Dieetti ja voimatasot

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Miten dieetti vaikuttaa voimatasoihin noin yleisesti? Onko ihan luonnonlaki, että kun kalorit on miinuksella, niin on ihan turha kuvitella saavansa tankoon enää lisää rautaa?

Olen tässä menestyksellisesti vääntänyt 5x5-treeniä useamman kierron ja tuntuu siltä että seuraavalla kierrolla saisi taas rikottua ennätyksiä ja iskettyä lisää rautaa tankoon mikä tietysti lämmittää mieltä. Lihastakin on selvästi tullut. Olen kuitenkin ollut koko ajan reippaalla bulkilla (~4000 kcal / pvä) mikä varmaan on edesauttanut tulosten syntymistä aika lailla. Se on myös edesauttanut läskin kertymistä, mistä tekisi nyt mieli alkaa hankkiutumaan eroon. Nyt sitten mietin uskaltaako tässä ruveta dieetille jos kaikki vaivalla hankitut voimat häviää taivaan tuuleen (ja lihaksetkin)?

Miten dieetti vaikuttaa voimatasoihin noin yleisesti? Onko ihan luonnonlaki, että kun kalorit on miinuksella, niin on ihan turha kuvitella saavansa tankoon enää lisää rautaa?

Olen tässä menestyksellisesti vääntänyt 5x5-treeniä useamman kierron ja tuntuu siltä että seuraavalla kierrolla saisi taas rikottua ennätyksiä ja iskettyä lisää rautaa tankoon mikä tietysti lämmittää mieltä. Lihastakin on selvästi tullut. Olen kuitenkin ollut koko ajan reippaalla bulkilla (~4000 kcal / pvä) mikä varmaan on edesauttanut tulosten syntymistä aika lailla. Se on myös edesauttanut läskin kertymistä, mistä tekisi nyt mieli alkaa hankkiutumaan eroon. Nyt sitten mietin uskaltaako tässä ruveta dieetille jos kaikki vaivalla hankitut voimat häviää taivaan tuuleen (ja lihaksetkin)?

Kyllä voimatasot dieetilläkin voi kasvaa, lihas ei. Tahti tuskin on yhtä kova kuin bulkilla mutta mahdollista kyllä. Itselläni nyt muutaman kuukauden dieettailun jälkeen ainakaan mikään liike ei ole alaspäin mennyt, kyykyssä tullut pikkuisen lisääkin.

Juuri tuon takia, että voima voi dieetillä kasvaa ja lihas ei, voisikin olla fiksua painottaa hieman voimajuttuja. Jos saa voimaa kasaan dieetillä niin kaipa ne lihatkin sitten tulee korkojen kera helpommin takaisin jos jotain katoaa.

Varmaan aika yksilökohtaista voimatasojen nousu. Itellä ei oikeen tykkää noussa. Energiavaje vaikuttaa sen verran ettei oikeen jaksa puristaa joka treenissä.

Itselläkään ei oo voimat ainakaan minnekkään hävinny, tottakai joskus saattaa olla päiviä jolloin ei jaksais muutenkaan, mutta muuten olen ottanut esim. maastavedossa ja penkissä uudet enkat dieetillä.

Itselläkään ei oo voimat ainakaan minnekkään hävinny, tottakai joskus saattaa olla päiviä jolloin ei jaksais muutenkaan, mutta muuten olen ottanut esim. maastavedossa ja penkissä uudet enkat dieetillä.

Itelläkin monesti niukalla ruokavaliolla elellessä saa treeneissä sellaiset adrenaliinipurkaukset, että saa hyviä ykkösiä mavesta ja penkistä. Sarjakestävyys on taas sitten eri.

Osaako muuten kukaan sanoa, että onko mitään varmaa keinoa seurata dieetin aikana lihojen pysymistä? Ettei vaan käy niin että lihaa lähtee enemmän kuin läskiä. Tämänhän voisi teoriassa toteuttaa niin, että käy puntarilla ja mittauttaa rasvaprosentin "vesimittauksella" säännöllisesti, ja laskee siitä paljonko on lähteny rasvaa suhteessa koko painonpudotukseen. Käytännön esteeksi syntyy vain, ettei tässä ihan lähimaastossa voi moista rasvaprosentin mittausta toteuttaa. Ja silmällä on tapana valehdella.

Tuohon vaikuttavat monet tekijät, kuten treenivuodet, ikä, dieetin pituus ja makroravinnejakauma. Jos ei syö hiilaria ollenkaan, niin veikkaan ettei treenit oikein kulje. Itse en ole juuri yleensä onnistunut kehittämään voimatasojani dieetillä, mutta tällä hetkellä vaikuttaa mahdolliselta tuokin asia. Pääasia kuitenkin on, että voimatasot eivät ainakaan kauheasti putoaisi, että pystytään säilyttämään vaivalla hankittu lihasmassa.

On se mahdollista, mulla ainakin on jopa noussut dieetillä hieman, mutta se saattaa liittyä osittain myös lisääntyneeseen aerobiseen liikuntaan (hiusverisuonisto) ja yleiseen ruuan, palautumisen ja harjoittelun parempaan tarkkailuun ja panostamiseen.

Aloittelija voi kerätä lihasmassaakin, pidemmälle ehtineillä onkin sitten aika tuskaisaa. Saa olla aika geneettinen friikki että kasvaisi.

Mulla ainakin voimatasot tipahti aavistuksen ja jaksaminen kaikkosi lähes kokonaan siitäkin huolimatta, että vedin hiilareita sen 35-40 E%. Tuntui, ettei vain jaksa puristaa vaikka mitä yrittäisi. Dieetin lopetettua palatui jaksaminen melkein samantien ekoihin treeneihin.

Mulla ainakin tammikuussa kuukauden dietillä tippu voimat silleen, että jokaisessa liikkeessä normisarjoista jäi pari toistoa pois.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%

Suositut

Back
Ylös Bottom