Eduskuntavaalit 2015

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jami2003
  • Aloitettu Aloitettu
Suoraan sanottuna hieman ihmettelen tuota lainausta. Yleensä kovassa noususuhdanteessa finanssipolitiikkaa pidetään suhteellisen tehottomana. Viimeistään nykyinen kriisi on osoittanut ettei rahapolitiikka ole kovin tehokas väline, koska se ei voi lisätä kokonaiskysyntää jos lainanottohalukkuutta ei ole. Tämä siis taantumassa. Lienee ottamasi lainaus käsittelee normaalia nousukautta missä rahapolitiikan ymmärretään olevan suhteellisen tehokas.

Aika paljon uusklassisen taloustieteen perusoletuksia ja niistä rakennettuja teorioita on lentänyt roskakoriin talouskriisin myötä. Kuten tuo Pohjolan mainitsema syrjäytymisvaikutus ei päde sisäsyntyisen rahan kanssa. Suomessa taidetaan olla aika jäljessä (tässäkin) asiassa ja meillä opetetaan sellaista mikä on maailmalla jo hylätty. En tiedä, joku kansantaloutta opiskellut voisi kommentoida?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kirjan mukaan muistaakseni rahapolitiikkaa pidetään lasku- ja matalasuhdanteessakin varsin tehokkaana. Tuohon mainitsemaasi uusklassisuuteen viitaten, mielestäni tämä pohjolan kirja on kyllä umpikeynesiläinen. Aalto-yliopiston professorit eivät näytä olevan makuusi, kun Korkman ja Pohjolakin on mustalla listallasi :D
 
Kirjan mukaan muistaakseni rahapolitiikkaa pidetään lasku- ja matalasuhdanteessakin varsin tehokkaana. Tuohon mainitsemaasi uusklassisuuteen viitaten, mielestäni tämä pohjolan kirja on kyllä umpikeynesiläinen. Aalto-yliopiston professorit eivät näytä olevan makuusi, kun Korkman ja Pohjolakin on mustalla listallasi :D

Mulla ei ole mustaa listaa:D Tämä perusjakohan on, että uuskeynesläisyys kuuluu uusklassiseen taloustieteeseen ja jälkikeynesläisyys, joka on marginaalissa. Jälkikeynesläiset, ainakin jos heiltä kysyy, edustavat Keynesin omaa teoriaperinnettä ja uuskeynesläisyys eroaa hyvin paljon heistä.

Tosiaan hieman autistiväännöltä saattaa sivustakatsojasta kuulostaa, mutta koulukuntien välillä on siis iso ero nimestä huolimatta ja suomalaiset mainstream-ekonomistit ovat uuskeynesläisiä (Pohjala, Korkman, Haaparanta, Uusitalo yms.) ja jälkikeynesläisiä edustaa vissiin vain Raha ja talous-bloggarit Holappa ja Ahokas.
 
Siis tiedossa 4 hyvää vuotta :D
article-0-00EA524D000004B0-334_468x541.jpg
 
SE on jännä kun vasemmasta laidasta löytyy jatkuvasti tutkijoita joiden mukaan meidän sosiaalimenot ovat ihan ok ja keskitasoa eikä hätää ole mutta niiden takia joudutaan velkaantumaan jatkuvasti lisää.
 
Näin yrittäjänä en voi kuin ihmetellä näitä riemukkaita ulostuloja siitä että leikataan ihmisten ostovoimaa entisestään. Toiset yrittäjät itsekin kateellisena vaahtoavat että kaikki ulos julkiselta näkemättä että omaa oksaa siinä vaan sahaa. Koetapa tässä työllistää kun ihmisten ostovoiman puute supistaa meilläkin tuotteen käyttöastetta aivan silminnähtävästi. Vuodesta 2008 ollaan tultu vuosi vuodelta alaspäin vaikka ties mitä ollaan kokeiltu markkinoinnista polkuhintoihin. Tässä tilanteessa sosiaalikulujen alentaminen ei paljon auta kun myynti sakkaa niin perkeleesti. Yritysasiakkaatkin ovat kaikonneet tyystin. Tokihan varmaan täältä joku valopää löytyy joka kertoo että se on sit huono yrittäjä kun ei saa tuotettaan kaupaksi, tervetuloa vaan yrittämään itse.

Sitä mä en vaan tajua mitenkään että kun sitä velkaantumista ei näillä leikkauksilla valtion veropohjan romahtamisen takia minnekään pysäytetä niin mitä helvetin järkeä tässä Suomen tarkoituksellisessa köyhdyttämisessä oikein on? Ei täällä mikään yritys investoi minnekään ilman kotimaista kulutusta. Mutta joo, ei kun vaan kaikki tyhjäntoimittajat pihalle kunnista ja valtiolta ja syödään porukalla pelkkää makaronia seuraavaan palkkapäivään asti, näinhän se ajatus tuntuisi menevän.
 
No nyt elvytetään: http://www.iltalehti.fi/uutiset/201505240203613_uu.shtml

Vähän haiskahtaa perinteiseltä siltarumpumeiningiltä, mutta onhan tuo liikenneväylien korjaustarve ihan tunnettua. Melkein parempi kuitenkin että raha menee oikeasti tekemiseen eikä johonkin uuteen tukiaismuotoon tai tulevaisuusselontekoon.
Sitten niitä leikkauksia.
 
Näin yrittäjänä en voi kuin ihmetellä näitä riemukkaita ulostuloja siitä että leikataan ihmisten ostovoimaa entisestään. Toiset yrittäjät itsekin kateellisena vaahtoavat että kaikki ulos julkiselta näkemättä että omaa oksaa siinä vaan sahaa. Koetapa tässä työllistää kun ihmisten ostovoiman puute supistaa meilläkin tuotteen käyttöastetta aivan silminnähtävästi. Vuodesta 2008 ollaan tultu vuosi vuodelta alaspäin vaikka ties mitä ollaan kokeiltu markkinoinnista polkuhintoihin. Tässä tilanteessa sosiaalikulujen alentaminen ei paljon auta kun myynti sakkaa niin perkeleesti. Yritysasiakkaatkin ovat kaikonneet tyystin. Tokihan varmaan täältä joku valopää löytyy joka kertoo että se on sit huono yrittäjä kun ei saa tuotettaan kaupaksi, tervetuloa vaan yrittämään itse.

Sitä mä en vaan tajua mitenkään että kun sitä velkaantumista ei näillä leikkauksilla valtion veropohjan romahtamisen takia minnekään pysäytetä niin mitä helvetin järkeä tässä Suomen tarkoituksellisessa köyhdyttämisessä oikein on? Ei täällä mikään yritys investoi minnekään ilman kotimaista kulutusta. Mutta joo, ei kun vaan kaikki tyhjäntoimittajat pihalle kunnista ja valtiolta ja syödään porukalla pelkkää makaronia seuraavaan palkkapäivään asti, näinhän se ajatus tuntuisi menevän.
Kun tase on kääntynyt kroonisen velkaantumisen puolella, niin siitä tilanteesta ei ole kivutonta ylospääsyä. Valtiolähtöinen piristysruisku luonnollisesti auttaa hetken, mutta korjaako se Suomen ongelmia, jotka ovat paljon vakavampia kuin hetkellinen kysyntälama. Itse pahoin pelkään, että Nokian siivittämänä korkealle noussutta kulutuksen tasoa ei voida nykytilanteessa pitää kestävästi yllä oikein mitenkään.

Mikä olisi sinun linja? Olisitko tekemättä mitään ja toivoisit ongelmien katoavan itsestään, lähtisitkö elvyttämään vai mikä olisi lääkkeesi?
 
No nyt elvytetään: http://www.iltalehti.fi/uutiset/201505240203613_uu.shtml

Vähän haiskahtaa perinteiseltä siltarumpumeiningiltä, mutta onhan tuo liikenneväylien korjaustarve ihan tunnettua. Melkein parempi kuitenkin että raha menee oikeasti tekemiseen eikä johonkin uuteen tukiaismuotoon tai tulevaisuusselontekoon.
Sitten niitä leikkauksia.

Järkevää olisi karsia syömävelan lähteistä, mutta samaan aikaan vauhdittaa taloutta investoimalla järkeviin kohteisiin.
 
No nyt elvytetään: http://www.iltalehti.fi/uutiset/201505240203613_uu.shtml

Vähän haiskahtaa perinteiseltä siltarumpumeiningiltä, mutta onhan tuo liikenneväylien korjaustarve ihan tunnettua. Melkein parempi kuitenkin että raha menee oikeasti tekemiseen eikä johonkin uuteen tukiaismuotoon tai tulevaisuusselontekoon.
Sitten niitä leikkauksia.

Tuollainen yksi luku, 1,6 miljardia kertoo kovin vähän. Mihin se on tarkoitus investoida? Millä ajalla, vuodessa, kahdessa vai koko vaalikaudella? Onko tarkoitus investoida tuo summa normaalin tienpidon, radanhoidon, meriväylien, lentokenttien lisäksi?

Toivottavasti Sipilä ei ala samanlaiseksi numerojönglööriksi kuin Katainen, jolle säästö tarkoitti samaa kuin päätetty lisämeno, joka vaan sattumalta pienempi, kuin alunperin ajateltiin.

Toivotaan, että valtio johonkin investoi ja samalla kuntien pöhöorganisaatiot leikataan järkevän kokoisiksi. Helsingistä voisi aloittaa.
 
Ei helvetin perse. Alkoholiin lisää veroa, tämäpä omaperäinen idea.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/yle-tulossa-uusia-haittaveroja/Jx4HFdEL
Ja tupakkaan, bensaan, sokeriin, limppariin... Ja uusiakin haittaveroja keksitään. Suomessa vissiin valtiovalta oikein haluaa, että kansalaista vituttaa. Noita haittaverojahan perustellaan yleensä sillä, että ohjataan kansalaisten kulutusta vähemmän haitalliseen toimintaan, mutta entä jos kansalaiset noudattavat ohjausta eli lakkaavat ryyppäämästä ja ajamasta autolla? Verotuotto tipahtaa.

No, jos tulovero pienenee niin voin pyrkiä maksimoimaan ostokset ulkomailta. Paitsi jos keskituloisen raja lätkäistään 40 k vuosituloihin...
 
Mihin se on tarkoitus investoida? Millä ajalla, vuodessa, kahdessa vai koko vaalikaudella? Onko tarkoitus investoida tuo summa normaalin tienpidon, radanhoidon, meriväylien, lentokenttien lisäksi?
Olihan se iltapaskan juttu, mutta itse olin löytävinäni vastaukset näihin kysymyksiin:
... olemmekin sopineet mittavasta panostusohjelmasta, jolla laitetaan korjausvelkaa kuntoon ja satsataan strategisiin kärkihankkeisiin ...
... merkittävä osa 1,6 miljardin paketista meneekin nimenomaan perusväylien - eli maanteiden ja rautateiden - kunnossapitoon ...
Tämän ainakin itse tulkitsen niin, että tämä on "normaalin pidon" päälle.
Tarkempi aikajana toimille on kolme vuotta.
 
Olihan se iltapaskan juttu, mutta itse olin löytävinäni vastaukset näihin kysymyksiin:

Tämän ainakin itse tulkitsen niin, että tämä on "normaalin pidon" päälle.

Muistaakseni kehäradan kustannusarvio oli jotain 750 miljoonaa kaikkinensa, joten tuolla summalla saisi runsaat kaksi kehärataa. Eihän se ihan vähän ole sekään. En muista paljonko Metro makaa. Veikkaisin että tämän pidennyksen kanssa pari kertaa Keharadan hinnan.

Liikennevirasto investoi vuosittain useamman sata miljoonaa normaalistikin uusiin teihin, ratoihin meriväyliin jne.
 
Hyvä toki, että näitä investointipanostuksia tehdään, mutta kokonaisuudessaan tulevan hallituksen finanssipolitiikkaa on kiristävää. Tämä 1,6 miljardin euron investointipaketti ei muuta kokonaislinjaa elvyttäväksi, koska sopeutuspaketin koko on se 10 miljardia, josta 4,5 miljardia suoria leikkauksia julkisiin menoihin (ja veronkorotuksia?).
 
Kaikki budjettilisäykset eivät ole elvyttäviä ja budjettikiristykset leikkauksia. Se että nykyään julkisessa keskustelussa vedetään yhtäläisyysmerkki julkisen kulutuksen ja elvytyksen välille on harhaanjohtamista.
 
Liikennevirasto investoi vuosittain useamman sata miljoonaa normaalistikin uusiin teihin, ratoihin meriväyliin jne.

Tarkalleen: "Valtion omistaman liikenneverkon ylläpitoon eli perusväylänpitoon käytetään 1 010 milj. euroa bruttona ja kehittämiseen 597 milj. euroa."
Eli on tuo kolmelle vuodellekin jaettuna aika mälli.

Toivottavasti sitä ei tuhlata mihinkään pisararataan, tai uuteen tunneliin.
 
Back
Ylös Bottom