Eduskuntavaalit 2007

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vai saisko tutkimuksesta "70% korkeakouluopiskelijoista saa isiltä paalua" hyvää pohjaa lisäkatkeruudelle/whinelle?

Niin, yhteiskuntatieteilijät kai tutkivat näitä juttuja työkseen, ja noiden tutkimusten lukeminen on kyllä ihan lohdullista. Siltä pohjalta ymmärrän, että oma ajautumiseni duunarikseni oli ihan luonnollista. Ja muuten: tuo 70 % on kyllä reilusti alakanttiin.
 
Ja muuten: tuo 70 % on kyllä reilusti alakanttiin.

:david:

Ja mihin ihmeeseen sä nyt perustat tänkin väitteen?

Edit: ja mitä sitten vaikka jotkut sitä tukea vanhemmilta saakin? Itse en ole vanhemmilta mitään rahallista tukea saanut ja ihan mukavasti tässä silti on pärjäilty. En mä tunne mitään katkeruutta siitä jos joku toinen pystyy elämään opiskeluajan vähän yleellisemmin kuin mä sen takia että saa vanhemmilta rahaa. Ei se raha mitään opiskele sun puolesta kuitenkaan.
 
Jatketaan sitten. alarikilta kiitos tilasto, jossa todetaan ettei köyhällä äpärällä ole suomessa mahdollisuutta kouluttautua ja urskilta vaikkapa tilasto siitä, ettei yksikään köyhä isätön ole ikinä hankkinut korkeakoulututkintoa. Menee taas vaihteeksi älyttömäksi, mutta sitähän tämä täällä aina välillä on...

Voitaisiin vaikka perustaa oma ketju, jossa elämäntapa-avautujat voisivat tilittää rankkaa kohtaloaan. Ei tarvitsisi aina politiikkaan (tai oikeastaan mihinkään muunuhkaan) liittyvässä keskustelussa tulla itkemään sitä. Ei se nyt helvetti aina ole kokoomuksen/kepun/sdp:n/yhteiskunnan/joulupukin vika jos urski ei nyt vaan saanut itsestään niin paljoa irti... Laiska paska, menisit töihin (ai niin, sähän menit jo. hyvä hyvä)
 
Viimeksi muokattu:
:david:

Ja mihin ihmeeseen sä nyt perustat tänkin väitteen?

Kävin sunnuntaina ensimmäistä kertaa tänä vuonna porukoilla syömässä, enkä maksanut ruuasta mitään. Sain siis äidiltäni rahallista tukea. Ihan empiiriseltä pohjalta sanoisin, että vastaavaa tukea saa lähes 100 prosenttia nuorisosta. Toiset enemmän, toiset vähemmän.
 
Tätä en joudu omassa konsultoinnissani miettimään, koska en tunne ketään maalaisia.


No Suomessa ei juuri muita olekaan, Suomea lähin "oikea" kaupunki (city, ei town) taitaa olla Pietari. Voi kaupungissa asuvakin miettiä keskus(ta)-periferia -ulottuvuutta, ja tarvita oikeita neuvoja valistuneen äänestypäätöksen tueksi.
 
Kävin sunnuntaina ensimmäistä kertaa tänä vuonna porukoilla syömässä.

Minä en ole käynyt vanhempieni luona syömässä kertaakaan sen jälkeen, kun tulin täysi-ikäiseksi, en ole myöskään saanut heiltä penniäkään mitään avustusta.

Tosin olen vain insinööri jolla on pari (maksullista) lisätutkintoa nykyiseen ammattiini mutta tulen kuitenkin toimeen aika hyvin. Minä olen päässyt aika hyvään asemaan vaikka vanhemmat olivat tavallisia duunareita mutta minä olenkin opiskellut ja tehnyt duunia valittamisen sijaan. En nyt tuolla tarkoita, että juuri sina valittaisit mutta minä olen mielestäni yksi esimerkki siitä, että kyllä jokaisella ihmisellä Suomessa on mahdollisuus menestyä, jos vain jaksaa yrittää ja, jos ei jaksa niin saa syyttää vain itseään.
 
vihreiden perustulomallista vielä...

Ihan uskomatonta touhua, ei voi muuta sanoa :eek:. Nykyinen pohjoismaisen mallin mukainen "hyvinvointiyhteiskunta" rakentuu sen varaan, että ehdoton enemmistö työikäisistä ja -kykyisistä tekevät töitä. Tuollainen ohjelma kannusta millään tavalla tekemään töitä, pikemminkin päinvastoin. Olisikin erittäin mielenkiintoista tietää, miten tällainen paperilla kauniilta ajatukselta näyttävä malli saataisiin käytännössä toimimaan: miten sille voitaisiin muka rakentaa edes näennäisesti kestävä pohja, miten miten ihmisiä motivoitaisiin työllistämään, yrittämään, miten tuollainen ohjelma rahoitettasiin käytännössä jne?

Tän vihreiden tekemän esityksen kaltaiset ohjelmat eivät nähdäkseni hoida itse ongelmaa, vaan pikemminkin siitä aiheutuvia oireita (työttömyys, syrjäytyminen jne) ja ovat lisäksi varsin lyhytnäköistä. Ensinnäkin työnteon (ja yrittämisen) tulisi kannattaa AINA. Olisi huomattavasti järkevämpää ja kannattavampaa tukea aktiivisemmin ihmisten työllistämistä vakinaisiin töihin, yrittämistä jne. On jotenkin nurinkurista ajattelua, että esimerkiksi ihminen, joka on ottanut riskin perustaessaan yrityksen ja saanut sen kannattamaan, tai menestyy muutoin työssään, pitäisi ikään kuin pyydellä sitä anteeksi. Säälin kun saa ilmaiseksi, mutta kateuden eteen täytyykin jo tehdä helvetin paljon töitä.

Tietenkään kaikki eivät koskaan löydä itselleen kutsumusammattia ja mielekästä työtä, mutta ei ole yhteiskunnan tehtävä ottaa tällaisista yksilöiden tekemistä valinnoista tai valitsemattajättämisistä vastuuta. Elämä kun vain tahtoo olla sellaista, että saa ja pitääkin tehdä niitä valintoja. Nykyisin vaan tuota vastuuta tunnutaan siirrettävän yhä enenevässä määrin ja asiassa kuin asiassa (toimeentulossa, lasten kasvatuksessa jne) yhteiskunnan vastuulle. Sitä vastoin useimmissa tapauksissa olisi syytä katsoa peiliin ja ottaa ohjat omiin käsiin.

Tietenkin heikommassa asemassa olevia tulee ja pitäkin auttaa, mutta siinä tulisi olla jokin raja. Ei ole tarkoituksenmukaista, että työikäisen ja -kykyinen aikuinen jää vuosikausiksi makoilemaan kotiin, koska erilaisten tukien jälkeen työnteko ei kannata tai jos se ei muuten vain satu kiinnostamaan. Yhteiskunnan tulee auttaa ja tukea niitä, jotka eivät -esim terveydellisistä syistä- kykene tulemaan toimeen, mutta se ei todellakaan ole vapaamatkustajia varten. Sitäpaitsi kansainvälisesti vertailtuna ja useiden politiikantutkijoiden mukaan nykyisen suomalaisen systeemin sosiaalituet luetaan jo sinällään kansalaispalkkaa vastaaviksi.

Kyllä, uskon kapitalismiin, markkinatalouteen ja Kokoomukseen.

:piis:
 
Laiska paska, menisit töihin (ai niin, sähän menit jo. hyvä hyvä)

Niin, jos olisin ahkera, hommaisin kolmannen jobin ja tekisin töitä 100 tuntia viikossa (mikä ei ehkä olisi pidemmän päälle terveellistä). Sitä en tosin ymmärrä, että jos minä saan 2500 kuussa käteen, normaalista perheestä oleva kaverini 1200, ja hän on minua varakkaampi, ja tämä vituttaa minua, niin miten tämä tekee minusta laiskan?
 
Niin, jos olisin ahkera, hommaisin kolmannen jobin ja tekisin töitä 100 tuntia viikossa (mikä ei ehkä olisi pidemmän päälle terveellistä). Sitä en tosin ymmärrä, että jos minä saan 2500 kuussa käteen, normaalista perheestä oleva kaverini 1200, ja hän on minua varakkaampi, ja tämä vituttaa minua, niin miten tämä tekee minusta laiskan?

Minä en ainakaan väittäisi sinua laiskaksi näiden keskustelupalstan viestien perusteella saamani kuvan perusteella, vaan enemmänkin kärsimättömäksi. Jos ei muutamaa vuotta jaksa opiskella hieman keskivertoa heikommalla tulotasolla, jotta pääsisi kiinni selvästi paremmalle tulotasolle, niin se on minusta kärsimätöntä. Ainakin sellaisen kuvan olen saanut viestiesi perusteella.

Noita duunarihommia olisi kuitenkin voinut tehdä myös opiskelujen ohella, eikä elintason olisi tarvinnut olla välttämättä kovinkaan matala. Mietinkin, että miksi et tehnyt näin, jos kerran opiskelijan elintaso on sinusta liian matala ilman vanhempien tukia.
 
Minä en ainakaan väittäisi sinua laiskaksi näiden keskustelupalstan viestien perusteella saamani kuvan perusteella, vaan enemmänkin kärsimättömäksi.

Niin, minulla on varmaan ADHD. Ja kouluhommissa olen aina ollut vitun laiska, koska huomasin että saan muita vähemmällä lukemisella näitä parempia numeroita, ja lisäksi huomasin että hyvätkään arvosanat eivät paranna elämänlaatuani mihinkään suuntaan.

Töitä tehdessä sen sijaan olen kärsimätön ja haluan että hommat tehdään nopeasti, koska tällaisen vaikutelman antamalla saan parempaa liksaa.
 
Lopetataanko nyt jo tässä ketjussa jauhaminen tuosta vanhempien siivellä elämisestä, opintotuen riittämisestä ja mahdottomuudesta päästä korkeakouluun jos vanhemmat eivät ole rikkaita? Joku voi tehdä siitä vaikka oman ketjun jos siitä täytyy vielä vääntää, mutta yritetään nyt pitää tämä ketju enemmän noissa tulevissa vaaleissa. Jookos?
 
Niin, minulla on varmaan ADHD. Ja kouluhommissa olen aina ollut vitun laiska, koska huomasin että saan muita vähemmällä lukemisella näitä parempia numeroita, ja lisäksi huomasin että hyvätkään arvosanat eivät paranna elämänlaatuani mihinkään suuntaan.

Töitä tehdessä sen sijaan olen kärsimätön ja haluan että hommat tehdään nopeasti, koska tällaisen vaikutelman antamalla saan parempaa liksaa.

Olisivat ne hyvät arvosanat elämänlaatuasi parantaneet jos olisit käynyt koulut loppuun asti. Olit kärsimätön etkä jaksanut odottaa niin kauan, että saisit pahvit käteen ja pääsisit vuolemaan rahaa oman alan töissä. Toki riippuu opiskelemastasi alasta, miten paljon korkeampi elintasosi olisi valmistumisen jälkeen ollut. Saatat saada nyt enemmän rahaa töistäsi kuin valmistumisen jälkeen olisit saanut tai mahdollisesti valmistumisen jälkeen elintasosi olisi ollut korkeampi kuin nyt. Minähän en sitä voi tietää. Ilmeisesti ratkaisusi oli kuitenkin oikea, kun kerran itse olet siihen niin tyytyväinen ja sehän on tärkeintä.

Voisi kyllä tosiaan lopettaa jo tämän offtopicin jauhamisen, sillä tällähän ei ole mitään yhteistä eduskuntavaalien kanssa.
 
Joku voi tehdä siitä vaikka oman ketjun jos siitä täytyy vielä vääntää, mutta yritetään nyt pitää tämä ketju enemmän noissa tulevissa vaaleissa. Jookos?

Ja sen verran voin sanoa, että demarit on kyllä seuraavassakin hallituksessa. Sillä vaikka te älykkäät ja fiksut ihmiset haluattekin tehokkuutta, niin fakta on että suurin osa suomalaisista menee työpaikalleen vain tappamaan aikaa (eikä tekemään tulosta tai kehittämään itseään), ja sitä ette pysty muuttamaan.
 
Ja sen verran voin sanoa, että demarit on kyllä seuraavassakin hallituksessa.

Sitä tässä pelätäänkin. Näytti se ennen pressavaalejakin että Halonen vie jo ekalla kierroksella, mutta aika tiukaksi meni kuitenkin lopussa. Täytyy toivoa että nyt käy vielä paremmin ja aloittaa oma käännytystyö jo hyvissä ajoin... ;)
 
Ja sen verran voin sanoa, että demarit on kyllä seuraavassakin hallituksessa. Sillä vaikka te älykkäät ja fiksut ihmiset haluattekin tehokkuutta, niin fakta on että suurin osa suomalaisista menee työpaikalleen vain tappamaan aikaa (eikä tekemään tulosta tai kehittämään itseään), ja sitä ette pysty muuttamaan.

...ja siksipä yritykset siirtävätkin tuotantoaan tehokkaampiin ja kustannustehokkaampiin maihin.

Ja SAK/demarit pitäytyvät vanhoissa teeseissään.

Häviäjiä tulevat valitettavasti olemaan suomaliset työläiset.
 
Minä uskon, että rikkaatkin suomalaiset kyllä tarvitsevat tänne sen kuluttavan keskiluokan, ja siksi lusmullakin duunarilla on jatkossakin varaa digivehkeisiin, ulkomaanmatkoihin ja muuhun mukavaan.
 
Back
Ylös Bottom