Dieetiltä ylläpitoon

Hei,

Osaisiko joku fiksumpi kertoa, jos on aiempaa topiccia/tietoa aiheesta nimeltä kalorien nostaminen painon ylläpitämiseksi?
En löytänyt mitään mieltä lämmittävää, joten uusi peliin. ;)

Mulla on tosi rankkaa VLCD:ta takana ja painoa pudotettu 6-7 kg. Olen välillä pitänyt pätkäpaastoja (24 h & 36 h). Tarkoittaa siis, että ainoastaan yksittäisiä paastopäiviä - ei pidempiä jaksoja. Suurempi syy kuin laihdutus on ollut itsensä puhdistaminen ja makeutusaineista eroon pääseminen. Paasto on harvojen mielestä fiksua tai terveellistä. Toisaalta osa ihan terveysguruistakin pitää sitä oikein toteutettuna hyvänä tapana katkaista ruokahimoja ja virkistää itseään. Mulle tuli vain hyvä ja virkeä olo, minkä lisäksi pääsin eroon epäterveellisistä makeutusaineista - se oli yllätys.

Tiedän, että olen vetänyt tiukilla ja samoin en sano tämän olevan järkevää, mutta tein omalla vastuulla. Toisaalta ketoosidieetillä on ollut puhetta, kuinka raavaat miehet vetävät kovilla miinuksilla ja syövät ketolla naisten laihismääriä. ;) Mullekin tapahtui "ketot": nälkä lähtee, minkä vuoksi paastokin tuntui helpolle.

Nyt on aika pikkuhiljaa siirtyä erilaisempaan ruokavalioon: kiinteää ruokaa ja korkeampi kalorimäärä. Mun keho on aineenvaihdunnallisesti heikko, eikä se kestä mitään +2000 kaloreita. En siis pyri niihin määriin ja varmaan syön vähän jatkossakin, mutta en mä sentään voi paastota ja syödä vlcd-kaloreita laihdutuksen jälkeen. ;) Kysymykset:

a) Miten nostaa kaloreita ja totuttaa kroppaa "syömiseen"? Kuinka isoja muutoksia olette tehneet kerralla? Jos nyt on ollut 400 kcal/pv, nostetaanko 100-200 kcal/pv viikon ajan? Entäs paastopäivien huomiointi?

b) Miten vatsan totuttaminen? Syön vain 2 krt/pv ja välillä toki on se 1 krt/pv. Aineenvaihdunnalta kannalta fiksua syödä 3 krt/pv?

Olisiko muita vinkkejä?

Huom! En ole mikään syömisvammainen, vaikka rankan dieetin olen toteuttanut. :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ensimmäiseks varmaan kannattais jättää paastot pois kokonaan ja kattoa miten kroppa reagoi siihen, vähän paha on neuvoa kyllä jos tosiaankin tollasia määriä olet syönyt. Hiilareita tuskin kannattaa lisätä koska kauhistut vaan ja meet takaisin dietille nesteiden takia. Mutta ylläpitoon pääsee helpoiten lisäämällä tasaisesti jotain pieniä ruoka-annoksia siihen asti että paino ei enää tipu. Paino heittely ainakin tulee olemaan varmasti aika isoa noilla kaloreilla.

Kiitos vastauksesta! Mä en syö normaalistikaan paljon hiilaria ts. en käytä viljoja ja maitotuotteita. Maidon korvaan soijalla, joka on myös prodelähde mulle. Aion ensin lisätä paljon kasvissoseita ja siihen rinnalle muitakin ravintoaineita. En usko, että kasvikset/vihannekset saavat kamalasti glykogeenivarastoja täyteen? Nehän ovat pääasiassa sulamatonta kuitua.

En ole ikinä tiputtanut kaloreita läheskään noin alas, mutta yleisesti ottaen olen huomannut, että minulla on toiminut selvästi parhaiten kaloreiden lisääminen hitaasti (viikottainen lisäys noin 100-200 kcal/päivä). Tähän kun yhdistää kehon rasvan mittaamisen (pihdeillä), voi olla varma, että minimoi riskin uuden läskin kertymisestä. Eli jos viikottainen mittaus näyttää, että rasvaa alkaa kertyä, kannattaa lopettaa kalorien lisääminen ainakin vähäksi aikaa ja mahdollisesti jopa tiputtaa määrää vaikka 100 kcal:n verran vähäksi aikaa ja jatkaa tilanteen seuraamista.

Koska kaloritasosi on ollut noin äärimmäisen alhainen, pystyt varmaan aluksi nostamaan kalorimäärää nopeamminkin (esim. aluksi juuri 100-200 kcal/päivä). Jonkin ajan kuluttua, jo ennen tavoitetasolle pääsemistä, kannattanee ehkä sitten jo hidastaa tahtia. Lisäys voisi olla aluksi järkevin tehdä proteeinia ja myöhemmin rasvaa lisäämällä. Hiilareita sitten vasta lopuksi. Tai näin tekisin itse.

Paino tulee varmasti nousemaan lisääntyvän syömisen seurauksena joka tapauksessa aika paljon, mutta läskin kertymisen voi kyllä minimoida, jos on tarkkana ja jaksaa seurata tilannetta.

Mulle tuli vain hyvä ja virkeä olo, minkä lisäksi pääsin eroon epäterveellisistä makeutusaineista - se oli yllätys.
Paitsi että palelee hillittömästi ja vatsa on ihan jumissa, kuten olet kertonut mimmien puolella?

Huom! En ole mikään syömisvammainen, vaikka rankan dieetin olen toteuttanut. :rolleyes:
Sulla on kuitenkin syömishäiriötausta, minkä olet itsekin avoimena myöntänyt. Ja kuten mikä tahansa riippuvuus, taipumus tuon tyypin häiriöihin säilyy aina, mikä sunkin pitäisi tietää. Pahasti musta näyttää, että todella oletkin taas samalla tiellä.

En halua mitenkään lannistaa, mutta luulisin sun taustalla jo osaavan pitää järjen kädessä näissä asioissa. Itse kun niin helposti sokeutuu omalle "totuudelleen".

Ottamatta kantaa juuri sinun tapaukseen niin vastaus on aika simppeli. Ruokaa lisätään kokoajan pikkuhiljaa. Joko vähän joka-aterialle tai sitten vaikka että syöt ekalla viikolla yhden tavallisen aterian korvaten jonkun miniateriasi, tokalla viikolla kaksi normaali ateriaa kahden miniaterian tilalla.

Sen vaan voin sanoa ettei noin alhaisilla kaloreilla kannata kahta viikkoa pidempään heilua.

Yhdyn Stashiin ja toivon että sulla on edelleen joku (ammatti-ihminen) kelle puhua. Sä kun tunnut olevan millon milläkin dieetillä, ja nimenomaan painonpudotusmielessä. Voi jessus.

Paitsi että palelee hillittömästi ja vatsa on ihan jumissa, kuten olet kertonut mimmien puolella?

Itseasiassa palelu on totta, mutta olen aina palellut suht' helposti, joten ei nyt paljon yllättänyt. Vatsa ei ole jumissa enää. Se oli jumissa siihen päivään saakka, kun käytin light-limsoja, purukumia, makeutusainevalmisteita yms. Jostain syystä niillä sain vatsan sellaiseksi, että toimi välillä liikaa ja välillä jumitti totaalisesti (turvotuksen aikaan). :jahas:

Sulla on kuitenkin syömishäiriötausta, minkä olet itsekin avoimena myöntänyt. Ja kuten mikä tahansa riippuvuus, taipumus tuon tyypin häiriöihin säilyy aina, mikä sunkin pitäisi tietää. Pahasti musta näyttää, että todella oletkin taas samalla tiellä.

Olen aina samalla tiellä, ei se musta lähde "hokkuspokkus", mutta näköjään mun hallinta asiaan pelaa. Olen vetänyt kovan dieetin, paino alkaa olla tavoitelukemissa ja nyt ylläpito. Varmasti tässä on sh-tyyppisyyttä ties millä mitalla "normin" vertaillessa. Jos kysyn asiallisesti jotain, en oikein aina ymmärrä, onko pakko nyt vetää mun sh mukaan. Puhun sentään laihduttamisen lopettamisesta. :jahas:

Stash, et sä lannista.

Yhdyn Stashiin ja toivon että sulla on edelleen joku (ammatti-ihminen) kelle puhua. Sä kun tunnut olevan millon milläkin dieetillä, ja nimenomaan painonpudotusmielessä. Voi jessus.

Ja ihan aiheesta, koska lihoin. Syytä en täällä selittele, mutta olin ylipainoinen. Mielestäni silloin voi laihduttaa ja tulkaa testaamaan korkeilla kaloreilla laihduttamista mulla, niin ei onnistu. Söin normiruokaa 1500 kcal syksyllä ja lihoin! Tiedän, aineenvaihduntani on sekaisin aina, mutta painonpudotukseen toimi ainoastaan VLCD.

Paino tulee varmasti nousemaan lisääntyvän syömisen seurauksena joka tapauksessa aika paljon, mutta läskin kertymisen voi kyllä minimoida, jos on tarkkana ja jaksaa seurata tilannetta.

Vaikka ei syö yli kulutuksen? Periaatteessa nyt mä laihdun -1 kg viikossa eli vaje on noin -1000 kcal säästöliekillä. Jos alan lisätä, alkaa säästis vähetä --> aineenvaihdunta kiihtyy. Painonpudotus hidastuu, mutta eihän se voi alkaa nousta.

Vaikka ei syö yli kulutuksen? Periaatteessa nyt mä laihdun -1 kg viikossa eli vaje on noin -1000 kcal säästöliekillä. Jos alan lisätä, alkaa säästis vähetä --> aineenvaihdunta kiihtyy. Painonpudotus hidastuu, mutta eihän se voi alkaa nousta.

Siis kyllähän se syöty ruoka painaa ainakin. Samoin hiilarien lisääminen nostaa painoa. Mutta näillä ei siis ole yhtään mitään merkitystä oikeasti, ja pelkkä painon tuijottaminen ei ole järkevää. (Esim. hiilarien lisääminen voi usein tavallaan hoikistaa, vaikka paino lisääntyykin, koska lisäpaino päätyy suureksi osaksi lihaksiin -> ulkomuoto näyttää hieman lihaksikkaammalta ja hoikemmalta.)

Siis kyllähän se syöty ruoka painaa ainakin. Samoin hiilarien lisääminen nostaa painoa. Mutta näillä ei siis ole yhtään mitään merkitystä oikeasti, ja pelkkä painon tuijottaminen ei ole järkevää. (Esim. hiilarien lisääminen voi usein tavallaan hoikistaa, vaikka paino lisääntyykin, koska lisäpaino päätyy suureksi osaksi lihaksiin -> ulkomuoto näyttää hieman lihaksikkaammalta ja hoikemmalta.)

jep. ;) Sitten tosin suolikin toimii enemmän, jos nyt hifistellään eli tulee ulos myös lopulta. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom