DIY thread, eli "tee se itse"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Materiaalit ei pöytään paljoa maksa, joten en lähtisi säästelemään niissä. Mänty o ihan hyvä takassa palamassa, mutta ei kai kukaan tuosta pöytää rupea tekemään? Pehmeää ja susiruman väristä. Sanomalehtenä korkeintaan soveltuu keittiöön.

Jos haluaa vaaleaa, niin saarnia tai vaahteraa. mieluiten linnusilmävaahteraa. Tummemmat sävyt sitten pelimies hommaa jotain juurta esim- jalavan juurta. Tosimies tekee ebenholzista pöydän. Ei tarvii miettiä kenellä o kylän suurin muna ku ajaa bemarilla ja syö umpi ebenpuisesta pöydästä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kun Huppe tai joku muu tekee sitä ruokapöytää ja suunnittelee niitä paksuja reunoja, niin kannattaa pitää mielessä, että ei kannata tehdä niistä reunoista niin paksuja ettei jalat mahdu alle. Itse tein omaan ruokapöytääni kehikon 4''x4'' parrusta ja tosiaan kävi niin, ettei isomman kaverin jalat enää mahtuneet alle. Onneksi itse olen tällainen rimppakinttu niin sopi itselle tuo pöytä.

Masselle komppia. Macassar ebony, brasilian ruusupuu, ehkä jopa umpiwenge menee pöydän kannessa, mutta ei jumalauta mäntyä! Ennemmin vaikka kertopuusta.

Zone-sarja -42%
Köyhä tekisi sen pöydän itse männystä tai koivusta, kumpi sitten halvempaa onkaan. Sitten köyhä vetäisi pintaan pohjamaalit ja kuskaisi pöydän koristemaalarille, joka sutisi pintaan ootrauksen eli puumukailun. Tulee aika paljon halvemmaksi teettää maalarilla se pyökki, saarni, visakoivu, tammi tai mikä tahansa. Se maalari tekee siitä vaikka marmoria, jos niikseen tulee.

Sitten illallisvieraiden ihastella upeaa tammipöytää voi päteä, että mäntyähän tuo vaan on...

Onko kukaan rakentanut itse grilliä? Tekis mieli keväällä nikkaroida pihalle kunnon "pihakeittiö". Koitin googletella, mutta vastaantulleet toteutukset olivat tätä luokkaa:
http://romut.takaisin.fi/index.php?currDir=./Grilli_2006&pageType=image&image=Picture014.jpg ja http://www.dvdplaza.fi/forums/attachment.php?attachmentid=7313&d=1145944501

Eikä ne oikeen vastannu odotuksia :)

Jotain tämmöstä siis:
artikkelikuva.asp

tai
GrilliHiekkakasat.jpg

Kuvat: http://www.kotikone.fi/timo.suutarinen/Grillikatos/GrilliHiekkakasat.jpg http://www.rakentaja.fi/artikkelit/artikkelikuva.asp?ver=1&id=16630

En oikein itsekkään tiedä minkälainen olis tyylikäs, mutta olisi kiva katsella kuvasarjoja rakennusvaiheista ja visioida lisää :)

P4040266.jpg

Jos jätetään huomiotta se, että kylpytynnyri on ehkä turhin kapine maailmassa, niin sellaisen silti halusin. Ratkaisuksi tähän askartelinpaskartelin sellaisen itse.

Jos ihan totta puhutaan, niin tavallaan oli ulkopuolisiakin apuja eli paikallisessa oppilaitoksessa oli kurssi, jossa tuollaisen sai 40 tunnin aikana tehtyä.

Millä tekasit pontit? Onko pohja vaneria vai lautaa?

^Pontit on tehty jyrsimellä, sellaiset puolipyöreät. Pohja on ihan tavallista lattialautaa. Kamina on alumiinia tai merialumiinia, en mä mitään metalleista ymmärrä. Ja savupiippuna ilmastointiputkea kolmen metrin kanki.

Yllättävän kiva tuossa on mulia ja ihastella tiluksia samalla.

Muutamia kaiuttimia oon aikaisemminkin tehnyt, mutta nyt oli ekaa kertaa huonekalu projekti. Kyseessä siis tv-taso.
kuvat: http://img99.imageshack.us/img99/264/tvtaso1.jpg
http://img838.imageshack.us/img838/8690/tvtaso2.jpg

Perusaineena mäntyliimapuulevyä, ja tein siitä kotelorakenteen, jonka kiinnitin sisältäpäin kulmaraudoilla pääasiassa. Päälle tuli pakkelikerros kauttaaltaan joka hiottiin tasaiseksi ja lopuksi pohjamaalille vesihionta. Maalaus tehtiin Fordin "Arctic white" automaalilla, jotta saadaan kiiltävä pinta ilman lakkailuja yms.
Hintaa kaikille tarvikkeille tuli 214e ja omaa työtöhän ei voi laskea mukaan hintaan. Työtunteja joku 20-25h. Ihan hyvin tuli säästöä kun vastaava ostettuna olisi maksanut 1300e :-D

Puu ja pakkeli ei oikein sovi yhteen varsinkaan kiiltopinnan kanssa, koska halkeamia tulee helposti. Yksi halkeama tuli ja sain sen näppärästi peitettyä valkoisella tussilla, toivotaan ettei enempää tule. :)
Nyt jos uudelleen tekisin saman, niin osais jo tehdä monta asiaa paremmin ja fiksummilla ratkaisuilla, eikä esim. halkeamia todennäköisesti tulisi ollenkaan.

PS. kuvat toimii kun kopioitte osoitteen osoitekenttään, EI klikkaamalla linkkiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Muutamia kaiuttimia oon aikaisemminkin tehnyt, mutta nyt oli ekaa kertaa huonekalu projekti. Kyseessä siis tv-taso.
Puu ja pakkeli ei oikein sovi yhteen varsinkaan kiiltopinnan kanssa, koska halkeamia tulee helposti. Yksi halkeama tuli ja sain sen näppärästi peitettyä valkoisella tussilla, toivotaan ettei enempää tule. :)
Nyt jos uudelleen tekisin saman, niin osais jo tehdä monta asiaa paremmin ja fiksummilla ratkaisuilla, eikä esim. halkeamia todennäköisesti tulisi ollenkaan..

Onko toi siis pelkillä kulmaraudoilla kiinni vai veditkö levysaumat myös liimalla/tapeilla?

Meinaan vaan että jos sattuu joku kovempi kolahdus kylkeen tai nostaessa vähän vääntöä siten että kulmaraudat antaakin pikkusenkin myöden niin voi tehdä pahaa saumakohdille.. Kuvien perusteella olet todella hyvännäköisen maalipinnan saanut aikaseksi. Kiiltävä kun ei anna yhtään virhettä pohjissa anteeksi.

nimimerkillä: 4 pakkelointikerrosta + himmeä maali ja silti näkyy parit rypylät :)

Mä lähtisin vanerilla, tiedä sitten tulisko parempi vai huonompi.

Onko toi siis pelkillä kulmaraudoilla kiinni vai veditkö levysaumat myös liimalla/tapeilla?

Meinaan vaan että jos sattuu joku kovempi kolahdus kylkeen tai nostaessa vähän vääntöä siten että kulmaraudat antaakin pikkusenkin myöden niin voi tehdä pahaa saumakohdille.. Kuvien perusteella olet todella hyvännäköisen maalipinnan saanut aikaseksi. Kiiltävä kun ei anna yhtään virhettä pohjissa anteeksi.

nimimerkillä: 4 pakkelointikerrosta + himmeä maali ja silti näkyy parit rypylät :)

Jep pelkästään kulmaraudoilla ja ruuveilla. Tää on selkee epäkohta tässä rakennelmassa, kun tajusin asian liian myöhään :( kulmaraudat & ruuvit + tapit + liima olisi toimiva yhdistelmä ja lisäksi sijoittaa levysaumat mahdollisimman näkymättömiin paikkoihin, niin olisi aika hyvä. Tosiaan ensimmäinen mööbeli minkä tein, virheistä oppii ja ens kerralla osaa paremmin...

Maalipinnasta tuli kyllä lähes täydellistä, mutta on sitä pintaa hiottukin tunti toisensa jälkee ja pakkelia kului :D

Miten hoidit maalauksen? Se on melkein itselle se totaalisen pimeä alue, mieluummin vetäisee jonkun vahan vaikka pintaan ettei tarvi alkaa maalaileen. Paineillmaruiskulla? Oliko joku koppi ettei tule pölyä pintaan, jne?

Ite tullut isot lattiakaiuttimet väännettyä ja tv-taso on suunnitteilla. MDF on materiaalina todella helppo työstää ja kunnon kitti ei halkeile kun on oikeassa suhteessa kovetinta seassa. Ja jos haluaa niin voihan sen vetää epoksilla joka ei varmasti elä mihinkään ja pinnasta tulee just niin hyvä ku ite jaksaa hioa.

Ite tullut isot lattiakaiuttimet väännettyä ja tv-taso on suunnitteilla. MDF on materiaalina todella helppo työstää ja kunnon kitti ei halkeile kun on oikeassa suhteessa kovetinta seassa. Ja jos haluaa niin voihan sen vetää epoksilla joka ei varmasti elä mihinkään ja pinnasta tulee just niin hyvä ku ite jaksaa hioa.

Tälle ääni! MDF on ehdoton jos ei tarvitse saada puun kuviota näkyviin ja voihan senkin viiluttaa.

Miten hoidit maalauksen? Se on melkein itselle se totaalisen pimeä alue, mieluummin vetäisee jonkun vahan vaikka pintaan ettei tarvi alkaa maalaileen. Paineillmaruiskulla? Oliko joku koppi ettei tule pölyä pintaan, jne?

Paineilmaruiskulla. Ei ole erillistä maalauskoppia. Muutama päivä odottelua hiomisen jälkeen että pöly laskeutuu eikä leijaile ilmassa enään(paljoa ainakaan). Sitten sellasella "liimarätillä" pinta puhtaaksi ja maalaamaan!

Tossahan olis ideaa jos tekis tuommoisen tv-tason "rungon" vaikka kakkoskakkosesta ja levyttäis ek kipsillä umpeen?

Ei kipsilevyä ikinä mihkään muuhun ku seinään. Pari tilapäistä sermiä joskus tehnyt jämäkipsilevystä ja hirveää paskaa. Vaneri tai MDF ehottomasti.

Sileä / kiiltävä pinta ei oo ku perusteellisesta hiomisesta kiinni. Sama periaate kiiltävän lakan kanssa.

Miksi noin jyrkkä kanta? Kyllä mää näin useamman sata levyä kiinnittäneenä toteaisin että ihan harkinnan arvonen materiaali kun ei elä mihinkään ilmankosteuden vaihtuessa ja saa lapsellisen helposti tehtyä suoria ja siistejä pintoja.

Back
Ylös Bottom