Olen kuullut, että päättötyö vaikuttaisi hyvinkin paljon...
Jos tuleva työtehtävä liittyy suoraan lopputyön aiheeseen, niin toki se paikan saantia helpottaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen kuullut, että päättötyö vaikuttaisi hyvinkin paljon...
Miten kukin oikeat työt ajattelee ja riippuu kait myös alasta.. Itse päädyin yliopistograduilun jälkeen julkisen sektorin hommiin ja palkka + edut on työn sisältöön ja stressitasoon nähden todellakin kohdallaan. Että enpä nyt sitten tiedä mitä eroa siinä on että menisin muutaman satkun paremmalla liksalla johonkin saman alan stressikiirehommaan "oikeisiin töihin", ja progressiivinen verotus vielä söisi palkkaeroa. :kippis1:
Paikan hankkimisesta vielä sen verran, että jos firma/lafka on pienempi niin soita vaan suoraan jollekin päällikölle. Mun kokemuksen mukaan noi netti hakemukset voi heittää perseeseen.
Kuinka vaativia nuo DI-työt yleensä ottaen on? Vuoden päästä olisi pitäisi jo olla DI-työpaikkaa hommaamassa. Ensi vuodelle (viides) pitäisi näillä näkymin jäädä enää pari pahaa kurssia.
Aiheuttaa hieman stressiä jo nyt tuo diplomityö. Mitä jos diplomityöpaikkaa ei löydy, en yksinkertaisesti keksi siihen aihetta tai en osaakaan tehdä sitä yrityksen tai yliopiston vaatimalla tavalla... :(
Gradun tekeminen omalle koululle/laitokselle on kyllä omastakin kokemuksesta hyvä valinta. Tosin korvaus on olematon, mutta homma on yleensä joustavaa monella tapaa. Voi saada helpommin valita itseään kiinnostavan aiheenkin ja yleensä ihmiset ovat hyvin mukana projektissa.Itse tein dipan TKK:n mittaustekniikan labraan. Se oli ainakin ihan huippupaikka. Ainakin itselleni sattui pirun hyvät ohjaajat. Ei kyllä juurikaan hajua millaista se on tehdä yritykselle, todennäköisesti ei niin leppoisaa, tai ainakin kuulemani perusteella, vaikka pitkältihän se on varmasti firmasta kiinni.
Tsemppiä kuitenkin paikan hakuun :thumbs:
Saako kysyä (ja mahdollisesti vastauksenkin :D) että minkä tyyppistä työtä teet? Alaa, työn sisältöä tms?
Nostellaans hiukan vanhaa thrediä, kun alkaa itselle olla ajankohtainen homma eli kuinkas moni Pakkiksella on tällä hetkellä siinä tilanteessa, että dippatyöpaikka pitäis löytää? Ainakin ite oon huomannu, että tällä "taantumalla" on aika iso vaikutus diplomityöpaikan löytymiseen ja vielä vaikeampaa tuntuu olevan löytää dtyöpaikkaa teollisuudesta ja vielä palkallisena. Suuri osa yrityksistä on teettänyt diplmoitöitä jo jonkun aikaa stipendillä, mikä sinäänsä ei ole kauheen houkuttelevaa..
Tarkoitatko stipendillä nyt säätiön kautta kierrätettyä korvausta dipasta? Eli yrityksen ei tarvitse maksaa henkilösivukuluja ja dipan tekijän ei tarvitse maksaa veroja. Tuohan on aivan ideaali win-win tilanne. Ja kyllä olen kuullut että dippapaikkoja on nyt todella vaikea saada ja aika monelta on "varmatkin" dippapaikat menneet alta kun kehitysprojekteja on laitettu jäihin.
Lainsäädäntö muuttui tämän vuoden alusta ja stipendien nauttijat saavat nykyisin melkoisen paljon etuja verrattuna aiempaan. Tämän edun kustantavat stipendinsaajat itse luovuttamalla noin 14% siivun saamastaan rahasta. Tosin lähes kaikki säätiöt yms ovat ottaneet tämän huomioon ja korottaneet stipendejä siten, että tassuun jää sama summa kuin ennenkin. Monet mestat tarjoavat myös sairaus-/matkavakuutuksia kylkiäisiksi.pulputipul...
Uskon, että jos aiheen tekee omalla laitokselle, niin sen tekeminen menee joutuisammin kuin muutoin.
Itse valitsin graduun vähän tylsän aiheen ja se näkyi ahkeruudessa. Tein gradua vuosi.. välillä tekeminen jäi kokonaan.