Digikameran kuva tauluksi

Mites se käytännössä menee, kuvat liikkeeseen, suurennos kuvasta ja kehykset ympärille?

Vaan sitä teki mieli kysyä, että onko porukalla paljon kokemusta tästä touhusta. Kamerallani saa 1600x1200 kuvia. Kannattaako noista lähteä tekemään suurennoksia? Tuleeko tarpeeksi laadukasta jälkeä. Muuta huomioitavaa?

Norjassa tuli käytyä ja oli sen verta mahtavat maisemat, että muutamasta kuvasta voisi olla taulu aineista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä tuosta jonkunlaisen reilun A4 arkin saa mutta A3 taitaa olla jo aika puuroa etenkin detaileissa. Laitat photarissa vaan 250-300dpi sen todnäk 72dpin tilalle, kuva kasvaa ja kun klikkaat print sizen näkymään (24% öpaut) niin saat hahmotuksen ruudulla kuvan printtkoosta. Tarvittaessa interpolointia bicubicilla isommaksi sen verran että arkki täyttyy. A4 kokohan on 210x297mm jos siihen tähtäät. Ja talletus TIFFinä ennen polttoa/siirtoa, tarvittaessa vieä nysväät väriprofiilit millilleen firman spekseillä. Varmaan ne osaa liikkeessäkin kikkailla tämän mutta en menisi itse sokkona tilailemaan näkemättä kuvaa.

tähän liittyen, ifi tarjoaa nyt nettisivuillaan 34x50cm julistetta abuut kolmella eurolla. Ei oo kauheen paha hinta, piti itekkin tilata.. Postikulujen jälkeen hintaa tais jäädä jotain 6e.

1600x1200 on yhtä kuin 2MPix.. suurenna kuva itse photoshopilla (interpoloi 1% kerrallaan, blurrit, korjaukset ym. ~joka välissä), jos pystyt niin tulosta se kokeeksi (vaikka MV:nä), ja mieti vielä uudestaan. Jos kuva ei ole jo otettu, niin kannattaa kysästä jos joku järeämmän kameran omaava voisi auttaa operaatiossa.

3 "oikeaa" megapikseliä riittää vielä siedettävään A4 kokoon, A3 koko on jo aika pikselimössöä.

setae sanoi:
3 "oikeaa" megapikseliä riittää vielä siedettävään A4 kokoon, A3 koko on jo aika pikselimössöä.

Eli periaatteessa esim. 3,2 megapikselin kameralla saa ok A4 kuvia? Ajattelin muutamista kuvista kehittää jossain vaiheessa suurennoksia seinälle, mutta oma tietous valokuvauksesta aika lailla nolla. Itse ostin tarjouksesta Canonin 510, riittää omaan käyttöön mainiosti, kun rällainen sunnuntaikuvaaja olen.

Jees, kiitoksia kaikille vastanneille. Pitää vielä miettiä tuota hommaa ja käydä teettään ehkä pari koekuvaa, sillähän se selviää. A4 kokoinen kuva ois kyllä jo aika iso. Ehkä turhan iso.

setae sanoi:
Sanoisin, että riippuu täysin kuvan aiheesta, mitään tuollaista peukalosääntöä ei voi yleistää. Tulostelin aikanaan muutaman 2Mpix auringonlaskumaiseman suoraan photoshoppalematta letter-kokoon ja näyttivät lähinnä helvetin hyviltä läheltäkin pikseleitä etsiessä.

Veikkaisin että saa hyvän maisemataulun noilla resoilla. Itse teetin autosta a4:n lahjaksi, ja menetteli ainakin mun silmään.

1600x1200 riittää kutakuinkin 10x15 kuvaan 300dpi resolla. 20x30 kuva tulisi siis jotakuinkin 130dpi resolla joka ei ole enää kovinkaan häävi. Tosin isompi kuva ei tartte olla niin tarkka koska sitä harvemmin tuijotetaankaan niin läheltä.
Kannattaa myös muistaa että se sun maisemakuvas on kuvasuhteessa 4:3 (oletan et pokkari digikamera) ja esim A4 on 3:2 ..eli siitä sit leikkaantuu aika mukava määrä maisemaa pois.

Ei noihin väitteisiin kannata sokeasti uskoa, olen tilannut ifiltä joskus 34x50 maisema julisteen joka oli otettu 1600x1200 resolla(vahingossa kamera olisi pystynyt parempaan) siinä kyllä pikselit erottuvat jos läheltä katsoo, mutta normaalilta katseluetäisyydeltä ei valittamista. Moniko muuten on katsonut ihan siveltimellä maalattuja tauluja oiken läheltä? Aikamoista mössöä nekin ovat...

Edit: Joskus tuosta asiasta kinasin ja oli pakko viedä juliste kaverille nähtäväksi ennen kun uskoi. Tosin esitti teorian, että esim. IFIn tulostimet jotenkin samplaavat? (tai mikä tuo termi sitten olikin) niitä pikseleitä jolloin ne eivät erotu niin voimakkaasti kuin todellisuudess pitäisi.

Niino omat mielipiteeni perustuu siihen et oon ollu valokuvausliikkeessä töissä ja tehny noita useempia satoja kappaleita. Sen kyllä huomasin et monelle kelpaa kyllä itselleni kelpaamaton laatu. Ainut tapa melkeempä tuo on et tekee yhden ja kattoo onko hyvä vai ei, vaikee sitä kenenkään muun on kertoo.

setae sanoi:
1600x1200 on yhtä kuin 2MPix.. suurenna kuva itse photoshopilla (interpoloi 1% kerrallaan, blurrit, korjaukset ym. ~joka välissä), jos pystyt niin tulosta se kokeeksi (vaikka MV:nä), ja mieti vielä uudestaan.

Hei kerrotko tän vielä tarkemmin, siis suurennos on selvää mut mitkä blurrit ja korjaukset tossa kannattaa vetää? Eikö ole mitään skriptiä joka tekis ton itsekseen jos toi on se suositeltava tapa?

Mitenkähän muuten, vetäisköhän noi IFIn tulostimet about saman prosessin, jos ne supersamplaa sitä kuvaa ja sitten interpoloi ennen tulostusta niin lopputuloksen luulis olevan samanlainen...

Tässä on yhestä photosop kirjasta vetästy kikka kolmonen tohon suurentamis hommaan..

avaa kuva -> image menu -> image size -> klikkaa resample image pois päältä. sitten laitat isomman resoluution sille kuvalle, eli se dpi/ppi kohta.

Nii ja noista valokuvatulostimista.. ainakaan agfan koneet ei tee mitään sille kuvalle. Ei mitään interpolointeja tms. vaan se tulee sellasena ulos kun viet sen kuvan sinne. Olettaen tietty et oot käyttäny oikeeta icc-profiilia väreille..

Mitä kirjaa suosittelette photoshop7 opiskeluun, nimenomaan kuvankäsittelyyn. Mielellään suomeksi.
Jos vaikka innostuisi harjoittelemaan tuota oikein tosissaan, tällä hetkellä maskien käyttöstä ym. ei ole oikein mitään käsitystä.

Jos kuvan suurentaan valmiiksi koneella ja lähettää sitten tuonne kuvapalvelun kehitykseen, niin sanovat, että laatu olis erinomainen. Ens viikolla selviää miten kuville kävi.

Ihan vain vinkkinä, Ifin valotusresoluutiot löytyypi tuolta:
http://www.ifi.fi/cgi-bin/faq/kysymykset.cgi?answer=1108456319
Pixeleiden kanssa on helpompi pelata, kuin puljailla joillain fakin dpi:llä.

JSmith sanoi:
Mitenkähän muuten, vetäisköhän noi IFIn tulostimet about saman prosessin, jos ne supersamplaa sitä kuvaa ja sitten interpoloi ennen tulostusta niin lopputuloksen luulis olevan samanlainen...
Tulostimet ei tee muuta kuin tulostaa. Se ohjelma millä kuvat lähetetään muuttaa kuvia tarvittaessa oikeaan kokoon jollain kökköalgoritmilla.

Mitä kirjaa suosittelette photoshop7 opiskeluun, nimenomaan kuvankäsittelyyn. Mielellään suomeksi.
Voiko sillä tehdä muutakin kuin käsitellä kuvia? :rolleyes:
Adobe Studiosta löytyy hyviä tutoriaaleja:
http://www.adobe.com/products/tips/photoshop.html

Suositut

Back
Ylös Bottom