Dietillä reenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kertokaapas viisaammat yleispäteviä vinkkejä reenaamiseen dietillä...
Millasia sarjoja teette, pituudet, sarjojen väliset tauot, jätättekö raskaat liikkeet pois(esim.veto,kyykky yms.),suositteko enemmän vapaita painoja vai taljoja ja laitteita...

Itte huomasin että saan tosin hyvän pumpin päälle, kun tekee jotain 12-15 toistoja, pari kolme sarjaa per liike, ja liikkeitä lihasryhmästä riippuen 3-4, ja suht lyhyillä tauoilla(n.minuutin palautukset)
Olkapäät ja ojentajat oli aivan tulessa treenin jälkeen... :worship:

Älä nyt ainakaan jätä noita perusliikkeitä pois. Dieetillä kannattaa treenata samalla lailla kuin muutenkin. Näin estetään mahdollisimman hyvin lihojen lähtö.

Itse olen nyt viidettä viikkoa dieetillä ja treeni jatkuu täsmälleen samanlaisena kuin ennenkin.

Eli treeniä teen 6-10 toiston sarjoilla ja niin kovaa kuin jaksan. Sarjapainot ovat pysyneet melko samoina, eli ainakin itselle soveltuu tällainen treeni dieetillä.

Noiden lyhyillä palautuksilla (~1 min) ja isoilla toistomäärillä (12-15) tehtyjen sarjojen takana piilee kylläkin se, että ne nostavat huomattavasti enemmän kehon kasvuhormonitasoja kuin pitkillä palautuksilla (> 3min) tehdyt lyhyemmät sarjat (4-6 toistoa), jotka puolestaan nostavat enemmän testotasoja.

Dieetillä nimenomaan kasvusta voisi luulla olevan hyötyä sillä se on hyvin lipolyyttinen hormoni, mutta käytännössä kumpi on parempi? En tiedä.

Originally posted by Hulkki
Noiden lyhyillä palautuksilla (~1 min) ja isoilla toistomäärillä (12-15) tehtyjen sarjojen takana piilee kylläkin se, että ne nostavat huomattavasti enemmän kehon kasvuhormonitasoja kuin pitkillä palautuksilla (> 3min) tehdyt lyhyemmät sarjat (4-6 toistoa), jotka puolestaan nostavat enemmän testotasoja.

Dieetillä nimenomaan kasvusta voisi luulla olevan hyötyä sillä se on hyvin lipolyyttinen hormoni, mutta käytännössä kumpi on parempi? En tiedä.

Eli: joka toinen viikko toista ja joka toinen toista? Sit välillä kevyttä viikkoa? Kappas, saimmekin juuri MegaDutyn. Mites muuten MD/HD-tyylinen treeni toimisi dieetillä, aion nyt vihdoinkin kokeilla tuota MD-tyylistä systeemiä. Alunperin ajattelin aloittaa sen vasta kun dieetti päättyy kesäkuun alussa, mut nyt sormet syyhyis aloittamaan jo aiemmin, ideoita?

Olen ollut nyt 3 viikkoa laihiksella. Treenit olen pitänyt samanlaisena kuin ennenkin. Sarjapainot eivät vielä ole ainakaan pudonneet.

Sen olen huomannut, että palautuminen treeneistä kestää pidempään kuin bulkilla. Myös nestettä on tullut juotua jonkun verran enemmän ehkä aerobisen tullessa mukaan kuvioihin.

Raskaat liikkeet ovat edelleen treenissä. Toistomäärät pyörivät samalla tavalla 5-15.

Kuuntele kehoasi, kyllä se kertoo jos reeneistä ei enää kykene kunnolla palautumaan :)

Originally posted by tappara
Eli: joka toinen viikko toista ja joka toinen toista? Sit välillä kevyttä viikkoa? Kappas, saimmekin juuri MegaDutyn. Mites muuten MD/HD-tyylinen treeni toimisi dieetillä, aion nyt vihdoinkin kokeilla tuota MD-tyylistä systeemiä. Alunperin ajattelin aloittaa sen vasta kun dieetti päättyy kesäkuun alussa, mut nyt sormet syyhyis aloittamaan jo aiemmin, ideoita?

Enpä suosittelisi mitään MD_ohjelmia, ne kun sisältää tiputuksia, pakkotoistoja jne jne aivan sairaita määriä. Dieetillä muutenkin herkkä keho ei välttämättä tykkää ja palautuminen voi mennä aika perseelleen lihasten ja etenkin hermoston osalta.

Originally posted by Sam225
Enpä suosittelisi mitään MD_ohjelmia, ne kun sisältää tiputuksia, pakkotoistoja jne jne aivan sairaita määriä. Dieetillä muutenkin herkkä keho ei välttämättä tykkää ja palautuminen voi mennä aika perseelleen lihasten ja etenkin hermoston osalta.
Nyt on pakko sanoa että Sam225:n historia varmaankin vaikuttaa hieman tähän nykyiseen HD-negatiivisuuteen. Käsittääkseni sulla meni monta vuotta hukkaan sokean HD-fanaattisuuden kanssa. Tajusit irroittautua siitä, ja nyt olet Pakkotoiston virallinen "kaikki treenimenetelmät voivat toimia yksilöstä riippuen, älkää jumittako yhteen" -profeetta. ;)

Mutta: kirjoituksistasi olen havaitsevinani aikamoista varausta nimenomaan HD/MD-metodia kohtaan.

Voisiko tämä johtua siitä, että huomasit tehneesi ison virheen kun hinkkasit itsepäisesti HD:ta ja nykyisin haluat pitää selvän eron tuohon treenisysteemiin sillä on todella hankala pysytellä ns. vanhan virheen lähettyvillä ja vaikka vain modifioida sitä HD:ta, kuin pysytellä kaukana omasta virheestään muistuttavasta filosofiasta ja hylätä se täysin.

Vähän sama juttu mulla, olin mallikelpoinen rintahauispelle ekan treenivuoteni ja se on jälkikäteen osoittautunut helvetin paskaksi jutuksi sillä jalat ovat vieläkin yläkroppaa huimasti jäljessä. Joten nykyisin asennoidun rintahauispelleilyyn ylikompensoivan negatiivisesti, sillä haluan varmaan päästä mahdollisimman pitkälle ideologiasta, joka teki minulle paljon hallaa.

PS: hohhoijaa kun meni filosofoinniksi. :rolleyes:

Originally posted by Hulkki
Nyt on pakko sanoa että Sam225:n historia varmaankin vaikuttaa hieman tähän nykyiseen HD-negatiivisuuteen. Käsittääkseni sulla meni monta vuotta hukkaan sokean HD-fanaattisuuden kanssa. Tajusit irroittautua siitä, ja nyt olet Pakkotoiston virallinen "kaikki treenimenetelmät voivat toimia yksilöstä riippuen, älkää jumittako yhteen" -profeetta. ;)

Mutta: kirjoituksistasi olen havaitsevinani aikamoista varausta nimenomaan HD/MD-metodia kohtaan.

Voisiko tämä johtua siitä, että huomasit tehneesi ison virheen kun hinkkasit itsepäisesti HD:ta ja nykyisin haluat pitää selvän eron tuohon treenisysteemiin sillä on todella hankala pysytellä ns. vanhan virheen lähettyvillä ja vaikka vain modifioida sitä HD:ta, kuin pysytellä kaukana omasta virheestään muistuttavasta filosofiasta ja hylätä se täysin.

Vähän sama juttu mulla, olin mallikelpoinen rintahauispelle ekan treenivuoteni ja se on jälkikäteen osoittautunut helvetin paskaksi jutuksi sillä jalat ovat vieläkin yläkroppaa huimasti jäljessä. Joten nykyisin asennoidun rintahauispelleilyyn ylikompensoivan negatiivisesti, sillä haluan varmaan päästä mahdollisimman pitkälle ideologiasta, joka teki minulle paljon hallaa.

PS: hohhoijaa kun meni filosofoinniksi. :rolleyes:

Heh, ymmärrän hyvin Hulkki tuon käsityksen, mutta se ei ole ihan oikea. HD on ollut ja tulee olemaankin merkittävä vaikuttaja treenifilosofiaani. (p.s. katso avatar ;) )
Nimenomaan en tehnyt mitään TOTAALIkäännöstä tyyliin yhtäkkiä 2 sarjaa lihasryhmä/treeni----> 20 sarjaa lihasryhmä/treeni.
Tämä erkaantuminen tai sanotaanko aukeneminen on tapahtunut pitkän prosessin tuloksena.
Se, että ensi kerran ehkä 7 vuoteen tein samaa liikettä 2 työsarjaa yhden sijaan oli toki HIRVITTÄVÄ muutos hd-miehelle, mutta ei siinä vielä koko maailmaa käytännössä kerralla mullistettu. Eli nimenomaan aloin modifioida hd-periaatteita (joita matkan varrella toki modifioitiin jo "sallituissa rajoissa").

Haluan ehdottomasti korjata ja korostaa: en missään tapauksessa ole hd-vastainen. En missään ole tyrmännyt sitä metodia. Ainoastaan painottanut objektiivisuutta ja sitä, ettei mihinkään jäisi liian pitkäksi aikaa.
MD perustuu samoihin asioihin ja haukun sitä joka käänteessä liian selkeän plagioinnin ja ärsyttävän ylisimplifioidun junttiasenteen takia.

Tulen varmasti tulevaisuudessa tekemään treenejä, joita voi sanoa HD-treeneiksi. Itse asiassa olen tehnytkin sellaisia välillä esim. viimeisellä viikolla ennen kevennystä (esim. jättiläissarjapohjaisia 1 kierros kuolemaan asti - jalkatreenejä jne).
Mutta ainoana pohjana se ei treenilleni toki enää tule koskaan toimimaan.

Syy, että aina korostan kaikilla tätä objektiivisuutta on se, että olen treenannut 10 vuotta aktiivisesti, kokeillut sitä sun tätä ja vaikka kehityin hd:nkin avulla paljon, johti se umpikujiin liian monesti ja uskon että monipuolisemmalla ja objektiivisemmalla treenipohjalla olisin nyt paljon pidemmällä. Ehkä joku kuitenkin ajattelee näiden viisastelevien postausteni ansiosta vähän pidemmälle treenejään ja kehittyy nopeammin kuin itse kehityin.

Eli tässä mun vastauksessa aiemmin oli kyse ihan siitä, että ylenpalttinen tehokeinojen käyttö jätettäisiin dieetillä pois, treenattiin muuten millä tyylillä vain.
Ja lisättäköön, että tämä toki lähinnä natuille ;)

Originally posted by Sam225
Eli tässä mun vastauksessa aiemmin oli kyse ihan siitä, että ylenpalttinen tehokeinojen käyttö jätettäisiin dieetillä pois, treenattiin muuten millä tyylillä vain.
Ja lisättäköön, että tämä toki lähinnä natuille ;)

Joo, tällä lailla itsekin asian ajattelin. Nyt olen tahkonnut 4-jakoista tyypillisellä 3 sarjaa 10 toistoa - menetelmällä. Ja teen ns. "pehmeän" laskun tuohon treeniin. Siirryn 3-jakoiseen ohjelmaan, ja teen vuoroviikoin "kovaa" viikkoa ja pumppiviikkoa, mutta näin dieetillä ILMAN tehokeinoja. Eli ekalla viikolla 2x6-8 ja tokalla 2x10-12 jne. Ja sitten kun taas mennään plussakaloreilla, pidän rungon aikalailla samana, mutta otan sitten tehokeinot käyttöön. Näin :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ei tahdo jaksaa reenata kovaa dieetillä

Mua heikottaa jo lämmittelyjen jälkeen kun treenaan dieetillä.

Sarjapainot tippunu jonkin verran mutta ongelmana on motivaation puute. Bulkilla on niin kiva treeniä ku joka kerta voi nostaa aina enempi kuin edellisellä kerralla :)

Mielestäni annan itselleni aikaa palautua tarpeeksi ja ennen treeniä pyrin syömään hidasta hiilihydraattia tarpeeksi.

Niin ja punttitreenit kestää alle tunnin. Teen pitkälti vain perusliikkeitä ja rintatreenin ohessa tulee vedettyä pystypunnerrukset yms.

Vaikuttaako seuraava ohjelma mitenkään toimivalta:

Maanantai: Jalat tai Selkä (vuoroviikoin) + Pohkeet (joka viikko)

Tiistai: Lepo

Keskiviikko: Aamuaerobinen ennen aamiaista 25min 130 sykkeellä + 4min HIIT.

Torstai: sama kuin keskiviikko

Perjantai: Kädet supersarjana tai Rinta+Hauis+Ojent(vuoroviikoin)

Lauantai: Lepo

Sunnuntai: sama kuin keskiviikko

Ennen aamuaerobista otan 5g glutamiini+10g heraproteiini+ECA-allstars fatburnerin. Harjoituksen jälkeen aamupala + 5g glutamiini.

Re: ei tahdo jaksaa reenata kovaa dieetillä

Originally posted by jermy
Mua heikottaa jo lämmittelyjen jälkeen kun treenaan dieetillä.

Vaikuttaako seuraava ohjelma mitenkään toimivalta:

Maanantai: Jalat tai Selkä (vuoroviikoin) + Pohkeet (joka viikko)

Perjantai: Kädet supersarjana tai Rinta+Hauis+Ojent(vuoroviikoin)
No et kyllä ainakaan liikaa treenaa!

Mistä moinen treenifrekvenssi, tuon mukaan treenaat jalat, selän ja rinnan kerran 2 viikossa ja vain kädet joka viikko. Eihän Mike Mentzerkaan suositellut noin harvaa treenaamista edes viimeisinä vuosinaan kun alkoi ylitreenaamisen välttäminen olla vähän liian pitkälle vietyä miehen ohjelmissa...

OK, kun teet noita HIIT-treenejä voi jalkojen palautuminen olla vähän hankalampaa kuin bulkilla. Mutta silti kerran 2 viikossa -tahti kuulostaa aika erikoiselta. Varmasti palautuminen jalkojen kohdalla olisi ihan yhtä hyvä ja yläkroppakin saisi vähän enemmän kasvuärsykettä silti menemättä ylikuntoon, jos ohjelma olisi esim. punttitreeni 3-jakoisella ohjelmalla 1. päivänä, 2. päivänä lepo ja 3. päivänä aerobinen + HIIT (neljäntenä päivänä taas puntti). Tyyliin:

Maanantai Jalat
Tiistai Lepo
Keskiviikko Aerobinen + HIIT
Torstai Rinta/selkä
Perjantai Lepo
Lauantai Aerobinen + HIIT
Sunnuntai Olkapäät ja kädet
Maanantai Lepo
Tiistai Aerobinen, ei HIIT:iä ennen jalkapäivää
Keskiviikko Jalat
...

Latest posts