Diplomityö/Gradu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Devil
  • Aloitettu Aloitettu
Kertokaahan kokemuksia diplomityön tai gradun tekemisestä. Itse pitäisi aloitella tekemään diplomityötä TKK:lle, ja kauheaa säätämistä tuntuu olevan itse paikan etsiminenkin.

Minkälaisia kokemuksia on eri firmoista: suurista ja pienistä, tai sitten yliopistolla työskentelemisestä?

Tekstiä kehiin! :whip:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse tein dipan TKK:n mittaustekniikan labraan. Se oli ainakin ihan huippupaikka. Ainakin itselleni sattui pirun hyvät ohjaajat. Ei kyllä juurikaan hajua millaista se on tehdä yritykselle, todennäköisesti ei niin leppoisaa, tai ainakin kuulemani perusteella, vaikka pitkältihän se on varmasti firmasta kiinni.

Tsemppiä kuitenkin paikan hakuun :thumbs:

Kannattaa tehdä sellaiseen paikkaan missä voi jatkaa sitten töissäkin. Eli ei millekään yliopiston laitokselle.

Kannattaa tehdä sellaiseen paikkaan missä voi jatkaa sitten töissäkin. Eli ei millekään yliopiston laitokselle.
Ei ole kyllä IMO ihan noin yksioikoista. Jos halua valmistua esim. 6-9 kk aikataulussa niin koulun labra tms. voi hyvinkin olla ihan ok mesta. Yksityisellä puolella "oikeat työt" tahtovat toisinaan syödä aikaa lopputyön teolta ja valmistuminen voi viivästyä jopa vuosia. Arvatkaa mistä tiedän :)

Kertokaahan kokemuksia diplomityön tai gradun tekemisestä. Itse pitäisi aloitella tekemään diplomityötä TKK:lle, ja kauheaa säätämistä tuntuu olevan itse paikan etsiminenkin.

Minkälaisia kokemuksia on eri firmoista: suurista ja pienistä, tai sitten yliopistolla työskentelemisestä?

Tekstiä kehiin! :whip:

TKK:n opiskelijana olet varmaan ollut kesätöissä eri yrityksissä? Jos niissä olet homman hoitanut vähänkään mallikkaasti, niin varmaan lopputyöpaikkakin niistä löytyy. Eikä kannata pelätä, että muut työt viivyttää valmistumista, sillä mitä se haittaa, jos loppputodistus tulee hieman myöhemmin. Jos näin käy niin olet jo kasvanut osaksi organisaatiota ja työt jatkuu siellä myös valmistumisen jälkeen ja eikös se ole ollut koko opiskelemisen tarkoitus. Eikun puhelinta käteen ja kyselemään.

Valmistuin maaliskuussa DI:ksi TTY:ltä. Luin tietojohtamista eli pääaineeni oli tiedon hallinta ja sivuaineita oli teollisuustalous henkilöstöjohtamisen painotuksella sekä tietotekniikka ohjelmistotuotannon painotuksella. Diplomityöni tein Patrialle. Aihe oli kaikessa hienoudessaan :rolleyes: "Intranet organisaation tiedon hallinnan ja sisäisen viestinnän yhdistävänä välineenä". Hain paikkaa marraskuusta 2005 maaliskuuhun 2006, tosin tammikuussa 2006 tiesin jo että Patrialle pääseminen oli erittäin todennäköistä. Olin siis konsernilla töissä enkä missään liiketoimintayksikössä. Aloitin sitten kaiken byrokratian venyttämän projektin maaliskuun lopussa 2006. Aikatauluksi laitettiin 6kk, ja tuossa ajassa teinkin sitten dippani eli tutkimus oli valmis lokakuun lopussa 2006. Kansiin työ saatiin tosin vasta helmikuussa 2007. Patrialle ei ollut tarjota mulle jatkopaikkaa, joten hain muualle ja aloitin uudessa työpaikassa tammikuun alusta tänä vuonna. Dipan tarkistaminen firman puolelta venyi, sen jälkeen mun korjaukset venyivät, lopulta vielä odottelin sekä TTY:n tarkistajan että Patrian viimeisen tarkistuksen kommentteja. No, onneksi saatiin sekin projekti päätökseen. ;)

Vaikka dippapaikan saaminen joillakin aloilla voi olla melkoisen haastavaa, niin ei se nyt mitään mahdotonta ole. Mun mielestä ihan yhtä hyvin voi hakea vain yksittäistä dippapaikkaa kuin hakea työpaikkaa, jossa voi tehdä dipan työn ohessa. Multa tilattiin juurikin se tietty tutkimus eli olin velvollinen tekemään ainoastaan diplomityön. Se oli hyvä juttu, sillä olin samalla kisadieetillä. :D Oli kivasti aikaa myös omalle pikku projektille, kun sai tehdä dippaa pääosin omien aikataulujen mukaan. Olin 3-5 päivää viikosta työpaikalla, osan kesästä jopa kaikki päivät kotona lukien tutkimuksia ja kirjottaen työtä. Jos nyt lähtisin hakemaan dippapaikkaa uudelleen, niin lähettelisin kyllä ihan normaaleja työhakemuksia kaikkiin firmoihin jotka mua suinkin kiinnostaisivat. Useimmiten työn kautta se d-työaihekin sitten löytyy ja oikeasti tosi harva firma ottaa työntekijöitä töihin pelkästään tekemään sitä diplomityötä. Riippuu tietysti projektista/tutkimuksesta hyvin paljon ja varmaan myös toimialasta/aiheesta.

Haeskelin tosiaan sillon ennen tuon paikan saamista useammasta firmasta dippapaikkaa. Noin kahdeksalle firmalle yritin tarjota työtä, joka olisi ollut osa erästä TTY:n Tiedonhallinnan laitoksen pidempää projektia. Tuolloin muutama firma oli kiinnostuneita, mutta aikataulu olisi ollut liian tiivis. Nyt jälkikäteen kuulin ihan vasta, että nuo kaksi firmaa lähtivät tutkimukseen mukaan ja niinpä onnistuin niillä omilla hakemuksillani petaamaan kahdelle muulle d-työntekijälle dippapaikat. :)

Kannattaa rohkeasti etsiä juuri ne firmat jotka kiinnostavat itseä ja toisaalta mihin on työ mahdollista tehdä. Itse sain dippatyöpaikan ensimmäisestä paikasta minne soitin, eli yritykselle teen. Kannattaa hieman tutkia ketä puljussa asioista päättää koska yleensä HR-ihmiset ovat aivan pihalla mitä yrityksessä todella tehdään ja mitkä alueet vaativat tutkimusta. Hyvä tapa on esim. lähestyä koulussa vierrailleita luennoitsijoita yrityksistä.

Diplomityön tekeminen on ennen kaikkea mahdollisuus vaihtaa paikkaa / aloittaa työputki puhtaalta pöydältä. Itse suosin firmalle tekemistä myös rahan takia. Miksi tehdä ilmaiseksi jos kerran maksajiakin löytyy, onko tuolloin väliä jos menee yli sen 6 kuukauden. Varsinkin isoimmissa yrityksissä on ihan realistista saada todella hyvä korvaus dipan teosta. Tsemppiä hakuun! :whip:

Kyllä yliopiston laitoksiltakin töitä löytyy (myös muuta kuin apurahanysväystä), ja henkilösuhteet kuitenkin säilyvät ja saattavat pukata mielenkiintoista jatkokeikkaa.

Itse tein graduni suureen firmaan, mutta aika skeptisesti suhtaudun gradun tai dippatyön hyötyyn yritykselle. Kyseessä on kuitenkin suhteellisen suppea lopputyö, joten mitään maailmaa mullistavaa ei siihen sivumäärään yleensä saa mahdutettua. Väitöskirjat ym. laajemmat tutkimukset ovat sitten asia erikseen.

Ei kannata tehdä gradusta tai dippatyöstä elämää suurempaa numeroa, koska muutaman vuoden päästä katsottuna se on kuitenkin vain "itikanpaska Itämeressä". Toki jos pääsee jonnekin firmaan tekemään, niin tuohan se uusia kontakteja ja sitä kautta hyötyä tulevaisuutta silmällä pitäen.

Summa summarum: ei kannata jäädä veivaamaan gradua tai muuta lopputyötä pitkiksi ajoiksi tai ajatella sitä isona mörkönä, vaan hoitaa se pakettiin mahdollisimman pian koska tulevaisuudessa työhaastatteluissa ketään ei kuitenkaan kiinnosta mistä, kenelle ja millä arvosanalla sen teit, vaan työnhaussa ja urakehityksessä painaa ihan muut seikat. Näin ainankin oman kokemukseni mukaan. Tsemppiä silti kaikille, kenellä lopputyö on vielä kesken! :thumbs:

Itse suosin firmalle tekemistä myös rahan takia. Miksi tehdä ilmaiseksi jos kerran maksajiakin löytyy, onko tuolloin väliä jos menee yli sen 6 kuukauden. Varsinkin isoimmissa yrityksissä on ihan realistista saada todella hyvä korvaus dipan teosta. Tsemppiä hakuun! :whip:
En tiedä heititkö tuon ilmaiseksi-sanan vähän sarkastisesti, mutta kyllä yliopistoltakin korvauksen lopputyön tekemisestä saa. Itse tein homman TTY:lle ja korvaus oli samaa tasoa, kuin porukka on saanut firmoilta. Ja luulenpa kyllä, että aika harvassa on firmat, jotka antavat todella hyvän korvauksen dippatyön tekemisestä. Taitaa 95% firmoista maksaa suunnilleen suosituksen mukaista d-työpalkkaa.

Itse tein aikanaan ohjelmistotekniikan dippani softafirmassa, missä olin duunissa. Onneksi oli sen verran haastava projekti käynnissä, että pystyin kirjoittamaan paprun siitä mitä (ja miten) olin tehnyt työkseni. Koululle piti tietty todistella, että olin oikeasti itse vääntänyt ne palat, mistä dippelin kirjoitin.

Asiakkaat, joille projektia tein, vaativat jostain ihmeen syystä työtä salaiseksi, mihin koulu ei olisi suostunut. Salaiseksi kirjaaminen taisi sitten "unohtua" :)

En tiedä heititkö tuon ilmaiseksi-sanan vähän sarkastisesti, mutta kyllä yliopistoltakin korvauksen lopputyön tekemisestä saa. Itse tein homman TTY:lle ja korvaus oli samaa tasoa, kuin porukka on saanut firmoilta. Ja luulenpa kyllä, että aika harvassa on firmat, jotka antavat todella hyvän korvauksen dippatyön tekemisestä. Taitaa 95% firmoista maksaa suunnilleen suosituksen mukaista d-työpalkkaa.

Allekirjoitan. Itse tein 99-00 dippatyöni firmalle, mutta vaimo on just TTY:llä tekemässä dippatyötään ja se saa siitä ihan ok palkan mielestäni, jotain 1750-1800e/kk muistaakseni. Tuolla rahalla se saa duunata dippatyötään täyspäiväisesti ja vielä suoritella jotain viimeisiä kurssejaan samalla. Muistaakseni aloitteli tuota dippatyön tekemistä aika tarkkaan vuosi sitten jolloin alkoi tuo liksakin juosta. Että ei paha, IMO.

Tein D-työn konepajaan ja työllistyin sitä kautta. Työn teko firmaan, todellisen tuoteprojektin yhteydessä on mukava ja luomisen tuskaa säästävä tapa. Asiat menevät omalla painollaan, riittää että kirjaa tapahtumat ylös. D-työlausunnossaan proffa kaipasi enemmän tieteellistä osuutta, antoi muista ansioista johtuen kuitenkin nelosen.

Itse kyselin inssityöaihetta aikoinaan suoraan oman alan yriyksen edustajalta jonka tapasin luennolla. Työtä tarjottiin ja aloin vääntämään sitä vähän liiankin innokkaasti. Yritys palkkasi parin kuukauden työn teon jälkeen vakituiseksi. Kehitin työhön liittyen pari järjestelmää ja olin kokonaisuudessaan yli 7 vuotta samassa firmassa töissä. Arvokkainta tuossa työssä oli työllistyminen ja se, että kartutin ammattitaitoa sellaisella alueella josta en tiennyt juuri mitään ennen työn aloittamista. Työn aihe oli sopivasti vielä sellainen että tällä hetkellä alan osaajista on jopa pieni pula.
Vaikka kyseessä oli "vain" inssityö, niin olisi varmaan mennyt keskiverto (aihe keksitty väkisin höpöhöpö) dippatyöstä tai gradusta. Sopivalla työllä, aiheella ja sen onnistumisella voi luoda siis vähän isommankin ja merkityksellisen pohjan tulevalle ammatilleen.

TKK:n opiskelijana olet varmaan ollut kesätöissä eri yrityksissä? Jos niissä olet homman hoitanut vähänkään mallikkaasti, niin varmaan lopputyöpaikkakin niistä löytyy. Eikä kannata pelätä, että muut työt viivyttää valmistumista, sillä mitä se haittaa, jos loppputodistus tulee hieman myöhemmin. Jos näin käy niin olet jo kasvanut osaksi organisaatiota ja työt jatkuu siellä myös valmistumisen jälkeen ja eikös se ole ollut koko opiskelemisen tarkoitus. Eikun puhelinta käteen ja kyselemään.

Tottakai olenkin jo kysellyt, mutta pk-firmoissa ei aina ole dippatöitä, vaikka työnantajakin sellaisen mielellään antaisi tehtäväksi. Ja jos tosiaan on sellainen tilanne, että ei halua viivästyttää valmistumista, eikä halua vielä alkaa paahtamaan töitä uraputkeen, niin firmaan meneminen ei välttämättä ole paras ratkaisu. Sen takia halusin hieman kommentteja juuri esim. korkeakouluilla tehdyistä töistä, koska niissä on käsittääkseni juuri hieman vapaampi meininki. Itse en halua tehdä lopputyötä tyyliin kahden vuoden ajan, koska luulen, että työ vain kummittelisi mielessä, ja lisäki urheiluharrastukseni estää iltaisin ja viikonloppuisin teon, joten omalta kohdaltani töitä & dippaa kun kerkeää on aika mahdoton yhtälö. Tavoite on kuitenkin pääasiassa valmistua koulusta.

Minä tein dippani yrityksessä stipendirahoituksella. Stipendi käytännössä tarkoittaa sitä, että firma x (mun tapauksessa kaupunki) maksaa tietyn summan diplomityöstä (max 15000e) ja työ tehdään firmassa y. Muut työt eivät häirinneet dipan tekoa, oikeastaan päin vastoin: kirjoittelulta kaipasi välillä taukoa ja kysyin voisinko tehdä tuntipalkkalaisena vähän töitä ohessa. 9 kk meni, että sain homman kansiin.

Meillä töissä kannustetaan nuoria valmistumiseen, onhan se firmankin etu, että opiskelijoista saadaan valmiita insinöörejä ja dippainssejä. Valmistumisen venyttäminen on yleensä kuitenkin aina itsestä kiinni.

Yliopiston laitoksella/labrassa voi jatkaa myös töissä, jos kaavailee jatko-opintoja. Itse asiassa suositeltavin tapa onkin integroitua tutkimusryhmään tekemällä gradun/dipan siinä.

Itse tein aikoinaan tietojenkäsittelyhommista gradun tutkimusryhmässä. Sen jälkeen olin pari vuotta yksityisellä puolella ja sen jälkeen kävin taas haistelemassa akateemista maailmaa ja tein väikkärin. Sen jälkeen taas vuosia yksityisellä puolella (ja edelleen). Katsotaan, mitä huomenna tapahtuu :)

No toki jos sille tielle haluaa lähteä. On ne oikeat työt kuitenkin oikeita töitä, nimimerkillä kokemusta on.

Miten kukin oikeat työt ajattelee ja riippuu kait myös alasta.. Itse päädyin yliopistograduilun jälkeen julkisen sektorin hommiin ja palkka + edut on työn sisältöön ja stressitasoon nähden todellakin kohdallaan. Että enpä nyt sitten tiedä mitä eroa siinä on että menisin muutaman satkun paremmalla liksalla johonkin saman alan stressikiirehommaan "oikeisiin töihin", ja progressiivinen verotus vielä söisi palkkaeroa. :kippis1:

Varsinainen pointti on kuitenkin se, että gradun/dipan teko yliopistolle ei tarkoita että sinne tarvii jäädä loppuelämäkseen. Kuten täällä on jo sanottukin, niin se on se yksi muutama kymmenen opintoviikkoa tieteelliseltä anniltaan useimmiten aika mitätöntä sepustusta eikä mikään eläkevirka.

Itse olen opiskellut valtsikassa ja meillä hyvin harva sai ylipäänsä mitään palkkaa tai palkkiota gradusta. Siitä näkökulmasta on mun mielestäni jotenkin hilpeää, että opinnäytteen teon lähtökohta on se, että rahaa on saatava eikä mitä tahansa rahaa vaan PALJON rahaa. :lol2:

Kertokaapa viisaammat eli dipan tai gradun jo valmiiksi saaneet ihmiset, että kuinka paljon diplomityön aiheella ja arvosanalla on merkitystä suhteessa muihin opintoihin haettaessa työpaikkaa. Olen kuullut, että päättötyö vaikuttaisi hyvinkin paljon...

Suositut

Back
Ylös Bottom