DIY thread, eli "tee se itse"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Itse ajattelin tehdä lapsille tämän "Matildan leikkimökin" ensi kesänä:

http://www.matkukuus.com/matilda/

Itte en tekisi tollaista, vaan jonkun yleisluontoisen pytingin, esim. sellaisen mihin saa vieraille makuupaikat. Kyllä ne lapset siitä oman tilansa tekee, oli malli mikä hyvänsä. Samoin tekisin tuollaiselle kasvihuoneelle, ei muuta kun sisään infrapunalämmitin ja pieni terassisarja, niin mukava nauttia aamukahvit tai illanvietot kasvien seurassa :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Eri juttu saada rakennuslupa leikkimökille jossa voi aikuinen yöpyä, käsittääkseni ?

Tässä vähän erilaista DIY:tä. Ulkoinen viimeistely on mitä on, olen huono nysväämään eikä edes kiiinnosta.

Liitteet

• soittopelit.webp
    soittopelit.webp
    67,5 KB · Katsottu: 4 279
Tässä vähän erilaista DIY:tä. Ulkoinen viimeistely on mitä on, olen huono nysväämään eikä edes kiiinnosta.

Mitäs nuo tarkalleen ottaen on? :) DIY vahvari ja CD soitin? Ite keräilen ja kunnostan 70-80 luvun hifilaitteita, heti pistää silmään tekijämiehen koneet :D

Mitäs nuo tarkalleen ottaen on? :) DIY vahvari ja CD soitin? Ite keräilen ja kunnostan 70-80 luvun hifilaitteita, heti pistää silmään tekijämiehen koneet :D

Jep. CD-soitin, putkietuaste ja transistoripääte (~2x130W pitäisi irrota). Omatekoiset kajaritkin löytyy eli koko paketti itse tehtynä. Ääntä ovat kehuneet kaikki, jotka ovat kuuntelemassa käyneet ja edes jotakin asiasta ymmärtävät. Pieni taustahäiriö vahvarissa tosin on kauneusvirheenä vieläkin, syynä luultavasti koekytkentälevylle tehdyn tasurin sisäiset maadoitukset. Pitäisi rakentaa uusiksi joskus, kun jaksaa ja saa hommattua samalla vähän isommat suodatinkonkat (nyt "vain" 4x10000uF).

OT, koska ei ole itse tehty: Jos olet vanhoja vehkeitä harrastanut, niin varmaan tunnistat mikä tämä olohuoneen kakkossetin sydän on;)?

Liitteet

• vahvari.webp
    vahvari.webp
    83,8 KB · Katsottu: 3 498
Ei mikään amerikan temppu, mutta olin jo pitkään katsellut ja kironnut tietokoneen johtoja sikinsokin pöydän alla. Viime viikolla asiaan tuli muutos kun ohlsonilla törmäsin johtojen peittämiseen tarkoitettuun kierrenauhaan. 3m 5,90€ Johtojen saaminen nauhan sisälle oli hieman kinkkisempi operaatio, kuin ostos-tvssä mutta lopulta homma valmistui. Nyt pöydän alla ja lattialla kaksi tummaa letkua. Vielä kun saisi toisen kiinnitettyä pöydän pohjaan, niin avot.

Nyt pöydän alla ja lattialla kaksi tummaa letkua. Vielä kun saisi toisen kiinnitettyä pöydän pohjaan, niin avot.

Käviskös tohon semmonen nelikulmainen muovilätkä joka on nippusiteille tarkoitettu jossa on se tarrakiinnitys. Sähkärimiehet tietää sen oikeen nimen...

OT, koska ei ole itse tehty: Jos olet vanhoja vehkeitä harrastanut, niin varmaan tunnistat mikä tämä olohuoneen kakkossetin sydän on;)?

Onko tuo joku keskusradio? Mulla oli Voima-merkkinen haiseva kuoreton toosa joskus kitaravahvarina. Soundi oli aika hyvä ja perinnehenkinen.

Onko tuo joku keskusradio? Mulla oli Voima-merkkinen haiseva kuoreton toosa joskus kitaravahvarina. Soundi oli aika hyvä ja perinnehenkinen.

Sinne päin, kyseessä on Voima OP-3 ortoperspekta-putkivahvari (viritinkin laitteesta löytyy). Todella pehmeä ja miellyttävä soundi ja tuo kolmen kaiuttimen ortoperspekta-systeemi toimii yllättävänkin hyvin, jos äänite on suunnilleen "oikeaoppinen" stereo. Kokonaisuutena erittäin omaperäinen laite kuten kehittäjänsä Tapio Köykkäkin, lisäinfoa jos kiinnostaa:
http://www.kolumbus.fi/epap/voimaradio/ortoperspekta/ortoperspekta1.html

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Haluaisin tehdä itse, mutta mä olen niin käsi. Siis absoluuttisen käsi, en saa lyötyä naulaa suoraan. Suurin saavutukseni on kun tein laudoista hyllyn verkkokellariin, menihän siinä ruuveja ihan älytön määrä mutta lopulta se pysyi pystyssä! Esim. fillarin ja auton suhteen en osaa tehdä mitään ja yksinkertaisetkin jutut muuttuu hankaliksi kun mun poropeukalot yrittää.

IT-nörttinä kaikki tietotekniikkaan liittyvä on hanskassa ja kotona on tietty kaikenmaailman virtuaalikoneilla toteutetut palvelinverkot, langattomat kikkareet jne. Teen paljon koulujuttuja himassa ja koulusta saa kaikki lisenssit, joten tulee tehtyä kaikenmaailman virityksiä. Elektroniikka ja tietokoneet ovat olleet mulle skidistä asti ihan selviä juttuja, porakone taas ei sitten pysy kädessä. Saati se saatanan poran terä mene siihen koneeseen kunnolla...

Varmaan löytyy vaikka tän palstan kautta joku jolla pysyy porakone kädessä, mutta ei oikein nuo elektroniikan jutut nappaa. Eli voisi vaikka työtä vaihtaa jonkun kanssa? Siinä voisi vaikka molemmat oppia samalla uusia juttuja...

Zone-sarja -42%
Valmis007.jpg

Sain puuhellan muurattua loppuun. Kuvassa vielä kolmen tiilen verran keskeneräinen, kun piti saada sovitettua liesitasoa paikoilleen ja pitihän se tietysti samalla kertaa testata hellan vetokin. Veto kunnossa.

Aloin jokin aika sitten kelailemaan, että läppäristä olisi kiva saada ääniä vahvarille vähän fiksummin kuin kuulokeliitännän kautta. Aikani kuluksi hommasin sitten USB:n kanssa kommunikoivan D/A-mikropiirin ja kolvasin vähän komponentteja ympärille. Viime yönä ja tänä aamuna sain viritelmän testattua jopa toimivaksi. Vielä pitää kyhätä perään alipäästösuodatin lähdöissä kelluvan tasajännitteen hävittämiseen ja simppeli virtapuskuri mikropiirin virtakuormituksen minimoimiseksi, niin sitten laite kaipaakin enää koteloa ympärilleen ja kovaa käyttöä.

Liitteet

• dac.webp
    dac.webp
    136 KB · Katsottu: 4 297
Mitenkäs usbista saa audion pihalle, saako tolle jonkun yleisajurin vai koodaatko ite?

Toi mikropiiri (Texas Instrumentsin PCM2902) ilmoittaa itsensä PC:lle ulkoiseksi äänikortiksi eikä ajureita tarvita, eli itse ei tarvitse tehdä muuta kuin heittää tarvittava oheiselektroniikka mikropiirin ympärille.

Jykevä ruokapöytä pitäisi tehdä. Mistäs tuo kannattaisi tehdä? Tammiliimapuulevystäkö? Entäs ihan kakkosnelosista?
Tarkoitus on tehdä ikuinen tuosta ja semmonen mitä ei kolhut haittaa.

Jos tilaisi Ikealta mittatilauspuutyötason ja tekisi siitä?

Jykevä ruokapöytä pitäisi tehdä. Mistäs tuo kannattaisi tehdä? Tammiliimapuulevystäkö? Entäs ihan kakkosnelosista?

Hommaa raakatavaraa ja vie paikalliselle amikselle. Sahaavat siellä sopiviksi suikaleiksi ja höyläävät. Voit sitten liimailla ne yhteen. Ei lähde vääntyilemään, kun tekee näin. Ja saat ite valkattua niin oksatonta tavaraa kuin haluat. Kun liima on kuivunut, vie takaisin höylättäväksi ja sahattavaksi mittoihin.

Mää tein tälläsen tuossa pari talvee sitten. Paksuutta on 9,5 senttiä ja umpitavaraa siis, tein sen kakkosnelosista ja jalat tappiliitoksilla nelosnelosesta. Muuten tuli hyvä, mutta mistään en ole löytänyt tarpeeksi isoa höylää jossa tota vois viimestellä kokonaisena. Kokoa on kuitenkin niin perkeleesti että pöytälevyä ei yksmies suorille käsille nosta.

Aion tehdä version 2.0, ideana oli käyttää kahta parin tuuman levyä päällekkäin mutta jyrsisin alimmaisesta keskustan pois osittain että vähän kevenisi tms. Kovin pitkälle en oo asiaa miettinyt mutta uuden aion jokatapauksessa tehdä.

Männystä teit? Siihen ei kyllä tarpeet maksais 50e enempää....

Ite kelasin jos tekis tuosta osittain onton. Eli vaikka kakkosnelosista kannen ja sitten kakkoskakkosista rimat reunoille alas. Kevenisi pirusti. Eli paksuus näyttäisi 4" mutta olisi oikeasti 2"

Männystä teit? Siihen ei kyllä tarpeet maksais 50e enempää....

Ite kelasin jos tekis tuosta osittain onton. Eli vaikka kakkosnelosista kannen ja sitten kakkoskakkosista rimat reunoille alas. Kevenisi pirusti. Eli paksuus näyttäisi 4" mutta olisi oikeasti 2"

Laita reunaan kakkosnelonen (tai 4x4) leveä sivu ulospäin niin ei näy, että kakkoskakkosella kevennät. Tekisin kannen suosiolla ohuemmaksi, koska joku 25mm kestää kyllä ikuisesti ruokapöydässä siinä missä kakkosnelonenkin. Alle rimat jos pelkää että vääntyilee. Reunaan sitten paksumpaa puuta jos haluaa vaikutelmaa paksusta pöydästä. Tietenkin ymmärrän jos tarkoituksena on tehdä niin painava, ettei sitä vaimo saa siirrettyä.

Koivusta tulee kovempi ja hienompi IMO. Käy kaatamassa naapurilta pari koivua. Se tykkää kun on vähemmän haravoitavaa syksyllä. Saat pullon kiitokseksi. Vie puut määrämittaisina peräkärryllä jonnekin missä on kenttäsirkkeli töissä. Varmaan siinä muitten sahaamisten lomassa hoitelevat sun koivutkin. Anna saamasi pullo sahurille palkaksi.

Back
Ylös Bottom