Digitv-kortit

Pro-Pain

Ylileveä kuljetus
Mode
Olisi haussa digitv-kortti, jota voisi käyttää myös vanhojen VHS-nauhojen nauhoituksiin digitaalisiksi. Mitä korttia suosittelette?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni ei ole digitv korttia, mutta mitä olen lukenut niin ongelmia tuntuu olevan ainakin paljon noissa kaikissa korteissa. Itse olen päättänyt odottaa vielä vähän ja katsoa mikä firma saa ensimmäisenä aikaiseksi kaikin puolin toimivan paketin. Sitten vasta harkitsen ostoa.

Tulisiko kortti kaapeliverkkoon vai maanpäällisellä antennilla?

WeTTi sanoi:
Tulisiko kortti kaapeliverkkoon vai maanpäällisellä antennilla?

Kaapeliverkkoon.

sun vhs:t on analogiset jolloin digikortti ei sitä löydä.
tai mä ainakin ostin joskus aikoinaan digikortin juuri tuossa tarkoituksessa ja ei löytynyt viteoita, vaihdoin kortin analogiseen jossa ikävä kyllä oli huionompi laatu. no sainpahan vielä ison kovalevynkin siihe, kun oli arvokkaampi tuo digi.

Mniska sanoi:
sun vhs:t on analogiset jolloin digikortti ei sitä löydä.
tai mä ainakin ostin joskus aikoinaan digikortin juuri tuossa tarkoituksessa ja ei löytynyt viteoita, vaihdoin kortin analogiseen jossa ikävä kyllä oli huionompi laatu. no sainpahan vielä ison kovalevynkin siihe, kun oli arvokkaampi tuo digi.
Juurikin tuon takia pitää olla digitv-kortti jossa on analoginen ja digitaalinen viritin, kuten esim. tuo mainitsemani hauppaugen kortti.

Jos VHS-videoita haluaa koneelle siirtää, ei tarvitse analogista viritintä vaan komposiittivideon sisääntulon. Oma suositukseni olisi unohtaa koko juttu - silloin kun itse taistelin DVB-C HTPC maailmassa ei eteen tullut yhtään oikeasti toimivilla XP-drivereilla varustettua korttia.

Osta ennemmin kovalevyllinen digiboksi ja halpis kaapparikortti PC:lle noiden VHS-nauhojen digitalisointia varten.

Terratec Cinergy 1200 dvb-c

Ostin taannoin Hulluilta päiviltä Terratecin Cinergy 1200 dvb-c -kortin. Hintaa oli tuolloin 109 euroa. Asentaminen oli painajaismaisen hankalaa ja softat edelleen ala-arvoisia. Sama vika taitaa olla kaikissa dvb-c-korteissa, joten ei kannata kauheasti rahojaan sellaseen vielä sijoittaa. Ko. kortin käyttöönottoon en tässä puutu sen enempää, mutta jos jollakulla on ongelmaa sen kanssa, niin tänne vaan postia. Se vaatikin melkoista kikkailua.

P.S.
USB-liitännällä toimiva Anysee DVB-T boksi vaikuttaa ihan toimivalta ainakin kaupunkioloissa, asentaminen on helppoa ja katseluohjelmakin toimii.

Itsellä on toiminut ihan nätisti Fire-DTV DVB-C kortti noin puoli vuotta ainakin. Ainoa mikä ei toimi on Ylen tekstitykset...mutta eipä ole ongelma omalla kohtaa. Eikä kamalan tuskaa ole käyttöönottokaan ollut.

by the way. kun ostin digikortin oli se HYVÄ, ajastin , todella toimiva sellainen ja HYVÄ kuva.
vaihdettuani sen analogiseen kuva huononi reilusti (kone oli amd 800mhz), kun vaihdoin konetta p4 2.66ghz ja tämä analoginen kortti siihen kuva parani huomattavasti. Ajastinta en ole löytänyt vieläkään.

Tehontarve sekä analogisilla että digikorteilla riippuu täysin siitä onko kortti ns. full-featured, missä kuvankäsittely (analogikortilla videopakkaus ja digikortilla MPEG-2 purku) tapahtuu kortin raudalla vai kevytmalli, missä kuvaoperaatioihin käytetään koneen omaa CPUta ja näytönohjainta. Esim. Hauppaugella mallistossa PVR-analogikortit ja digipuolella Technotrendin Premium kortit pyörivät melkoisella mopollakin.

PC videonauhoittimena kaapeliverkossa vain tahtoo kaatua homman suolaiseen hintaan, vaikkei omalle työlle mitään arvoa laskisikaan. Ensin tarvitaan se PC isolla kovalevyllä, sisään vähintään yksi full featured DVB-C ja toinen karvalakkikortti, CAM moduuli ja siihen Conax korttislotti. Lopputuloksena on esim. Topfieldin nauhoittavaa boksia huomattavasti kalliimpi, isompi, kuumempi ja äänekkäämpi laitos, joka joko vaatii viikon rakennusprojektin (Linux ja VDR) tai ei ikinä pysy pystyssä viikkoa kauempaa (Windows viritelmät). Been there and done that enkä suosittele kenellekään...

Tietty PC:llä voi sitten vaikka selata nettiä ja pelatakin, mutta todella hankalaa tuo on. Nyt alkaa Suomestakin saada noita valmiiksi kasattuja MediaCenter PC:tä, joilla homma voi kohtuueffortilla onnistuakin - nekin vaan maksavat 2-3 nauhoittavan boksin verran.

Back
Ylös Bottom