Valmistuin maaliskuussa DI:ksi TTY:ltä. Luin tietojohtamista eli pääaineeni oli tiedon hallinta ja sivuaineita oli teollisuustalous henkilöstöjohtamisen painotuksella sekä tietotekniikka ohjelmistotuotannon painotuksella. Diplomityöni tein Patrialle. Aihe oli kaikessa hienoudessaan
"Intranet organisaation tiedon hallinnan ja sisäisen viestinnän yhdistävänä välineenä". Hain paikkaa marraskuusta 2005 maaliskuuhun 2006, tosin tammikuussa 2006 tiesin jo että Patrialle pääseminen oli erittäin todennäköistä. Olin siis konsernilla töissä enkä missään liiketoimintayksikössä. Aloitin sitten kaiken byrokratian venyttämän projektin maaliskuun lopussa 2006. Aikatauluksi laitettiin 6kk, ja tuossa ajassa teinkin sitten dippani eli tutkimus oli valmis lokakuun lopussa 2006. Kansiin työ saatiin tosin vasta helmikuussa 2007. Patrialle ei ollut tarjota mulle jatkopaikkaa, joten hain muualle ja aloitin uudessa työpaikassa tammikuun alusta tänä vuonna. Dipan tarkistaminen firman puolelta venyi, sen jälkeen mun korjaukset venyivät, lopulta vielä odottelin sekä TTY:n tarkistajan että Patrian viimeisen tarkistuksen kommentteja. No, onneksi saatiin sekin projekti päätökseen. ;)
Vaikka dippapaikan saaminen joillakin aloilla voi olla melkoisen haastavaa, niin ei se nyt mitään mahdotonta ole. Mun mielestä ihan yhtä hyvin voi hakea vain yksittäistä dippapaikkaa kuin hakea työpaikkaa, jossa voi tehdä dipan työn ohessa. Multa tilattiin juurikin se tietty tutkimus eli olin velvollinen tekemään ainoastaan diplomityön. Se oli hyvä juttu, sillä olin samalla kisadieetillä. :D Oli kivasti aikaa myös omalle pikku projektille, kun sai tehdä dippaa pääosin omien aikataulujen mukaan. Olin 3-5 päivää viikosta työpaikalla, osan kesästä jopa kaikki päivät kotona lukien tutkimuksia ja kirjottaen työtä. Jos nyt lähtisin hakemaan dippapaikkaa uudelleen, niin lähettelisin kyllä ihan normaaleja työhakemuksia kaikkiin firmoihin jotka mua suinkin kiinnostaisivat. Useimmiten työn kautta se d-työaihekin sitten löytyy ja oikeasti tosi harva firma ottaa työntekijöitä töihin pelkästään tekemään sitä diplomityötä. Riippuu tietysti projektista/tutkimuksesta hyvin paljon ja varmaan myös toimialasta/aiheesta.
Haeskelin tosiaan sillon ennen tuon paikan saamista useammasta firmasta dippapaikkaa. Noin kahdeksalle firmalle yritin tarjota työtä, joka olisi ollut osa erästä TTY:n Tiedonhallinnan laitoksen pidempää projektia. Tuolloin muutama firma oli kiinnostuneita, mutta aikataulu olisi ollut liian tiivis. Nyt jälkikäteen kuulin ihan vasta, että nuo kaksi firmaa lähtivät tutkimukseen mukaan ja niinpä onnistuin niillä omilla hakemuksillani petaamaan kahdelle muulle d-työntekijälle dippapaikat.