Ei tule hikeä!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ZweCCo sanoi:
Timba esimerkiksi voisit perustella kommenttiasi paremmin? Miksi ne lyhyet tauot on hyviä? Oppisinpahan minäkin. :)

Mulla ei sitten mitään tutkittua faktaa tästä ole heittää, ihan vain omakohtaisia (ja kavereiden) kokemuksia.

Eli siitähän lähdetään, että myös niitä sarjapalautusaikoja on hyvä vaihdella, tekee välillä isommilla romuilla ja pidemmillä palautuksilla ja vielä yhdistämällä lyhyempiin sarjoihin, eli siis voimatreeniä.

Mutta mulla se "perus massatreeni" on 8-12 toiston sarjat ja minuutin palautukset. Ennen oli 2 min palautukset ja tiputin silloin kerralla minuuttiin. Vajaa kuukausi meni ja sarjapainot oli käytännössä samassa, siis ne ensimmäisestä sarjasta seuraavatkin, eli mun kohdalla ei treenin "kovuutta" vähentänyt mihinkään. Ja koko ajan pyrin pitämään treenin nousujohteisena, eli aina tekemään edes yhdessä sarjassa yhden toiston enemmän ja suurimmaksi osaksi se onnistuukin ja ajoittain sitten lisätään painoja. Ei mulla ole mitään muuta perustelua, kuin että omalla kohdalla tämä tyyli toimisi perus massatreeninä. Enemmänkin voisin toki voimaa treenata, mutta paremmin saan pysymään paikat ehjänä kun en liikaa raudalla mässäile.

Ok. Kyllä tuo ihan hyvä tsydeemi varmaankin. Treenityylejä ja ohjelmiahan (jopa osa toimiviakin) on lähes niin monta kun treenaajiakin ja kyllä toi varmasti toimii. Ihmettelen vaan miksi ollenkaan tekemään tuota 8-12 perus massatreeniä? Eikö olisi parempi kun yhdistäisi massatreenin ja voimatreenin. Saataisiin sarjapainot kunnolla nousuun ja kuitenkin tehtäis massasarjojakin. Iso rasitus lihaksille --> kova lihasten kasvu. Itsekin ennen treenasin tuollein perus massatreeniä 8-12 ja joskus tuli tehtyä väliin voimajaksoa vähän ja pidin sitä tietysti parhaana tapana. Sitten kun oivalsin tämän nykysen tavan niin nuo on jäänyt. Ohjelmia tarvii muuttaa huomattavasti harvemmin ja samat liikkeet toimii pidemmän aikaa koska treeniin muutosta aiheuttaa tarpeeks se kun lisätään aina niitä painoja. Eli ei tarvitse paljon pelata niitten toistomäärien ja muiden kans kun saadaan se treenin muutos painojen muutoksena. Suosittelen kyllä joskus kokeilemaan. :)

Itseasiassa mä teen yleensä silleen, että ekassa sarjassa jos menee tuo 8 toistoa niin painoa lisätään, eli monesti se eka sarja saattaa jäädä 6 toiston mittaiseksikin. Jalat ovat ainut poikkeus tässä.

EDIT: ja muissa sarjoissa tehdään vähän enemmän toistoja ja sarjapainoja joutuu luonnollisesti tiputtamaan. Mutta mitään älyttömän suuria tiputuksia en tee. Mutta pääosin mun treeneissä on sarjat 8-12 toiston välissä. Jaloille jopa vähän pidempiä ja sitten noissa ekoissa sarjoissa ei aina tota kasia luonnollisesti mene.

Juu kannattaa tehdä ensin tuo 4-6 toistoa suunnilleen. Sitten yks tai kaks sarjaa vielä (riippuen liikkeiden määrästä/lihas) ja ne kannattaa tehä pudotussarjana. Eli nostelee niin monta kun menee (8-12) ja sitten nopeesti painoa aavistus pois ja vielä niin monta toistoa kun menee. Pari kolme yleensä menee kun sopivasti pudottaa painoa. Mun mielestä ainakin tää on tehokas keino.

Mutta dieetillä kannattaa olla varovaiden pudotussarjojen kanssa, ainakaan useasti tehtynä, on muutenkin palautuminen äärirajoilla, ainkin minulla.

Mä taas suosin enemmän esim. selkätreenissä sellaista tekniikkaa, että teen sen vaikkapa 8 toistoa puhtaasti ja sitten vielä 2-4 toistoa vähän "repimällä". Eka sarja toki tehdään hyvällä tekniikalla ihan alusta loppuun.

Pudotussarjoja tulee yleensä käytettyä lihasryhmän viimeisessä liikkeessä.

Jepjep. Yleensäkkin aina pitää tunnustella treeniä ja sitä että ehtiikö siitä palautumaan. Kyllä sen aika äkkiä huomaa tuntuuko se treeni siltä että se tuottaa hyvin kehitystä vai ei ja palautumisenkin kyllä huomaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom