DIY thread, eli "tee se itse"

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Tällä hetkellä väkerrän kaiuttimia, ja kohta valmistuu myös stereoille oma räkkihylly.

Toi pizzauuni on kyl aika miehekkään näkönen.

Ikä
37
Mulla on ollut mielessä rakentaa muksuille tulevaan pihaan (sitten joskus) joku kiipeilypaikka/maja/liukumäki/linna-yhdistelmä. jos jollakulla on ideoita tai hyviä malleja tällaiselle niin otetaan vastaan. Perinteisen pihagrillin rakensin nykyiseen pihaan, tuli ihan hyvä. Seuraava tulee olemaan kyllä isompi pihakeittiö-yhdistelmä johon tulee keittotasot muurinpohjapannulle ja joku tommoinen uunisysteemi.

Ikä
37
Tuo pizzauuni on hieno, mutta mielestäni pihakeittiön pitää olla mahdollisimman monikäyttöinen. Mitenkähän monta kertaa sitten loppujenlopuksi tollaisen pizzauunin jaksaisi lämmittää pizzanpaistoa varten ? Tokihan tuossa voi tehdä muutakin, mutta varsinkin jos on sisällä leivinuuni niin..

Ikä
37
Ihan saatanan hieno! Toinen minkä ehdottomasti aion tehdä on kasvihuone .. Tästäkin otetaan ideoita ja ohjeita vastaan =)

Haluaisin tehdä itse, mutta mä olen niin käsi. Siis absoluuttisen käsi, en saa lyötyä naulaa suoraan. Suurin saavutukseni on kun tein laudoista hyllyn verkkokellariin, menihän siinä ruuveja ihan älytön määrä mutta lopulta se pysyi pystyssä! Esim. fillarin ja auton suhteen en osaa tehdä mitään ja yksinkertaisetkin jutut muuttuu hankaliksi kun mun poropeukalot yrittää.

IT-nörttinä kaikki tietotekniikkaan liittyvä on hanskassa ja kotona on tietty kaikenmaailman virtuaalikoneilla toteutetut palvelinverkot, langattomat kikkareet jne. Teen paljon koulujuttuja himassa ja koulusta saa kaikki lisenssit, joten tulee tehtyä kaikenmaailman virityksiä. Elektroniikka ja tietokoneet ovat olleet mulle skidistä asti ihan selviä juttuja, porakone taas ei sitten pysy kädessä. Saati se saatanan poran terä mene siihen koneeseen kunnolla...

Ikä
32
Tein syksyllä power rackin ja tällä hetkellä työstän sille kaveriksi penkkipunnerruspenkkiä. Penkki on muuten tällä hetkellä oikeastaan maalausta vaille valmis. 50*50 putki 4mm seinämällä pitänee huolen siitä että penkki kestää varmasti koko "urani" penkkailut. Painoakin pelkällä rungolla on jo 57kg.

Viime kesänä tuli tehtyä grillikota ja ulkohuussi. Tälle kesälle tehtynä koirankoppi, terassi sekä terassille ovi. Nyt pitäisi vielä syksyn aikana nikkaroida verkkokoppi ja jonkinlainen varaston tapainen.

Nikkarointi on muuten hirvenpyynnin jälkeen paras tapa viettää viikonloput.

Nikkarointi on muuten hirvenpyynnin jälkeen paras tapa viettää viikonloput.
Siitä tulikin mieleen, että kytiskoppi pitäisi väsätä peura/hirvi/haaskajahtiin. Mallia lämmitettävä ja miltei asuttava. Tähänastiset on verhoiltu tuulensuojalevyillä mutta nyt olisi tarkoitus tehdä hiirenkestävä versio. Uretaanielementeistä kenties.

Haaveilen edelleen sellaisesta omasta verstaasta, jossa jokaisella työkalulla olisi oma paikkansa. Vähän niin kuin Clintillä Gran Torinossa. DIY-miehen unelma. Tai verstas on jo, mutta niin täynnä kaikkea paskaa ettei sinne mahdu ovesta edes sisään.

Laskin että muutaman viime vuoden aikana on tullut sijoitettua lähemmäs 4500€ pelkästään sähkötyökaluihin. Suurin osa käytettyjä, mutta muutama uutenakin ostettu. Jokunen värkki pitäisi vielä hankkia että olisi sopiva verstas varusteltuna. Käsityökaluja sitten ei olekkaan koskaan riittävästi.

Taloprojekti on suurin DIY tällä hetkellä ja sinne on joutunut tekemään sellaisia sovituksia, ettei oikein muuhun nikkarointiin ole aikaa jäänyt. Suunnitelmia onkin sitten vaikka kuinka paljon, vielä kun olisi joskus aikaa toteutaa ne. Skidille leikkimökki on jo suunniteltu; 2,5-kerroksinen täysin pyöreä muumitalo, jossa olisi ullakolla tähtikaukoputkelle paikka. Pitäisi jotenkin saada vain tuo rakennustarkastajalle menemään leikkimökkinä.

En ole mikään rakennusmies mutta saarella mökillä on "ikuinen" rakennusprojekti menossa. Ensin tehtiin rantasauna vanhasta hirsisesta savusaunasta, parhaillaan on menossa laiturin ja kävelypitkosten rakentelu. Ulkohuussi pitäisi pykätä ja ehkä talvella viedä sinne.

Saaressa on mukava käydä näpräämässä kun on hyvä tekosyy mennä sinne vaikkakin jo pelkkien lautojen kuljetus on oma projektinsa. Tälläkin viikolla olen kaksi lastia heittänyt että olisi sitten viikonloppuna jotain mitä naputella. Se hyvä puoli vielä tuollaisessa saarimökki projektissa on että se on väkisinkin jäissä sanan varsinaisessa merkityksessä osan aikaa vuotta niin ei pääse inspiraatio loppumaan.

Täytyy näin sivumennen todeta että Huppe on kyllä aivan perkeleenmoinen tekemään kaikkea. Käytkö sä päivätöissä ollenkaan vai mistä tuo kaikki energia revitään :)

Haaveilen edelleen sellaisesta omasta verstaasta, jossa jokaisella työkalulla olisi oma paikkansa. Vähän niin kuin Clintillä Gran Torinossa. DIY-miehen unelma.
Sama, toi olis jotain niin mahtavaa.
Täytyy näin sivumennen todeta että Huppe on kyllä aivan perkeleenmoinen tekemään kaikkea. Käytkö sä päivätöissä ollenkaan vai mistä tuo kaikki energia revitään :)
Propsit täältäkin Hupelle, tosta loputtomasta energiasta! :)

Ostin viikonloppuna täryn, ja käytiin hakemassa se sieltä myyjältä paikanpäältä niin käytiin samalla sen tallissa. Se oli rakentanu itse muutaman pientraktorin ja jotain muita laitteita. Sillä oli verstas aika viimisen päälle, siellä oli kaikki kompurat, sorvit, pylväsporakoneet ja muut. Ilmeisesti se ostelee paljon kaupunkien ja kuntien vanhoja laitteita ja myy niitä sit eteenpäin. Se oli aika makee.

Vähän liikaakin noita DIY-juttuja tullut tehtyä, alkaa jo tuntua "pakkoharrastelulta". Jos olisin rikas, teettäisin varmaan ennemmin toisilla jotta jäisi aikaa muullekin kuin pihalla värkkäilylle. Toissa kesänä piti purkaa puuliiteri ja rakentaa toiselle puolelle pihaa uusi; vanha oli talon laajennuksen tiellä ja muutenkin p*ska. Polttopuiden kanssa menee mukavasti aikaa, kun kaataa puut omasta metsästä, kantaa hartiavoimin pihalle, sahaa ja pilkkoo, tietysti kirveellä.. Viime kesänä maalasin yksin sen hiton talon laajennuksen (kuva liitteenä), ja taas rahaa säästääkseni tein rakennustelineetkin itse. Niiden liikuttelu kävi jo mave-treenistä. Tänä kesänä oli tarkoitus muurata uusi grilli pihalle, mutta ei taida jaksaa. Saunan katto piti uusia, se oli vuotanut piipun juuresta jo monta vuotta, jalka meni jo läpi kun sinne kiipesi. Olipahan muuten paskasti rakennettu koko systeemi. Piipun tiivisteenä tavallista silikonia, eikä mistään löytynyt yhtään kulmarautaa, kaikki kantavat osat ammuttu miljoonalla sinkilällä ristiin rastiin kiinni.:hyvä: Ylimmät seinähirretkin oli jo niin märät että piti purkaa. Nyt uusi katto on melkein valmis, vanhana levyseppänä myös peltityöt onnistui hyvin, eli juuripellityskin on alusta loppuun omaa käsialaa, eikä takuulla vuoda mistään! Enää paras osa puuttuu: turvekatto. Miksei ikinä tavallinen kelpaa? Miksi kaikesta pitää aina tehdä jotain ylihienoa ja erikoista? No ehkä se on sen arvoista.. Vaikka mun tuurilla se katto pukkaa varmaan sammalta eikä ketokukkia, jos ei ole peukalo keskellä kämmentä, niin ei se kyllä ole vihreäkään.. :D

Liitteet

Tämän päivän askartelut sujuivat suihkun ja pukeutumistilan kattojen kanssa. Halusin suihkun kattoon lakattua punaruskeaa STS-panelia ilman oksia, enkä mitään saunasuojalla käsiteltyä oksahirvitystä. Piti siis pintakäsitellä itse. Onneksi lopputulos näyttää paremmalta kuin kuvissa :D

RANKAISIJA

Laihaläski
VIP
Tämän kesän projektina autotalli pihaan. Tilaa kahdelle autolle ja pieni varasto/verstas päädyssä. Hieman vielä vaiheessa mutta eiköhän tule valmiiksi ennen lumia. Vaikka ei ole meikäläisestä kirvemieheksi, niin talli näyttää kohtuu hienolta... :)