- Ikä
- 45
ZweCCo sanoi:Timba esimerkiksi voisit perustella kommenttiasi paremmin? Miksi ne lyhyet tauot on hyviä? Oppisinpahan minäkin.
Mulla ei sitten mitään tutkittua faktaa tästä ole heittää, ihan vain omakohtaisia (ja kavereiden) kokemuksia.
Eli siitähän lähdetään, että myös niitä sarjapalautusaikoja on hyvä vaihdella, tekee välillä isommilla romuilla ja pidemmillä palautuksilla ja vielä yhdistämällä lyhyempiin sarjoihin, eli siis voimatreeniä.
Mutta mulla se "perus massatreeni" on 8-12 toiston sarjat ja minuutin palautukset. Ennen oli 2 min palautukset ja tiputin silloin kerralla minuuttiin. Vajaa kuukausi meni ja sarjapainot oli käytännössä samassa, siis ne ensimmäisestä sarjasta seuraavatkin, eli mun kohdalla ei treenin "kovuutta" vähentänyt mihinkään. Ja koko ajan pyrin pitämään treenin nousujohteisena, eli aina tekemään edes yhdessä sarjassa yhden toiston enemmän ja suurimmaksi osaksi se onnistuukin ja ajoittain sitten lisätään painoja. Ei mulla ole mitään muuta perustelua, kuin että omalla kohdalla tämä tyyli toimisi perus massatreeninä. Enemmänkin voisin toki voimaa treenata, mutta paremmin saan pysymään paikat ehjänä kun en liikaa raudalla mässäile.