuista), että bio- ja sekajäte menevät loppujen lopuksi ihan samalle kaatopaikalle, ainakin osittain. Itse silti edelleen lajittelen jätteeni, mutta en oikein tiedä, kuormitanko tällä tavoin vain enemmän ympäristöä. Mitä mieltä olette tällaisista väitteistä?

Minä olen ekoillut jonkin verran aina, mutta viime aikoina olen ihan tarkoituksella kiinnittänyt huomiota moniinkin seikkoihin ja miettinyt mitä voisin tehdä, että omalta osaltani olisin mukana säästämässä luontoa jälkipolville.

Meillä näin:
*jätteiden lajittelu. Pihassamme on oma kompostori, johon viemme biojätteet ja saamme sitten niistä aikanaan multaa. Metallit, lasit, patterit jne. viedään kyläyhdistyksen "ekopisteelle" (asumme siis maalla, kuten edeltä voi ehkä rivien välistä lukea :D )
*ei heräteostoksia. Kumpikaan meistä ei shoppaile turhaa, ei silti etten siitä pitäisi. En vain koe saavani mitään materian keräämisestä, muut asiat tuovat iloa enemmän. Sitä ostetaan mitä oikeasti tarvitaan.
*Edellinen pätee myös ruokaostoksiin. Mietimme etukäteen mitä teemme ruoaksi, näin ei myöskään tarvitse kantaa jääkaapista pilaantuneita ruokia siihen kompostoriin ;)
*Säästämme sähköä - valot meillä on harvoin päällä, telkkaria voi kattoa ilmankin valoja. Niistä huoneista sammutetaan valot, joissa ei oleskella, tv:stä ja muista laitteista katkaistaan virta kokonaan (ei valmiustiloja).
*Yritän valita mahdollisimman vähän jätettä tuottavia pakkauksia kaupassa.
*Ylimääräistä autolla ajamista vältetään. Mahdollisuuksien mukaan menemme mieheni kanssa samalla autolla töihin. Kumpikin joustaa joko aamusta tai illasta, työaikamme eroavat jonkin verran. Oma auto on valitettavasti "pakollinen" sillä työmatkaa on 20km ja julkisia kulkuneuvoja ei täällä maalla ole.
*Luomu- ja lähiruoka kunniaan.. Näitä meillä kannatetaan.
*Vaatteet joita ei enää pidetä menevät kierrätykseen (kirpparit, ystävät, sukulaiset...).
*Säästämme myös vettä. Itseasiassa meidän "torpassamme" ei ole suihkua muuta kuin vessassa oleva käsisuihku. Peseydymme kesät-talvet rantasaunassamme johon vesi tulee omasta lammestamme :hyvä:
*Lämmitysmuotona meillä on puu (varaava leivinuuni). Sähköpatteritkin on, mutta ne on noin 15-17 asteessa. Samalla kun lämmitämme uunia, teemme ruuan siinä ja usein vielä useamman päivän annoksen (osan voi laittaa pakkaseen) ja minä leivon myös itse leivät meillä :D
*Rantasaunamme myös lämpiää puulla.
*Lämmityspuut tulevat itse metsästä kaatamalla ja itse pilkkomalla (hyvää hyötyliikuntaa).

Tässä joitakin meidän keinojamme ekoilla. Ekoilustakin saa hauskaa ja säästää huomaamattaan myös rahaa :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom