Diplomityö/Gradu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Devil
  • Aloitettu Aloitettu
Noniin alko tämä munkin gradun kirjallisuuskatsauksen vääntö. Haha, poimin aiheen josta ei ole paljoa tietoa --> pohjalle pari review artsua ja niistä varsinaiset lähteet

Erikoistyö osan tein laitoksella, en saanut liksaa. Koska olin kesätöissä siellä 3kk, oli erikoistyöaikani 8kk viiden sijaan. Upeita nämä säädökset.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Gradu kannattaa tehdä koululle ja niin paska kuin vaan ilkeää. Turha vääntä vuotta, kun sitä ei kukaan kysele sen jälkeen kun on paperit näpissä.
Ja kannattaa ehdottomasti tehdä yhteen putkee. Itellä oli motivaatiopulaa, niin pidin pari kertaa 3kk tauon ja sitten sen jatkaminen vasta vaikeaa olikin...

Gradu kannattaa tehdä koululle ja niin paska kuin vaan ilkeää. Turha vääntä vuotta, kun sitä ei kukaan kysele sen jälkeen kun on paperit näpissä.
Miksi ihmeessä kannattaisi? Ei sitä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Itseltäni on useaan otteeseen kyselty päättötyötä vaikka on paperit näpissä.

Tuo palkanmaksu gradunteosta taitaa olla laitos/tapauskohtaista, meillä ainakin koulutusohjelman sisällä vaihtelee paljonkin. Lisäksihän se voidaan maksaa apurahana tai palkkana, sekin tuo omat kiemuransa hommaan.

Oivoi, kun olisi kiva tuo, että kukaan ei haikailisi gradun aiheen perään, vois heittää tuon kirjoittamisen läskiksi sitten :rolleyes: Taidan muutenkin heittää läskiksi ja hakea uuteen kouluun, ei tästä kuitenkaan työllisty mihinkään...:david:

Itsellä alkaisi gradun vääntö kesällä tai viimeistään syksyllä.

Meillä on muutama vaihtoehto, kuinka gradun voi tehdä ja miten siitä saa palkkaa:

1) Päättää aiheen itse, tekee sen vain opintojaan ja itseään varten, eikä saa palkkaa. Oma mielenkiinnon kohde ja vapaus tehdä siitä mistä tykkää motivoivat (kenties).
2) Yritys tai järjestö tarjoaa aihetta, ja sitten gradu tehdään kyseiselle taholle sen antamien suuntaviivojen mukaan. Ei välttämättä vastaa omaa kiinnostuksen kohdetta mutta ehkä pieni korvaus motivoi.
3) Työharjoittelun kautta saatu aihe tai vaikkapa työtehtävän laajentaminen graduksi. Voi saada palkkaa ja olla mielenkiintoista.
4) Joskus kaikki yhidstyvät tai gradun edetessä se alkaa kiinnostaa jotain yhteistyökumppania. Aihe voi siis olla omin päin valittu ja mielenkiintoinen, sitten siitä kiinnostuu joku yritys/järjestö ja sen lopulta tekeekin kyseiseen paikkaan.

Paras tapaus kai olisi, että saisi palkkaa ja aihe olisi itseä kiinostava. Se vaan ei aina onnistu. Itselleni on tärkeää gradussa se, että olen kiinnostunut aiheesta ja minulla on siitä oikeasti jotain sanottavaa. Eli jos ei nyt mitään todella hyvää tarjousta tule, haluan päättää gradun aiheeni itse, ja tehdä sen sitten palkattomana juuri siitä asiasta mitä haluan tutkia.

Miksi ihmeessä kannattaisi? Ei sitä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Itseltäni on useaan otteeseen kyselty päättötyötä vaikka on paperit näpissä.

Onko toi sun päättötyö opinnäytetyö, gradu vai diplomityö? Ainakaan mun kaveripiiristä, KTM-graduja ei ole koskaan kukaan kysynyt.

Nostellaans hiukan vanhaa thrediä, kun alkaa itselle olla ajankohtainen homma eli kuinkas moni Pakkiksella on tällä hetkellä siinä tilanteessa, että dippatyöpaikka pitäis löytää? Ainakin ite oon huomannu, että tällä "taantumalla" on aika iso vaikutus diplomityöpaikan löytymiseen ja vielä vaikeampaa tuntuu olevan löytää dtyöpaikkaa teollisuudesta ja vielä palkallisena. Suuri osa yrityksistä on teettänyt diplmoitöitä jo jonkun aikaa stipendillä, mikä sinäänsä ei ole kauheen houkuttelevaa..

Aloin tässä muutama viikko sitten etsiä kesä-/diplomityöpaikkaa kun firma jossa on viimeiset 3 kesää/kevättä tullu oltua totes, että ei oikein irtoa töitä. Tosin ymmärrän tilanteen, sillä oma alani niiaa varmaan kaikista eniten tässä taantumassa.

Huomasin että yksityisistä firmoista on turha mennä mitään kyseleen kun on niin kurjat näkymät, mutta kuin ihmeen kaupalla sain ensi viikoksi tapaamiset pariin eri julkispuolen instanssiin, josta toisessa käydään vähän läpi oisko tarvetta työn teettämiselle ja toisessa taasen pitäis jo funtsia koska työn voi aloittaa. Eipä siinä muutakuin netin ääreen ja soitteleen eri paikkoihin, aika hanuristahan se on, mutta näemmä onnisti kerrankin (tai en sano vielä varmaks kun mitään ei oo kädestä pitäen sovittu.)

Tämä keskustelu on kyllä mielenkiintoinen. Tunteeko kukaan yhtäkään humanistia, joka olisi saanut gradunsa tehtyä niin että siitä maksetaan? Omasta gradusta on valmiina 71% ja huomaan miettiväni uudelleen alusta aloittamista toisella alalla.

Kasvatustieteissä ei yleensä makseta gradusta. Yleisiä apurahoja voi sitten jokainen hakea oman mielensä mukaan, jos työssä on edellytykset sellaiseen. Kuitenkin jos tekee gradun (tai jo kandinkin) jossain laitoksen projektissa, työ etenee usein mallikkaammin hyvien ohjaajien ja hyvän suunnittelun takia. Aineistokin on ehkä valmiiksi kerätty, siitä vain analysoimaan...

Tämä keskustelu on kyllä mielenkiintoinen. Tunteeko kukaan yhtäkään humanistia, joka olisi saanut gradunsa tehtyä niin että siitä maksetaan? Omasta gradusta on valmiina 71% ja huomaan miettiväni uudelleen alusta aloittamista toisella alalla.
Mun on 100% valmis ja mietin myös:)

Diplomitöihin saa mielestäni helpommin rahoituksen tekemiseen kuin graduihin. Kyllä graduihinkin saa, mutta rahan saaminen vaatii työtä. Ja jos nyt lähitulevaisuudessa joku tekee gradua, niin suosittelen kunnollista aiheen pohdintaa, että se on varmasti mielekäs. Gradun tekeminen on tosi työlästä, jos aihe on tylsä. Oma aiheeni ei tosiaan ollut mikään kovin kiinnostava, niin motivaatio sen tekoon oli aika pieni.. siksi valmistuminen kesti. Oma laiskuus kasvoi sen myötä, kun aihe oli tylsä ja työelämä vei mukanaan. Lopulta oli vaan pakko ottaa itseään niskasta kiinni ja tehdä se.

Minkälaista palkkaa TTY:llä muuten ihan kuriositeettina maksetaan, jos dipan tekee laitokselle? Vai onko ihan opintotuen varassa?

Sehän ilmeisesti vähän riippuu.. Ainakin mitä mä olen ymmärtänyt niin laitoksella tehtäessä dtyöhön saa rahoituksen TTY:n tukisäätiöltä, jonne taas projektia rahoittava yritys tekee lahjoituksen. Noi löytyy apurahojen suuruudet löytyy POP:ista.. Olen kuullut, että stipendin suuruus on vaihdellut 8000-13000 euroon ja siitä pois vielä se 10-14% vakuutusmaksuihin. Tuolla tukisäätiön sivuilla lukee, että dtyön stipendi olisi 10400, eli vakuutusmaksujen jälkeen jää noin 9000-9350e käteen ja sen jos jakaa dtyön kestolla 6-8 kuukautta niin kuukausipalkaksi jää noin 1100-1500e.

Edelleen olen sitä mieltä, että ei toi stipendi tekijälleen mikään paras vaihtoehto ole.

Edit. Niin kyllä mullekin sanottiin, että jollei mitään löydy niin kyllä laitoksella aiheita on, mutta niistä ei voi mitään maksaa eli silloin se olisi opintotuella tehtävä.

Edit. Niin kyllä mullekin sanottiin, että jollei mitään löydy niin kyllä laitoksella aiheita on, mutta niistä ei voi mitään maksaa eli silloin se olisi opintotuella tehtävä.

Kattelin viestihistoriaasi ja oot vissiin koneelta kanssa. Itellä ois kanssa dippatyö nyt hakusessa ja kyllähän tuo tilanne aika huonolta vaikuttaa. Pari vuotta on jo tullut seurailtua ilmoituksia dippatöistä ja olisi siellä monta itseä kiinnostavaa sopivissa yrityksissä ollut tarjolla. Ilmoituksia on ollut kyllä paljon vähemmän nyt kuin aiempina vuosina. Mikään palkaton pöytälaatikkotyö laitokselle ei kyllä todellakaan kiinnosta, tiedän kyllä että semmoisen halutessaan saa. Ei se palkattomuus nyt mikään ongelma mulle olisi, vaan se, että mitä sen jälkeen. Valmistuminen diipadaapa-työn tehneenä ilman mitään varmuutta työpaikasta ei kyllä todellakaan houkuttele. :(

Koitan nyt saada loput kurssit käytyä kevään aikana, pystyy ainakin sitten keskittymään siihen dippatyöhön täysillä. Itse ainakin varmaan odottelen rauhassa, että se sopiva löytyisi. Vaikka sitten valmistuminen vähän venyisi sen takia.

Minkälaista palkkaa TTY:llä muuten ihan kuriositeettina maksetaan, jos dipan tekee laitokselle? Vai onko ihan opintotuen varassa?

Jos pääsee tekemään dippaa jonkun laitoksen projektin palkkalistoille, niin palkkauksen pitäisi kai mennä valtion palkkausjärjestelmän (VPJ) mukaisesti. Ykkösen vaatimustason (ei valmistuneet) palkkaus on arviolta 1800-2200e/kk riippuen hieman mihin lokeroon henkilökohtainen suoriutumistaso merkataan (sikäli mikäli TTY ja TKK käyttävät samaa palkkataulukkoa, aika hölmöä jos eivät käytä vaikka kyseessä on "valtion" yhteinen järjestelmä). Tämä alkaa olla jo ihan kivalla tasolla "opiskelusta", etenkin tämänhetkisen taloustilanteen huomioon ottaen. Kannattaa myös huomata että aika suuri osa näistä laitoksilla pyörivistä projekteista rahoitetaan jonkun firman toimesta, joten laitokselle dippatyön tekeminen ei auttamatta tarkoita sitä etteikö sitä kautta voisi rakentaa linkkejä myös yksityiselle puolelle.

Näinä aikoina varmaan entistä enemmän ratkaisee oma aktiivisuus. Kannattaa sitkeästi ehdotella yrityksille ihan omia dippatyön aiheita, eli miettiä jo valmiiksi mihin aiheeseen liittyen haluaisi dippatyötään tehdä.
Joskus on vaan niin että yrityksissä ei jakseta miettiä valmiita aiheita, korkeintaan sillon harkitaan dippatyön teettämistä jos vastaan tulee jokin ongelma johon omat resurssit / intressit ei riitä. Ehkä parhaiten tärppää jos haluaisit työssäsi käsitellä aiheita joita firmoissa pohditaan muutenkin, esim. konfiguraationhallintaa (tai sen osa-aluetta kuten muutoksenhallintaa), työturvallisuuteen liittyviä juttuja, tuotetiedon/teknologiansiirtoon liittyviä juttuja (kun valmistus karkaa kotimaista ulkomaille) jne. Järkevät firmat alkavat nyt hiomaan prosessejaan kuntoon ja ottamaan niistä löysät pois että ollaan taas iskussa kun nousu alkaa.

Omat proffat varmaan osaa antaa näppituntumaa siihen mitkä on kuumia asioita tällä hetkellä. Tosin hieman varauksella kannattaa kuitenkin suhtautua liian korkealentoisilta tuntuviin asioihin, yritykset kuitenkin tulevat usein aika kaukana jäljessä tätä teknologian terävintä kärkeä mitä laitokset edustavat.

Että tsemiä vaan, kyllä se aihe ja teettäjä löytyy!

Juu duunissakin on jo aihe valmiina, ovat mokomat vaan turhan varovaisia tuon jatkon suhteen (joka kerta on ilmoitus tullut viikko tai pari ennen sopimuksen umpeutumista). Ai niin, ja kaikki jatkosopparit kulkevat TJ:n kautta. Kyseessä siis 350 ihmistä työllistävä firma. Tuo tekeminen laitoksella vois olla ihan varteenotettava vaihtoehto jos hommat kusee. Laitoksella vois myös saada hyvän ohjauksen ja melko haastavan aiheen, kaiketi...

Mikä on tavallisin menettely, jos tekee gradun/erikoistyön jollekin yritykselle? Mennäänkö silloin tavallisesti ihan sinne firmaan harjoitteluun siksi aikaa vai tuleeko sieltä vaan aihe, jota sitten koululla väännetään ja välillä saadaan ohjausta? Jos mennään ihan täysipäiväikseksi harjoittelijaksi, niin millä ajalla suoritetaan kirjoittaminen? Eli jos jotain sopimusta tekee, niin kannattaako hyväksyä, jos ehdottavat, että kirjoitukset hoituu sitten työajan ulkopuolella?

Mikä on tavallisin menettely, jos tekee gradun/erikoistyön jollekin yritykselle? Mennäänkö silloin tavallisesti ihan sinne firmaan harjoitteluun siksi aikaa vai tuleeko sieltä vaan aihe, jota sitten koululla väännetään ja välillä saadaan ohjausta? Jos mennään ihan täysipäiväikseksi harjoittelijaksi, niin millä ajalla suoritetaan kirjoittaminen? Eli jos jotain sopimusta tekee, niin kannattaako hyväksyä, jos ehdottavat, että kirjoitukset hoituu sitten työajan ulkopuolella?

Kannattaa yrittää neuvotella sillain että saa kirjoittaa työajalla myös. Itse teen siten että kirjoitan työn sivussa kun on "luppoaikaa".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom