Dippi: heiluminen ja telineasiaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anttu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sain tehtyä elämäni ekat vapaat dipit (jesh!). Ongelmaksi muodostui kuitenkin yletön heiluminen. Aikaisemmin olen tehnyt dipit avustavassa laitteessa joka tukee alakroppaa ja estää heilumisen. Onko mitään treenineuvoja miten saisin tämän hillittyä?

Salilta löytyy kaksi eri dippitelinettä, yksi suorilla ohuilla tangoilla ja toinen v-muotoinen paksuilla tangoilla. Mitä eroa näillä on suorituksen ja lihaskasvun kannalta?

Sain tehtyä elämäni ekat vapaat dipit (jesh!). Ongelmaksi muodostui kuitenkin yletön heiluminen. Aikaisemmin olen tehnyt dipit avustavassa laitteessa joka tukee alakroppaa ja estää heilumisen. Onko mitään treenineuvoja miten saisin tämän hillittyä?

Salilta löytyy kaksi eri dippitelinettä, yksi suorilla ohuilla tangoilla ja toinen v-muotoinen paksuilla tangoilla. Mitä eroa näillä on suorituksen ja lihaskasvun kannalta?

Kyllä se siitä vakautuu kun vaan teet ja keskityt suoritukseen. Tuo on ihan normaalia aloittelijalla. Tee rauhassa ja maltilla, älä hosuen. Ajattele, että jokainen suoritus on ns. ykkönen jolloin siihen tulee ripaus enemmän huomioimista.

Tankotyypeistä en osaa sanoa eroavaisuuksia.

Anttu, koko kropasta pitää löytyä sen verran voimaa, että pystyy pitää asennon vakaana. Ja kuten Juzukin jo sanoi, aloittelijoille ihan tavallista. Keskityt vaan siihen mitä teet ja kyllä se vakaus sieltä tulee. Itsellä meni niin, että sen avustuksen kanssa asento oli aivan erilainen, kuin mistä se paras vakaus sitten löytyi. Joten kannattaa unohtaa se avustuksen kanssa tehty asento ja etsiä ihan rauhassa sitä parasta asentoa ilman tukea. Mulla se oma paras asento on sellainen, että jalat on aika takana ja rintakehä kallistunut eteenpäin. Ne avustuslaitteet, missä olen tehnyt, ohjaavat yleensä tekemään liikettä pystyasennossa.

Kannattaa tosiaan nojata vähän eteenpäin, sen pitäisi auttaa tuohon heilumiseen. Noilla telineillä tuskin on lihaskasvun kannalta mitään eroa. Suosittelisin tekemään siinä telineessä jossa saat paremman tuntuman ja otteen.

Heilumiseen auttanee se että pitää jalat koukussa ja ristissä ja jännittää keskikropan.

Dippitelineen muoto vaikuttaa sikäli että v-muotoisessa pystyy ottamaan kapean otteen, jolloin liike painottuu ojentajille tai leveämmän otteen, jolloin liike menee enemmän rintalihaksille.

Leveämmällä otteella kyynärpäät leviävät luonnostaankin vähän ulospäin, kapealla otteella kyynärpäät pitäisi taas pitää aika lähellä kylkiä.

Samaten kropan asento vaikuttaa siihen mihin dippi painottuu: pystyasennossa ojentajille, eteenpäin nojatessa enemmän rinnalle.

Itse en ainakaan edes voi tehdä dippiä jos teline ei ole v-mallinen. Suora teline vääntää olkapäitä todella luonnottomaan asentoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom